Olen nyt kuunnellut 3 vuotta, kun yläkerran naapurin lapsi juoksee asunnossa
Ja alan olemaan sille äänelle todella allerginen. Järkyttävä töminä, kantapäähyppely pieneltä lapselta. Ikää lapsella nyt noin 5 vuotta ja juoksee juoksee ja juoksee. Itse vanhempana jo sanoisin, että sisällä juokseminen on kielletty. Tänne alas kuuluu ääni kun korvan juuressa tömistelisi.
Pienet on murheet, mutta oli vaan pakko purkautua. Seutaavaksi muutan ylimpään kerrokseen, jos ei sitten hiiret kirmaa jossain vintillä ja pidä mekkalaa.
Ps. Itelläkin lapsia, jo isompia. En muista millon lopettivat juoksemisen sisällä vai juoksiko ollenkaan, kun en vaan muista.
Kommentit (164)
Meillä on yläkerrassa 2 pientä lasta, "pikkujalkojen tepsutusta" siis riittää. Erityisesti kun serkut tulevat käymään, silloin tuntuu, että katto romahtaa. Mutta minkäs teet, onneksi ei ole sentään juoppo pianisti tai kennelin pitäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihmiset jakaa nykyään ihan somessa kuinka heillä lapset saavat juosta sisällä, pomppia sohvalla ja sängyllä. Vaikka hyviin käytöstapoihin kuuluisi kieltää tuollainen.
Kyllä. Moderni lapsi ei juokse, leiki, hypi tai ääntele. Moderni lapsi on lääkitty ja istuu paikallaan hiljaa.
Ero lienee enemmänkin siinä että minun lapsuudessani ainakin ajettiin rivaristakin ulos riehumaan eikä vanhemmat sietäneet sisällä melskaamista.
Entisaikaan lapsi sai vain näkyä mutta ei kuulua. Sellaiseen ei uskota enää. Nykyisin lapsella on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita.
Lapsella on oikeus totella vanhempia
Tuo on autoritääristä kasvatusta jota ei suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ihmetyttänyt, että perheen lapset eivät ulkoilu juurikaan. Ovat tosi paljon sisällä pienessä asunnossa ja pienin lapsi juoksentelee koko ajan.
Meillä ollaan oltu tuossa iässä ulkona aamut illat, käyty vaan välillä syömässä ja huoltamassa ja levähtämässä ja sitten taas lähdetty ulos. Sateisilla säillä käytiin hoplopeissa ym.
Perheen isä ei KOSKAAN ole ulkona, häntä ei näe ikinä vaikka töissä käykin ja äiti on harras virkkaja. Isommat lapset kertoo, ettei äiti tee muuta kuin neuloo.
Ap
5-vuotias ei yksinään ulkoile. Se nyt on lähtökohta eli aamusta iltaan harva vanhempi ehtii ja jaksaa ulkoilla, kun ruokaakin pitää laittaa ja käydä töissä. Jos perheen isä käy töissä, niin miten voit tietää, ettei hän käy koskaan ulkona. Puutun nyt tähän siksi, että olen joutunut sietämään tuollaista kerrostalokyttäämistä, missä kyylätään, juorutaan ja haukutaan toisia syyttä.
Lapsiperheen ei tarvitse pitää sinulle mitään tiliä ulkoiluistaan, etkä sinä määrittele milloin he ulkoilevat. Minulle on valitettu siitä, kun en istu kytättävänä leikkikentällä, vaan kävelin lasten kanssa joka päivä 5 - 7 km kävelylenkkejä. Siihen kului 1,5 tuntia päivässä reipasta liikuntaa, mutta silti me ei ulkoiltu ikinä, kun emme istuneet siinä leikkikentällä naapureiden valvovan silmän alla. Että voi, voi, kun leikkikenttä on aina tyhjä ja lapset eivät saa raitista ilmaa. Me ei menty siihen kyylättäväksi.
Samoin lapsemme eivät uineet ikinä, kun emme käyneet uimassa siinä äkkisyvässä rannassa lähellä, vaan muutaman kilometrin päässä matalassa rannassa tai omalla mökillä. Sitten ihan hirveä ihmettely, että ai teidän lapset osaa uida. Me ajateltiin, että te ette käy ikinä uimassa. Mitä vit..?
Kerran minulle valitettiin kun olin klo 19 lapsen kanssa siinä leikkikentällä. Että eikö teidän pitäisi olla nukkumassa? Lapsi oli herännyt juuri päiväunilta. Että hirveästi yritetään puuttua toisten asioihin.
Ap menee töihin ja hankkii oma elämän.
Me myös olemme saaneet kommentteja liikkumattomuudesta kun emme ulkoile tuossa pikku pihapläntillä. Asiaa ei auta edes se, että meillä on oma mökki jossa ollaan viikonloput, retkeily- ja telttailuharrastus pitkin Suomea, säännöllinen uimahallissa käynti tai ratsastus. Mut ei, tämä äiti myös virkkaa, joten täysin passiivinen ja epäkelpo.
PS. Me ei ulkoilla iltaisin, koska lapsi ei saa unta moneen tuntiin jos ulkoillaan. Nykyrytmillä nukkuu 12h joten kovin kauaa ei sisällä ehdi tömistellä. En kuitenkaan hyvällä yritykselläkään voi kutsua meitä passiivisiksi verrattuna niihin pihalla kyttääjiin. He kyllä vievät ne lapset kuumeessakin tuohon pihalle, mitään muuta ei ilmeisesti lasten kanssa voidakaan sitten tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ihmetyttänyt, että perheen lapset eivät ulkoilu juurikaan. Ovat tosi paljon sisällä pienessä asunnossa ja pienin lapsi juoksentelee koko ajan.
Meillä ollaan oltu tuossa iässä ulkona aamut illat, käyty vaan välillä syömässä ja huoltamassa ja levähtämässä ja sitten taas lähdetty ulos. Sateisilla säillä käytiin hoplopeissa ym.
Perheen isä ei KOSKAAN ole ulkona, häntä ei näe ikinä vaikka töissä käykin ja äiti on harras virkkaja. Isommat lapset kertoo, ettei äiti tee muuta kuin neuloo.
Ap
5-vuotias ei yksinään ulkoile. Se nyt on lähtökohta eli aamusta iltaan harva vanhempi ehtii ja jaksaa ulkoilla, kun ruokaakin pitää laittaa ja käydä töissä. Jos perheen isä käy töissä, niin miten voit tietää, ettei hän käy koskaan ulkona. Puutun nyt tähän siksi, että olen joutunut sietämään tuollaista kerrostalokyttäämistä, missä kyylätään, juorutaan ja haukutaan toisia syyttä.
Lapsiperheen ei tarvitse pitää sinulle mitään tiliä ulkoiluistaan, etkä sinä määrittele milloin he ulkoilevat. Minulle on valitettu siitä, kun en istu kytättävänä leikkikentällä, vaan kävelin lasten kanssa joka päivä 5 - 7 km kävelylenkkejä. Siihen kului 1,5 tuntia päivässä reipasta liikuntaa, mutta silti me ei ulkoiltu ikinä, kun emme istuneet siinä leikkikentällä naapureiden valvovan silmän alla. Että voi, voi, kun leikkikenttä on aina tyhjä ja lapset eivät saa raitista ilmaa. Me ei menty siihen kyylättäväksi.
Samoin lapsemme eivät uineet ikinä, kun emme käyneet uimassa siinä äkkisyvässä rannassa lähellä, vaan muutaman kilometrin päässä matalassa rannassa tai omalla mökillä. Sitten ihan hirveä ihmettely, että ai teidän lapset osaa uida. Me ajateltiin, että te ette käy ikinä uimassa. Mitä vit..?
Kerran minulle valitettiin kun olin klo 19 lapsen kanssa siinä leikkikentällä. Että eikö teidän pitäisi olla nukkumassa? Lapsi oli herännyt juuri päiväunilta. Että hirveästi yritetään puuttua toisten asioihin.
Ap menee töihin ja hankkii oma elämän.
Me myös olemme saaneet kommentteja liikkumattomuudesta kun emme ulkoile tuossa pikku pihapläntillä. Asiaa ei auta edes se, että meillä on oma mökki jossa ollaan viikonloput, retkeily- ja telttailuharrastus pitkin Suomea, säännöllinen uimahallissa käynti tai ratsastus. Mut ei, tämä äiti myös virkkaa, joten täysin passiivinen ja epäkelpo.
PS. Me ei ulkoilla iltaisin, koska lapsi ei saa unta moneen tuntiin jos ulkoillaan. Nykyrytmillä nukkuu 12h joten kovin kauaa ei sisällä ehdi tömistellä. En kuitenkaan hyvällä yritykselläkään voi kutsua meitä passiivisiksi verrattuna niihin pihalla kyttääjiin. He kyllä vievät ne lapset kuumeessakin tuohon pihalle, mitään muuta ei ilmeisesti lasten kanssa voidakaan sitten tehdä.
Lasun vaaran vuoksi kyttääjiä joutuu valitettavasti mielistelemään.
Jos olette okt:ssa asuva lapsiperhe, joka nauttii asumismuodon rajattomuudesta, olisi silti lapsen etu oppia tapoja jopa oman kodin piirissä sen suhteen, milloin ja miten on sopivaa toimia. Viimeistään opiskelupaikkakunnalla joutuu kohtaamaan odotukset muiden huomioimisesta. Se on usein liian myöhään. Muutaman vuoden kuluttua ovat itse lapsiperheellisiä kerrostaloasujia, jotka kokevat itsellään olevan vain oikeuksia.
Olen Ap kanssa ihan samaa mieltä. Tuollainen lapsen aiheuttama jytinä ei ole oikein. Mene ihmeessä sanomaan, että jytinä kuuluu sinun asuntoosi. Pyydä lapsen vanhemmat kuuntelemaan miltä se kuullostaa.
Tee ihmeessä jotain, sinulla on oikeus elää rauhassa. Tuollainen tekee psyykkisesti sairaaksi, kun koko ajan on meno päällä.
Esitä oikein todella asia heille ja pyydä käymään asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurit häiritsevät, on kerrostalo väärä paikka asustella
Jos ei osaa elää häiritsemättä naapureita, on kerrostalo väärä paikka asustella
Jos ei osaa olla häiriintymättä kaikesta, on kerrostalo väärä paikka asua
Ei kerrostalojen eristykset ole tehokkaita. Jokaisen on otettava toiset asukkaat huomioon. Lapset siinä kuin aikuisetkin rauhoittukoot kotona olemiseen.
Järjetön jatkuva juokseminen on kyllä aiheellista kieltää, johan järjestyssäännöissä pitäisi olla kehoitus.
Kyllä olet sitkeä. Itse olisin kestänyt ja sietänyt aika tasan puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Miten oot jaksanut noin kauan? Mulle riitti yksi vuosi hyppy- ja juoksuleikkien kuuntelua ja muutin suosiolla pois. Nykyään ei tarvitse herätä enää joka ikinen aamu klo 7 siihen meteliin, olen onnellinen.
Meillä puolestaaan molemminpuoliset seinänaapuri-ikäihmiset avaavat radion joka ikinen sunnuntai-aamu n klo 7. Vuodesta toiseen. Kovalla volyymilla, kun ovat huonokuuloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapurit häiritsevät, on kerrostalo väärä paikka asustella
Jos ei osaa elää häiritsemättä naapureita, on kerrostalo väärä paikka asustella
Huomaa miten itsekkäitä ihmisistä on tullut.
Osaa ne aikuisetkin tömistellä. Itse olen vuoden kuunnellut, maininnut asiasta. Ongelma on huonosti tehty laminaattilattia, jossa ei ole kunnon askeläänieristystä. Askeleet saa ikkunat ja astiat tärisemään omassa asunnossa. Onneksi löytyi ylimmän kerroksen asunto läheltä
Yhteiskuntana pitäisi rakennusvalvontaan ja määräyksiin panostaa ja kieltää tällaiset rakennukset, joissa askeleet kuuluu näin selvästi. Tuhoaa ihmisten yöunet, terveyden ja rahaakin menee hukkaan tehdä tällaisia paperitaloja
Kohta se alkaa somettaa ja ei se sitten enää juoksentele.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuuntelen lähes joka ilta naapurin perheen isän huutamista välillä 22-02. Välillä äiti yhtyy huutamiseen ja sitten taas lapset itkevät. Alan olemaan hyvin kypsä tähän kun en saa itse nukkua. Mulla on herätys kl 4:15 töihin. Itse olen vasta 1,5 vuotta kuunnellut, mutta en tiedä kauanko pystyn kuuntelemaan lisää.
Tee nimetön ilmoitus lastensuojeluun!
Eikö tässä ole kyse lapsen aiheuttamasta jytinästä. Sen jatkuvan hyppimisen voi lopettaa.
Ei muuta kuin keskustelet vanhempien kanssa, mutta ole tarkkana miten sanot, kun on jo noin kauan kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kuuntelen lähes joka ilta naapurin perheen isän huutamista välillä 22-02. Välillä äiti yhtyy huutamiseen ja sitten taas lapset itkevät. Alan olemaan hyvin kypsä tähän kun en saa itse nukkua. Mulla on herätys kl 4:15 töihin. Itse olen vasta 1,5 vuotta kuunnellut, mutta en tiedä kauanko pystyn kuuntelemaan lisää.
Tee nimetön ilmoitus lastensuojeluun!
Lasu rankaisee vanhempia jos lapset eivät rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä ole kyse lapsen aiheuttamasta jytinästä. Sen jatkuvan hyppimisen voi lopettaa.
Ei muuta kuin keskustelet vanhempien kanssa, mutta ole tarkkana miten sanot, kun on jo noin kauan kestänyt.
Vastaavassa tilanteessa sanoin lapsen isälle lapsen aiheuttamasta metelistä, niin isä vain totesi, että koita ymmärtää. Lapsiperheet on itsekkäitä.
Muuta pois, jos noin paljon häiritsee normaalit elämisen äänet. Teille valittajille ei sovi taloyhtiöasuminen.
Taidat itse olla neljän seinän sisällä 24 tuntia vuorokaudessa ja kytätä muiden tekemisiä.
Miksei nykyajan kakaroilla ole mitään rauhallista tekemistä kotona, vaan ainoa tekeminen tuntuu olevan seinille hyppiminen ja päätön ravaaminen ympäri kämppää? Ennen meillä kotona piirrettiin, askarreltiin, tehtiin palapelejä, luettiin, leivottiin, tehtiin käsitöitä, joskus katsottiin lastenohjelmia telkkarista, oli muut rauhalliset leikit omassa huoneessa. Ulkona oltiin monta tuntia päivässä, jossa sai purkaa energiaa. Itsekin kuunnellut tuota naapurin lapsiperheen menoa, joka on kuin irtipäässyt apinalauma. Ryskätään ja juostaan koko päivä ympäri asuntoa. Ei ihme että opettajat helisemässä, kun joutuvat paimentamaan näitä täysin rajattomia lapsia.