Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisnaisten tyyli

Vierailija
21.06.2026 |

Olen feministi, enkä ikinä puuttuisi kenenkään tyyliin kasvotusten. Joka kerta kuitenkin ulkomailta Suomeen palatessa ihmettelen erityisesti suomalaisnaisten tyyliä. Kuin Suomessa naisellisuus olisi kiellettyä ja syntistä, kuin kaunis pukeutuminen olisi väärin.

Useat naiset ovat ylipainoisia (yhtälailla myös miehet), useat pukeutuvat epätyylikkäästi ja jopa miehekkäästi, sitten he ihmettelevät kun ei kumppania löydy. 

Tykkään meikata ja pukeutua lyhyisiin mekkoihin ja hameisiin kesällä, vaikka olen nelikymppinen "kurppa". Suomessa tämä tuntuu aina hieman väärältä, kun normi on pukeutua telttoihin. Ulkomailla ei ole mitään väliä ja siellä näkee kaikenlaisia tyylejä. 

Muut paljon matkustelevat voivat ehkä samastua.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ulkomailla ollessasi pyörit paikoissa joissa on lomailijoita, täällä taas näet arjen (kun et olenne kotimaassa lomailemassa)

silti, on se arki muissakin maissa, vaikka niistä vain sen matkailijoille näkyvän osan näetkin.

Riippuu maasta, usein tulee käytyä kaupunkien ulkopuolella. Se on pienissä jutuissa ne erot. Suomalaisten ylipaino vaan pistää silmään.

Vierailija
102/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te jaksatte, päivästä toiseen vuosien ajan. Oletteko jotain botteja?

Ei olla, joka kerta se suomalaisten tunika ja capri-tyyli vaan järkyttää. 😆

OIkeasti tästä on kohkattu pitkään, mutta tänä keväänä ja kesänä olen tosiaan huomannut joka puolella varttuneemmilla leideillä ja mummuilla caprihousuja.........!!! Kai ne sorjat sääret (vaikka sitten suonikohjuisetkin) ovat viimeinen naisellisuuden ripe mitä voi vilauttaa...

Sehän onkin nyt muotia, pöljä.

S ini nen d en im myö s mu m mui lla to si muo dik asta ja n u ore ka sta. 

Jos yhtään tiedät kalliista muodista, satojen eurojen hinnakkaat caprit sekä culottekset ovat juuri nyt muotia. Eli tämä on provo. Köyhän, tyylittömän provo.

Höpsö, kysehän ei ole nyt yhden tai kahden vuoden trendeistä vaan tyylikkyydestä, siisteydestä ja istuvista vaatteista. Caprit voi olla muotia tänä kesänä, mutta ei niitä useimmat suomalaiset käytä tyylikkäästi ja sopivasti yhdistellen muihin vaatteisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Suomessa toiset naiset katsoo pahasti jos joku on vähän enemmän tälläytynyt. Ja siitä aletaan puhumaan pahaa selän takana. 

Tätä saanut kokea tyyliin aina. Naisellisesti, kuitenkin oman tyylisuuntani mukaan meikkaan ja  pukeudun jatkossakin. =)

Tunikoita, leggingsejä tai marimekkoa ei päälläni tulla näkemään ikinä.

Sinähän oletkin niin tyylikäs omassa tyylisuunnassasi 

että alushousut vaan vilkkuu. Mahtaa olla näky. Hävettää näin suomalaisena kun lähdet ulkomaillekin..

Vierailija
104/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sinusta tulee Suomessa joku lammas. Pukeudu kuten haluat äläkä valita. Kyllä täällä näkee monenlaista.

Niinhän mä pukeudunkin. Näkee kaikenlaista, mutta enemmän ei kovin tyylikästä pukeutumista.

No minusta meikkaus tai lyhyet hameet eivät välttämättä ole kovinkaan tyylikkäitä.

Minusta meikkaus on tyylikästä. Vähän ripsiväriä ja huulipunaa. Lyhyet hameet ovat vain käytännöllisiä kesällä.

Millä perusteella lyhyet hameet ovat käytännöllisiä? Et voi pyöräillä ilman shortseja alla (tai voit, mutta vilautuksen vaara ja hankaaminen eivät ole sitä, mitä moni etsii) ja metsässä hame vasta huono valinta onkin. Kaupungissa taas on semi inha ajatus istua pelkillä pikkareilla vaikka bussiin tai puiston penkille, puhumattakaan nykyisestä kamerakultturista, jossa löydät jostain internetistä kuvan itsestäsi sillein, että joku on kuvannut hameen alle. 

Kyllä shortsit tai housut vievät käytännöllisyydessään tämän erän. 

Vierailija
105/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Suomessa toiset naiset katsoo pahasti jos joku on vähän enemmän tälläytynyt. Ja siitä aletaan puhumaan pahaa selän takana. 

Tätä saanut kokea tyyliin aina. Naisellisesti, kuitenkin oman tyylisuuntani mukaan meikkaan ja  pukeudun jatkossakin. =)

että alushousut vaan vilkkuu. Mahtaa olla näky. Hävettää näin suomalaisena kun lähdet ulkomaillekin..

En käytä minareita enkä ole myöskään ap. =)

Olipas joltakin kovin katkerankirkerä komma normaaliin vastaukseeni, miksi? 

Vierailija
106/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Minä rakastan mekkoja ja ennenkaikkea maksipituisia ihanasti liehuvia hameita. Eilen taisin olla liikenteessä sellaisessa "kaavussa*, tosin kyllä se ihan istuva rintojen kohdalta oli, siitä sitten laskeutui kivasti kohti nilkkoja.

En tuntisi oloa lainkaan hyväksi lyhyessä hamosessa.

Vierailija
107/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa ihmettelin, miksi Mikko Alatalo istuu kassalla. Sitten tajusin, että se onkin lyhyttukkainen kassatäti.

Ylipainoisuus ja mieheltä näyttäminen ei ole pelkästään suominaisen ominaisuus vaan jostain syystä monessa pohjoismaassa on sama ilmiö nähtävillä, eli ihan spesiaaleja emme onneksi tässä ole. Silti mietin samaa kuin ap, miksi naiset täällä pukeutuvat niin miehekkäästi. Ja se ei tarkoita, että pitäisi olla minihame ja piikkikorot, naisellisesti voi pukeutua myös vähän käytännöllisemmin. Toinen asia jota ihmettelen, on loputon lihavuus. Eikö vaan piitata siitä, mitä vaaka ja peilikuva näyttää?

Vierailija
108/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaikea tajuta että jotkut vaan eivät viihdy niissä hameissa? Itselläni ollut hame päällä viimeksi ylioppilasjuhlissa vuonna 1990. 

Vierailija
109/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla keski-ikäisen suomalaisen naisen tunnistaa keskivartalolihavuudesta, capri mittaisista trikoista esim valkoiset tai pinkit, jonka päällä pehvan peittävä trikoinen kukka tunika, usein hihaton. Sit jos on vähän parempaa Seppälää päällä niin trikootunika on pellavainen.  Sitten tietty sandaalit ja halpa käsilaukku.

Suomalaisen miehen taas tunnistaa sandaaleista khakin värisillä sukilla, farkkushortsit ja joku t-paita, jossa logo, esim. "Karhu". Päässä tietty lippis tai kalastajanhattu. 

Suomalaiset yleisesti pukeutuu halvasti, tyylittömästi, löysää kehoa peitellen. 

Miten usein te ihan rehellisesti näette enää kapreja ja tunikoita kenenkään päällä? Mä näin viime viikolla varmaan yli 60-vuotiaalla kolmen naisen porukalla kyseisen yhdistelmän ja kiinnitin siihen huomiota nimenomaan sen takia, ettei kyseistä yhdistelmää kenenkään päällä enää juurikaan näy.

Tai ehkä ne sitten säästetään yleensä sinne ulkomaille, kun en mä niitä täällä Helsingissä näe.

Vierailija
110/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tää sun netissä toisten arvostelu on jotenkin parempaa kun et tee sitä kasvotusten. Mahtava logiikka. 

Itse käytän mekkoja pitkin vuotta, meikkaan yms. Siksi koska haluan, en siksi että miellyttäisi jotain eukkoa joka arvostelee muita nimettömänä netissä. Elä ja anna muidenkin elää tavallaan. Ei varmaan sua persusta kaiva, miten muut pukeutuu... 

Vierailija
111/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisellinen pukeutuminen ei tarkoita samaa kuin hame tai mekko. Voi pitää ihan housuja ja silti näyttää naiselliselta.

Vierailija
112/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päälle nelikymppinen ja pitkässä avioliitossa. Pukeudun naisellisesti sormista varpaisiin asti - oli työpäivä tai vapaapäivä. Treffikutsuja tulee puolisosta huolimatta jatkuvasti ja miehet pyrkivät keskustelemaan kanssani.

Ihmettelen näitä miehettömyyttään vinkuvia - minun kokemukseni on, että hyviä miehiä on tyrkyllä riesaksi asti. Monet vinkujista saisi pienellä vaivalla ihan hyvännäköisiksi, mutta jotenkin eivät osaa katsoa itseään muiden silmin. 

Vierailija
113/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun just niihin vaatteisiin joissa itse viihdyn, en pukeudu miehiä varten.

En minäkään pukeudu miehiä varten, mutta kyllä on kiva tunne valita kaunis kesämekko ja sopivat asusteet. 

Jokainen tekee kuten tykkää. 

Ei ap

Vierailija
114/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset onkin häpeämisen mestareita. 😆 Kaikkea hävetään ja pelätään. Mutta kiitos, kiva kuulla, että sinustakin olen tyylikäs. 😁

Vierailija
115/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisellinen pukeutuminen ei tarkoita samaa kuin hame tai mekko. Voi pitää ihan housuja ja silti näyttää naiselliselta.

Tietysti, ei kukaan oo muuta väittänyt. Väitän vaan, että liian monet suomalaiset eivät välitä yhtään, miltä näyttävät ja sekin on tietysti ok, heillä on elämässä muuta tärkeämpää tekemistä ja muita meriittejä. 

Vierailija
116/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tää sun netissä toisten arvostelu on jotenkin parempaa kun et tee sitä kasvotusten. Mahtava logiikka. 

Itse käytän mekkoja pitkin vuotta, meikkaan yms. Siksi koska haluan, en siksi että miellyttäisi jotain eukkoa joka arvostelee muita nimettömänä netissä. Elä ja anna muidenkin elää tavallaan. Ei varmaan sua persusta kaiva, miten muut pukeutuu... 

Ei kaivelekaan, oon onnekas ja tyytyväinen ihminen. Joka kerta vaan Suomeen palatessa tai ulkomailla suomalaisiin törmätessä ihmettelen sitä suomalaistyyliä...

Vierailija
117/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos katsot ympärillesi siellä ulkomailla, huomaat varmasti että ihan samalla tyylillä pukeutuu monen muunkin maaliset naiset. 

ja mitä sitten, huolehdi vaan omista asioistasi.

Vierailija
118/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sinusta tulee Suomessa joku lammas. Pukeudu kuten haluat äläkä valita. Kyllä täällä näkee monenlaista.

Niinhän mä pukeudunkin. Näkee kaikenlaista, mutta enemmän ei kovin tyylikästä pukeutumista.

No minusta meikkaus tai lyhyet hameet eivät välttämättä ole kovinkaan tyylikkäitä.

Minusta meikkaus on tyylikästä. Vähän ripsiväriä ja huulipunaa. Lyhyet hameet ovat vain käytännöllisiä kesällä.

Millä perusteella lyhyet hameet ovat käytännöllisiä? Et voi pyöräillä ilman shortseja alla (tai voit, mutta vilautuksen vaara ja hankaaminen eivät ole sitä, mitä moni etsii) ja metsässä hame vasta huono valinta onkin. Kaupungissa taas on semi inha ajatus istua pelkillä pikkareilla vaikka bussiin tai puiston penkille, puhumattakaan nykyisestä kamerakultturista, jossa löydät jostain internetistä kuvan itsestäsi sillein, että joku on kuvannut hameen alle. 

Kyllä shortsit tai housut vievät käytännöllisyydessään tämän erän. 

Ei kai sitä nyt tarvii pyöräillessä minihametta käyttäkään. Ja kuka metsään menis siinä. 😁 Mua ei kyllä vilautukset pelota, voin vaikka kävellä alasti kaupungilla, en häpeä vartaloani, mut en silti pukeudu paljastavasti.

Helteillä lyhyt hame, mekko tai shortsit tuntuu ihanan viileiltä. Normaalisti ne päällä voi istua mihin vaan. Eipä oo tarvinnut vielä pelätä kenenkään kuvaavan. 😆 Ilmeisesti elämäni on harvinaisen helppoa ja huoletonta, kun en tee tuollaisista ongelmia.

Vierailija
119/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun mennäkseni esim. kauppaan tai töihin, en etsiäkseni miestä. Lenkkipolulla mekko ja korkkarit on myös huono yhdistelmä. Valitettavasti 95 % ajastani on arkea, mihin epäkäytännölliset vaatteet eivät sovi. Oma lukunsa on myös Suomen talvi.

Vierailija
120/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun mennäkseni esim. kauppaan tai töihin, en etsiäkseni miestä. Lenkkipolulla mekko ja korkkarit on myös huono yhdistelmä. Valitettavasti 95 % ajastani on arkea, mihin epäkäytännölliset vaatteet eivät sovi. Oma lukunsa on myös Suomen talvi.

Mikä ihmeen ajatus on, että en pukeudu miehiä varten, en pukeudu iskeäkseni miestä? Mistä tuollainen sonta on peräisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi