Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No, miten sinne lennolle varaudutaan oikein?

Vierailija
21.06.2026 |

https://www.vauva.fi/keskustelu/6547868/mitka-asiat-sinua-erityisesti-a…

Yllä olevassa keskustelussa puhutaan paljon siitä, että ärsyttää, kun ihmiset ei ole kunnolla varautuneet matkaan. Itse lennän harvoin, mutta ensi viikolla olen lähdössä lomamatkalle. Voisitteko ihmiset neuvoa miten valmistaudun ja varaudun oikein, etten ole se ärsyttävä tyyppi siellä koneessa?

Kommentit (196)

Vierailija
181/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vessassa ei oo pakko rampata kuin jokin virtsahepo konsanaan. Ihme porukkaa, kun ei osata käydä vessassa ennen lentoa, eikä selvitä muutamaa tuntia ilman vessaa.

Täytyy muistaa että monella on lentopelko jota pitää helpottaa kittaamalla olutta ennen lähtöä.

Harhaluulo, ei alkoholi helpota, vaan päinvastoin pahentaa tilannetta.

Vierailija
182/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.

Jos takana ei istu ketään, kallista penkki rauhassa. Pari kertaa olen ollut lähes tyhjässä koneessa, kaikille on riittänyt oma penkkirivi nukkumiseen.

Vaikka joku takana istuisikin, niin sen penkin voi silti kallistaa. Ei sitä ominaisuutta ole niihin huvikseen tehty, vaan ihan käytettäväksi se on tarkoitettu. Tilat on mitoitettu niin, että kallistaminen on kaikille matkustajille mahdollista, niin halutessaan.

Tottai sen kallistus teknisesti onnistuu, sen osaa apinakin kallistaa mutta kusipäistä se on. Sille et mahda mitään.

Kusipäistä on vetää herneet nenään istuimen kallistamisesta. Se vaan kuuluu matkustus mukavuuden parantamiseen ja ne tilat on tosiaan suunniteltu niin, että takana istuva ei kallistuksesta kärsi. Sille et tosiaan mahda mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Travel John -virtsapusseja. Jos koneen wc:t on tukossa, voit pissata Johniin. Virtsa muuttuu geeliksi ja pussin voi normisti heittää roskiin. 

 

Ja aina riittävästi juotavaa/syötävää mukaan koska voi tulla vaikka mitä viivästyksiä ja poikkeuksia. 

Vierailija
184/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Travel John -virtsapusseja. Jos koneen wc:t on tukossa, voit pissata Johniin. Virtsa muuttuu geeliksi ja pussin voi normisti heittää roskiin. 

 

Ja aina riittävästi juotavaa/syötävää mukaan koska voi tulla vaikka mitä viivästyksiä ja poikkeuksia. 

Mites nainen käyttää tuollaista?

Vierailija
185/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kone pitää nimetä yhden ominaisuuden mukaan? Miksei se ole vessakone tai ruokailukone?

Niinpä, ja vieläpä virheellisesti. 😁

Matkustajakoneissa ei nykyaikana ole varsinaista suihkumoottoria niin kuin hävittäjissä vaan ohivirtausmoottorit.

Ohivirtausmoottori on suihkumoottori ja hävittäjissäkin on sellaisia.

Vierailija
186/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Travel John -virtsapusseja. Jos koneen wc:t on tukossa, voit pissata Johniin. Virtsa muuttuu geeliksi ja pussin voi normisti heittää roskiin. 

 

Ja aina riittävästi juotavaa/syötävää mukaan koska voi tulla vaikka mitä viivästyksiä ja poikkeuksia. 

Mites nainen käyttää tuollaista?

TravelJane

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole käytöstavoista kyse. Jos siihen penkkiin on laitettu kallistusmahdollisuus ja sitä lentoyhtiöiden mukaan saa myös käyttää, niin silloin sitä voi jokainen halutessaan käyttää. Jos sitä ei haluttaisi käytettävän, se toiminto poistettaisiin niistä penkeistä. Ruokailun ajaksi kun nostaa ylös, niin muulloin jokainen voi pitää sitä penkkiä haluamassaan asennossa.

Jos takana ei istu ketään, kallista penkki rauhassa. Pari kertaa olen ollut lähes tyhjässä koneessa, kaikille on riittänyt oma penkkirivi nukkumiseen.

Vaikka joku takana istuisikin, niin sen penkin voi silti kallistaa. Ei sitä ominaisuutta ole niihin huvikseen tehty, vaan ihan käytettäväksi se on tarkoitettu. Tilat on mitoitettu niin, että kallistaminen on kaikille matkustajille mahdollista, niin halutessaan.

Tottai sen kallistus teknisesti onnistuu, sen osaa apinakin kallistaa mutta kusipäistä se on. Sille et mahda mitään.

Kusipäistä on vetää herneet nenään istuimen kallistamisesta. Se vaan kuuluu matkustus mukavuuden parantamiseen ja ne tilat on tosiaan suunniteltu niin, että takana istuva ei kallistuksesta kärsi. Sille et tosiaan mahda mitään. 

Ai ei takana istuva kärsi? Ilmeisesti edessäsi on aina istunut fiksuja, joita suurin osa matkustajista onneksi nykyään on. 

Tulin veljeni kanssa Thaimaasta alkuvuodesta. Hänen edessään oleva nuori nainen veti koko matkaksi selkänojan alas ja oli veljellä (suht isokokoinen 60 v) tukalat oltavat ihan koko matkan. Olisin vaihtanut hänen kanssaan paikkaa mutta veli on herrasmies ja kärvisteli paikallaan.

Vierailija
188/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden normaalia isompikokokoisen takiako pitäisi kaikkien olla kallistamatta penkkiä saadakseen mukavan asennon? Jos tietää omat rajansa, niin alunperin olisi varmaan eri luokasta paikan varannut ja jos oikeasti olisi ollut kärsimystä, niin varmaan olisi kanssasi paikkaa vaihtanut. Taitaa vaan taas äänessä olla mielensäpahoittaja, jonka täytyy saada valittaa, valittamisen ilosta ja vielä toisen puolesta. Penkkien kallistustoiminto on käyttämistä varten, eikä pelkkänä koristeena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lennolla tarpeelliset tavarat pois sieltä laukusta jo ennen koneeseen menemistä, niin ei tartte pomppia ylös alas koko lentoa.  Vaihtoehtoisesti sijoittaa sen laukun penkin alle, jolloin sitä voi roplata rauhassa vaikka koko lennon ajan.

Lensin aivan äskettäinen reilun neljän tunnin matkan. Joku lasten kanssa matkaa tekevä perheenisä hyppäsi siis KOKO AJAN matkatavarahyllyllä ja kaiveli repusta millon mitäkin. Pirjo-Olaviiii, kuului kysely ja huuto koko ajan. Nämä ne vituttaa just eniten, jotka tekevät lastensa kanssa matkaamisesta tuollaisen teatteriesityksen. 

Vastaavanlaista kokemusta minullakin tässä kuussa. Kaksi pikkupoikaa istui vierekkäin, mutta isä istui eri rivillä. Lennon jälkeen olin kurkkuani myöten täynnä sitä jatkuvaa kailottamista kun ipanat huusivat iskä anna sitä iskä anna tätä ja siinä sitten kaikkien kuullen kovaäänisesti neuvoteltiin, minkälaista tikkaria nyt kaivataan ja mitä limua tilataan. Ja iskä tietysti jatkuvasti ravasi käytävälle poikia palvelemaan.


Jos lapsi ei pärjää itsekseen, niin kyllä sen pitää istua huoltajansa vieressä ettei muiden tarvitse olla niin aktiivisesti tässä teatterissa mukana.

Käyttäkää kuulokkeita, jos äänet häiritsee. Ne päässä suurin osa tuntuu kulkevan vuorokauden ympäri.

Törkeää, jos muut saa meluta laitteillaan ilman kuulokkeita, mutta muiden pitää suojautua toisten melulta kuulokkeilla, vaikka ei niitä haluaisi korvillaan pitää.

Vierailija
190/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli kerran 1 v 9 kk lapsen sekä 5 v kanssa matkalla. Pienempi sylipaikalla. Edessä oleva keski-ikäinen mies  veti penkin taakse, jolloin lapsi naulautui syliini paikalleen. 

Kun tuli ruoka, mies ehkä kolmannella lentoemännän kehoituksella suostui nostamaan selkänojan, että pystyttiin syömään. Lopun aikaa seistiin käytävillä enimmäkseen.

Jos mun ukko tekisi noin, olisi äkkiä entinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KVG! 
"Varmista lentosi onnistuminen hoitamalla nämä neljä tärkeintä asiaa kuntoon:

Asiakirjat ja liput: Tarkista, että passi tai henkilökortti on voimassa ja tee lähtöselvitys hyvissä ajoin etukäteen (yleensä 24–36 tuntia ennen).

Pakkaaminen: Pakkaa elektroniikka ja arvoesineet käsimatkatavaroihin. Varmista, että kosmetiikka on alle 100 ml purkeissa ja läpinäkyvässä pussissa.

Eväät ja juomat: Ota tyhjä vesipullo ja täytä se vasta turvatarkastuksen jälkeen vesipisteissä. Kiinteät välipalat ovat sallittuja käsimatkatavaroissa.

Vaatetus: Pukeudu lennolle joustaviin ja mukaviin vaatteisiin".

Et sinä itsekään oikeasti Googlesta katsonut vaan kopioit jonkun typerän ai-yhteenvedon tänne. Ap kysyi nimeomaan muiden matkustajien näkökulmaa. Siihen ei sinun ai:t auta.

Ei myöskään sinun töykeä kommenttisia. Toivottavasti ei koskaan istuta vierekkäin.

Lähtökohtaisesti KVG on töykeä ilmaisu, joten sinuna olisin syyttelemättä toisia töykeydestä. Toisekseen et edes vastannut aloituksen kysymykseen, joka saa epäilemään luetunymmärtämistäsi. Kolmanneksi käytät tekoälytiivistelmää ja kopiot sen tänne täysin ilman kritiikkiä sen sijaan, että hakisit oikeasti tietoa luotettavista lähteistä. Joten ei paljoa kannattaisi arvostella muita.

Vastauksesi ei liity minuun mitenkään! Minulla ei ole tapana käyttää mitään KVG:tä, 

Mitä tarkoittaa KVG?

Vierailija
192/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kuitupitoista ruokaa, jottei jymähä pakki ummelle lennon aikana.

Nestetyksestä kannattaa huolehtia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KVG! 
"Varmista lentosi onnistuminen hoitamalla nämä neljä tärkeintä asiaa kuntoon:

Asiakirjat ja liput: Tarkista, että passi tai henkilökortti on voimassa ja tee lähtöselvitys hyvissä ajoin etukäteen (yleensä 24–36 tuntia ennen).

Pakkaaminen: Pakkaa elektroniikka ja arvoesineet käsimatkatavaroihin. Varmista, että kosmetiikka on alle 100 ml purkeissa ja läpinäkyvässä pussissa.

Eväät ja juomat: Ota tyhjä vesipullo ja täytä se vasta turvatarkastuksen jälkeen vesipisteissä. Kiinteät välipalat ovat sallittuja käsimatkatavaroissa.

Vaatetus: Pukeudu lennolle joustaviin ja mukaviin vaatteisiin".

Et sinä itsekään oikeasti Googlesta katsonut vaan kopioit jonkun typerän ai-yhteenvedon tänne. Ap kysyi nimeomaan muiden matkustajien näkökulmaa. Siihen ei sinun ai:t auta.

Ei myöskään sinun töykeä kommenttisia. Toivottavasti ei koskaan istuta vierekkäin.

Lähtökohtaisesti KVG on töykeä ilmaisu, joten sinuna olisin syyttelemättä toisia töykeydestä. Toisekseen et edes vastannut aloituksen kysymykseen, joka saa epäilemään luetunymmärtämistäsi. Kolmanneksi käytät tekoälytiivistelmää ja kopiot sen tänne täysin ilman kritiikkiä sen sijaan, että hakisit oikeasti tietoa luotettavista lähteistä. Joten ei paljoa kannattaisi arvostella muita.

Vastauksesi ei liity minuun mitenkään! Minulla ei ole tapana käyttää mitään KVG:tä, 

Mitä tarkoittaa KVG?

https://rakennaplus.fi/mita-tarkoittaa-kvg-mita-kvg-tarkoittaa/

Vierailija
194/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän pitkälle lennolle aina muutamat tymäkät suolikaasut mahtuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vessassa ei oo pakko rampata kuin jokin virtsahepo konsanaan. Ihme porukkaa, kun ei osata käydä vessassa ennen lentoa, eikä selvitä muutamaa tuntia ilman vessaa.

Mä en usko, että kovinkaan moni ramppaa siellä pikkuruisessa vessassa huvikseen. Lienet kuullut mm. vanhempien miesten eturauhasen liikakasvusta, ja joka voi osaltaan aiheuttaa sitä, että pissittaa usein ja tulee tipoittain. Jollakin ihmisellä (useimmiten naisella, koska lyhyempi virtsaputki) voi olla virtsatietulehdus ja vaikka antibiootti päällä, niin voi vielä hiukan tiheämmin pissittää. Jollakin voi olla jännittäjärakko ja vaikka mitään fyysistä vikaa ei olisikaan, niin jännitys ja outo tilanne voi aiheuttaa sen, että pissittää normia tiheämmin. Jollakin naisella voi olla niin runsaat kuukautiset, että on pakko käydä vaihtamassa side/tamponi sen verran useasti, että ei tule vuoto läpi. Se on hienoa, kun sinulla ei lentokoneessa tuollaisia edellä mainittuja vaivoja ole, mutta koeta ymmärtää, että jollakin syy tiheisiin vessakäynteihin voi johtua ihan noista. 

Vierailija
196/196 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vinkit:

Älä juo kahvia tai olutta ennen lentoa, ellet halua ravata vessassa. Pukeudu mukaviin, löysiin tummiin vaatteisiin. Löysiin, että eivät paina istuessa virtsarakkoa. Tummiin, että ei näy, vaikka vahingossa sotkisit jotain päällesi koneen pienissä tiloissa. Käy vessassa ennen boardingia.

Jos et lennä paljoa, niin ehkä olet matkustanut enemmän kaukojunilla tms. Mieti mitä olet oikeasti tarvinnut niillä reissuilla? Jos esim. päätä särkee helposti tai saat helposti allergiaa, kannattaa mukana matkustamossa olla lääkettä. Silmätippoja suosittelen myös, jos käyttää piilolinssejä tai on muuten vaan kuivat silmät. Lentokoneen ilma on todella kuivaa. Samasta syystä itselläni on lennon pituudesta riippuen 1-2 vesipulloa. Monet pitää matkustamossa myös kasvo- ja käsivoidetta, mutta itse en ole kokenut niitä tarpeellisiksi. Huulirasvan kyllä.

Itse nukun aina lennoilla, joten minulla on mukana niskatyyny, unimaski ja pieneen tilaan menevä viltti. Jos et meinaa nukkua, nämä kaikki ovat luultavasti sinulle turhia.

Sitten on vähintään yhden päivän vaatteet varalta repussa, jos ruumalaukku jää matkan varrelle. Ikinä ei ole jäänyt tosin. Pientä lämpimässä säilyvää evästä, jos tuleekin mutkia matkaan. Nämä kaikki edessä olevan penkin alle mahtuvaa reppuun ja repun päälle sadesuoja suojaamaan kaikelta lialta, mitä turvatarkastuksissa ja penkin alla luuraa.

Sitten pieneen vyölaukkuun käsidesi, puhelin, varavirta, kuulokkeet ja lompakko. Jos on pitkä lento, niin minulla on kahdet erilaiset kuulokkeet mukana. Toiset vastamelunappikuulokkeet ja toiset over ear-malliset, joita sitten vuorottelen. (Korvat väsyy molempiin pidemmän päälle).

Muuta en keksi, mutta ehkä muilla on vielä paremmin sinulle sopivia vinkkejä.

Reppumatkailijat ei tunnu hahmottavan kuinka paljon se reppu selässä vie lisätilaa. Sitten kääntyillään kömpelösti repulla toisia tönien. Kun niitä silmiä ei ole takaraivossa reppuilijat tuntuvat ulkoistaneen vastuun omista liikkeistään. Käyttäkää asiallisia lentolaukkuja ja jättäkkää reput retkeilyyn ja koululaisille.