Kadehdin niitä joilta puuttuu lihomisgeeni
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Joudut taistelemaan lihavuutta vastaan. Eli sinulla on alttius geenien aiheuttamaan sairauteen.
Ehkä, mutta elämä ei tunnu taistelulta, koska kroppa on tähän tottunut teinistä asti. Pienet annoskoot pitävät kylläisenä ja herkuttelukin on sallittua, mutta ei tietenkään päivittäistä. Keho kertoo heti, jos syö väärin enemmän kuin yhden päivän.
Myös suolistohormonit vaikuttavat siihen, lihooko vai ei. Onhan lihominen varmasti kiinni myös omista valinnoista, mutta mielestäni on typerää tulla väittämään, etteivätkö muutkin seikat vaikuta. Niin paljon on tutkimustuloksia asiasta.
Ns. läpipaskoja on ollut aina. Ei voi olla sattumaa, että toinen voi syödä kuin hevonen lihomatta yhtään ja toinen ei. Ja googlettakaapa, mihin Ozempicit yms. perustuvat. Jäljittelevät juuri niitä suolistohormoneita, jotka estävät lihomista. Osalla ihmisistä niitä on luonnostaan enemmän kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni syö kuin hevonen, mutta ei liho. Läpipasko tavallaan.
En tiedä miksi sanotaan että "syö kuin hevonen" kun minulla on hevosia, eivätkä ne mitään valtavia määriä syö. Eivät hotki koskaan. Siististi syövät minkä tarvitsevat ja loput jää seuraavaan kertaan.
AP olet väärillä jäljillä. Ei ole olemassakaan mitään lihomisgeeniä. Ikinälkä ja jatkuva ruokahalu ovat aivoissa ja sitä voi säädellä ihan itse.
Mun elämä on muuten ihan kauheaa, joten ei kannata kadehtia.
T. Geneettisesti hoikka
Tunnen ihmisiä, jotka ovat lihavia ja heillä on sellainen tapa, että kun puhutaan ruoasta tai he näkevät jossain ruokaa niin heti iskee muka nälkä ja on saatava hellfetin äkkiä sapuskaa käkättimestä alas. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ja isovanhempani olivat selvästi ylipainoisia. Itse olen aina syönyt pieniä annoksia ja pysynyt hoikkana. Nyt vaihdevuosi-ikäisenä annoskoot ovat vielä pienempiä ja lisäksi enemmän liikuutaan. Geenejä on ihan turha syyttää, koska ne ovat mitä ovat, eikä ne oikeasti ketään lihota (ellei ole selvää sairautta taustalla)
Joudut taistelemaan lihavuutta vastaan. Eli sinulla on alttius geenien aiheuttamaan sairauteen.
Ehkä, mutta elämä ei tunnu taistelulta, koska kroppa on tähän tottunut teinistä asti. Pienet annoskoot pitävät kylläisenä ja herkuttelukin on sallittua, mutta ei tietenkään päivittäistä. Keho kertoo heti, jos syö väärin enemmän kuin yhden päivän.
Ja silti olet siltä mieltä, ettei sulla ole lihomisgeenejä? :D
Itse voin maata vaikka viikkoja sohvalla syömässä pakastepizzaa ja jäätelöä eikä paino liiku mihinkään. Viime kuussa yritin saada vähän painoa lisää, kun alkaa alipaino taas lähestyä. Kauhealla työllä onnistuin saamaan 1,5 kg.
Vierailija kirjoitti:
"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta."
Ruokahalu ja kylläisyys riippuu kylläkin siitä ruuasta mitä suuhun tunkee eikä mistään geenistä.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku väittää ettei lihavuus ole myöskin geneettinen asia? Huoh..
Alttius lihomiselle on olemassa. Mutta ei sen tarvitse realisoitua.
Itse lihon herkästi, mutta oikeilla valinnoilla olen ollut hoikka koko ikäni. Raskausaikoinakaan paino ei noussut yli suositeltua määrää.
Vierailija kirjoitti:
Voin syödä vain yhden lihapiirakan siinä missä joku muu 2-3 kpl. Haluaisin syödä 2-3 kpl.
Tätä tarkoitin.
ap
tämä ja se että ostaa pienen suklaapatukan eikä 200g levyä kun se on kilohinnaltaan halvempi. Mä en edelleenkään käsitä miten aika moni pystyy sen 200g levyn yhdellä istumalla vetämään. Lisäksi se että aloittaako aamun tavallisella kahvilla esim. maidolla ja syö pari ruisleipäpalaa täytteineen vs. latte ja croissant etc. Ja moni unohtaa sen että jos kuvittelee kävelevänsä syödyt kalorit pois, niin sitä saa tehdä kyllä urakalla, 20min lenkki polttaa ehkä just just 1-2 keksin kalorit(malliin domino ei mikään jatticookie)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan. Normaalipainoisilla on ymmärrys siitä, paljonko tarvitsee syödä. Lihavat syövät ajankuluksi, kun ei ole muutakaan hommaa. Ja minkä helvetin takia pitää tehdä hyvää ruokaa. Minä teen niin huonoa, ettei sitä turhan takia tule syötyä.
Lopeta jo. Tutkimuksia on pilvin pimein olemassa. Trolli?
Kuitenkaan sulla ei ole esittää ainoatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Uus keksintö tuo geeni, sitä ei ollu 25v sitte ollenkaan.
Ruokakin on erilaista kuin ennen. Silkkaa lisäaineilla kyllästettyä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
"Lihomisgeeniä ei ole olemassakaan", jännästi kuitenkin tutkijat ja lääkärit kutsuu FTO-geeniä lihomisgeeniksi -> "ihmisen perimään kuuluva geeni, joka on tunnetusti merkittävin yksittäinen lihavuusalttiuteen vaikuttava tekijä. Se säätelee aivoissa (hypotalamuksessa) ruokahalua ja kylläisyyden tunnetta."
Missähän ne nk. lihomisgeenet luurasivat ennenwanhaan kun ihmiset eivät olleet ollenkaan lihavia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Vielä ei edes 1970 luvulla näkynyt tätä ongelmaa katukuvassa, eikä ollut vaatetustakaan XXXXLLLL kokoja. Siis täh noille geenihulluille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole.
Osa lihoo herkemmin. Se on fakta.
Fakta on se, että syövät liikaa. Syövät vääränlaista kuten sokeria määrättömästi ja juovat sokerisia juomia. Se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Myös suolistohormonit vaikuttavat siihen, lihooko vai ei. Onhan lihominen varmasti kiinni myös omista valinnoista, mutta mielestäni on typerää tulla väittämään, etteivätkö muutkin seikat vaikuta. Niin paljon on tutkimustuloksia asiasta.
Ns. läpipaskoja on ollut aina. Ei voi olla sattumaa, että toinen voi syödä kuin hevonen lihomatta yhtään ja toinen ei. Ja googlettakaapa, mihin Ozempicit yms. perustuvat. Jäljittelevät juuri niitä suolistohormoneita, jotka estävät lihomista. Osalla ihmisistä niitä on luonnostaan enemmän kuin toisilla.
Ne suolistohormonit toimivat sillä ruualla, mitä syöt. Mutta lääkkeen piikittäminen on vissiin kivempaa kuin syödä oman elimistösi tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole.
Osa lihoo herkemmin. Se on fakta.
Koska eivät osaa syödä tarpeeksi vähän.
Oon joskus kuunnellut kun lihomiseen taipuvainen selittää miten ei syö enempää kuin muutkaan. Siinä vilahtelee aamupala, lounas, päivällinen, välipala, iltapala ja ties mitä. Sellaista vähän ihmettelee kun itse syön kun on nälkä, yleensä kerran päivässä.
tää on se ikuisuusmantra että toiset eivät vain liho..onhan joo joitakin poikkeuksia jotka on pulkannaruja vaikka söisivät 3 pitsaa päivässä. Valtaosa hoikista/normaalipainoisista kyllä tiedostaa oman syömisensä ja senkin että jos alkaa holtittomasti syömään, niin se kyllä näkyy. Se on helpompaa reagoida 5-10kg lisäykseen, kuin odottaa että ylipainoa on +30kg. Monella on sekin hämärtynyt mikä on normaalia ruokaa ja mikä on normaali annoskoko, varsinkin jos harrastaa paljon wolttausta tms. Mutta tämä on täällä jo moneen kertaan käyty show, reilusti painavat ovat sitä mieltä että hoikemmat ovat voittaneet jossakin lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uus keksintö tuo geeni, sitä ei ollu 25v sitte ollenkaan.
Ruokakin on erilaista kuin ennen. Silkkaa lisäaineilla kyllästettyä paskaa.
Mutta jos kokkaa itse niin ei tarvitse lisäaineita syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo olemassakaa mitää lihomis geeniä. Mun molemmat vanhemmat on ylipainosia ja melkein kaikki sukulaiset ja perhe muutenkin. Mä en ole koska mä teen fiksumpia valintoja omassa arjessa ja noudatan todella itsekurillisesi omaa treeniohjelmaa ja syömistä ylipäätää, mä olen vuosia noudattanut omia rutiineja näissä asioissa. Se ei ole vahinko miksi mä olen kunnossa ja ne muut eivät ole.
Hitsi kun kehittäisit älyäsi samaa tahtia kuin kehoasi.
Se, että sinun elämäsi on tuollaista ja toimii noin, ei tiedätkö kuitenkaan tee tyhjäksi sitä tosiasiaa, että tutkijat on jo aikapäivää löytäneet useampiakin geenejä, jotka vaikuttaa merkittävästi siihen lihooko ihminen vai ei.
Ja ihan turha sössöttää jostain entisajoista, nykyään eletään tässä ympäristössä ja ajassa, ja asiat suhteutetaan tähän aikaan.
Sekin myös vaihtelee miten keho sietää lihavuutta. Osa on nähtävästi rakennettu varastoimaan energiaa. Ovat todella lihavia mutta sinänsä terveitä.