Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisnaisten tyyli

Vierailija
21.06.2026 |

Olen feministi, enkä ikinä puuttuisi kenenkään tyyliin kasvotusten. Joka kerta kuitenkin ulkomailta Suomeen palatessa ihmettelen erityisesti suomalaisnaisten tyyliä. Kuin Suomessa naisellisuus olisi kiellettyä ja syntistä, kuin kaunis pukeutuminen olisi väärin.

Useat naiset ovat ylipainoisia (yhtälailla myös miehet), useat pukeutuvat epätyylikkäästi ja jopa miehekkäästi, sitten he ihmettelevät kun ei kumppania löydy. 

Tykkään meikata ja pukeutua lyhyisiin mekkoihin ja hameisiin kesällä, vaikka olen nelikymppinen "kurppa". Suomessa tämä tuntuu aina hieman väärältä, kun normi on pukeutua telttoihin. Ulkomailla ei ole mitään väliä ja siellä näkee kaikenlaisia tyylejä. 

Muut paljon matkustelevat voivat ehkä samastua.

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen päälle nelikymppinen ja pitkässä avioliitossa. Pukeudun naisellisesti sormista varpaisiin asti - oli työpäivä tai vapaapäivä. Treffikutsuja tulee puolisosta huolimatta jatkuvasti ja miehet pyrkivät keskustelemaan kanssani.

Ihmettelen näitä miehettömyyttään vinkuvia - minun kokemukseni on, että hyviä miehiä on tyrkyllä riesaksi asti. Monet vinkujista saisi pienellä vaivalla ihan hyvännäköisiksi, mutta jotenkin eivät osaa katsoa itseään muiden silmin. 

Sama ja tämä todistaa kyllä aloittajan väittämän. 

Jossain Helsingissä saattaa nähdä hyvin pukeutuneita ihmisiä mutta vähänkin syrjempään mennessä katukuva muuttuu sellaiseksi että saa ihmetellä miten suomalaiset ovat onnistuneet selviämään tähän päivään asti :D Todella rähjäisiä ja ylipainoisia ihmisiä tässä maassa riittää ja usein nämä eivät ole edes kohteliaita ja mukavia vaan ihan päinvastoin. Varmaan osa niistäkin ihmettelee netissä miten vastakkainen sukupuoli ei kiinnostu vaikka olen sisäisesti niin kaunis.

Minusta meillä suomalaisilla on usein epäedullinen rakenne: ohuet hiukset, pysty nenä, pienet silmät, ohuet huulet, pitkä selkä ja lyhyet jalat ja sääret. Joillakin vielä pattipolvet. On vaikea nähdä itseään hyvännäköisenä tai ainakin se edellyttäisi paljon työtä.

Vaatteet ja asusteet onkin se asia, jolla voi pelata ja tarvittaessa häivyttää ”epäedullisia” asioita itsessään. 

Näin kesällä ohuet hiukset voi laittaa nutturalle kivan olkihatun alle, joka samalla ehkäisee vaaleaa ihoa palamasta auringossa. Lyhyet jalat saa näyttämään pidemmiltä, kun valitsee viskoosiset tai pellavaiset suorat tai vähän liehuvat housut ja niiden kanssa samanväriset kengät, joissa on pieni 2-3cm korko. 

Vierailija
142/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasistinen aloitus. Häpeä.

Vierailija
144/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä kotona ja etätyö ovat kyllä muuttaneet pukeutumista. Kun kodin ja työpaikan välisiin matkoihin ei mene aikaa, on vapautunut aikaa liikunnalla. Käydään salilla, ryhmäliikunassa, tanssimassa, juoksemassa jne.

Oma tuttavapiiriini on alkanut pukeutua enemmän urheiluvaatteisiin. Myös minä, koska käyn yleensä joka päivä jossain urheilemassa.  Ei ole mitään järkeä edes meikata, jos heti etätyöpäivän jälkeen hikoilee salilla tai juoksemassa. 

Toimistopäiville, ulos syömään tai asioille kyllä vielä pukeudutaan hyvin mekkoihin, hameisiin, kakkuihin jne. , mutta etätyön arki on käytännön läheistä .

Vierailija
145/188 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä kotona ja etätyö ovat kyllä muuttaneet pukeutumista. Kun kodin ja työpaikan välisiin matkoihin ei mene aikaa, on vapautunut aikaa liikunnalla. Käydään salilla, ryhmäliikunassa, tanssimassa, juoksemassa jne.

Oma tuttavapiiriini on alkanut pukeutua enemmän urheiluvaatteisiin. Myös minä, koska käyn yleensä joka päivä jossain urheilemassa.  Ei ole mitään järkeä edes meikata, jos heti etätyöpäivän jälkeen hikoilee salilla tai juoksemassa. 

Toimistopäiville, ulos syömään tai asioille kyllä vielä pukeudutaan hyvin mekkoihin, hameisiin, kakkuihin jne. , mutta etätyön arki on käytännön läheistä .

Monet etätyöstä olleet ovat lihoneet reilusti. Ilmeisesti ei tule lähdettyä juoksulenkille tai salille, vaan istutaan sisällä koko päivä.

Vierailija
146/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasistinen aloitus. Häpeä.

Vaatteiden kommentoiminen liittyy enempi kulttuuriin, ei mitään tekemistä "rodun" kanssa. 

Vierailija
147/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sinäkin sen muotihameesi rìisut pois, niin minkähänlainen ruppana ja pönkelö sen alta paljastuu? Ehkä kuitenkin kelpaat vanhoille vaareille jäähdyttelytarkoituksiin.

Mitä väliä millainen ruppana tai pönkelö olen. 😆 Pukeutua silti voi nätisti ja tyylikkäästi. Sehän juuri peittää niitä vatsamakkaroita ym. Olen kahden lapsen äiti, kyllä raskaudet muuttaa vähän vartaloa, mielestäni minulla paremmaksi! 😊 Ei tarvitse kelvata kuin omalle miehelle.

Vierailija
148/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän aloittaja kuljeskelee, jos ei näe suomalaista naiskauneutta, jota ulkomaalaisetkin aina kehuvat? Helsingin keskusta on ainakin täynnä kauniita naisia. Suomessa ei myöskään maailman mittakaavan mukaan ole mitenkään erityisen lihavia ihmisiä (lihavia on joka maassa) ellet sitten vertaa kevytrakenteisiin aasialaisiin? Lyhyt hame ei kerro siitä, että olisit kaunis. Joskus päinvastoin.

Vierailija
149/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän aloittaja kuljeskelee, jos ei näe suomalaista naiskauneutta, jota ulkomaalaisetkin aina kehuvat? Helsingin keskusta on ainakin täynnä kauniita naisia. Suomessa ei myöskään maailman mittakaavan mukaan ole mitenkään erityisen lihavia ihmisiä (lihavia on joka maassa) ellet sitten vertaa kevytrakenteisiin aasialaisiin? Lyhyt hame ei kerro siitä, että olisit kaunis. Joskus päinvastoin.

Missä vaiheessa olen väittänyt olevani kaunis. 😆 Helteillä pidän lyhyttä hametta, muuten en. Liikun eri Euroopan maissa, Helsingin keskustassa ja Helsingin muissa osissa. Nuoret naiset nyt on kaikki kauniita ja tyylikkäitä. Alkaa olemaan siinä yli kolmekymppissä tätä leggaricaprimuotia, joihin törmäsin paljon myös viimeksi keskieurooppalaisessa kaupungissa, kun suomalaiset tunnisti kilometrien päähän.

Vierailija
150/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Lisäksi itselläni harmittaa se, kun korkkareita en voi enää selkävaivojen vuoksi pitää edes juhlissa. Tykkään pukeutua asianmukaisesti, mutta jos mä istun päivän kotona ja suuntaan siitä kauppaan, salille, kirjastoon tms. paikkaan, niin en mä sitä varten ala erikseen laittautumaan. sitten jos lähden juhliin, niin laitan kyllä ykköset ylle. Itse taas meikkaan päivittäin, olin kotona, tai menossa salille tms. 

Vierailija
151/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäyksenä: Suomi on Euroopan kolmanneksi lihavin kanssa. Joka neljäs on merkittävästi lihava eli BMI yli 30. Eli kyllä me ainakin Euroopassa ollaan top3! Eteläsuomalaiset on vähän muuta maata hoikempia. 

Vierailija
152/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia mikä häiritsee suomalaisnaisten tyylissä on rakkaus kestokasseja kohtaan. Joo varmasti ihan käteviä kun käy siellä Prismassa, mutta muualla niitä ei tulisi käyttää. Monesti näkee Pirkka, Normal tai S-ryhmän kassia käytettävän ihan treenivarusteiden kuljettamisessa tai jopa matkalaukun korviikkena.

Ah, niin käytännöllisiä!

Mä käytän kestokasseja reissussa. Liikun aina omalla autolla, reissukamat on helppo jakaa aiheittain omiin kasseihin. Koiran kamat, koiratreenikamat, omat vaatteet ja parhaassa tapauksessa vielä kassi retkeilykamoille. Niin helppoa, tarvittavat kassit voi ottaa mukaan ja loput jättää kohteessa autoon, jos niitä ei juuri tarvita.

Vierailija
153/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin netistä tavallisten ruotsalaisten ylioppilas juhlintaa. Ylioppilas oli tyylikkäästi vaatetettu. Suku oli arkivaatteissa. Edes juhliin ei pukeuduta. 

Vierailija
154/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täällä pukeutuu huppariin ja farkkuihin lämpimänä kesäpäivänä. Toinen suosittu vaihtoehto on gollegehousut ja t-paita. Sitten näkee myös trikoo sortseja ja pöksyjä. Samat vetimet niin naisilla kuin miehillä.

Vierailija
155/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.

Suomalaisen naisen erottaa kyllä missä tahansa maailmaa. Jokin vain? Kengät, ilme, habitus, hiukset punaiset, itsevörjätyt mustat, iso t-paita, pyöräilyshortsit, marimekko-kassi, ruokkoamaton ulkoasu, kukkatunikaa, vinyylilaukku joka yrittää olla nahkaa, vähäinen korujen käyttö ? 

En tiedä? Monesti miettinyt tätä. Mikä ihme siinä on? Toki maaseudulla sekä Italiassa että Hämeenkyrössä ollaan käytännöllisiä mutta kaupunkipukeutuminen?

Vierailija
156/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo. Lyhyt hame esivaihdevuosi-ikäisellä ei ole välttämättä tyylikäs näky. 

Vierailija
157/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on hankala, sillä periaatteessa en tykkää muiden ulkonäön arvostelusta. Mutta kirjoitan, koska ajattelin ihan samaa asiaa eilen.  Olin eilen illalla kaupungilla ja iltatorilla, ja ihan silmiin pisti nämä kukalliset legginssit - sukat sandaaleissa - joku kirjava tunika - siinä kauhtunut neuletakki päällä - lippis tai hellehattu päässä. 

Tällaisia asukokonaisuuksia hiukan eri painotuksin oli todella paljon. Samanlaisia näkee, kun menee johonkin Citymarkettiin lauantaina. Meillä tavallista arkipukeutumista, muissa maissa sen näköistä, että noin pukeutuvan ihmisen ajateltaisiin olevan koditon tai karannut jostain hoitolaitoksesta.  Suomalaisten aikuisten naisten tyyli, mitä ihmettä? Miksi se on tällaista? Ja ei, ei kaikki, mutta todella monet.

Vierailija
158/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla provo. Lyhyt hame esivaihdevuosi-ikäisellä ei ole välttämättä tyylikäs näky. 

Tää just kertoo siitä, että ette ymmärrä, miten erilaisia hameita ja mekkoja on olemassa ja miten niitä voi käyttää. Ja iloitsen joka kerta, kun vaikka viisikymppinen nainen pukeutuu rohkeasti. 

Vierailija
159/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aihe on hankala, sillä periaatteessa en tykkää muiden ulkonäön arvostelusta. Mutta kirjoitan, koska ajattelin ihan samaa asiaa eilen.  Olin eilen illalla kaupungilla ja iltatorilla, ja ihan silmiin pisti nämä kukalliset legginssit - sukat sandaaleissa - joku kirjava tunika - siinä kauhtunut neuletakki päällä - lippis tai hellehattu päässä. 

Tällaisia asukokonaisuuksia hiukan eri painotuksin oli todella paljon. Samanlaisia näkee, kun menee johonkin Citymarkettiin lauantaina. Meillä tavallista arkipukeutumista, muissa maissa sen näköistä, että noin pukeutuvan ihmisen ajateltaisiin olevan koditon tai karannut jostain hoitolaitoksesta.  Suomalaisten aikuisten naisten tyyli, mitä ihmettä? Miksi se on tällaista? Ja ei, ei kaikki, mutta todella monet.

Samaa mieltä, enkä tarkoittanut tätä aloitusta niin vakavaksi, mutta hirveän raskaasti se on otettu. Parempi lähestymistapa olisi tsempata ihmisiä olemaan rohkeampia pukeutumisessa, miettimään omia hyviä puoliaan, joita korostaa. Moni ei tietenkään välitä koko aiheesta. 

Ajattelen, että pienestä panostuksesta omaan tyyliin tulee tietenkin itselle parrempi mieli ja itsevarmuus kasvaa. Ei tarvitse pukeutua muita varten missään nimessä. 

Vierailija
160/188 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ikiaikainen nälkävuosien kulttuuri että ulkonäköön millään lailla panostaminen on turhamaista. Sen takia aikuisille ei hioudu ajan myötä samalla tavalla visuaalista silmää laittautumiseen eikä rahallisesti panosteta senttiäkään vaikka rahaa olisi. Minusta siistiä pukeutumista ja laittautumista vastaan "kapinoiminen" rähjäisyydellä saa myös henkilön vaikuttamaan todella lapselliselta. Vaikea ottaa sellaista aikuista vakavasti joka näyttää karanneensa vammaisten asumisyksiköstä.

Osittain kyse on myös nykyajan ilmiöstä. Koronan jälkeen ihmiset ovat alkaneet myös suoranaisesti haista julkisilla paikoilla enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä