Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehdin niitä joilta puuttuu lihomisgeeni

Vierailija
22.06.2026 |

Ovat todella onnekkaita.

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta." 

Missähän ne nk. lihomisgeenet luurasivat ennenwanhaan kun ihmiset eivät olleet ollenkaan lihavia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vielä ei edes 1970 luvulla näkynyt tätä ongelmaa katukuvassa, eikä ollut vaatetustakaan XXXXLLLL kokoja. Siis täh noille geenihulluille!

Mun suvuissa. Äidin isä oli lihava 70-luvulla ja isän äiti. Ja ahkerasti tekkivät töitä ja söivät terveellistä kotiruokaa.

Vierailija
82/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, pari sukulaista on sellaisia. Syövät ku pikkulintu - kolme kertaa oman painonsa. Ja ovat ihan luikureita.
Itsellä ozempic auttoi, luojan kiitos se on keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tää on se ikuisuusmantra että toiset eivät vain liho..onhan joo joitakin poikkeuksia jotka on pulkannaruja vaikka söisivät 3 pitsaa päivässä. Valtaosa hoikista/normaalipainoisista kyllä tiedostaa oman syömisensä ja senkin että jos alkaa holtittomasti syömään, niin se kyllä näkyy. Se on helpompaa reagoida 5-10kg lisäykseen, kuin odottaa että ylipainoa on +30kg. Monella on sekin hämärtynyt mikä on normaalia ruokaa ja mikä on normaali annoskoko, varsinkin jos harrastaa paljon wolttausta tms. Mutta tämä on täällä jo moneen kertaan käyty show, reilusti painavat ovat sitä mieltä että hoikemmat ovat voittaneet jossakin lotossa.

Olen aina syönyt pizzasta vain puolikkaan. Paitsi kuraläpän pystyn syömään kerralla kokonaan. Pysyinkin pienikokoisena siihen asti, kunnes tulin raskaaksi. Ylipainoa tuli raskauden aikana +20 kg, eikä se lähtenyt pois imettämällä, eikä tosiaankaan jäänyt sairaalaan, tai lähtenyt itsestään pois. Kitukuurilla (porkkanaa ja appelsiinia) sain suurimman osan pois, mutta ne kilothan palasi heti, kun siirryin normaaliruokaan. Eli olisin tosiaan pysynyt hengissä vaikka loppuiän pelkällä porkkanalla ja appelsiinilla. Ehkä jotain vitamiinia olisi pitänyt syödä pidemmän päälle.

Vierailija
84/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Osa lihoo herkemmin. Se on fakta. 

Koska eivät osaa syödä tarpeeksi vähän.

Oon joskus kuunnellut kun lihomiseen taipuvainen selittää miten ei syö enempää kuin muutkaan. Siinä vilahtelee aamupala, lounas, päivällinen, välipala, iltapala ja ties mitä. Sellaista vähän ihmettelee kun itse syön kun on nälkä, yleensä kerran päivässä.

Niin. Heille tulee nälkä useammin. Sen aiheuttaa se lihavuusgeeni.

No ei tasan aiheuta mikään geeni, vaan huono ruoka, joka vain lisää nälkää.

Vierailija
85/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kadehtisi jos olisit yhtä laiha kuin minä ja saa kuulla joka toiselta jotain ei-niin-imartelevaa kommenttia asiasta.

Söisit sitten jotain, kun täällä on todettu sen auttavan.

Vierailija
86/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Niin, eli sinulla voi hyvin olla lihomiseen taipuvaiset geenit, mutta elät vain kurinalaisesti. 

Minäkin noudatan treeniohjelmaa, koska haluan saada lihasta, mutta sen sijaan, että joutuisin olemaan itsekurillinen syömisten suhteen, joudun monesti syömään esim. suklaalevyn päivän normaalien syömisten päälle, jotta saan tarvittavat kalorit, koska kulutan treenin takia enemmän kuin jaksan syödä. Syön 4-5 sellaista isoa 160-200g suklaalevyä viikossa, usei npäälle vielä jäätelöä ym., ja paino on silti viimeiset 2kk pysynyt samana eli syömistavoitteeseen ei ole päästy (lihaskasvu on optimaalisinta, kun paino nousee hallitusti muutaman sataa grammaa kuukaudessa). Vertailun vuoksi, eilen söin suklaalevyn, kebabia, 500g maitorahkaa ja pitkin päivää paistoin lisäksi kymmenen paahtoleipäviipaletta, joiden välissä meni yhteensä 300g kinkkua ja 200g rasvaista juustoa. Kasviksia en edes juuri tule syöneeksi, koska en yksinkertaisesti jaksa syödä riittävästi, jos vielä täyttäisin mahaa niillä. Veriarvot ovat kuitenkin priimaa, joten en ota asiasta stressiä. Olen kolmekymppinen nainen. Kerran minutkin tosin on elämässäni saatu lihomaan, mirtazapiini unettomuuteen hidasti aineenvaihduntaa niin, että sain 10 kiloa painoa muutamassa kuukaudessa, eli mahdotonta se ei ole meidän nopeammalla aineenvaihdunnalla siunattujenkaan lihoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks jotkut on sitten lihavia jo vauvoina, vaikka saavat ravintoa sen saman määrän kuin kaikki vauvat, eli suositusten mukaan?

Kummityttöni syntyi lihavana ja on ollut lihava niin lapsuutensa kuin nyt nuoren aikuisuutensakin.  En usko hänen koskaan hoikistuvan.

Pikkuveljenikin oli jo syntyessään pullukka, jalat ja käsivarret makkaroilla.  Sellainen pulleansorttinen hän on edelleenkin, ei hänestä laiheliinia tule laihduttamallakaan.  

Tunnen useamman hoikan naisen ja tytön, jotka olivat michelin-ukkoja vauvoina.

Mutta mun koulukavereissa oli yksi sellainen todella iso tyttö, joka oli vauvakuvassaankin valtavan iso. Hänellä oli molemmat vanhemmat pitkiä ja isoja. Oli ihan selvää, mistä johtui, että hän oli kaikkia luokan poikia pidempi ja ympärysmitat kuin aikuisella.

Vierailija
88/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.

ONko ihanaa olla noin vajaaälyinen?

Tiesitko että mitään alkoholismille altistavaa geeniäkään ei ole olemassa, koska minä voin juua viinaa niin paljon kuin haluan tai olla juomatta? NÄin sen on oltava muillakin, tutkijat on vaan tyhmiä kuin saapikkaat.

Näin se on. Ei ole riippuvuutta alkoon eikä tupakkaan, koska MINÄ en niistä välitä. Kokeillut olen, mutta ei vaan kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihoamisgeeni" olisi varmaan pistänyt silmään jossain kes kitysleirilla, jossa muilla näkyy luuranko ihon alta?

Sehän on todettu jo täällä, että kitukuuri ja paasto laihduttavat.

Vierailija
90/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Niin, eli sinulla voi hyvin olla lihomiseen taipuvaiset geenit, mutta elät vain kurinalaisesti. 

Minäkin noudatan treeniohjelmaa, koska haluan saada lihasta, mutta sen sijaan, että joutuisin olemaan itsekurillinen syömisten suhteen, joudun monesti syömään esim. suklaalevyn päivän normaalien syömisten päälle, jotta saan tarvittavat kalorit, koska kulutan treenin takia enemmän kuin jaksan syödä. Syön 4-5 sellaista isoa 160-200g suklaalevyä viikossa, usei npäälle vielä jäätelöä ym., ja paino on silti viimeiset 2kk pysynyt samana eli syömistavoitteeseen ei ole päästy (lihaskasvu on optimaalisinta, kun paino nousee hallitusti muutaman sataa grammaa kuukaudessa). Vertailun vuoksi, eilen söin suklaalevyn, kebabia, 500g maitorahkaa ja pitkin päivää paistoin lisäksi kymmenen paahtoleipäviipaletta, joiden välissä meni yhteensä 300g kinkkua ja 200g rasvaista juustoa. Kasviksia en edes juuri tule syöneeksi, koska en yksinkertaisesti jaksa syödä riittävästi, jos vielä täyttäisin mahaa niillä. Veriarvot ovat kuitenkin priimaa, joten en ota asiasta stressiä. Olen kolmekymppinen nainen. Kerran minutkin tosin on elämässäni saatu lihomaan, mirtazapiini unettomuuteen hidasti aineenvaihduntaa niin, että sain 10 kiloa painoa muutamassa kuukaudessa, eli mahdotonta se ei ole meidän nopeammalla aineenvaihdunnalla siunattujenkaan lihoa.

En haluaisi sanoa, että tilanne voi muuttua 10-20 vuoden kuluttua, mutta sanonpa silti, koska itselläni kävi niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Se, että sun koko suku on pullukoita nimenomaan kertoo lihavuusgeenin olemassaolosta.

Vierailija
92/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä. 

Totta. Luen typerää viestiäsi vaikka voisin tehdä jotain muuta. Olet aivan oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuitenkaan onko lihomisgeeni sittenkään huono asia. Lihomisgeenin omaavat, jotka kuitenkin elävät terveellisesti ovat todennäköisesti normaalipainon ylärajalla tai lievästi ylipainoisia. He voivat olla todella terveitä ja pitkäikäisiä, kuten satavuotiaaksi elänyt mummoni. 

Nyt lähipiiriin kuuluu "laihuusgeenin" omaava vanhus, ja voi hyvänen aika sentään hänen laihuuttaam. Aivan kamala tilanne hänellä, kun ei ole kuin luuta, eikä pysty tekemään mitään.

Vierailija
94/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole. 

”Lihavuusgeenillä” viitataan yleisimmin FTO-geeniin (rasvamassan ja lihavuuden assosiaatiogeeniin), joka vaikuttaa aivojen kylläisyyden ja näläntunteen säätelyyn. Perimä selittää väestötasolla noin 40 % lihavuudesta, mutta geenit eivät yksin määrää painoasi – elämäntavoilla on ratkaiseva rooli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uus keksintö tuo geeni, sitä ei ollu 25v sitte ollenkaan.

Perustelepa.

Tiede on kehittynyt 25 vuodessa aika hurjasti etenkin geenien osalta.

Lihavuus periytyy voimakkaasti. Kaksostutkimusten mukaan perintötekijät selittävät lihavuudesta ja alttiudesta lihoa noin 40–70 prosenttia. Geenit eivät kuitenkaan määrää kohtaloa yksin, vaan lihavuuden kehittymiseen vaikuttavat perimän lisäksi ympäristötekijät ja elintavat

Vierailija
96/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihomisgeeni on oikealta nimeltään ahneus. Kukaan ei liho, jos syö oikein kulutukseensa nähden. 

Heh, eli et ymmärrä edes mistä on puhe.

Vierailija
97/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.

 

Tätä tarkoitin.

 

ap

Ymmärrän. Varmasti tuntuu ärsyttävältä. Itsekin tuppaan lihomaan helposti ja olen pienikokoinen. Pitää tarkkailla jatkuvasti syömisiä. Sisareni taas voi syödä mitä haluaa eikä liho. Minuakin ärsyttää.

Vierailija
98/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)

Lihavuus periytyy voimakkaasti. Kaksostutkimusten mukaan perintötekijät selittävät lihavuudesta ja alttiudesta lihoa noin 40–70 prosenttia. Geenit eivät kuitenkaan määrää kohtaloa yksin, vaan lihavuuden kehittymiseen vaikuttavat perimän lisäksi ympäristötekijät ja elintavat.

Vierailija
99/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkkuni syö kuin hevonen, mutta ei liho. Läpipasko tavallaan. 

En tiedä miksi sanotaan että "syö kuin hevonen" kun minulla on hevosia, eivätkä ne mitään valtavia määriä syö. Eivät hotki koskaan. Siististi syövät minkä tarvitsevat ja loput jää seuraavaan kertaan. 

Sitten taas sanonta "syö kuin lintu" tarkoittaa vähän syömistä vaikka oikeasti linnut syövät hirveän paljon.

Vierailija
100/188 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP olet väärillä jäljillä. Ei ole olemassakaan mitään lihomisgeeniä. Ikinälkä ja jatkuva ruokahalu ovat aivoissa ja sitä voi säädellä ihan itse. 

Kerro toki koulutuksesi, minkä nojalla olet pätevä tietämään paremmin kuin alan tiedemiehet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi