No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?
https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…
Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.
Onko takana istuvan ruokapöytä kiinni siinä selkänojassa?
En edes mieti mitään ruokapöytää, kun jo "normaalisti" istuminen sattuu polviin, jotka painavat koko ajan edessä olevaa penkkiä vaikka istun jalat levällään. Tätä on lyhyiden ihmisten mahdoton käsittää, kun maailma on rakennettu heidän mitoillaan (minulle lyhyt on kuka tahansa alle 180 cm).
Meillä sekä mies että poika ovat samanpituisia kuin sinä. Siksi pyrimme ostamaan paikat, joissa on enemmän jalkatilaa.
Kukaan ei pituudelleen mitään voi, mutta hieman kyllä naurattaa miten pitkät väen väkisin änkeytyy ei-exit paikoille tai halpalentoyhtiöiden sillipurkkeihin, joissa tilaa on selvästi vähemmän kuin perinteisillä yhtiöillä. Oma mukavuus ei ole sen väärtti, että maksaisi hieman ekstaa siitä että mahtuu penkille istumaan edes siedettävästi?
Kun kohteessa on kesä, pue kevyet kesävaatteet, mutta sukat sadaaleihin. Jos lentoyhtiö on Finnair niin jäädyt hengiltä, ota siis koneeseen mukaan pitkä kertakäyttöinen sadetakki, se pitää mukavan lämpimänä koko matkan. Osta kaksi sadetakkia niin paluumatkakin on mukava.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kone pitää nimetä yhden ominaisuuden mukaan? Miksei se ole vessakone tai ruokailukone?
Niinpä, ja vieläpä virheellisesti. 😁
Matkustajakoneissa ei nykyaikana ole varsinaista suihkumoottoria niin kuin hävittäjissä vaan ohivirtausmoottorit.
Vierailija kirjoitti:
itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.
Itse olen vain 173 cm mummo mutta yli 6 tunnin lennoille varaan aina exit paikan tai väliseinän jälkeen eturivin. Pääsee helposti jaloittelemaan ja jumppaamaan penkin eteen. Mulla on koko jalan mittaiset varsin tiukat sukat, jotka kotona kiskon jalkaan makuuasennossa. Epämukavat mutta pakolliset. Kolme kertaa leikattu suonikohjut. Elämä opettaa. Vastustan myös selkänojan laskemista. Jos takanasi joku istuu, nojan kallistus kyllä epäkohtelista ja itsekästä.
Miksi niihin penkkeihin on se toiminallisuus laitettu, jos sitä ei saisi käyttää? Ruokailun ajaksi se pitää toki nostaa pystyasentoon ja jos joku tarvitsee liikkuakseen lisää tilaa, sen voi pyynnöstä nostaa tarvittaessa hetkeksi pystyyn, mutta muuten sitä voi pitää kallistettunakin. Lentoyhtiötkään ei tuon käyttämistä ole kieltäneet, vaan opastavat nimenomaan nostamaan penkin vain ruokailun ajaksi.
Tämänkin ketjun ohjeista voi päätellä että nykyään tärkeintä on olla näkymätön kaikissa tilanteissa. Jos olet sellainen jokapäiväisessä elämässä niin oikeastaan et kaipaa neuvoja myöskään lentokonetta varten. Sosiaalisesta kanssakäymisestä pidättäytyminen on hyve. Älä ainakaan näytä nauttivasi jostain asiasta. Lentohan on vain pakollinen osa matkaa, maata pitkin matkustaen olisi hetkellisesti häiriöksi paljon suuremmalle määrälle ihmisiä vaikka sen ympäristövaikutukset koskevat ehkä suurempaan ihmismäärään. Hyvää matkaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi niihin penkkeihin on se toiminallisuus laitettu, jos sitä ei saisi käyttää? Ruokailun ajaksi se pitää toki nostaa pystyasentoon ja jos joku tarvitsee liikkuakseen lisää tilaa, sen voi pyynnöstä nostaa tarvittaessa hetkeksi pystyyn, mutta muuten sitä voi pitää kallistettunakin. Lentoyhtiötkään ei tuon käyttämistä ole kieltäneet, vaan opastavat nimenomaan nostamaan penkin vain ruokailun ajaksi.
Ei koneessa ole kielletty piereskelemästäkään mutta silti ei ole suotavaa. Hyvät käytöstavat. Mieti omalle kohalle kun toisen hilseet on sun nenässä kun haluaisit katsoa leffaa ja pitää juotavaa pöydällä.
Varo heiluttamalla tai potkimasta penkkejä. Ja muista vihjata taakse, jos käännät tuolin makuuasentoon. Silloin takana ei voi käyttää pöytää ja on tosi ahdasta. Takimmaisen on vaikea päästä vessaan tms.
Lennolla tarvittavat tavarat laukkuun tuolin alle. Ja (ei liian iso) lentolaukku ylös. Ei haku että tai vahvoja voiteita tai shampoota. Tai lähinnä hiusten viimeistely aineet aiheuttaa monelle hengitysvaikeuksia. Ei ole sinulle jaan mukavaa, jos joku yskii ja pihisee siinä vieressä koko matkan
Vierailija kirjoitti:
Jaa a.
Ilmeisesti näin.
Kerro somessa meneväsi kanarialle. Vedä kännit kentällä ja lentokoneessa. Taputa kun kone laskeutuu. Kerro somessa olevasi kanarialla. Vedä kännit kanarialla. Etsi ravintola mistä saa suomalaista ruokaa. Palaa suomeen kännäämään.
Muista myös ilmoittaa siellä somessa julkisesti lomasi alku ja kesto, niin murtovarkaille ei tule ylimääräistä päänvaivaa. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vessassa ei oo pakko rampata kuin jokin virtsahepo konsanaan. Ihme porukkaa, kun ei osata käydä vessassa ennen lentoa, eikä selvitä muutamaa tuntia ilman vessaa.
Asia on juuri noin, mutta voisi tuon sanoa vähän asiallisempaan sävyyn. Ja on oman mukavuudenkin takia kivampi, ettei tarvitse jonottaa sinne ainokaiseen alimittaiseen kopperoon. Eli viimeisenä ennen koneeseen menoa vessaan kentällä!
Käyn aina kentällä vessassa juuri ennen lähtöä. Siitä huolimatta aina tulee kunnon pissahätä myös lennolla, vaikka ei olisi juonut paljoa ja vaikka lento olisi lyhyt. Olenko ainut?
Olen, ja muutama muu. Lennolla on aina ne samat 5 hlöä jotka ravaa siellä vessassa alvariinsa. Minäkään en ravaa, vaikka avanne löytyykin.
Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.
Diapamia ja viinaa pohjiksi, vesi vain turvottaa lennolla. Pyri viihdyttämään lähellä matkustavia, tai miksei koko konetta. Hyvällä tuurilla pääset näin jopa juttelemaan koneen kapteenin kanssa.
Vältä turhaa ruumatavaraa, matkustamoon saa usein helposti uitettua jopa 15 kilon kapsäkin. Äläkä unohda tuhtia retkipulloa, tarjoilu saattaa olla hidasta varsinkin lomalennoilla.
Ainoa asia mikä lennoilta pitäisi saada pois, on päihteet. Kaikki pahimmat ongelmat lentomatkalla ovat niistä aiheutuvia. Jokainen pystyy pisimmänkin lentomatkan olemaan ilman päihteitä ja jos ei, niin kannattaisi matkustamisen sijaan mennä hoitoon. Yksinkertaisesti vain puhallus/seula käytäntö kentille ja vain nolla tuloksella koneeseen. Tällöin saataisiin rauhallinen ja turvallinen lentomatka kaikille matkustajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niihin penkkeihin on se toiminallisuus laitettu, jos sitä ei saisi käyttää? Ruokailun ajaksi se pitää toki nostaa pystyasentoon ja jos joku tarvitsee liikkuakseen lisää tilaa, sen voi pyynnöstä nostaa tarvittaessa hetkeksi pystyyn, mutta muuten sitä voi pitää kallistettunakin. Lentoyhtiötkään ei tuon käyttämistä ole kieltäneet, vaan opastavat nimenomaan nostamaan penkin vain ruokailun ajaksi.
Ei koneessa ole kielletty piereskelemästäkään mutta silti ei ole suotavaa. Hyvät käytöstavat. Mieti omalle kohalle kun toisen hilseet on sun nenässä kun haluaisit katsoa leffaa ja pitää juotavaa pöydällä.
Käytä head & shouldersia, niin voit kallistaa penkkisi.
Kun tulee kotiinpäin niin anaali täyteen huumeita.
Jos meet pitkälle kaukolennolle, niin rasvaa naama ja kädet jollain rasvaisella voiteella kuten Nivea. Se estää kosteuden haihtumista iholta. Erityisen tärkeää kuivaihoiselle. Kuiva ilma koneessa vetää ihosta kaiken kosteuden.
Jos limakalvosi kuivuu herkästi, ota mukaan myös nenäsuihke. Suolavesi on hyvä.
Kunnioita muita, ole mahdollisimman hiljaa, nuku tai lue koko matka. Älä ota lapsiasi mukaan elleivät ole vähintään 25-vuotiaita.
Linkkuveistä ei saa ottaa käsimatkatavaroihin. Kerran olin menettää hienon Swiss Army Knifen, kun olin unohtanut sen salkkuun. Onneksi saattaja oli vielä kentällä.
Miksi kone pitää nimetä yhden ominaisuuden mukaan? Miksei se ole vessakone tai ruokailukone?