Kadehdin niitä joilta puuttuu lihomisgeeni
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on se ikuisuusmantra että toiset eivät vain liho..onhan joo joitakin poikkeuksia jotka on pulkannaruja vaikka söisivät 3 pitsaa päivässä. Valtaosa hoikista/normaalipainoisista kyllä tiedostaa oman syömisensä ja senkin että jos alkaa holtittomasti syömään, niin se kyllä näkyy. Se on helpompaa reagoida 5-10kg lisäykseen, kuin odottaa että ylipainoa on +30kg. Monella on sekin hämärtynyt mikä on normaalia ruokaa ja mikä on normaali annoskoko, varsinkin jos harrastaa paljon wolttausta tms. Mutta tämä on täällä jo moneen kertaan käyty show, reilusti painavat ovat sitä mieltä että hoikemmat ovat voittaneet jossakin lotossa.
Olen aina syönyt pizzasta vain puolikkaan. Paitsi kuraläpän pystyn syömään kerralla kokonaan. Pysyinkin pienikokoisena siihen asti, kunnes tulin raskaaksi. Ylipainoa tuli raskauden aikana +20 kg, eikä se lähtenyt pois imettämällä, eikä tosiaankaan jäänyt sairaalaan, tai lähtenyt itsestään pois. Kitukuurilla (porkkanaa ja appelsiinia) sain suurimman osan pois, mutta ne kilothan palasi heti, kun siirryin normaaliruokaan. Eli olisin tosiaan pysynyt hengissä vaikka loppuiän pelkällä porkkanalla ja appelsiinilla. Ehkä jotain vitamiinia olisi pitänyt syödä pidemmän päälle.
Vitamiinia? Et siis tiedä ravitsemuksesta mitään. Vitamiinia saa hedelmistä, rauta proteiini ja rasvat jäävätkin olemattomiksi. Myös sokeria on noissa sen verran, että ylensyömällä on sitten varmaan/näköjään mahdollista noillakin lihota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta."
Ruokahalu ja kylläisyys riippuu kylläkin siitä ruuasta mitä suuhun tunkee eikä mistään geenistä.
Ja sun koulutuksesi on?
Koulutuksella voi pyyhkiä persettä.
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Minä en halua syödä yhtäkään. Siksi olen laiha
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ylensyöminen on pikkuhiljaa opeteltu tapa.
Mutta geeniselitys on kiva ku voi sillä siirtää huomion pois omista huonoista elintavoista.
Miten muka? Lihavuusgeeni altistaa lihomiselle, ei se poista elintapojen vaikutusta. Tämä on sanottu ties kuinka monta kertaa.
Mikä tarve sulla on halventaa toisia ihmisiä? Ovatko lihavat vain ainoa kohteesi vai nälvitkö myös mm työttömiä ja yksinhuoltajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
tämä ja se että ostaa pienen suklaapatukan eikä 200g levyä kun se on kilohinnaltaan halvempi. Mä en edelleenkään käsitä miten aika moni pystyy sen 200g levyn yhdellä istumalla vetämään. Lisäksi se että aloittaako aamun tavallisella kahvilla esim. maidolla ja syö pari ruisleipäpalaa täytteineen vs. latte ja croissant etc. Ja moni unohtaa sen että jos kuvittelee kävelevänsä syödyt kalorit pois, niin sitä saa tehdä kyllä urakalla, 20min lenkki polttaa ehkä just just 1-2 keksin kalorit(malliin domino ei mikään jatticookie)
Joo uskon, että sokerilla ja muilla kaloripommeilla se paino kertyy hitaasti. Itsellä ei ole lähes ollenkaan mitään makeanhimoa, mutta olen vähän perso alkolle. Että noi täytyisi jättää pois ja se on aina se kokonaisuus mikä ratkaisee. Itse esim. olen jo lapsuudessa tottunut nälkään, että en usko, että yhteensä tulee syötyä ihan hirveästi vaikka ruokavalinnat olisivatkin jotain pizzaa tms. Me oltiin köyhiä. Rikkaalla serkulla oli aina pullapitko ja karkkipussi joita saatettiin syödä ruuan sijaan...N25/59
Täysin ilman alkoholia ja tupakkaa voi elää, mutta ruoan kanssa on löydettävä keskitie. Se on vaikeampaa.
Missä mainitsin tupakan?! Ilman ylensyöntiä voi elää mainiosti. Ja ilman makeisia.
Et vaan ymmärtänyt, ei se mitään. Ihminen voi lopettaa tupakoinnin ja alkoholin kokonaan, se ei ole ongelma. Syömistä ei voi lopettaa kokonaan, ainakaan jos haluaa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uus keksintö tuo geeni, sitä ei ollu 25v sitte ollenkaan.
Perustelepa.
Tiede on kehittynyt 25 vuodessa aika hurjasti etenkin geenien osalta.
Lihavuus periytyy voimakkaasti. Kaksostutkimusten mukaan perintötekijät selittävät lihavuudesta ja alttiudesta lihoa noin 40–70 prosenttia. Geenit eivät kuitenkaan määrää kohtaloa yksin, vaan lihavuuden kehittymiseen vaikuttavat perimän lisäksi ympäristötekijät ja elintavat
Niin, lihavuus periytyy koska läskit vanhemmat syöttävät ne kakaransakin läskeiksi.
Eikä ihmekään kun täällä puolustellaan miten on ihan normaalia juoda limsaa ruoan kanssa (läskeille varmaan onkin) ja miten hoikat sukulaisetkin syövät ihan pizzaa ja karkkeja. Mutta ettehän te tutki heidän ruokailuaan 24/7. Sukulaiset syövät erikoispäivinä tavatessa samalla tavalla miten läskit syövät joka päivä. Monet suomalaiset ovat nykyään niin älyttömän jenkkilihavia että oikeasti kiinnostaa mitä pitää syödä sellaisen painon ylläpitoon.
Mä pikkasen arvostan enemmän oikeita geenitutkijoita, tiedemiehiä, kuin sun mutuiluja ja kuvitelmia.
Joo, koska nehän tietävät kaikesta kaiken ja ovat onnistuneet ratkaisemaan lihoamisongelman täysin, koska ymmärtävät sen juurisyyt!
Väitettiinkö niin?
He varmasti tietävät enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.
Lopeta jo. Tutkimuksia on pilvin pimein olemassa. Trolli?
Minäkin oon tutkinut asian. Ja isänikin sen tutki olosuhteiden pakosta v.1942, kun olivat räjäytyshommissa vihollisen selustassa. Paluumatkalla oli enää näkkileipää ja lunta.
Olet siis geenitutkija? Vau. No selitäpä sitten, miten muut kouluttautuneet tiedemiehet ja geenitutkijat ovat väärässä. Hassua että isäsikin on geenitutkija, vihollisen selustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Minä en halua syödä yhtäkään. Siksi olen laiha
Ei kukaaan ole laiha vain koska ei halua syödä lihapiirakoita.
En mäkään halua syödä niitä enkä syö, mutta normaalipainoni ei johdu siitä haluttomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta."
Ruokahalu ja kylläisyys riippuu kylläkin siitä ruuasta mitä suuhun tunkee eikä mistään geenistä.
Ja sun koulutuksesi on?
Koulutuksella voi pyyhkiä persettä.
Heh. Sellainen valopää siellä. Nyt kun olet todistanut itsesi aivottomaksi tyhjäpääksi, on turha sun kanssa jatkaa mitään keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä mitään väliä aiheuttaako lihoamisen nälkää lisäävä geeni vai itsekuria vähentävä geeni? Joka tapauksessa homma on hyvin yksinkertainen, ei pidä syödä liikaa. Meillä kaikilla on näitä puutteita, toisilla on vaikeaa toisella elämän alueella ja toisella jossain muualla. Harva on niin onnekas, että olisi hyvät geenit jopa aivokemioissa niin, että koko ajan olisi hyvä olotila. Olisi superälykäs, sosiaalinen ja atleettinen. Luonnostaan onnellinen, hyväntuulinen ja menestyvä. Mutta tällaisesta voi helposti tulla k-usipää, joka ei ymmärrä muiden vastoinkäymisiä. Siihen päälle, kun ripottelisi vielä erittäin hyvän empatiakyvyn...on näitä.
Vauvalla näitä äänekkäitä k-päitä löytyy, valitettavasti, mutta he eivät vaikuta yhtään onnellisilta tai elämäänsä tyytyväisiltä. Elämäntehtävänsä tuntuu olevan toisten -
erilaisten - nälviminen, dissaaminen ja haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta."
Ruokahalu ja kylläisyys riippuu kylläkin siitä ruuasta mitä suuhun tunkee eikä mistään geenistä.
Ja sun koulutuksesi on?
Koulutuksella voi pyyhkiä persettä.
Kommenttisi perusteella et ole itse koulutettu. Toivottavasti sulla on varaa vessapaperiin, kun diplomeita ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks jotkut on sitten lihavia jo vauvoina, vaikka saavat ravintoa sen saman määrän kuin kaikki vauvat, eli suositusten mukaan?
Kummityttöni syntyi lihavana ja on ollut lihava niin lapsuutensa kuin nyt nuoren aikuisuutensakin. En usko hänen koskaan hoikistuvan.
Pikkuveljenikin oli jo syntyessään pullukka, jalat ja käsivarret makkaroilla. Sellainen pulleansorttinen hän on edelleenkin, ei hänestä laiheliinia tule laihduttamallakaan.
En jaksa kaivella tutkimuksia asiasta, mutta muistelen, että sillä oli eroa onko ne makkarat tulleet äidinmaidosta vai korvikkeesta. Myös myöhemmälle iälle.
Jos on syntyessään lihava, maidon alkuperällä ei ole merkitystä. Lihavat vauvat ovat usen ns. Sokerivauvoja, äidin verensokeri on ollut korkealla raskausaikana. Se altistaa lapsen ylipainolle myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä mitään väliä aiheuttaako lihoamisen nälkää lisäävä geeni vai itsekuria vähentävä geeni? Joka tapauksessa homma on hyvin yksinkertainen, ei pidä syödä liikaa. Meillä kaikilla on näitä puutteita, toisilla on vaikeaa toisella elämän alueella ja toisella jossain muualla. Harva on niin onnekas, että olisi hyvät geenit jopa aivokemioissa niin, että koko ajan olisi hyvä olotila. Olisi superälykäs, sosiaalinen ja atleettinen. Luonnostaan onnellinen, hyväntuulinen ja menestyvä. Mutta tällaisesta voi helposti tulla k-usipää, joka ei ymmärrä muiden vastoinkäymisiä. Siihen päälle, kun ripottelisi vielä erittäin hyvän empatiakyvyn...on näitä.
No mulla on kaikki noi k-usipäisyyttä lukuunottamatta, mutta lihoamisgeeni ja itsekurin puute kumoaa noi kaikki muut. Saan esim. jopa lihaksia helposti, ne ei vaan näy rasvan alta. Iloinen olen silti suurimman osan aikaa, kun on huumorintajuakin siunaantunut kaikkien noiden muiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Kyllä ongelma on varmaan se että haluaisit syödä 3 lihapiirakkaa. Minä en haluaisi syödä yhtäkään, tykkään erilaiaista ruuista kuin lihapiirakat ja vastaavat, mutta olen elämässäni useampaan otteeseen opettanut itseni pitämään erilaisista ruuista. Siihen voi oppia. Kehottaisin sinu kaikella ystävyydellä tutustumaan erilaisiin ruokavalioihin ja kokeilemaan mikä tuntuu omalta ja mistä tulee hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ylensyöminen on pikkuhiljaa opeteltu tapa.
Mutta geeniselitys on kiva ku voi sillä siirtää huomion pois omista huonoista elintavoista.
Miten muka? Lihavuusgeeni altistaa lihomiselle, ei se poista elintapojen vaikutusta. Tämä on sanottu ties kuinka monta kertaa.
Mikä tarve sulla on halventaa toisia ihmisiä? Ovatko lihavat vain ainoa kohteesi vai nälvitkö myös mm työttömiä ja yksinhuoltajia?
Vain yksinhuoltajia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ylensyöminen on pikkuhiljaa opeteltu tapa.
Mutta geeniselitys on kiva ku voi sillä siirtää huomion pois omista huonoista elintavoista.
Miten muka? Lihavuusgeeni altistaa lihomiselle, ei se poista elintapojen vaikutusta. Tämä on sanottu ties kuinka monta kertaa.
Mikä tarve sulla on halventaa toisia ihmisiä? Ovatko lihavat vain ainoa kohteesi vai nälvitkö myös mm työttömiä ja yksinhuoltajia?
Vain yksinhuoltajia .
Olet siis itse työtön ja luultavasti mies. Aika läpinäkyvää, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ylensyöminen on pikkuhiljaa opeteltu tapa.
Mutta geeniselitys on kiva ku voi sillä siirtää huomion pois omista huonoista elintavoista.
Miten muka? Lihavuusgeeni altistaa lihomiselle, ei se poista elintapojen vaikutusta. Tämä on sanottu ties kuinka monta kertaa.
Mikä tarve sulla on halventaa toisia ihmisiä? Ovatko lihavat vain ainoa kohteesi vai nälvitkö myös mm työttömiä ja yksinhuoltajia?
Vain yksinhuoltajia .
Halveksit siis niitä, jotka pitävät huolta lapsistaan, etkä niitä, jotka jättivät lapsensa. Joo. Tämä kertoo sinusta ihan tarpeeksi.
Mikä se sellainen on? mulla paino vaihdellu aikuisiällä tosi paljon, 18-vuotiaana olin 74 kg (vähän ylipainoinen) ja 25v olin 43 "parhaimmillaan". Tällä hetkellä noin 50 kg. Elämäntavat vaikuttanu pääosin tai oikeestaan kokonaan
Olisin minäkin. Onhan se varmasti rankkaa, kun ruoka pyörii mielessä 24/7, eikä saa hillittyä omaa ahmimista. Onneksi mulla on geenit kunnossa.
Onko sillä mitään väliä aiheuttaako lihoamisen nälkää lisäävä geeni vai itsekuria vähentävä geeni? Joka tapauksessa homma on hyvin yksinkertainen, ei pidä syödä liikaa. Meillä kaikilla on näitä puutteita, toisilla on vaikeaa toisella elämän alueella ja toisella jossain muualla. Harva on niin onnekas, että olisi hyvät geenit jopa aivokemioissa niin, että koko ajan olisi hyvä olotila. Olisi superälykäs, sosiaalinen ja atleettinen. Luonnostaan onnellinen, hyväntuulinen ja menestyvä. Mutta tällaisesta voi helposti tulla k-usipää, joka ei ymmärrä muiden vastoinkäymisiä. Siihen päälle, kun ripottelisi vielä erittäin hyvän empatiakyvyn...on näitä.