Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…

Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät. Nykyisin lentoyhtiöt eivät tarjoa aterioita. Jotain myyntiä on olevinaan, mutta useimmiten tuotteet loppu, etenkin koneen paluu-/ kääntöosuudella - eli siis esim. Lufthansa lentää Munchenista Helsinkiin, jättää yhdet matkustajat ja ottaa uudet, ja palaa Muncheniin. Kone ei keitraa Helsingissä. Ensimmäisen osuuden ahmatit ovat syöneet kaiken, ja Hel-Munc - osuudella myydään ei-oota. Joku tietysti ajattelee, että lyhyt matka. Mutta entäs jos onkin useita vaihtoja eikä aikaa edes vaihtoasemalla käydä kaupassa? Nykyaikana vaihtoajat harvoin ovat omassa hallinnassa.

 9 tuntia lentämistä 2 keksin paketilla ja Lufthansan pikkuisella suklaalla, oispa ollut eväät.

Vierailija
162/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eväät. Nykyisin lentoyhtiöt eivät tarjoa aterioita. Jotain myyntiä on olevinaan, mutta useimmiten tuotteet loppu, etenkin koneen paluu-/ kääntöosuudella - eli siis esim. Lufthansa lentää Munchenista Helsinkiin, jättää yhdet matkustajat ja ottaa uudet, ja palaa Muncheniin. Kone ei keitraa Helsingissä. Ensimmäisen osuuden ahmatit ovat syöneet kaiken, ja Hel-Munc - osuudella myydään ei-oota. Joku tietysti ajattelee, että lyhyt matka. Mutta entäs jos onkin useita vaihtoja eikä aikaa edes vaihtoasemalla käydä kaupassa? Nykyaikana vaihtoajat harvoin ovat omassa hallinnassa.

 9 tuntia lentämistä 2 keksin paketilla ja Lufthansan pikkuisella suklaalla, oispa ollut eväät.

Evästä kannattaa tosiaan nykyään aina varata matkalle. Joskun minäkin ajattelin, että riittää kun on lompakko ja passi, niin kaiken muun voi ostaa (myös sen hammasharjan). Mutta sitten kun jotain alkaa mennä pieleen, niin yllättäviä juttuja tapahtuu, eikä rahallakaan aina saa kaikkea, esimerkiksi ruokaa. Kun lento myöhästyy, vaihtoyhteys joudutaan reitittämään uusiksi usean eri paikan kautta, ja löydät itsesi tilanteesta, jossa olet lentänyt jo kolme lyhyttä lentoa, joilla ei tarjoiltu kuin tyyliin naksuja ja vettä, ja siellä, minne olet päätynyt, on yö, eikä kentällä ole auki yhtään ravintolaa tai kioskia. Lopulta viiden pompun ja 30 tunnin jälkeen olet Helsinkiin menevässä koneessa ja sillä viimeisellä lyhyellä lennolla tulee vielä joku setämies aukomaan päätään, että lyhyellä lennolla ei saa kallistaa selkänojaa, koska on lyhyt lento, niin ei voi väsyttää ei. Eli ota aina mukaan oma vesipullo, evästä, vaihtovaatteet, kosteuspyyhkeitä, nenäliinoja ja myös se hammasharja. Muista myös, että hammastahnatuubi ei saa olla isompi kuin 100 ml, tai sen menettää heti ensimmäisessä turvatarkastuksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vessassa ei oo pakko rampata kuin jokin virtsahepo konsanaan. Ihme porukkaa, kun ei osata käydä vessassa ennen lentoa, eikä selvitä muutamaa tuntia ilman vessaa.

Minulla vaivaa eturauhasta ja pitää tunnin välein mennä vessaan tai kusta housuun.  En ole kymmeneen vuoteen pystynyt menemään lentokoneeseen. M70

Vierailija
164/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.

Jos takana ei istu ketään, kallista penkki rauhassa. Pari kertaa olen ollut lähes tyhjässä koneessa, kaikille on riittänyt oma penkkirivi nukkumiseen.

Vierailija
165/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa.  Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.

Lensin aivan äskettäinen reilun neljän tunnin matkan. Joku lasten kanssa matkaa tekevä perheenisä hyppäsi siis KOKO AJAN matkatavarahyllyllä ja kaiveli repusta millon mitäkin. Pirjo-Olaviiii, kuului kysely ja huuto koko ajan. Nämä ne vituttaa just eniten, jotka tekevät lastensa kanssa matkaamisesta tuollaisen teatteriesityksen. 

Vierailija
166/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo heiluttamalla tai potkimasta penkkejä. Ja muista vihjata taakse, jos käännät tuolin makuuasentoon. Silloin takana ei voi käyttää pöytää ja on tosi ahdasta. Takimmaisen on vaikea päästä vessaan tms. 

Lennolla tarvittavat tavarat laukkuun tuolin alle. Ja (ei liian iso) lentolaukku ylös. Ei haku että tai vahvoja voiteita tai shampoota. Tai lähinnä hiusten viimeistely aineet aiheuttaa monelle hengitysvaikeuksia. Ei ole sinulle jaan mukavaa, jos joku yskii ja pihisee siinä vieressä koko matkan 

Lento on aina epämukava ja tila on ahdas kaikille. Kerran oli tuttu lentäjä ja sain paikan bisneksestä yllättäen Thaimaan lennolla. Se oli elämäni ainoa mukava lento. Ja vuodesta 1973 lennellyt. 

On itsekästä tehdä toisen olo vielä epämukavammaksi ja viedä häneltä tilaa vain siksi, että itsellä olisi mukavampi. Näin minä ajattelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. 

Ilmeisesti näin.

Kerro somessa meneväsi kanarialle. Vedä kännit kentällä ja lentokoneessa. Taputa kun kone laskeutuu. Kerro somessa olevasi kanarialla. Vedä kännit kanarialla. Etsi ravintola mistä saa suomalaista ruokaa. Palaa suomeen kännäämään.

Muista myös ilmoittaa siellä somessa julkisesti lomasi alku ja kesto, niin murtovarkaille ei tule ylimääräistä päänvaivaa. 🤭

Miten ne murtovarkaat näkee, jos jonkin ihmisen somejutut eivät ole julkisia? Minun harvat facebookjulkaisut näkee vain muutama sukulainen ja ystävä. Kukaan heistä ei ole murtovaras, ja matkakin on niin pitkä murtoreissulle, että takuulla jää tekemättä. Tulee kalliiksi. Meidän naapurit pitävät taloa silmällä, kun emme ole kotona. Jos siitä huolimatta käy murtovarkaita, niin olisi tavallaan helpotus, jos veisivät kaiken irtaimiston. Olemme suunnittelemassa muuttoa, joten helpotus olisi suuri, jos talo olisi tyhjennetty. 

Vierailija
168/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lentoa käy suihkussa ja älä laita tuoksuvia hiuslakkoja tms voimakkaasti tuoksuvaa. Älä myöskään ota mitään löyhkääviä eväitä.


Kerro lapsille jo etukäteen, kuinka koneessa käyttäydytään. Ei rampata käytävillä. Ei puhuta kovaäänisesti. Ei kiukutella. Ei potkita edessä olevaa penkkiä. Ei katsella tai kuunnella MITÄÄN laitetta äänet päällä eli ehdottomasti kuulokkeet mukaan. Pyydä lapsia kertomaan ajoissa kun tulee asiaa vessaan, koska sinne on usein jonoa ja välillä sinne ei turvavyömerkkivalon palaessa pääse lainkaan. Ja kerro, että koneessa ruokaileminen vaatii kärsivällisyyttä, ettei ruuat ja juomat kaatuile ahtaassa tilassa muidenkin vaatteille.


Älä jää pitkäksi aikaa tukkimaan koneeseen noustessa käytävää. Pakkaa jo valmiiksi ne tavarat jotka menee ylähyllylle ja mitä otat jalkojesi juureen, niin pääset nopeasti istumaan. Jos jotain unohtui ylähyllyn kassiin, ehdit kaivella sen myöhemminkin. Pidä kassisi omassa jalkatilassa. Penkkisi alla on takanasi istuvan jalkatila, joten sinne ei saa tunkea mitään. Ei myöskään jalkojasi. Tutustu etukäteen, minkä kokoisia ja painoisia käsimatkatavaroita saa ottaa mukaan matkustamoon, niin et kuluta portilla muidenkin aikaa koneeseen noustaessa.


Älä juo itseäsi humalaan. Älä vaivaa jutuillasi vierustovereita, elleivät hekin satu olemaan puhetuulella. Ruokatarjoilun aikana älä kallista penkkiäsi taakse päin. Muutenkin olisi kohteliasta varoittaa takana istuvaa, jos haluat tunkea istuimesi selkänojan hänen eteen, koska silloin hankala käyttää pöytää.


Jos olet poikkeuksellisen leveä eli et mahdu kunnolla istumaan normipaikalla, harkitse vakavasti business-luokan väljempää istuintilaa tai lunasta myös viereinen paikka omaan käyttöösi, ettet pilaa vierustoverin lentoa runsailla muodoillaai.


Matkalaukkuasi odottaessa älä rynni lähelle pyörivää matkalaukkuhihnaa, jotta et peitä näkyvyyttä muilta.


Näillä ohjeilla olet jo melko kelvollinen lentomatkustaja :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannikkaa hiukkasen pallista kohottaa, nii ei väräjä nii paljua piertä pärisytellesäs.

Vierailija
170/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa.  Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.

Lensin aivan äskettäinen reilun neljän tunnin matkan. Joku lasten kanssa matkaa tekevä perheenisä hyppäsi siis KOKO AJAN matkatavarahyllyllä ja kaiveli repusta millon mitäkin. Pirjo-Olaviiii, kuului kysely ja huuto koko ajan. Nämä ne vituttaa just eniten, jotka tekevät lastensa kanssa matkaamisesta tuollaisen teatteriesityksen. 

Vastaavanlaista kokemusta minullakin tässä kuussa. Kaksi pikkupoikaa istui vierekkäin, mutta isä istui eri rivillä. Lennon jälkeen olin kurkkuani myöten täynnä sitä jatkuvaa kailottamista kun ipanat huusivat iskä anna sitä iskä anna tätä ja siinä sitten kaikkien kuullen kovaäänisesti neuvoteltiin, minkälaista tikkaria nyt kaivataan ja mitä limua tilataan. Ja iskä tietysti jatkuvasti ravasi käytävälle poikia palvelemaan.


Jos lapsi ei pärjää itsekseen, niin kyllä sen pitää istua huoltajansa vieressä ettei muiden tarvitse olla niin aktiivisesti tässä teatterissa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.

Jos takana ei istu ketään, kallista penkki rauhassa. Pari kertaa olen ollut lähes tyhjässä koneessa, kaikille on riittänyt oma penkkirivi nukkumiseen.

Vaikka joku takana istuisikin, niin sen penkin voi silti kallistaa. Ei sitä ominaisuutta ole niihin huvikseen tehty, vaan ihan käytettäväksi se on tarkoitettu. Tilat on mitoitettu niin, että kallistaminen on kaikille matkustajille mahdollista, niin halutessaan.

Vierailija
172/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväiksi voipaperiin käärityt munasilli voileivät ja kossupulloon maitoa. Naposteltaviksi pussi eineslihapullia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on aina turvavyö kiinni kun istun. Olen istuillut abaut 20 vuoden ajan joka vuosi.

Vierailija
174/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa.  Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.

Lensin aivan äskettäinen reilun neljän tunnin matkan. Joku lasten kanssa matkaa tekevä perheenisä hyppäsi siis KOKO AJAN matkatavarahyllyllä ja kaiveli repusta millon mitäkin. Pirjo-Olaviiii, kuului kysely ja huuto koko ajan. Nämä ne vituttaa just eniten, jotka tekevät lastensa kanssa matkaamisesta tuollaisen teatteriesityksen. 

Vastaavanlaista kokemusta minullakin tässä kuussa. Kaksi pikkupoikaa istui vierekkäin, mutta isä istui eri rivillä. Lennon jälkeen olin kurkkuani myöten täynnä sitä jatkuvaa kailottamista kun ipanat huusivat iskä anna sitä iskä anna tätä ja siinä sitten kaikkien kuullen kovaäänisesti neuvoteltiin, minkälaista tikkaria nyt kaivataan ja mitä limua tilataan. Ja iskä tietysti jatkuvasti ravasi käytävälle poikia palvelemaan.


Jos lapsi ei pärjää itsekseen, niin kyllä sen pitää istua huoltajansa vieressä ettei muiden tarvitse olla niin aktiivisesti tässä teatterissa mukana.

Käyttäkää kuulokkeita, jos äänet häiritsee. Ne päässä suurin osa tuntuu kulkevan vuorokauden ympäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.

Jos takana ei istu ketään, kallista penkki rauhassa. Pari kertaa olen ollut lähes tyhjässä koneessa, kaikille on riittänyt oma penkkirivi nukkumiseen.

Vaikka joku takana istuisikin, niin sen penkin voi silti kallistaa. Ei sitä ominaisuutta ole niihin huvikseen tehty, vaan ihan käytettäväksi se on tarkoitettu. Tilat on mitoitettu niin, että kallistaminen on kaikille matkustajille mahdollista, niin halutessaan.

Tottai sen kallistus teknisesti onnistuu, sen osaa apinakin kallistaa mutta kusipäistä se on. Sille et mahda mitään.

Vierailija
176/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kiittää viimeöistä lentomatkaseuraa. Nuorehko ulkomailla asuva mies, joka oli hirveän ylpeä pienestä lapsestaan. Keskusteltiin kaikenlaista, helteestä, siitä, kuinka hienoa hänestä oli olla isä, lomasuunnitelmista, töistä... kaksi toisilleen tuntematonta suomalaista puhumassa toisilleen! Fiksu ihminen kaikin puolin (no, sen mitä juteltiin, ainakin).

Tuollaisia meillä oikeasti on maailmalla luomassa Suomi-kuvaa, ei ole ihmekään, että suomalaisia arvostetaan.

Suomalainen on keskimäärin tosi fiksu, jos EI ole kännissä. Myös lentokoneessa. En ole huomannut eroa suomalaisten ja muunmaalaisten kanssa lentokone/lentoasematoiminnassa. No on yksi ero:suomalaiset ovat hiljaisempia, eivät puhu niin kovalla äänellä kuin esim. Välimeren alueelta tulevat.

Vierailija
177/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa vielä, että mitä eväitä lentokoneeseen kannattaa ottaa mukaan? 
Ap

Ei ainakaan pähkinöitä koska moni on niille allerginen. Itse otan yleensä juustosämpylän kentältä mukaan ja pari pulloa vettä (siis ostan airsiden puolelta). Banaanitkin on ihan jees. Riippuu lennon pituudestakin tietty. Itse en syö ennen lentoa oikeastaan mitään koska vatsa turpoaa kun joutuu istumaan pitkään paikallaan. 

Vierailija
178/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet koneeseen, TERVEHDI lentohenkilökuntaa, mielellään hymyn kera. He nimittäin "skannaavat" tulijat ja katsovat, onko joku ehkä aineissa tai muutoin mahdollinen häirikkö / uhka.

Vierailija
179/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkärinä lentokentän lähellä olevassa sairaalassa. Nousen ylös pissalle vähintään kerran tunnissa. Minua ei kiinnosta kuinka paljon se ihmisiä ärstyttää. 

 

Laskimoveritulppa voi syntyä myös pitkän auto- tai junamatkan aikana, mutta lentokoneen kuivan ilman aiheuttama nestehukka, matala ilmanpaine, ahtaat tilat ja paikallaan istuminen suurentavat riskiä nimenomaan pitkillä (yli 6 tunnin) lentomatkoilla. Jalkojen syvien laskimoiden veritulpan tekevät vaaralliseksi siitä mahdollisesti irtoavat pienet hyytymät, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen keuhkoveritulpan.

 

Käytä lentosukkia.

Muista juoda riittävästi nestettä (vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein). Vältä alkoholia, koska se kuivattaa.

Tee pieni kävely lentokoneen käytävällä 1–2 tunnin välein. WC:ssä käynti ja rakon tyhjentäminen riittävän usein on myös suotavaa.

Itse olen saanut veritulpan lennolla, ja todellakin olen sen jälkeen käynyt lennoilla vessassa ja jaloittelemassa usein. 

Ylipäätään kannattaa ottaa mukavat ja helpot kengät lennolle (helpot riisua) sekä mahdollisesti villasukat (koneessa VOI tulla kylmä). Nilkan ojennuksia ja pyörittelyä, polvien kohotusta ym. paikallaan tehtävää jumppaa jos jaloittelemaan on hankala lähteä. 

Vierailija
180/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meet pitkälle kaukolennolle, niin rasvaa naama ja kädet jollain rasvaisella voiteella kuten Nivea. Se estää kosteuden haihtumista iholta. Erityisen tärkeää kuivaihoiselle. Kuiva ilma koneessa vetää ihosta kaiken kosteuden.

Jos limakalvosi kuivuu herkästi, ota mukaan myös nenäsuihke. Suolavesi on hyvä.

Älä myöskään meikkaa tai varsinkaan käytä puuteria. Muuten olet matkan jälkeen kuin rusina. Rasvaa ja nestettä, niillä jo pärjää pitkälle.