Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…

Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?

Kommentit (196)

Vierailija
121/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia. 

Sama. Aasian lennolla otan siitä ateriasta jemmaan sämpylän, voin ja Suffelin. Ne syön aamulla. Muu ei ole syötävää, ja murukahvikin on pahaa, mutta menee jos ei parempaakaan ole. 

Jos joku väitti, että Finnairin turistiluokassa ei kuulu ateriaa lipun hintaan, niin Euroopan lennoilla ei kuulu, mutta mannertenvälisillä lennoilla kuuluu. mutta se ruoka on oikeasti tosi pahaa. Ihmettelen, kuka sitä syö?

Pahan ruoan tarjoaminen kannattaisi lopettaa, koska siitä tulee paljon hävikkiä. Voisihan ne ruoat olla laadukkaita ja vaikka erikseen hinnoiteltuja, jos niin halutaan. 

Vierailija
122/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla outo, kun pidän lentokoneruoasta, Pidemmillä lennoilla tosiaan kuuluvat hintaan, mutta tilaan ne aina myös lyhyemmille lennoille. Aika kuluu kivasti syödessä - ja tosiaan, ainakin kasvisruoat ovat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia. 

Finnairin turistiluokassa EI KUULU mitään ruokaa (ei ole kuulunut vuosikausiin) jos et sitten ole tilannut ateriaa ja maksanut siitä. 

 

Business luokassa kuuluu aina joku ateria sekä juomat, riippuen lennon pituudesta.

 

T: Finnairin kanta-asiakas vuodesta 1994.

Finnairin turistiluokassa kaukomatkoilla ateria kuuluu lentolipun hintaan. On kuulunut aina ja kuuluu yhä. 

Vierailija
124/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla outo, kun pidän lentokoneruoasta, Pidemmillä lennoilla tosiaan kuuluvat hintaan, mutta tilaan ne aina myös lyhyemmille lennoille. Aika kuluu kivasti syödessä - ja tosiaan, ainakin kasvisruoat ovat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä. 

Aasialainen kasvis, se hinduruoka, se on Finskin Aasian lentojen valikoimasta paras, olen testannut ne kaikki. Mutta en nyt sitäkään varsinaisesti hyväksi kehuisi, ja se pitää muistaa valita erikseen. Olisi kyllä kivempi, jos kaikki ruoka olisi hyvää. 

Vierailija
125/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla outo, kun pidän lentokoneruoasta, Pidemmillä lennoilla tosiaan kuuluvat hintaan, mutta tilaan ne aina myös lyhyemmille lennoille. Aika kuluu kivasti syödessä - ja tosiaan, ainakin kasvisruoat ovat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä. 

Ne erikseen tilattavat ruoat Euroopan lennoilla onkin ihan ok. Mutta kun lentää jotain Aasian väliä 20 -30 kertaa vuodessa ja aina saa sitä samaa haisevaa juustomunakasta aamupalaksi, niin ei se vaan enää mene alas. Olisi edes puuroa tai leipää. Ei tarvitsisi mitään kallistakaan olla. Siellä tilattavissa ruoissahan niitä teoriasssa on, mutta ei niitä yleensä suostuta tuomaan silloin kun on se aamiaistarjoilu. Kohta taas lähtö, eikä se nyt niin helppo ole ostaa järkeviä eväitä Aasiasta työmatkalta kun aikaa ei ole paljon käyttää tuohon. Arvostaisin tosi paljon jos lentokoneesta saisi parempaa ruokaa, mutta eihän Finskin tarvitse koska valtion monopoli suoriin lentoihin. 

Vierailija
126/196 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseva juustomunakas! :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vessassa ei oo pakko rampata kuin jokin virtsahepo konsanaan. Ihme porukkaa, kun ei osata käydä vessassa ennen lentoa, eikä selvitä muutamaa tuntia ilman vessaa.

Asia on juuri noin, mutta voisi tuon sanoa vähän asiallisempaan sävyyn. Ja on oman mukavuudenkin takia kivampi, ettei tarvitse jonottaa sinne ainokaiseen alimittaiseen kopperoon. Eli viimeisenä ennen koneeseen menoa vessaan kentällä!

Käyn aina kentällä vessassa juuri ennen lähtöä. Siitä huolimatta aina tulee kunnon pissahätä myös lennolla, vaikka ei olisi juonut paljoa ja vaikka lento olisi lyhyt. Olenko ainut?

Vierailija
128/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooh, elikkä tässä lista, jonka avulla et voi mokata.

 

-Kättele koko lentohenkilökunta ja esittäydy kohteliaasti. Muista kertoa koko nimi juuri siten kun se on lentolippuun litteroitu (esim: jos sukunimesi on Väänänen, sano Vaeaenaenen). Jos ohjaamon ovi on lukossa, pyydä lentoemäntää tai stuerttia avaamaan ovi, jotta voit tervehtiä kapteenia. Jos et halua vaikuttaa täysin juntilta, pohjoismaisilla yhtiöillä (myös Finnair) lentäessä tervehdykset ja esittelyt on parasta hoitaa myös ruotsiksi.

 

-Kun pääset paikallesi, ensi töiksesi käännä istuin makuuasentoon niin pitkälle taakse kuin se menee. Pystyasentoa ei käytetä ellei henkilökunta nimenomaisesti pyydä tekemään niin.

 

-Jos lennolla on tylsää, voit viihdyttää muita matkustajia ja henkilökuntaa esittämällä jännittäviä ex tempore näytelmiä tunnetuista lentokaappaajista, esim. Dan Cooper. (pyydät siis lentoemännän istumaan viereesi ja kerrot että sinulla on pommi jonka räjäytät, ellet saa miljoonaa dollaria). Muista pitää roolia yllä riittävän pitkään, jotta jännitys ehtii tiivistyä tarpeeksi. Silloin kaikilla on entistä hauskempaa kun lopulta paljastat, että pelleilit vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Riippuu ihan lentoyhtiöstä ja matkustusluokasta, millaista ruokaa saa koneessa. Finnairin turistiluokan ruoka, joka kuuluu lipun hintaan, on matkustajien aliarvioimista. En syö sitä, mutta otan sen ateriaan kuuluvan sämpylän ja voin jemmaan aamukahville (koska aamulla tulee vain se juustolta haiseva munakas eikä mitään leipää). Ne Euroopan lennoille erikseen tilattavat ateriat on paljon parempia. 

Finnairin turistiluokassa EI KUULU mitään ruokaa (ei ole kuulunut vuosikausiin) jos et sitten ole tilannut ateriaa ja maksanut siitä. 

 

Business luokassa kuuluu aina joku ateria sekä juomat, riippuen lennon pituudesta.

 

T: Finnairin kanta-asiakas vuodesta 1994.

Finnairin turistiluokassa kaukomatkoilla ateria kuuluu lentolipun hintaan. On kuulunut aina ja kuuluu yhä. 

Myös alkoholijuoma kuuluu ensimmäiseen ateriaan. 

Vierailija
130/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta täällä on hyviä vinkkejä. Sanoisin vielä, että turha stressata siitä miten paljon käy vessassa tai laskeeko selkänojaa, jos nukkuu. En muista yhtään lentoa, missä muiden vessassa käynnit tai selkänojan kallistumiset olisivat häirinneet. Ei ne oikeasti häiritse kuin todella isokokoisia ja huonosti liikkuvia. Ihmisille telefax vain hyvää nousta siitä penkistä 

Kyllä se penkin kallistaminen häiritsee lähes ketä tahansa. Ei tarvitse olla kuin normaalimittainen mies, kun kallistettu penkki vie jalkatilan ja pöydän käyttö muuttuu mahdottomaksi. Eli pidetään ne penkit pystyssä muutoin kuin yölennoilla, ellet halua profiloitua täydeksi kusipääksi.

Vierailija
132/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistaudu pakkaamalla mukaan juhlamokkaa, ruisleipää, makkaraa. Uimahousut/puku, kesäpaitoja, sandaalit. 
Kaiken muun voi ostaa paikallisista kaupoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.

Onko takana istuvan ruokapöytä kiinni siinä selkänojassa?

Vierailija
134/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- unimaski, niskatyyny pitkälle lennolle

- juomista 

- eväitä 

- vessassa etukäteen 
- löysät vaatteet 

- kohtuudella tavaraa mukana helpottaa matkaa...
- kuulokkeet, laturit 
- käsidesi 
- desinfiointipyyhkeitä joilla voi pyyhkäistä oman paikan pöytätason, käsijutut  yms

- muutama meikki, tai kosteusvoide jos tarvii 
- särkylääkettä, laastari varmuuden vuoksi, ei oo kiva saada haavaa lentokentällä ja kerätä pari miljoonaa pöpöä haavan sisälle 
- ponkkari 

mieti mitä tarviit pitkälle junamatkalle esim ja mee sen mukaan :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan aina eväitä lentomatkalle, koska usein se lentokoneruoka on huonoa, eikä sitä pysty syömään. Nälissään on hyvin ikävä matkustaa, joten otan kunnon eväät mukaan. Voileipiä/täytettyjä sämpylöitä/juustosarvia/juusto-kinkkukierteitä/karjalanpiirakoita jne. eli kaikkea sellaista mitä voi kotona pakastaa ja ottaa jäisenä mukaan. Säilyvät oikein hyvin siihen asti kun on jo nälkä. Näiden lisäksi otan hedelmiä ja esim. pikkutomaatteja, porkkanaa yms. helposti syötävää ja hyvin säilyvää. Otan eväitä sen verran, että riittävät pariksi ateriaksi pitkällä lennolla. Oletan, että lyhyellä lennolla en tarvitsisi eväitä, mutta lennän vain pitkiä matkoja ja näillä voi nälkäkin yllättää. Sen tiedän kokemuksesta. 

Pitkät lennot kannattaa paastota, ja sitten kohteessa syödä sen maan aikataulun mukainen ateria.

 

Tutkitusti paras tapa ehkäistä jet lag. Tästä oli kerran dokkarikin Areenassa.

 

Ettehän te yölläkään mitään syö, ainakaan toivottavasti, jotem 12 h lennot menee ongelmitta syömättä. 

Vierailija
136/196 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla outo, kun pidän lentokoneruoasta, Pidemmillä lennoilla tosiaan kuuluvat hintaan, mutta tilaan ne aina myös lyhyemmille lennoille. Aika kuluu kivasti syödessä - ja tosiaan, ainakin kasvisruoat ovat olleet pääsääntöisesti ihan hyviä. 

Ne erikseen tilattavat ruoat Euroopan lennoilla onkin ihan ok. Mutta kun lentää jotain Aasian väliä 20 -30 kertaa vuodessa ja aina saa sitä samaa haisevaa juustomunakasta aamupalaksi, niin ei se vaan enää mene alas. Olisi edes puuroa tai leipää. Ei tarvitsisi mitään kallistakaan olla. Siellä tilattavissa ruoissahan niitä teoriasssa on, mutta ei niitä yleensä suostuta tuomaan silloin kun on se aamiaistarjoilu. Kohta taas lähtö, eikä se nyt niin helppo ole ostaa järkeviä eväitä Aasiasta työmatkalta kun aikaa ei ole paljon käyttää tuohon. Arvostaisin tosi paljon jos lentokoneesta saisi parempaa ruokaa, mutta eihän Finskin tarvitse koska valtion monopoli suoriin lentoihin. 

Onko pakko lentää noin usein? Vaikea ymmärtää kun ei ole ihan ekologistakaan, ja netin kautta voi kokoustaa...

Vierailija
137/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.

Onko takana istuvan ruokapöytä kiinni siinä selkänojassa?

En edes mieti mitään ruokapöytää, kun jo "normaalisti" istuminen sattuu polviin, jotka painavat koko ajan edessä olevaa penkkiä vaikka istun jalat levällään. Tätä on lyhyiden ihmisten mahdoton käsittää, kun maailma on rakennettu heidän mitoillaan (minulle lyhyt on kuka tahansa alle 180 cm).

Vierailija
138/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itselleni kamalinta, mitä toinen voi tehdä koneessa, on laskea oma selkänojansa päälleni. Olen niin pitkäjalkainen (192cm ja vieläpä suhteessa pitkät jalat), etteivät reisiluuni edes mahdu turistiluokan istumapaikoille ilman että istun jalat levällään polvet naapuripaikkoja hipoen ja hieman kohotettuina.

Onko takana istuvan ruokapöytä kiinni siinä selkänojassa?

Ei, mutta se selkänoja kaatuu sen pöydän päälle sillai että sillä olevien asioiden käyttö muuttuu hyvin hankalaksi. 

Vierailija
139/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaat vaatteet päälle, käy suihkussa, hajuvettä kohtuudella jos pakko, älä ota ylisuurta laukkua matkustamoon, älä juo hirveitä määriä nesteitä koska jatkuva vessassa ramppaaminen on todella ärsyttävää, käytä kuulokkeita jos käytät viihde-elektroniikkaa, ihan perusasioita. 

Lentäjänä olen sitä mieltä, että pitkillä lennolla kannattaa huolehtia myös juomisesta, sillä lentokoneiden sisäilma on hyvin kuivaa.

Ihan maalaisjärjellä pärjää: ole ajoissa portilla, kuuntele matkustamohenkilökunnan ohjeita, huomioi kanssamatkustajat.

Vierailija
140/196 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkukoneet ovat parhaita. Pyyhe ja saippua mukaan. Finskistä on tullut halpalentoyhtiö, 7€ olisi maksanut minimalistinen suihkusaippua 🤬.