Suomalaisnaisten tyyli
Olen feministi, enkä ikinä puuttuisi kenenkään tyyliin kasvotusten. Joka kerta kuitenkin ulkomailta Suomeen palatessa ihmettelen erityisesti suomalaisnaisten tyyliä. Kuin Suomessa naisellisuus olisi kiellettyä ja syntistä, kuin kaunis pukeutuminen olisi väärin.
Useat naiset ovat ylipainoisia (yhtälailla myös miehet), useat pukeutuvat epätyylikkäästi ja jopa miehekkäästi, sitten he ihmettelevät kun ei kumppania löydy.
Tykkään meikata ja pukeutua lyhyisiin mekkoihin ja hameisiin kesällä, vaikka olen nelikymppinen "kurppa". Suomessa tämä tuntuu aina hieman väärältä, kun normi on pukeutua telttoihin. Ulkomailla ei ole mitään väliä ja siellä näkee kaikenlaisia tyylejä.
Muut paljon matkustelevat voivat ehkä samastua.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päälle nelikymppinen ja pitkässä avioliitossa. Pukeudun naisellisesti sormista varpaisiin asti - oli työpäivä tai vapaapäivä. Treffikutsuja tulee puolisosta huolimatta jatkuvasti ja miehet pyrkivät keskustelemaan kanssani.
Ihmettelen näitä miehettömyyttään vinkuvia - minun kokemukseni on, että hyviä miehiä on tyrkyllä riesaksi asti. Monet vinkujista saisi pienellä vaivalla ihan hyvännäköisiksi, mutta jotenkin eivät osaa katsoa itseään muiden silmin.
Sama ja tämä todistaa kyllä aloittajan väittämän.
Jossain Helsingissä saattaa nähdä hyvin pukeutuneita ihmisiä mutta vähänkin syrjempään mennessä katukuva muuttuu sellaiseksi että saa ihmetellä miten suomalaiset ovat onnistuneet selviämään tähän päivään asti :D Todella rähjäisiä ja ylipainoisia ihmisiä tässä maassa riittää ja usein nämä eivät ole edes kohteliaita ja mukavia vaan ihan päinvastoin. Varmaan osa niistäkin ihmettelee netissä miten vastakkainen sukupuoli ei kiinnostu vaikka olen sisäisesti niin kaunis.
Suomalaisten tyyli on tosiaan syödä kaksin käsin ja sitten roikkua yli laidan, eli yli vyön tässä tapauksessa. Ei varmaan sairaampaa kansakuntaa löydy maapallolta. Diabetes ja verisuonitaudit kun on vaan pakko yrittää syödä itsensä hengiltä.
Tavisnainen tuulipuvussa ja myssyssä on paras. M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei telttamekko ole tyylikäs. En ole koskaan nähnyt ainuttakaan. Sellainen on hirveän hankalakin kun jäykkää kangasta roikkuu joka suuntaan liian paljon. Sovitin viime kesänä paria sellaista enkä ostanut.
Sopiva istuvuus ja materiaali ehkä auttaa asiassa.
Epäilemättä. Sitä vaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeudun mennäkseni esim. kauppaan tai töihin, en etsiäkseni miestä. Lenkkipolulla mekko ja korkkarit on myös huono yhdistelmä. Valitettavasti 95 % ajastani on arkea, mihin epäkäytännölliset vaatteet eivät sovi. Oma lukunsa on myös Suomen talvi.
Mikä ihmeen ajatus on, että en pukeudu miehiä varten, en pukeudu iskeäkseni miestä? Mistä tuollainen sonta on peräisin?
Aloittaja on sitä mieltä, että "miehekkästi" pukeutuva nainen ei löydä kumppania. Ja koska olen heteronainen minulle kumppani tarkoittaa miestä.
Tapailin kerran yhtä venäläistänaista, joka tosiaan naureskeli suomalaisten naisten pukeutumiselle.
Asun Helsingissä. Kyllähän se kesäisin katukuvassa näkyy kun maakuntalaiset ovat tulleet lomareissulle. Espa on kuin catwalk syksystä kevääseen, todella tyylikästä väkeä. Kesällä sitten ne trikootunikat, strassilenkkarit, itsevärjätyt punaiset hapsottavat tukat jne. Mutta ihan hauskaahan se on. Ei ulkonäkö määritä ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Tapailin kerran yhtä venäläistänaista, joka tosiaan naureskeli suomalaisten naisten pukeutumiselle.
Niillä nyt ei ole varaa naureskella kellekään.
Pukeudun naisellisesti, sivistyneesti ja tilanteeseen sopivasti, mutta saan aina katseita jopa niinkin että minusta on suoraan silmieni alla sanottu -Kato mikä hattu tuolla on!
En ole kukkahattutäti enkä pukeudu liian pieniin enkä tätimäisiin vaatteisiin, mutta suomalaisille tuntuu olevan ongelma jos joku pukeutuu eri tavalla ja panostaa tyylikkyyteen.
Ei kyse ole pelkästään naisista eikä pelkästään pukeutumisesta, vaan yleisestä tyylitajuttomuudesta, joka näkyy useilla elämän osa-alueilla, kuten vaikka rakentamisessa: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011150968.html
Täällä suositaan lähes kaikissa asioissa käytännöllisyyttä estetiikan kustannuksella.
Yksi asia mikä häiritsee suomalaisnaisten tyylissä on rakkaus kestokasseja kohtaan. Joo varmasti ihan käteviä kun käy siellä Prismassa, mutta muualla niitä ei tulisi käyttää. Monesti näkee Pirkka, Normal tai S-ryhmän kassia käytettävän ihan treenivarusteiden kuljettamisessa tai jopa matkalaukun korviikkena.
Ah, niin käytännöllisiä!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tän jutun vähän liian kärkkäästi. Ymmärrän myös, että Suomessa tasa-arvotilanne hyvä ja se heijastuu myös pukeutumiseen. Venäjällä ja Itä-Blokin maissa on perinne pukeutua eri tavalla ja toisaalta uskoisin, että maissa, joissa on heikompi tasa-arvo, laittautuu naiset enemmän miesten mieliksi. Itsellä ei ole tätä ongelmaa, pukeudun omaksi iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Kyllähän se kesäisin katukuvassa näkyy kun maakuntalaiset ovat tulleet lomareissulle. Espa on kuin catwalk syksystä kevääseen, todella tyylikästä väkeä. Kesällä sitten ne trikootunikat, strassilenkkarit, itsevärjätyt punaiset hapsottavat tukat jne. Mutta ihan hauskaahan se on. Ei ulkonäkö määritä ihmistä.
Ei määritä ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tän jutun vähän liian kärkkäästi. Ymmärrän myös, että Suomessa tasa-arvotilanne hyvä ja se heijastuu myös pukeutumiseen. Venäjällä ja Itä-Blokin maissa on perinne pukeutua eri tavalla ja toisaalta uskoisin, että maissa, joissa on heikompi tasa-arvo, laittautuu naiset enemmän miesten mieliksi. Itsellä ei ole tätä ongelmaa, pukeudun omaksi iloksi.
Joo, kirjoitetaan itäblokki. 😆 En ole äikänope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päälle nelikymppinen ja pitkässä avioliitossa. Pukeudun naisellisesti sormista varpaisiin asti - oli työpäivä tai vapaapäivä. Treffikutsuja tulee puolisosta huolimatta jatkuvasti ja miehet pyrkivät keskustelemaan kanssani.
Ihmettelen näitä miehettömyyttään vinkuvia - minun kokemukseni on, että hyviä miehiä on tyrkyllä riesaksi asti. Monet vinkujista saisi pienellä vaivalla ihan hyvännäköisiksi, mutta jotenkin eivät osaa katsoa itseään muiden silmin.Sama ja tämä todistaa kyllä aloittajan väittämän.
Jossain Helsingissä saattaa nähdä hyvin pukeutuneita ihmisiä mutta vähänkin syrjempään mennessä katukuva muuttuu sellaiseksi että saa ihmetellä miten suomalaiset ovat onnistuneet selviämään tähän päivään asti :D Todella rähjäisiä ja ylipainoisia ihmisiä tässä maassa riittää ja usein nämä eivät ole edes kohteliaita ja mukavia vaan ihan päinvastoin. Varmaan osa niistäkin ihmettelee netissä miten vastakkainen sukupuoli ei kiinnostu vaikka olen sisäisesti niin kaunis.
Minusta meillä suomalaisilla on usein epäedullinen rakenne: ohuet hiukset, pysty nenä, pienet silmät, ohuet huulet, pitkä selkä ja lyhyet jalat ja sääret. Joillakin vielä pattipolvet. On vaikea nähdä itseään hyvännäköisenä tai ainakin se edellyttäisi paljon työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sivistymätöntä, mutta yssä on *yssä vaikka voissa paistais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä miehettömyyttään vinkuvia - minun kokemukseni on, että hyviä miehiä on tyrkyllä riesaksi asti. Monet vinkujista saisi pienellä vaivalla ihan hyvännäköisiksi, mutta jotenkin eivät osaa katsoa itseään muiden silmin.Sama ja tämä todistaa kyllä aloittajan väittämän.
Minusta meillä suomalaisilla on usein epäedullinen rakenne: ohuet hiukset, pysty nenä, pienet silmät, ohuet huulet, pitkä selkä ja lyhyet jalat ja sääret. Joillakin vielä pattipolvet. On vaikea nähdä itseään hyvännäköisenä tai ainakin se edellyttäisi paljon työtä.
Ei minusta suomalaisissa ole mitään vikaa, kauniita ihmisiä! Elintavat vaan pielessä joillakin. 60% aikuisista yli 30-v. on ylipainoisia, mut voi toki olla muissakin maissa samoja lukemia. -aloittaja
AP kuulostaa rumalta. Miksi ihmeessä naisten pitäisi olla rumia. Mies
Kun sinäkin sen muotihameesi rìisut pois, niin minkähänlainen ruppana ja pönkelö sen alta paljastuu? Ehkä kuitenkin kelpaat vanhoille vaareille jäähdyttelytarkoituksiin.
Hahah, kyllä oot kokematon elämästä. Oon aivan tavallinen perheenäiti ja ollu aviossa samassa miehen kanssa aina. Tästä huomaa, miten jotkut suomalaiset tuomitsee sen pukeutumisen ja laittautumisen, mikä on muualla tavallista.