Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kateelliset aina väittää omakotitaloa työleiriksi? Nytkin sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan, mutta ei ole tarvetta.

Vierailija
17.06.2026 |

Onneksi voi sentään pihaa kuopsuttaa, vaikka sekin alkaa varmaan näyttää kohta neuroottisen hyvin hoidetulta. 

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi. 

En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee. 

Minäpä olen. Olen kuullut kerrostaloon muuttaneiden olevan helpottuneita mm. siitä, että pääsevät lumitöistä. 

Miten on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset pitävät eri asioista? Minun äitini on viherpeukalo. Käyn vanhemmillani talonvahtina kerran vuodessa kun he ovat matkoilla, ja nautin kyllä viettää aikaa heidän upeasti laitetussa puutarhamaisessa pihassaan. Ja samaan aikaan tiedän, että itse en saisi samanlaista aikaan, enkä haluakaan. Ei ole kiinnostusta. Stressaantuisin, jos olisi piha, jota olisi pakko laittaa ja kilpailla naapureiden kanssa. 

Käytän rahani mieluummin matkusteluun ja elämyksiin. Käyn kesäisin vuokramökeillä, joten saan nauttia aina erilaisesta maisemasta ja ympäristöstä, ilman velvoitteita.

Meillä on kerrostalossa kiva piha, jinka huoltoyhtiö hoitaa. Tykköän istuskella parvekkeella ja katsella ohikulkijoita. Eikä ole kuin muutama kukka kasteltavana. 

Vierailija
102/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omakotitalosta on tullut elämäntapa ja harrastus, ei voisi kuvitellalkkaan asuvansa enää kerrostalossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??

Vierailija
104/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!

"Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!"

Ei voi. 

Kyllä voi 

Vierailija
105/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kivalla alueella, isossa rivarikämpässä, jossa on loistava pohjaratkaisu. Sijainti on meidän tarpeisiin täydellinen. On ihanaa, että kesälomalla voi olla vaikka koko neljä viikkoa reissussa ilman, että kasvit kuolee tai nurmikko rehottaa (kun niitä ei ole, vain iso terassi). Talvella lumityöt on ihan minimaalisia.

Olen asunut lapsuuteni omakotitalossa. Ei siinä ollut mitään mikä olisi ollut parempaa kuin nykyinen kotini. Omakotiasujien ylemmyydentunto lähinnä naurattaa. Tunnen omassa ikäluokassani paljon meitä, jotka eivät ole koskaan omakotitaloon halunneetkaan.

Vierailija
106/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumenluontihan on mitä parasta aerobista liikuntaa. En tarvitse kuntosalikorttia runsaslumisena talvena.

Vierailija
107/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??

Eikä niitä edes tehdä joka päivä: Viime talvena taisi olla kaksi kertaa kun piti piha kolata. Onhan se tietty rankkaa sitten varmaan. Nykyään myydään lisäksi vielä erilaisia akkukäyttöisiä lumentyöntimiä. 

Mutta mikäs siinä sitten. Varmaan on aika rankkaa myös täyttää tiskikone ja tyhjentää se, mutta onneksi se ei ole asumismuodosta riippuvainen  

Vierailija
108/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä muuttaisin omakotitaloon rivarista, koska haluaisin, että ei olisi naapureita. Muut naapurit ovat tässä taloyhtiössä kivoja, mutta tietysti seinänaapuri on veemäinen. Ei vaan löydy sellaista omakotitaloa, minkä haluaisin.

Vierailija
109/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ainakaan kiinnosta käyttää rahaa sellaiseen, kun omakotitalo ei tuo mitään lisälaatua elämääni. Mielummin käytän ne rahat matkustamiseen ja elämyksiin. 

Vierailija
110/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

Jokainen ei voi valita miten haluaa asua!!!

Ihminen, joka kustantaa täysin itse oman asumisensa, voi vallan hyvin valita oman asumismuotonsa, Kelan elätti ei. Sinä olet ilmeisesti jälkimmäisiä.

Eipä täällä kaikki työssäkäyvätkään lainaa saa oman asunnon/talon ostoa varten. Itse sain aikanaan, vaikka elin osittain tukien varassa (osa-aikatyö), mutta kun sattui olemaan omaisuutta laittaa vakuudeksi, jonka arvo yksistään kattoi koko lainasumman ja puoliso jakamassa lainan. Jos meillä olisi ollut vain palkkatulomme, meidät olisi naurettu pankista pihalle. 

Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla  kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään. 

Vierailija
111/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi. 

En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee. 

Minäpä olen. Olen kuullut kerrostaloon muuttaneiden olevan helpottuneita mm. siitä, että pääsevät lumitöistä. 

Miten on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset pitävät eri asioista? Minun äitini on viherpeukalo. Käyn vanhemmillani talonvahtina kerran vuodessa kun he ovat matkoilla, ja nautin kyllä viettää aikaa heidän upeasti laitetussa puutarhamaisessa pihassaan. Ja samaan aikaan tiedän, että itse en saisi samanlaista aikaan, enkä haluakaan. Ei ole kiinnostusta. Stressaantuisin, jos olisi piha, jota olisi pakko laittaa ja kilpailla naapureiden kanssa. 

Käytän rahani mieluummin matkusteluun ja elämyksiin. Käyn kesäisin vuokramökeillä, joten saan nauttia aina erilaisesta maisemasta ja ympäristöstä, ilman velvoitteita.

Meillä on kerrostalossa kiva piha, jinka huoltoyhtiö hoitaa. Tykköän istuskella parvekkeella ja katsella ohikulkijoita. Eikä ole kuin muutama kukka kasteltavana. 

Miten sun on niin vaikea käsittää, että joku muu tykkää asua omakotitalossa ja on osannut järjestää pihansakin niin, ettei sitä tarvitse koko ajan hoitaa. Toiset taas nauttivat siitä pihan hoitamisesta

Itse istuin eilen koko päivän pihassa syreenien keskellä ja mietin, että miten sen tuoksun voisi pullottaa talteen 

Vierailija
112/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasujat on vähä niinku yksinkertaisia. "Sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan."

Jos on aina asunut vuokralla kuten sinä, ei varmaan tajua, miten kiva on rempata ja luoda entistä kauniimpi oma koti.

Itse tosin olen kokenut vain rivarinpäädyn omistajana, mutta juuri asennutin kauniit vinyylilankut keittiöön ja parvelle. Omakotitaloon verrattuna tässä on se hyvä puoli, että keittiössä oli vesivahinko, joten taloyhtiö kustansi vinyylilankut sinne, se oli halvempaa kuin parketin kunnostaminen. Nyt iloitsen uudesta lattiasta joka aamu kun juon kaffet.

No miten vuokra-asuja ei pääse tuota kokemaan? Kyllä vuokrallakin saa tehdä reippaasti kun valitsee vuokranantajan ja asunnon sen mukaan. Reippaasti jopa tarjotaan pitkään samassa asunnossa asuvalle toiveiden mukaan ja ilmaiseksi..

Oho, yllättävää, enpä ole tuollaisesta kuullut. Tosin lähes kaikki ystäväpiirissäni ovat omistusasujia,  Yksi on vuokralainen, mutta ei ole ikinä lähtenyt remppaamaan vuokra-asuntojaan. Nykyisessäkin hänellä on vinyylimatto, mitä itse en kyllä sietäisi.

Joo tunnet yhden vuokra-asujan joka ei halua kysyä saako lattiaa vaihtaa ja luulet tietäväsi vuokra-asunisesta jotain???

Vierailija
113/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka kustantaa täysin itse oman asumisensa, voi vallan hyvin valita oman asumismuotonsa, Kelan elätti ei. Sinä olet ilmeisesti jälkimmäisiä.

Eipä täällä kaikki työssäkäyvätkään lainaa saa oman asunnon/talon ostoa varten. Itse sain aikanaan, vaikka elin osittain tukien varassa (osa-aikatyö), mutta kun sattui olemaan omaisuutta laittaa vakuudeksi, jonka arvo yksistään kattoi koko lainasumman ja puoliso jakamassa lainan. Jos meillä olisi ollut vain palkkatulomme, meidät olisi naurettu pankista pihalle. 

Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla  kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään. 

Eli kyse on pohjimmiltaan jälleen siitä, että köyhän pitää saada sama elintaso kuin muilla?

Vierailija
114/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän kela maksa kaikille pienituloisille yhtään mitään. Silti ei voi valita vaikka työllään maksaa koska palkka on mitätön. Yltää juuri Kelan rajalle. Saatava tuki on niin vähän ettei sitä makseta. Pankista ei myöskään tule lainaa joten ei voi asua edes halvalla.

Vierailija
115/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo muuttuu työleiriksi sillä hetkellä, kun sormet lakkaavat syyhyämästä pihahommiin. Ei into kaikilta lopu, mutta aika monelta kuitenkin. Ei sen tarvitse kateutta olla.

Minä kyllä olen kateellinen niille, joilla on omakotitalo tai mökki. Minulla ei ole. Tykkäisin ikiomasta työleiristä.

Joo ihan naurettavaa heilutella tässäkin asiassa jotain kateuskorttia. Ihmiset vaan ovat erilaisia, jotkut ei yhtään tykkää ok-taloon liittyvistä askareista, mutta haluavat silti asua sellaisessa, koska onhan siinä paljon etuja muihin asumismuotoihin verrattuna.

Itsellä on molemmat, okt ja kesämökki. Kyllä niissä ihan pirusti on puuhaa, vaikka ovatkin hyväkuntoisia ja talo uudehko. Toistaiseksi puuhastelu on ollut vielä ihan kivaa ja ok, osin siksi jopa hommattiin okt, vaikka mökki oli jo. Mutta en tasan jaksaisi mitään vanhaa rintsikkaa jatkuvasti remppailla, tai uuden talon rakennusprojektia tai pihaa nollista aloittaa. Välillä katson myös kieroon, miten eräskin naapuri jaksaa puunata hyväkuntoista taloaan ja möyriä jo valmiiksi upeaa pihaa. Meitä vaan on moneen junaan.

Jos terveys yhtään reistaa, tai muuten vaan kyllästyy, kyllähän noi ihan mahdottomia on itse ylläpitää. Näin semi-innokkaana puuhastelijanakin kyllä toistuvat pakkoaikataulutetut hommat kuten lumityöt ja nurmikon leikkuut välillä tökkii jo nyt. Tai tökkinyt jo vuosikausia. Arkiliikunnalla lähinnä saa itsensä motivoitua niihin monesti.

Vierailija
116/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua omakotitaloa enää. Se oli haave, joka toteutui. Onneksi pääsin eroon. 

Sama. Nyt on aikaa ja rahaa harrastaa muuta ja matkustella, kun ei tartte käyttää rahaa vanhaan taloon ja pihaan. Olen vain helpottunut. Pihanhoitoa mykavampana  pidän nykyään vaeltamista ja muuta metsissä liikkumista.

Vierailija
117/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä voin sulle entisenä omakotitalon omistajana kertoa, että todellakin oli työleiri, ainakin mulle. En yhtään tykkää mistään pihapuuhista, tai muustakaan, mitä omakotitalon kunnossapitoon tulee. En todellakaan halua käyttää yhtään aikaani sellaiseen. Lasten ollessa pieniä semmoisessa kuitenkin asuttiin. Ajateltiin sen olevan kivaa lapsille, kun on oma piha. Ja olihan se tavallaan, mutta kun lapset vähän kasvoi ja heidän touhut siirtyi omalta pihalta muualle, laitettiin talo myyntiin ja nyt ollaan onnellisia kerrostaloasujia. Ja ennen omakotitaloa asuttiin rivitalossa ja se vasta järkyttävä asumismuoto omasta mielestäni olikin.

Vierailija
118/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole kuullut uhriutumisesta? Eritoten moni rouva harrastaa tuota perheensisäistä uhriutumista. Siihen on myös helppo vedota, jos ei mitkään harrastamiset nappaa millään lailla.

Vierailija
119/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.

Vierailija
120/185 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, plus että kerrostaloeläjien puheissa sitä lunta tulee aina aivan jumalattomia määriä ympäri vuoden, myös eteläisimmässä Suomessa. Teinköhän mä täällä Hämeessä viime talvena peräti kaksi kertaa lumityöt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme