Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kateelliset aina väittää omakotitaloa työleiriksi? Nytkin sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan, mutta ei ole tarvetta.

Vierailija
17.06.2026 |

Onneksi voi sentään pihaa kuopsuttaa, vaikka sekin alkaa varmaan näyttää kohta neuroottisen hyvin hoidetulta. 

Kommentit (175)

Vierailija
121/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt laittaisi kateuden piikkiin. Kyllä minulla olisi varaa ostaa iso omakotitalo. Jos ei mistään Espoon rannoilta, niin vähän kauempaa saisi oikein hienonkin.

Muttei ole oikein minun sydämen asiani perehtyä kiinteistöhuoltoon jne., että edes osaisi tilata tarvittavat työt ulkopuoliselta, saati sitten tehdä itse. Mieluummin niin, että taloyhtiö ja sieltä isännöinti/huoltoyhtiö hoitaa hommat.

Vierailija
122/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloasujat on vähä niinku yksinkertaisia. "Sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan."

Jos on aina asunut vuokralla kuten sinä, ei varmaan tajua, miten kiva on rempata ja luoda entistä kauniimpi oma koti.

Itse tosin olen kokenut vain rivarinpäädyn omistajana, mutta juuri asennutin kauniit vinyylilankut keittiöön ja parvelle. Omakotitaloon verrattuna tässä on se hyvä puoli, että keittiössä oli vesivahinko, joten taloyhtiö kustansi vinyylilankut sinne, se oli halvempaa kuin parketin kunnostaminen. Nyt iloitsen uudesta lattiasta joka aamu kun juon kaffet.

No miten vuokra-asuja ei pääse tuota kokemaan? Kyllä vuokrallakin saa tehdä reippaasti kun valitsee vuokranantajan ja asunnon sen mukaan. Reippaasti jopa tarjotaan pitkään samassa asunnossa asuvalle toiveiden mukaan ja ilmaiseksi..

Oho, yllättävää, enpä ole tuollaisesta kuullut. Tosin lähes kaikki ystäväpiirissäni ovat omistusasujia,  Yksi on vuokralainen, mutta ei ole ikinä lähtenyt remppaamaan vuokra-asuntojaan. Nykyisessäkin hänellä on vinyylimatto, mitä itse en kyllä sietäisi.

Joo tunnet yhden vuokra-asujan joka ei halua kysyä saako lattiaa vaihtaa ja luulet tietäväsi vuokra-asunisesta jotain???

Joo, tietoa saa katsos muutenkin kuin tutuilta ja kavereilta. Olen ollut myös vuokranantajana, ja koskaan eivät vuokralaiset ole halunneet lähteä edes seiniä maalaamaan. Toki vuokra-asuntoni ovat olleet aika neutraalisti sisustettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa yksin ja onhan se ihan kamala työleiri. Onneksi kohta pääsee pois.

Vierailija
124/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!

No ei piha nyt ihan millainen tahansa ryteikkö voi olla. On meillä Suomessa sentään rakennusvalvonta.

Vierailija
125/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä kodin siivouksen ja pihan hoidon joutuu ostamaan, jos ei itse enää jaksa tai omaiset ei hoida. 

Vierailija
126/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle eikä siivoa, nuo palvelut ostetaan erikseen. Toki osalla voi olla omaisia jotka käy siivoamassa ja kantamassa lämmityspuut esim. aikuiset lapset.

Vierailija
127/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi. 

Mökki on vielä vähemmän työleiri. Ei siellä varsinkaan tarvitse tehdä juuri mitään ellei nimenomaan halua. 

Kuka haluaa viettää aikaansa punkkien, itikoiden, kotiloiden  ja käärmeiden syötävänä, jos pihapiirin jättää hoitamatta.  Tänä kesänä punkkikanta on kaksin-kolminkertainen aikaisempiin vuosiin verrattuna, jotka viihtyvät pitkässä heinässä ja nurmikoissa, pusikoissa. 

Mutta mikä ongelma nurmikon ajossa on? Kuulokkeet korville, ni sä voit nauttia samasta asiasta kuin pötköttäjäkin.

Jos minulla (mökin omistaja) olisi vaihtoehdot: 5h/vko nurnikon ajoa tai 1h/vko, niin valitsen koska vaan ensimmäisen.

Ensinnäkin se kertoo, että hoidettua aluetta (viihtyisyyttä) on enemmän ja toiseksi se on ihan kelpo liikuntaa. Jouten ei kuitenkaan sitäkään viittä tuntia osais olla eikä kukkaro kestä monena päivänä viikossa käydä kesäriennoissa ja terassilla.

Olen siis erittäin onnellinen nurmikon ajaja. Toki polttopuitakin pitää tehdä, mutta kivaa sekin on.

Vierailija
128/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)

Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi. 

No ei piha nyt ihan millainen tahansa ryteikkö voi olla. On meillä Suomessa sentään rakennusvalvonta.

Meillä on kivipiha, jossa gabion-koreista installatioita, pergola, erilaisista kivistä ladottuja patioita (nupu ja luonnonkivilaatat), luonnon kalliota, isoja lohkareita, vesiaihe ym. Ryteikköä ei ole.

Kokonaisuuden täydentää pihasauna, kylmäallas, palju, pergola, nuotio-, savustus- ja grillauspaikka. Pergolaan on tarkoitus tehdä pieni huone vuoteelle isännän ja emännä intiimihetkiä varten. Kesäisin ja joskus talvella olemme pystyttäneet myös kodan pihalle, sielläkin on kiva viettää aikaa tulen loimussa.

Vierailija
129/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??

Eikä niitä edes tehdä joka päivä: Viime talvena taisi olla kaksi kertaa kun piti piha kolata. Onhan se tietty rankkaa sitten varmaan. Nykyään myydään lisäksi vielä erilaisia akkukäyttöisiä lumentyöntimiä. 

Mutta mikäs siinä sitten. Varmaan on aika rankkaa myös täyttää tiskikone ja tyhjentää se, mutta onneksi se ei ole asumismuodosta riippuvainen  

Itse ei ainakaan kiinnosta ostaa mitään vempeleitä. Mitä vähemmän tavaraa ja omaisuutta nurkissa, sen parempi. 

Vierailija
130/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??

Eikä niitä edes tehdä joka päivä: Viime talvena taisi olla kaksi kertaa kun piti piha kolata. Onhan se tietty rankkaa sitten varmaan. Nykyään myydään lisäksi vielä erilaisia akkukäyttöisiä lumentyöntimiä. 

Mutta mikäs siinä sitten. Varmaan on aika rankkaa myös täyttää tiskikone ja tyhjentää se, mutta onneksi se ei ole asumismuodosta riippuvainen  

Itse ei ainakaan kiinnosta ostaa mitään vempeleitä. Mitä vähemmän tavaraa ja omaisuutta nurkissa, sen parempi. 

No, sinulla ei varmaan ole tilaa niiden säilyttämiseen.

Vierailija
131/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin usein omakotitalon pihoilla näkee touhumassa milloin mitäkin. Harmi, jos elämän sisältö on sitä että pitää aina jotain laittaa laittamisen iloksi.

Vierailija
132/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi. 

En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee. 

Ainakin mun äitini sanoo. Itselläni ei todellakaan kiinnosta omakotitaloa edes periä.  Asukaa te vaan.

Vierailija
133/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on esteettinen ihminen, pedantti luonne sekä pihi eikä kuitenkaan jaksaisi koko ajan? jotain tehdä ja hankkia/ostaa, niin omakotitaloon ei kannata muuttaa. Itselle jo rivitalossa ihan tarpeeksi. Haluaisin kerrostaloon. Siinä sitte voi hallitukselle ja huoltoyhtiölle "valittaa"  pihatöistä tai tehdä talkoilla tai antaa vaan olla kun ei ne näy niin kuin oma-/rivitalossa kaikki pihan pienetkin epäkohdat on jatkuvasti silmien alla ja vain omalla vastuulla (rivitalossakin pihan nurmikon hoito, aidan maalaus, pihan pensaat on asukkaan vastuulla).  Kerrostalossa ei ole. 

Joku terassin laudoituskin. Häiritsee nykyinen, mut ei kiinnostusta tehdä saati laittaa rahaa uuteen. Kerrostalossa parvekkeen voi helpommin sisustaa mieleisekseen. Lattiankin. 

No en vertaisi jonkun kerrostalon postimerkin kokoista pätsikuumaa parveketta omaan vilpoisaan ja suureen terassiini...

Ihmisillä on eri mieltymykset. En itse halua suurta terassia. Sit se pitäis sisustaa..ostaa säänkestävät kalusteet, välillä öljytä, maalata terassiaitaa ym. Rahaa palaa eikä kiinnosta. voisin kerran nuo tehdä ja sit pysyis kaikki seuraavat 50v samassa kunnossa mut ei, pitää tehdä kohta uudestaan ja ne kalusteiden pehmusteetkin kulahtaa auringossa jne. Osta sitte taas uusia. Ja tuossa välissä kun terassi on ok kunnossa niin on joku muu osa taloa huonossa kunnossa tai muuten rehottaa/epäsiisti mikä häiritsee pedanttia ihmistä. Ei saa hetken mielenrauhaa siis. 

Ja ne suuret terassit on jostain syystä usein tyhjiä.. on useampi terassi talossa eikä missään koskaan ketään. Ihme hommaa. On laitettu ja kalustettu eikä näy ristinsielua oleskelemassa niillä. 

Mielummin pieni parveke mitä iso terassi. Voi hyvillä mielin olla parvekkeella tai jossai ihan muualla ulkoilemassa tai sisällä. Jos olis iso terassi tai useampikin, olis jotenkin enemmän paine sisustaa niitä ja oleilla niissä kun menee muuten tavallaan hukkaan.. mut tiiän ettei kaikilla ole painetta oleilla eikä kunnostaa eikä sisustaa ja talot ja pihat rehottaa ja silti ollaan tyytyväisiä. Itse en olisi, puuttuisi mielenrauha.

Vierailija
135/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalosta ja mökistä saa varmasti halutessaan työleirin. Itse en halua mitään kasvimaata enkä kitkettävää. Pihassa on kukkivia puita ja pensaita, sipulikukkia ja kestäviä perennoja, joita ei tarvitse kastella. Syötävät ostan torilta ja kaupasta, pari omena- ja luimupuuta on. Kerran viikossa kun leikkaa nurmikon, näyttää siistiltä. Haravointia ei nykyään edes suositella. Mitään remontteja emme tee itse. Mökillä ei ole leikattavaa nurmikkoa, vaan terassit ja merenrantakalliota. Poltettavat klapit saa tilattuna tontille. Kotiin tilaamme valmiissa säkeissä.

Vierailija
136/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla  kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään. 

Eli kyse on pohjimmiltaan jälleen siitä, että köyhän pitää saada sama elintaso kuin muilla?

Ei siinä mitään outoa ole jos omalla rahalla maksaa!? Köyhä tai rikas.

Kyse on tänään siitä että vaikka olisit ollut vakitöissä yli 20 vuotta ilman maksuhäiriöitä ja maksanut esim vuokraa 1000e/kk pankki ei välttämättä anna lainaa omaan. Pienituloisilla ei yleensä ole kymmenien tuhansien säästöjä vaikka olisi maksukykyä eikä vakuudetkaan aina kelpaa (meillä vanhemmilla nettovarallisuutta 600 000e mutta pankki hyväksyi vakuutta vain 35ke, ei 70ke kuten pyydettiin). Vanhempiin asuntoihin/taloihin ei saa lainaa kun pankki ei niistä tykkää. 

Eihän tuo ole oikein!

Vierailija
137/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.

Vau! Kerroppa miten 3500e nettotuloilla perhe säästää vuodessa 80 000e? Pieni ei enää käy kun on lapsia, kolmio ihan minimi

Vierailija
138/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusvalvontaa ei kiinnosta kuinka sinä hoidat pihaasi, se on ihan eri instanssi jolta huomautus tulee, jos piha on kaatopaikka. Huomautusta ei tule muuten edes siitä, jos piha on täynnä nokkosia 

Vierailija
139/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.

Vau! Kerroppa miten 3500e nettotuloilla perhe säästää vuodessa 80 000e? Pieni ei enää käy kun on lapsia, kolmio ihan minimi

Aloitko nyt vasta kolmen lapsen kanssa miettimään ensiasunnon ostoa ja innoittajana tietenkin juuri tämä ketju? Et ymmärtänyt mitä edellinen kirjoitti? 

Vierailija
140/175 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla  kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään. 

Eli kyse on pohjimmiltaan jälleen siitä, että köyhän pitää saada sama elintaso kuin muilla?

Ei siinä mitään outoa ole jos omalla rahalla maksaa!? Köyhä tai rikas.

Kyse on tänään siitä että vaikka olisit ollut vakitöissä yli 20 vuotta ilman maksuhäiriöitä ja maksanut esim vuokraa 1000e/kk pankki ei välttämättä anna lainaa omaan. Pienituloisilla ei yleensä ole kymmenien tuhansien säästöjä vaikka olisi maksukykyä eikä vakuudetkaan aina kelpaa (meillä vanhemmilla nettovarallisuutta 600 000e mutta pankki hyväksyi vakuutta vain 35ke, ei 70ke kuten pyydettiin). Vanhempiin asuntoihin/taloihin ei saa lainaa kun pankki ei niistä tykkää. 

Eihän tuo ole oikein!

Eikö tällä palstalla aina selitetä kuinka nimenomaan vuokralla asuessa säästää rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä