Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarusten perheettömyys redflag deittaillessa?

Vierailija
21.06.2026 |

Treffikumppanini kyseli minulta sisaruksistani (nuorin on 36 vuotias) ja alkoi tivaamaan mikä perheessäni ollut vialla kun yhdelläkään sisaruksistani ei ole puolisoa tai lapsia. Sisaruksia on siis kolme, kaksi siskoa, yksi veli. Yritin jotain selittää, että ei lapsuudenperheessä mitään vikaa ollut, kaikki tykkäävät vain olla yksin. Ainakin siskoni ovat tämän ääneen sanoneetkin ja ovat itse lähteneet parisuhteistaan. 

Kysymys siis kuuluu että onko tällainen tilanne, että on useampi aikuinen sisarus ja kellään ei ole perhettä niin automaattinen redflag?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä se itselläkin mielessä kävisi, että minkäköhän lainen perhe on kyseessä jos neljä 35+ lasta eikä kukaan ole perheellinen tai edes ns. "vakiintuneessa" parisuhteessa. Ihan vain, koska se on tilastollisesti epätavallista. En siitä tosin mitään ääneen sanoisi eikä se mihinkään mitenkään vaikuttaisi. Ihmeellistä käytöstä, jos tuosta alkaa kysely "mitä vikaa...".

Joo, tahditonta käytöstä, mutta voihan sitä ihan viattomastikin ihmetellä ääneen, jos ei ole tuollaiseen törmännyt. Eli ihan kaikesta ei tarvitse loukkaantua.

Minä olen törmännyt sen verran moneen "viattomaan ihmettelijään", että uskallan aika vahvasti sanoa sen korreloivan yleisen yksinkertaisuuden ja ahdasmielisyyden kanssa. Kaikenlainen ihmettely ja äimistely -> ei jatkoon.

Vierailija
22/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jotenkin kuulosta nykyaikaiselta eikä länsimaiselta ajattelulta tuollainen, että koko sukua vastuutetaan toistensa asioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo ajatus. 

Itse en todellakaan halua tulla arvioiduksi sisarukseni perusteella. Meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin samat vanhemmat. Eikä minua kiinnosta muiden sisaruksien tekemiset. 

Vierailija
24/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä se itselläkin mielessä kävisi, että minkäköhän lainen perhe on kyseessä jos neljä 35+ lasta eikä kukaan ole perheellinen tai edes ns. "vakiintuneessa" parisuhteessa. Ihan vain, koska se on tilastollisesti epätavallista. En siitä tosin mitään ääneen sanoisi eikä se mihinkään mitenkään vaikuttaisi. Ihmeellistä käytöstä, jos tuosta alkaa kysely "mitä vikaa...".

Joo, tahditonta käytöstä, mutta voihan sitä ihan viattomastikin ihmetellä ääneen, jos ei ole tuollaiseen törmännyt. Eli ihan kaikesta ei tarvitse loukkaantua.

Aikamoista sosiaalista osaamattomuutta, jos käytännössä tuntemattoman ihmisen sukulaisten asioita tuolla lailla "viattomasti ihmetellään". Minulle tuollainen epäkohtelias töksäyttely ja sosiaalisten sääntöjen osaamattomuus olisi niinikään red flag ja turn off.

Vierailija
25/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää, taas kerran🤦‍🤦‍🤦‍🤦‍🤦‍

Kiertäkää tuollaiset kyselijät ja ihmettelijät kaukaa. Jos nyt olet tosissasi.

Ymmärrän jos joltain kysytään onko hänelle veljiä tai siskoja, mutta ei heidän siviilisäätyään tai seurusteluhistoriaansa sentään tarvitse ruveta selittämään juurta jaksaen. 

Vierailija
26/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen törmännyt sen verran moneen "viattomaan ihmettelijään", että uskallan aika vahvasti sanoa sen korreloivan yleisen yksinkertaisuuden ja ahdasmielisyyden kanssa. Kaikenlainen ihmettely ja äimistely -> ei jatkoon.

Tykkäät tuppisuista?

Jos on tosissaan niin kyllä sen kumppanin perhekin kiinnostaa. Lue vaikka näitä ketjuja anopeista niin oivallat miksi.

Vierailija
27/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Redflag" 🤮

"Deittailu" 🤮

Vierailija
28/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, onko tämä oikeasti totta? Vielä nykypäivänä? Jonkun amissin tai muslimin kanssako olet ollut treffeillä?

Vierailija
29/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyse oli siitä miten asian ilmaisi. Olisi toki voinut sitä viattoman neutraalisti ihmetellä, eikä tivata asiasta. 

-ap

Vierailija
30/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton redflag. Tuollainen on vain alkua. Haluaa varmasti kontrolloida elämääsi. Mies on itse sinkku ihan syystä. 

Vierailija
31/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo ajatus. 

Itse en todellakaan halua tulla arvioiduksi sisarukseni perusteella. Meillä ei ole mitään muuta yhteistä kuin samat vanhemmat. Eikä minua kiinnosta muiden sisaruksien tekemiset. 

Ei yhtään outo ajatus. Normaaleissa perheissä seurustellaan sisarusten kanssa, joten jos he ovat esimerkiksi aivan ääliöitä, niin puoliso saa kyllä siitä osansa vuosien varrella.

Jos taas perhe on niin rikki, että sisarukset eivät ole missään tekemisissä, niin sielläkin on taustalla kaikenlaista sontaa, joka tulee ennemmin tai myöhemmin myös puolison ongelmaksi.

Vierailija
32/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, onko tämä oikeasti totta? Vielä nykypäivänä? Jonkun amissin tai muslimin kanssako olet ollut treffeillä?

Ulkoisesti ainakin ihan tavallinen. Suomalainen yliopiston käynyt nainen oli. 

Vierailija
33/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyse oli siitä miten asian ilmaisi. Olisi toki voinut sitä viattoman neutraalisti ihmetellä, eikä tivata asiasta. 

-ap

No tivaaminen on törppöä. Ja eksästä pitkään puhuminen.

Vierailija
34/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella outo ajatus. 

Ei yhtään outo ajatus. Normaaleissa perheissä seurustellaan sisarusten kanssa, joten jos he ovat esimerkiksi aivan ääliöitä, niin puoliso saa kyllä siitä osansa vuosien varrella.

Jos taas perhe on niin rikki, että sisarukset eivät ole missään tekemisissä, niin sielläkin on taustalla kaikenlaista sontaa, joka tulee ennemmin tai myöhemmin myös puolison ongelmaksi.

Meillä ainakin ihan neutraalit välit. Ei vain ole tarpeeksi mitään yhteisiä kiinnostuksen kohteita, että tämän varjolla olisimme väkisin toistemme kanssa tekemisissä. Siskoni tosiaan asuvat yli 200 km päässä vielä minusta ja veli nyt ei muista syistä ole tekemisissä. En usko että koskaan heistä mitään ongelmaa tulisi, ovat ihan hyvissä töissä ja ei ole ainakaan intressiä ruveta jostain perinnöstä riittelemään. 

-ap

Vierailija
35/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo ajatus. 

Kyllähän sillä on yleisellä tasolla merkitystä onko joku perheen ainoa lapsi vai onko hänellä 4 sisarusta. Ei se tarkoita sitä että pitäisi antaa mitään tarkkaa sukuselvitystä. Miksi joku loukkaantuisi tuommoisesta small talkista etenkin jos on itse valmis kertomaan esimerkiksi että "minulla on yksi isoveli ja yksi pikkusisko".

Sisaruksissa on se jännä ominaisuus että he ovat vanhempien kuoltua ainoat ihmiset, jotka ovat tunteneet sinut pikkuvauvasta lähtien hautaan asti. Kukaan järkevä ihminen ei silti arvioi toista vain jonkun sukulaisuuden perusteella.

Vierailija
36/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole mikään redflag. Sen verran täytyy kuitenkin mainita, että panin merkille, että ex-kumppanini vanhemmat olivat eronneet, isä useamman kerran. Exän sisko oli eronnut kahdesti (lapsia oli kahden miehen kanssa) ja exä oli minun kanssa 4:nnessä pitkässä suhteessa. Omassa suvussani on kestäviä parisuhteita ja tämä ex-kumppanini oli mun toinen pitkä suhde. Jälkiviisaana voin todeta, että kyllä se malli vain tarttuu ja niinpä exä oli aloitteellinen minustakin eron ottaessa. Toivottavasti ei edes yritä enää kenenkään kanssa. Suvussa voi olla myös sellaisia piirteitä, että arvostetaan enemmän itsenäisyyttä ja yksinoloa kuin yhteiselämää toisen kanssa. Tämän ex-kumppanini suvussa oli sekä ADHD:ta että autismikirjoa, mikä voi osaltaan selittää asioita.

Vierailija
37/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella outo ajatus. 

Kyllähän sillä on yleisellä tasolla merkitystä onko joku perheen ainoa lapsi vai onko hänellä 4 sisarusta. Ei se tarkoita sitä että pitäisi antaa mitään tarkkaa sukuselvitystä. Miksi joku loukkaantuisi tuommoisesta small talkista etenkin jos on itse valmis kertomaan esimerkiksi että "minulla on yksi isoveli ja yksi pikkusisko".

Sisaruksissa on se jännä ominaisuus että he ovat vanhempien kuoltua ainoat ihmiset, jotka ovat tunteneet sinut pikkuvauvasta lähtien hautaan asti. Kukaan järkevä ihminen ei silti arvioi toista vain jonkun sukulaisuuden perusteella.

Tottakai on ihan normaalia smalltalkkia kysellä löytyykö sisaruksia, missä asuit lapsena jne. Mutta jos aletaan kyselemään liiankin tarkasti heidän elämästään, töistään ja asuinpaikastaan niin onhan se outoa ja vielä sitten miten tehdään omia oletuksia että lapsuudenperheessä ollut jotain vialla kun ei täytä tiettyjä lokeroita. 

Vierailija
38/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä koskee kaikki kysymyksiä palstalaisten mukaan. Mitään ei saisi kumppaniehdokkaalta koskaan kysyä ja jos kysyykin, niin mitään ei saisi koskaan mistään päätellä. Ulkonäönkään ei saisi antaa vaikuttaa, koska sekin on vain pintaa. Välillä sitä miettii, että millä vitullisella elämän silmät kiinni-onnenpyörällä palstan marjaanat on kumppaninsa löytäneet. Sen verran huono se heidän taktiikkansa kuitenkin on, että mitä palstaa seuraa, niin pelkkiä narsisteja, psykopaatteja ja päähänpotkijoita sillä metodilla onnistuu löytämään. Sitten täällä katkerana tilitetään, ettei enää kuuna päivänä haluta uutta miestä, koska kokemukset oli niin kamalia.

No mitä jos tekin tekisitte edes inosen sitä pohjatyötä kumppania valitessa? Mitäkö hä? Niin että kyselisi vähän tavoista, tottumuksista ja taustoista. Vetäisi niitä naruja 1.->2. ja päättelisi, että asioilla saattaa olla syitä taustalla. Harvoin mikään kysyksen vastaus on automaattisesti red flag. Se menee niin, että kysymällä voi löytyä aihe, josta kannattaa esittää jatkokysymys ja ehkä jatkokysymyksen jatkokysymys.

Vierailija
39/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä ei mitään vikaa, mutta tapa kysyä viittaa ns vaikeaan ihmiseen. Parempaa onnea ensi kerralla.

Vierailija
40/65 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itsekin kyllä ihmettelisin mihin syrjäytyneiden perheeseen olen eksynyt jos kukaan ei kykene terveeseen parisuhteeseen ja perheen perustamiseen. Lähtisin koska en kokisi että tuollaiset laarin pohjimmaiset tuo mitään lisäarvoa omaan elämääni. Etsisin parempaa seuraa/sukua.

Ehkäpä kaikki eivät halua noita asioita

Halua=kykene? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi