Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisnaisten tyyli

Vierailija
21.06.2026 |

Olen feministi, enkä ikinä puuttuisi kenenkään tyyliin kasvotusten. Joka kerta kuitenkin ulkomailta Suomeen palatessa ihmettelen erityisesti suomalaisnaisten tyyliä. Kuin Suomessa naisellisuus olisi kiellettyä ja syntistä, kuin kaunis pukeutuminen olisi väärin.

Useat naiset ovat ylipainoisia (yhtälailla myös miehet), useat pukeutuvat epätyylikkäästi ja jopa miehekkäästi, sitten he ihmettelevät kun ei kumppania löydy. 

Tykkään meikata ja pukeutua lyhyisiin mekkoihin ja hameisiin kesällä, vaikka olen nelikymppinen "kurppa". Suomessa tämä tuntuu aina hieman väärältä, kun normi on pukeutua telttoihin. Ulkomailla ei ole mitään väliä ja siellä näkee kaikenlaisia tyylejä. 

Muut paljon matkustelevat voivat ehkä samastua.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen, ap: haistapapaska ja hanki elämä!

Vierailija
162/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä kotona ja etätyö ovat kyllä muuttaneet pukeutumista. Kun kodin ja työpaikan välisiin matkoihin ei mene aikaa, on vapautunut aikaa liikunnalla. Käydään salilla, ryhmäliikunassa, tanssimassa, juoksemassa jne.

Oma tuttavapiiriini on alkanut pukeutua enemmän urheiluvaatteisiin. Myös minä, koska käyn yleensä joka päivä jossain urheilemassa.  Ei ole mitään järkeä edes meikata, jos heti etätyöpäivän jälkeen hikoilee salilla tai juoksemassa. 

Toimistopäiville, ulos syömään tai asioille kyllä vielä pukeudutaan hyvin mekkoihin, hameisiin, kakkuihin jne. , mutta etätyön arki on käytännön läheistä .

Tää on normaalia! Miksi pukeutua, jos ei tarvitse. Itsekin hiihtelen arkisin urheiluvaatteissa. Tapahtumiin, kylään tai kaupoille lähtiessä tykkään sit laittaa mekon tai jotain erilaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää nyt noin vakavaa ole. 😆 On mulla elämä, kiitos vaan. Just tässä netissä ostelen uusia vaatteita ilokseni. 😆

Vierailija
164/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen suomalaisnaisten miehekästä tyyliä. Lyhyt, harmaa miestukka, miesten silmälasit, löysä t-paita, caprit, matalat kengät. Itse tykkään mekoista, maailma on täynnä kauniita mekkoja, miksi pitäisi pukeutua mieheksi?

N53

Vierailija
165/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo otsikko olisi voinut olla Suomalaisnaisten "tyyli". Suomalaiset naiset pukeutuvat pääosin mitäänsanomattomiin telttoihin yms. vaikka olisi muutakin tarjolla. Tämä ei edes ole ainoastaan ja vain painokysymys. 

Lisäksi suomalaisnainen ei panosta juurikaan esim. aluspukeutumiseen. Samaa sarjaa olevat rintaliivit, pikkupöksyt ja sukkanauhavyö ohuiden sukkien kanssa antavat lähtöpotkun parempaan pukeutumiseen.

Vierailija
166/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pääpukeutumissuunnat ovat ap:n kuvailema ja toinen on sitten kireisiin urheiluvaatteisiin pukeutuminen siten, että kaikki näkyy, eikä mitään jää arvailujen varaan. Ilmisesti nämä ovat salilla kävijöitä, jotka kulkevat salivaatteissa kaiket päivät.

Sitten on muita suuntauksia, jotka ovat kauniita, erilaisia ja kiinnostavia. Näitä on vähemmän kuin edellisiä, mutta ehkä lisääntyvässä määrin nyt tänä vuonna. 

Minusta kaikki saavat kuitenkin pukeutua juuri niin kuin tykkäävät.

Vierailija
167/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihe on hankala, sillä periaatteessa en tykkää muiden ulkonäön arvostelusta. Mutta kirjoitan, koska ajattelin ihan samaa asiaa eilen.  Olin eilen illalla kaupungilla ja iltatorilla, ja ihan silmiin pisti nämä kukalliset legginssit - sukat sandaaleissa - joku kirjava tunika - siinä kauhtunut neuletakki päällä - lippis tai hellehattu päässä. 

Tällaisia asukokonaisuuksia hiukan eri painotuksin oli todella paljon. Samanlaisia näkee, kun menee johonkin Citymarkettiin lauantaina. Meillä tavallista arkipukeutumista, muissa maissa sen näköistä, että noin pukeutuvan ihmisen ajateltaisiin olevan koditon tai karannut jostain hoitolaitoksesta.  Suomalaisten aikuisten naisten tyyli, mitä ihmettä? Miksi se on tällaista? Ja ei, ei kaikki, mutta todella monet.

On se ikiaikainen nälkävuosien kulttuuri että ulkonäköön millään lailla panostaminen on turhamaista. Sen takia aikuisille ei hioudu ajan myötä samalla tavalla visuaalista silmää laittautumiseen eikä rahallisesti panosteta senttiäkään vaikka rahaa olisi. Minusta siistiä pukeutumista ja laittautumista vastaan "kapinoiminen" rähjäisyydellä saa myös henkilön vaikuttamaan todella lapselliselta. Vaikea ottaa sellaista aikuista vakavasti joka näyttää karanneensa vammaisten asumisyksiköstä.

Osittain kyse on myös nykyajan ilmiöstä. Koronan jälkeen ihmiset ovat alkaneet myös suoranaisesti haista julkisilla paikoilla enemmän.

Muuten samaa mieltä, mutta vammaisia ei saa mollata mitenkään. Vammaisuutta on niin monenlaisuutta, eikä kukaan voi vammaisuudelleen mitään. -aloittaja

Vierailija
168/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tää nyt noin vakavaa ole. 😆 On mulla elämä, kiitos vaan. Just tässä netissä ostelen uusia vaatteita ilokseni. 😆

Toistan: haistapapaska, anna ihmisten olla ja elää rauhassa ääläkä yritä keulia oletetulla varallisuudellasi.

Vierailija
169/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo otsikko olisi voinut olla Suomalaisnaisten "tyyli". Suomalaiset naiset pukeutuvat pääosin mitäänsanomattomiin telttoihin yms. vaikka olisi muutakin tarjolla. Tämä ei edes ole ainoastaan ja vain painokysymys. 

Lisäksi suomalaisnainen ei panosta juurikaan esim. aluspukeutumiseen. Samaa sarjaa olevat rintaliivit, pikkupöksyt ja sukkanauhavyö ohuiden sukkien kanssa antavat lähtöpotkun parempaan pukeutumiseen.

Miksi suostut parjaamaan suomalaisnaisen pukeutumista? Kannatatko säkkiä ja tuhkaa? Haistapapaska sinäkin.

Alusvaatteisillako sinä ulkona keikistelet?

Vierailija
170/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen suomalaisnaisten miehekästä tyyliä. Lyhyt, harmaa miestukka, miesten silmälasit, löysä t-paita, caprit, matalat kengät. Itse tykkään mekoista, maailma on täynnä kauniita mekkoja, miksi pitäisi pukeutua mieheksi?

N53

Tukka vyötärölle, lähes aina hame tai mekko ja kieltämättä vielä kivojen linjojen mukaiset leikkaukset näyttävät vyötärön. Ei alasistutettuja hihoja, laatikkopaitoja tai telttamekkoja. Mitään pieruverkkareita en ole koskaan edes omistanut. Mulla on liehuvia ja ilmavia materiaaleja, paljon värejä, kuoseja, kukkia, paisleytä, medaljonkeja, pitsiä ja kirjailuja (kantis). Ei me kaikki olla miehekkäitä, en mä ainakaan. Ja tämän tyylisenä ostan luonnollisesti kaikki vaatteeni käytettynä kun uutenakaan ei tahdo saada. Se taas ei ole kaikkien valinta. N47

Vierailija
171/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistan: haistapapaska, anna ihmisten olla ja elää rauhassa ääläkä yritä keulia oletetulla varallisuudellasi.

Eihän tyylikkyys liity mitenkään varallisuuteen. 😆😆 Tyylikkäät vaatteet voi ostaa käytettynäkin halvalla.

Vierailija
172/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostut parjaamaan suomalaisnaisen pukeutumista? Kannatatko säkkiä ja tuhkaa? Haistapapaska sinäkin.

Alusvaatteisillako sinä ulkona keikistelet?

Miten niin "suostun"? Ei tarvi kuin katsoa katukuvaa. 

Tuhkan ja säkin sekä marimekkoteltan väliin mahtuu paljon.

Alusvaatteet antavat pohjan päällipukeutumiselle sekä parhaassa tapauksessa omanarvontuntoa 

Vierailija
173/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYH ! Tyylittömiä pullukoita. Silli löyhkää.

Vierailija
174/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla feministi.

Vierailija
175/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
176/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vain katkera ja kateellinen. Kuka on puhunut varallisuudesta? Tyyli ei ole kiinni rahasta. 

Vierailija
177/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ap sinullakin elämä tyhjää. Netistä tilailet vaatteita ja täällä riitelet pukeutumisesta. Itse en tilaa netistä, haluan tunnustella ja kokeilla että vaate on todella laadukas ja eettisen kestävästi tehty. Olen minimalisti, käytän myös hameita ja mekkoja. Ja väitän että olen paljon tyylikkäämmin puettu kuin sinä ja paljon tyylitietoisempi.

Vierailija
178/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ap sinullakin elämä tyhjää. Netistä tilailet vaatteita ja täällä riitelet pukeutumisesta. Itse en tilaa netistä, haluan tunnustella ja kokeilla että vaate on todella laadukas ja eettisen kestävästi tehty. Olen minimalisti, käytän myös hameita ja mekkoja. Ja väitän että olen paljon tyylikkäämmin puettu kuin sinä ja paljon tyylitietoisempi.

Onhan tää tyhjää ja surullista. 😆 Joskus tilaan, joskus käyn vaatekaupoissa. Valitettavasti keskituloisena ei ole varaa miettiä vaatteiden eettisyyttä. Paljon ostan käytettynä vaatteita itselleni, lapsille uusia.

Vierailija
179/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tyylikkyys liity mitenkään varallisuuteen. 😆😆 Tyylikkäät vaatteet voi ostaa käytettynäkin halvalla.

Tärkeintä on kuitenkin löytää se omiin väreihin ja vartalonmallille sopiva tyyli, jossa viihtyy. Meistä jokainen on uniikki. 

Vierailija
180/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PYH ! Tyylittömiä pullukoita. Silli löyhkää.

Tiesitkö, että naisen terve alakerta ei löyhkää millekään kun se pestään vedellä kerran päivässä ja käytetään riittävän suuria luonnonkuituisia alushousuja? Kalan haju alapäässä kertoo siitä, että on saanut bakteerivaginoosin ja sen hoito vaatii lääkärin kirjoittaman reseptin. Bakteerivaginoosin saa helposti pesemällä alakertaansa muilla aineilla kuin puhtaalla hanavedellä. Mitä enemmän hajustettua saippuaa yms käyttää ja suihkii alapäälle tarkoitettuja deodorantteja, sitä varmemmin saa bakteerivaginoosin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä