No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?
https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…
Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Omat vinkit:
Älä juo kahvia tai olutta ennen lentoa, ellet halua ravata vessassa. Pukeudu mukaviin, löysiin tummiin vaatteisiin. Löysiin, että eivät paina istuessa virtsarakkoa. Tummiin, että ei näy, vaikka vahingossa sotkisit jotain päällesi koneen pienissä tiloissa. Käy vessassa ennen boardingia.
Jos et lennä paljoa, niin ehkä olet matkustanut enemmän kaukojunilla tms. Mieti mitä olet oikeasti tarvinnut niillä reissuilla? Jos esim. päätä särkee helposti tai saat helposti allergiaa, kannattaa mukana matkustamossa olla lääkettä. Silmätippoja suosittelen myös, jos käyttää piilolinssejä tai on muuten vaan kuivat silmät. Lentokoneen ilma on todella kuivaa. Samasta syystä itselläni on lennon pituudesta riippuen 1-2 vesipulloa. Monet pitää matkustamossa myös kasvo- ja käsivoidetta, mutta itse en ole kokenut niitä tarpeellisiksi. Huulirasvan kyllä.
Itse nukun aina lennoilla, joten minulla on mukana niskatyyny, unimaski ja pieneen tilaan menevä viltti. Jos et meinaa nukkua, nämä kaikki ovat luultavasti sinulle turhia.
Sitten on vähintään yhden päivän vaatteet varalta repussa, jos ruumalaukku jää matkan varrelle. Ikinä ei ole jäänyt tosin. Pientä lämpimässä säilyvää evästä, jos tuleekin mutkia matkaan. Nämä kaikki edessä olevan penkin alle mahtuvaa reppuun ja repun päälle sadesuoja suojaamaan kaikelta lialta, mitä turvatarkastuksissa ja penkin alla luuraa.
Sitten pieneen vyölaukkuun käsidesi, puhelin, varavirta, kuulokkeet ja lompakko. Jos on pitkä lento, niin minulla on kahdet erilaiset kuulokkeet mukana. Toiset vastamelunappikuulokkeet ja toiset over ear-malliset, joita sitten vuorottelen. (Korvat väsyy molempiin pidemmän päälle).
Muuta en keksi, mutta ehkä muilla on vielä paremmin sinulle sopivia vinkkejä.
Tässä olikin asiallinen ja hyvä vastaus. Jos laukku ruumassa, otan aina lentolaukkuun biksut, fläbärit, sortsit etc, jos laukku jää seilaamaan jonnekin. Samoin käsimatkatavaroihin aurinkol piilarit lääkkeet jne, joita tarvin heti.
Lataan äänikirjoja ja leffoja offlineen ja tosiaan, jtn pikkupurtavaa reppuun varmuuden vuoksi.
Ahhahhaa kylläpä ihmiset ovat niin tärkeinä neuvomassa kun kerran ovat lentäneet sinne Kanarialle. Ihan että miten sitä käyttäydytään niin erikoisessa tilanteessa. No miten varaudut bussimatkaan? Junaan? Että muista jumppailla välillä ja mieti aina mitä muut ihmiset ajattelee sinusta.
Lentomatkaan valmistautuminen? Laihduta itsesi normaaliin painoon, älä hikoile/kuorsaa ja juo vettä tai kahvia! Äläkä lässytä jatkuvalla syötöllä muille.
Älä yritä matkustaa pelkillä käsimatkatavaroilla, ellet oikeasti pärjää yhdellä repulla tai vastaavalla.
Pihin ja/tai ajattelemattoman ihmisen merkki on, että matkustamoon raahataan maksimimäärä tavaraa hankaloittamaan kaikkien matkustamista.
Reittilennoilla tätä näkee useammin, kiitos nykyisten hinnoittelumallien. Kuitenkin jostain syystä myös sellaisilla lomalennoilla, joilla jokaiseen lippuun sisältyy ruumaan menevä matkatavara, ihmiset raahaavat jos jonkinlaista nyssykkää ja vetolaukkua matkustamon puolelle.
Kaikki matkatavarat saa myös kuljetettua ilmaiseksi edessä olevan penkin alla, kun on sinne mahtuva laukku. Itse ostin sellaisen selkäreppu-mallisen 28 litran Cabin Zero -merkkisen, joka suunniteltu sitä varten. Viiden yön matkalle sain kaikki pakattua hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa. Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.
Valitettavasti tuo häiritsee edessä istuvaa matkustajaa. Se jatkuva ropistelu ja pään iskeminen toisen selkänojaan. Lyhyillä lennoilla ei tarvitse ropistella ja myllätä yhtään mitään. Istuu ja joko nukkuu rauhallisesti paikoillaan, keskustelee vieruskaverin kanssa tai katsoo elokuvan kuulokkeilla.
Lentolipun voisi ostaa ja tietenkin jokin kohde päättää ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki matkatavarat saa myös kuljetettua ilmaiseksi edessä olevan penkin alla, kun on sinne mahtuva laukku. Itse ostin sellaisen selkäreppu-mallisen 28 litran Cabin Zero -merkkisen, joka suunniteltu sitä varten. Viiden yön matkalle sain kaikki pakattua hyvin.
Painoraja 8 kg Finnair
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa. Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.
Valitettavasti tuo häiritsee edessä istuvaa matkustajaa. Se jatkuva ropistelu ja pään iskeminen toisen selkänojaan. Lyhyillä lennoilla ei tarvitse ropistella ja myllätä yhtään mitään. Istuu ja joko nukkuu rauhallisesti paikoillaan, keskustelee vieruskaverin kanssa tai katsoo elokuvan kuulokkeilla.
Ei häiritse. Lentokoneessa on sen verran kova meteli, että pienet rapistelut eivät kuulu. Kuka hullu iskee päänsä niin lujaa edellä istuvan penkkiin, että edellä istuva siitä häiriintyy? Mahtaa olla jollakin pää verillä ja mustelmilla matkan jälkeen.
Minä en ollut tajunnut että aurinkorasva on neste, ja Berliinin lentokentällä piti heittää roskiin. Ja joku toinenkin rasva. Ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ollut tajunnut että aurinkorasva on neste, ja Berliinin lentokentällä piti heittää roskiin. Ja joku toinenkin rasva. Ärsytti.
Käsimatkatavaroissa saa kuljettaa nesteeksi luokiteltuja tuotteita kunhan ne on pakattu litran kokoiseen läpinäkyvään pussiin korkeintaan 100 ml pakkauksissa. Eli saa olla voiteita ym. nesteeksi luokiteltua. Ruumalaukussa saa olla isompiakin pakkauksia nesteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsimatkatavaroissa saa kuljettaa nesteeksi luokiteltuja tuotteita kunhan ne on pakattu litran kokoiseen läpinäkyvään pussiin korkeintaan 100 ml pakkauksissa. Eli saa olla voiteita ym. nesteeksi luokiteltua. Ruumalaukussa saa olla isompiakin pakkauksia nesteitä.
Niin, ja tämä nestesääntö on ollut jo kauan. Välillä sääntö taidettiin hetkeksi poistaa (Euroopassa?), mutta palautettiin uudelleen käytäntöön.
Vastamelukuulokkeilla, joka lennolla on noita vastuuttomia jotka tuovat vauvoja koneeseen, En vaan voi ymmärtää...lennän usein ja aina saapi kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vastamelukuulokkeilla, joka lennolla on noita vastuuttomia jotka tuovat vauvoja koneeseen, En vaan voi ymmärtää...lennän usein ja aina saapi kärsiä.
Aivan typerää valitusta vauvoista. Hekin saavat matkustaa ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Kymmeniä vuosia lentokoneessa matkustaneena yhden kerran vauva huusi ja keppuroi viereisellä penkillä äitinsä sylissä. Äiti pyyteli kauheasti anteeksi, ja piti kovasti vakuutella että ei haittaa. Eikä se vauva kovin kauan huutanut, vaan rauhoittui vähitellen. Vuokratkaa valittajat yksityiskone, silloin ei toisista matkustajista ole haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu minulla, koska varaan aina varauloskäyntipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Minä lennän keskimäärin kerran-pari kuukaudessa, aniharvoin on lapsi itkenyt, ainakaan niin, että se olisi häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Koneesta voi lähteä siinä järjestyksessä missä istutaan. Okei, tähän et yksin voi vaikuttaa ja siellä tosiaan on ihan viidakon laki tämän suhteen, mutta siis ihmeellistä, kun porukka ei voi antaa niiden edellä istuvien lähteä koneesta ennen kuin itse ryntää käytävälle. Nopeammin varmasti tyhjenisi kone niin. Poikkeus, jos on tosi kiire jatkolennolle.
Periaatteessa näin, mutta edellyttää myös edelläistuvien omaa aktiivisuutta eli käytäväpaikkalaiset ylös hyvissä ajoin ja tavarat kasaan valmiiksi poistumista varten - ja muidenkin on hyvä kasata omat roinansa penkin alta ja istuintaskusta valmiiksi.
Se meinaan vasta hidasta onkin, kun muutamilla rivellä porukka herää ihmettelemään, että pitäisikö tässä johonkin lähteä, siinä vaiheessa kun edelliset ovat jo astumassa koneesta pois. Ja sitten ollaan niin närkästyneitä, kun joku jo 5 minuuttia valmiinaollut seuraavan rivin matkustaja "etuilee"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häiritse. Lentokoneessa on sen verran kova meteli, että pienet rapistelut eivät kuulu. Kuka hullu iskee päänsä niin lujaa edellä istuvan penkkiin, että edellä istuva siitä häiriintyy? Mahtaa olla jollakin pää verillä ja mustelmilla matkan jälkeen.
Kyllä häiritsee. Lentokoneessa ei ole niin kova meteli, etteikö häiritsisi. Takaosassa on kovin melu, muualla ei. Matkusta sinä jatkossakin viime hetken arvontapaikoilla koneen takana rapistelemassa.
Lennolla on hyvä jaloitella välillä. Nousta käytävälle vähän, nousta varpaille, venytellä muutaman tunnin väkein ja istuessakin pyöritellä nilkkoja. Saada veri kiertämään alaraajoissa. Kävellä vaikka sinne vessaan, ellei muuta.