Kadehdin niitä joilta puuttuu lihomisgeeni
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Kyllä, olet aivan oikeassa, että lihomiseen voi itsekin vaikuttaa, vaikka lihomisgeeni olisikin. Mutta silti joku toinen, jolla sitä lihomisgeeniä ei ole, voi syödä ne 2-3 lihapiirakkaa, eikä silti liho.
vielä 10v sitten Suomessakin normaali ruokajuoma oli vesi, nyt se on limu aika monella koska some. Ja sekin on todettu että sokerittomat juomat sotkee aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Joudut taistelemaan lihavuutta vastaan. Eli sinulla on alttius geenien aiheuttamaan sairauteen.
Ehkä, mutta elämä ei tunnu taistelulta, koska kroppa on tähän tottunut teinistä asti. Pienet annoskoot pitävät kylläisenä ja herkuttelukin on sallittua, mutta ei tietenkään päivittäistä. Keho kertoo heti, jos syö väärin enemmän kuin yhden päivän.
Ja silti olet siltä mieltä, ettei sulla ole lihomisgeenejä? :D
Itse voin maata vaikka viikkoja sohvalla syömässä pakastepizzaa ja jäätelöä eikä paino liiku mihinkään. Viime kuussa yritin saada vähän painoa lisää, kun alkaa alipaino taas lähestyä. Kauhealla työllä onnistuin saamaan 1,5 kg.
Enkä väitä. Nimenomaan minulla varmaan on tämä lihomisgeeni, jos se tutkitusti on olemassa. Pointtini oli se ettei geeni mitään lihota, vaan se mitä suuhunsa laittaa. Geenin "äänen" voi myös vaientaa syömällä oikein nuoresta asti.
Oletko minkä ikäinen? Jos yli 50 v, olet aikamoinen luonnonoikku. Luultavasti syöt epäterveellisesti, mutta silti määrällisesti vielä kohtuudella tai korvaat ruuan herkuilla. Itselläni oli tällainen vaihe nuorempana pari kertaa ja olin alipainoinen (46 kg, 168 cm)
Olen 45 enkä syö mitään pikkuannoksia. Ja herkkujen lisäksi on syötävä ruokaa, muuten tulee ihan kauhea olo.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni syö kuin hevonen, mutta ei liho. Läpipasko tavallaan.
Ihmisten aineenvaihdunnassa on eroja. Yhdellä sisaruksista voi olla ylipainoa, muut ovat normaalipainoisia. On sevää että rasvan saa lähtemään kiduttamalla, mutta sellaisen ei pitäisi kuulua kehittyneeseen lääketieteeseen. Ihminen on siis tällä tieteen alueella epäonnistunut.
Paastoaminen tehoaa jos sen kesto ylittää 12 tuntia. Elikä ensin poltetaan hiilarit pois ja kun ne ovat vähissä, on pakko alkaa käyttämään rasvoja. NO MIKSI SEN PITÄÄ NOIN PÄIN OLLA ? Äkkiä nyt kehiin lääke joka vaihtaa järjstyksen. Ensin poltetaan rasvaa ja sitten vasta hiilareita. Aivotkin pelaavat kuurin aikana paremmin sillä ajatus vaatii toimiakseen sokereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Kyllä, olet aivan oikeassa, että lihomiseen voi itsekin vaikuttaa, vaikka lihomisgeeni olisikin. Mutta silti joku toinen, jolla sitä lihomisgeeniä ei ole, voi syödä ne 2-3 lihapiirakkaa, eikä silti liho.
Kuulostaa nyt siltä että vika on päässä jos puhutaan yksittäisistä ruokailuista jotka lihottaa tai eivät lihota. Tämä on osa asennetta joka on epätervettä eikä liity lihomiseen tsi laihtumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää ettei lihavuus ole myöskin geneettinen asia? Huoh..
Alttius lihomiselle on olemassa. Mutta ei sen tarvitse realisoitua.
Itse lihon herkästi, mutta oikeilla valinnoilla olen ollut hoikka koko ikäni. Raskausaikoinakaan paino ei noussut yli suositeltua määrää.
Wau, hyvä sinä. Anna vinkkejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Kyllä, olet aivan oikeassa, että lihomiseen voi itsekin vaikuttaa, vaikka lihomisgeeni olisikin. Mutta silti joku toinen, jolla sitä lihomisgeeniä ei ole, voi syödä ne 2-3 lihapiirakkaa, eikä silti liho.
Kuulostaa nyt siltä että vika on päässä jos puhutaan yksittäisistä ruokailuista jotka lihottaa tai eivät lihota. Tämä on osa asennetta joka on epätervettä eikä liity lihomiseen tsi laihtumiseen.
Eipä nyt saivarrella. Tottahan jokainen nyt ymmärtää, ettei kyse ole vain yksittäisestä ruokailusta.
Ihminen on siitä tyhmä, että ymmärtää vain omaa näkökantaansa vain omasta näkövinkkelistään. Maailma on kuitenkin ihmeellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Eli joudut syömään normaalia pienempiä annoksia ettei lihoisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Eli joudut syömään normaalia pienempiä annoksia ettei lihoisi?
Se todennäköisesti yrittää olla teinin mitoissa ikänsä. Siksi noin. Eli jotain 50 kiloa. Sivusta.
Minusta Suomessa ihmiset oikeastaan lihovat siksi ettei perinteinen ruokakulttuurimme ruoka ole kovin hyvää. Näin köyhässä maassa on syöty historiallisesti sitä mitä on saatu eikä mitään ole maustettu. Sitten monille tulee sellainen malli syöntiin että kärsitään se mauton pääruoka ja sen jälkeen syödään järjetön määrä irtokarkkeja.
Ylipaino tunnutaan mieltävän myös enimmäkseen ulkonäköasiana ja täällähän ulkonäöstä ei niin välitetä. Mitä väliä jos jalat ei kanna painoa, kyllä minulla on oikeus syödä itseni sairaaksi.
Et kadehtisi jos olisit yhtä laiha kuin minä ja saa kuulla joka toiselta jotain ei-niin-imartelevaa kommenttia asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
Kyllä, olet aivan oikeassa, että lihomiseen voi itsekin vaikuttaa, vaikka lihomisgeeni olisikin. Mutta silti joku toinen, jolla sitä lihomisgeeniä ei ole, voi syödä ne 2-3 lihapiirakkaa, eikä silti liho.
Kuulostaa nyt siltä että vika on päässä jos puhutaan yksittäisistä ruokailuista jotka lihottaa tai eivät lihota. Tämä on osa asennetta joka on epätervettä eikä liity lihomiseen tsi laihtumiseen.
Eipä nyt saivarrella. Tottahan jokainen nyt ymmärtää, ettei kyse ole vain yksittäisestä ruokailusta.
Lihomisgeeneistä puhuttaessa kaikki on mahdollista näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.
Lopeta jo. Tutkimuksia on pilvin pimein olemassa. Trolli?
Kuitenkaan sulla ei ole esittää ainoatakaan.
Kysy nyt ihan itse tekoälyltä lihovatko jotkut ihmiset helpommin kuin toiset. Tai lue asiasta esim Duodecimin sivuilta.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.
Perskule, miksi en ole tajunnut tätä ennen :/ Aina kun teen ruokaa, niin koitan tehdä siitä mahd hyvää, sitten sitä kauhoo lisää ja lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Joudut taistelemaan lihavuutta vastaan. Eli sinulla on alttius geenien aiheuttamaan sairauteen.
Ehkä, mutta elämä ei tunnu taistelulta, koska kroppa on tähän tottunut teinistä asti. Pienet annoskoot pitävät kylläisenä ja herkuttelukin on sallittua, mutta ei tietenkään päivittäistä. Keho kertoo heti, jos syö väärin enemmän kuin yhden päivän.
Ja silti olet siltä mieltä, ettei sulla ole lihomisgeenejä? :D
Itse voin maata vaikka viikkoja sohvalla syömässä pakastepizzaa ja jäätelöä eikä paino liiku mihinkään. Viime kuussa yritin saada vähän painoa lisää, kun alkaa alipaino taas lähestyä. Kauhealla työllä onnistuin saamaan 1,5 kg.
Syöt ja juot yhteensä sellaisen 3000-4000kcal joka päivä vaikka 1-2kk ja tuu sitten sanomaan. Väitän että muutama kilo tulee painoa. Se että syö pizzaa joka päivä ei tarkoita että lihoo, jos normi pizzassa on noin 1200kcal niin sehän ov vasta puolet päivän tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole.
Hitsi kun kehittäisit älyäsi samaa tahtia kuin kehoasi.
Se, että sinun elämäsi on tuollaista ja toimii noin, ei tiedätkö kuitenkaan tee tyhjäksi sitä tosiasiaa, että tutkijat on jo aikapäivää löytäneet useampiakin geenejä, jotka vaikuttaa merkittävästi siihen lihooko ihminen vai ei.
Ja ihan turha sössöttää jostain entisajoista, nykyään eletään tässä ympäristössä ja ajassa, ja asiat suhteutetaan tähän aikaan.
Eri. Tarkoitat, että entinen maltillinen syöminen ja ruoka-ajat ovat sössötystä ja ne pitää nyt sit "suhteuttaa" pitsoihin, burgereihin ja valmis- ja pikaruokiin marketeista plus woltit ym. Itse en suostu suhteuttelemaan yhtään mitään syömisiäni. Koko ikäni olen itse valmistanut ruokani ja niin teen hamaan loppuun asti. En suostu syömään jollain hyönteisillä maustettuja ruokia (E koodi 120) syömään enkä muitakaan nykyajan nk. kotkotuksia kuten woltit ja suomipitsat ja mäkkiksen hampurilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole.
Ja tähänkin on turha tulla väittämään vastaa. Katsokaa itseänne mitä te nytkin teette ja mitä te voisitte olla tekemässä.
Siellä joku fariseus yrittää taas leikkiä parempaa ihmistä koska on hoikempi kuin sukunsa 🤭
Enkä väitä. Nimenomaan minulla varmaan on tämä lihomisgeeni, jos se tutkitusti on olemassa. Pointtini oli se ettei geeni mitään lihota, vaan se mitä suuhunsa laittaa. Geenin "äänen" voi myös vaientaa syömällä oikein nuoresta asti.
Oletko minkä ikäinen? Jos yli 50 v, olet aikamoinen luonnonoikku. Luultavasti syöt epäterveellisesti, mutta silti määrällisesti vielä kohtuudella tai korvaat ruuan herkuilla. Itselläni oli tällainen vaihe nuorempana pari kertaa ja olin alipainoinen (46 kg, 168 cm)