Miksi kateelliset aina väittää omakotitaloa työleiriksi? Nytkin sormet syyhyää että pääsis vähän remppaamaan, mutta ei ole tarvetta.
Onneksi voi sentään pihaa kuopsuttaa, vaikka sekin alkaa varmaan näyttää kohta neuroottisen hyvin hoidetulta.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Minä olinkin niin nokkela, että ennen asuntolainan hommaamista säästin omarahoitusosuuden ensin palkkatuloistani ja työ ei ollut mitenkään hyvin palkattua. Sain vuodessa säästettyä jopa enemmän kuin piti. Mihin tuo ennakkosäästäminen on nykyisiltä nuorilta aikuisilta unohtunut? Se eka asunto voi olla pieni eli voi tehdä asuntokauppoja huone kerrallaan -periaatteella. Vaan ei ja ei, nykyiset lainojensaannin vaikeutta vinkujat tahtovat olla heti mulle kaikki nyt -tyyppejä, eli heti pitää saada se överisuuri perheasunto. Myös jopa silloin, kun perhe on vasta haaveissa tai silloin, kun tietää liiton natisevan. Sittenpä taas mietitään, miten omaisuuksia jaellaan.
Vau! Kerroppa miten 3500e nettotuloilla perhe säästää vuodessa 80 000e? Pieni ei enää käy kun on lapsia, kolmio ihan minimi
Siis sinä et ymmärrä edes käsitettä omarahoitusosuus. Ehkäpä se on sitten parempi, että lopetat haaveilun omistusasunnosta jo alkuunsa, kun et edes ymmärrä peruskäsitteitä.
En ole kateellinen millään tavalla, mutta tiedän omakotitalosta olevan paljon vaivaa. Itse matkailen paljon ja pidän vaivattomuudesta ja siitä, että minun ei tarvitse tehdä kotiani asutun näköiseksi lomani ajaksi murtomiesten varalta.
Minulla ei ole kuntosalikorttia, mutta tykkään kuopsutella pihaa, kitkeä, ja katsella kimalaisten touhuja. Kyllä ojentajat pysyy kitkiessä kunnossa. Omakotitalossa on myös sellaisia säästöjä, saa ruokaa omasta pihasta ja säästää kuntosalikuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)
Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi.
Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!
Jokainen ei voi valita miten haluaa asua!!!
Ihminen, joka kustantaa täysin itse oman asumisensa, voi vallan hyvin valita oman asumismuotonsa, Kelan elätti ei. Sinä olet ilmeisesti jälkimmäisiä.
Eipä täällä kaikki työssäkäyvätkään lainaa saa oman asunnon/talon ostoa varten. Itse sain aikanaan, vaikka elin osittain tukien varassa (osa-aikatyö), mutta kun sattui olemaan omaisuutta laittaa vakuudeksi, jonka arvo yksistään kattoi koko lainasumman ja puoliso jakamassa lainan. Jos meillä olisi ollut vain palkkatulomme, meidät olisi naurettu pankista pihalle.
Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään.
Minä säästin ensimäiseen omaan asuntoon ASP-tilillä. Ensimmäinen asunto ei ollut parhaalla eikä huonoimmalla alueella, se oli kaksio. Siitä olen sitten pikku hiljaa päivittänyt aina parempaan. Aina ei kaikkea tarvitse saada heti. Nyt Marjaniemessä pienessä, mutta kodikkaassa omassa rivarissa.
Jos on paljon rahaa ja aikaa niin omakotitalo pihoineen on mukava harrastusmahdollisuus. Tai sitten voi ostaa jonkun tekemään ne ikävät hommat. Tämä tietysti toteutuu myös jos asuu jossain muuttotappiokunnassa ja asuinkulut on pienet palkkaan tai eläkkeeseen suhteutettuna.
Pahin yhdistelmät on se, että rahat saatu juuri ja juuri riittämään omakotitalon ostamiseen. Silloin joutuu tekemään itse kaiken ja jatkuvasti pelkäämään seuraavaa remonttia, että mitähän tällä on hajonnut tai pitää uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi.
En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee.
Minäpä olen. Olen kuullut kerrostaloon muuttaneiden olevan helpottuneita mm. siitä, että pääsevät lumitöistä.
Miten on niin vaikea ymmärtää, että ihmiset pitävät eri asioista? Minun äitini on viherpeukalo. Käyn vanhemmillani talonvahtina kerran vuodessa kun he ovat matkoilla, ja nautin kyllä viettää aikaa heidän upeasti laitetussa puutarhamaisessa pihassaan. Ja samaan aikaan tiedän, että itse en saisi samanlaista aikaan, enkä haluakaan. Ei ole kiinnostusta. Stressaantuisin, jos olisi piha, jota olisi pakko laittaa ja kilpailla naapureiden kanssa.
Käytän rahani mieluummin matkusteluun ja elämyksiin. Käyn kesäisin vuokramökeillä, joten saan nauttia aina erilaisesta maisemasta ja ympäristöstä, ilman velvoitteita.
Meillä on kerrostalossa kiva piha, jinka huoltoyhtiö hoitaa. Tykköän istuskella parvekkeella ja katsella ohikulkijoita. Eikä ole kuin muutama kukka kasteltavana.
Miten sun on niin vaikea käsittää, että joku muu tykkää asua omakotitalossa ja on osannut järjestää pihansakin niin, ettei sitä tarvitse koko ajan hoitaa. Toiset taas nauttivat siitä pihan hoitamisesta
Itse istuin eilen koko päivän pihassa syreenien keskellä ja mietin, että miten sen tuoksun voisi pullottaa talteen
Luitko mitä kirjoitin? Kerroin, että oma äitini on viherpeukalo ja nauttii siitä pihan laittamisesta. Minä en nauttisi, vaan kokisin sen pakoksi.
Tämä koko keskustelu lähti siitä, että ap väitti, että muut ovat vain kateellisia omakotitalossa asujille. Ja minä vastasin, että näin ei ole. Itse olen mukavuudenhaluinen, ja vaihtelunhaluinen, ja stressaantuisin pakosta laittaa sitä taloa ja tonttia. Enkä ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joillain on, koska moni tuttavaninsanoo, ettei tahdo mökkiä enää toiseksi työleiriksi.
En ole koskaan kuullut kenenkään okt-asujan sanovan kotiaan työleiriksi. Ne on ne kerrostaloeläjät jotka tätä viljelee.
Ainakin mun äitini sanoo. Itselläni ei todellakaan kiinnosta omakotitaloa edes periä. Asukaa te vaan.
Sama. Meidän porukoilta tulee jäämään talo ja mökki. Aion jättäytyä pois perinnöstä. Sisarukseni hoitakoon ne..
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??
No nehän sitä pihaa kaunistaa. Ja siinä kohtaa, kun on yöllä pyryttånyt, ja aamulla pitää lähteä töihin, ni on komiaa lähteä mönkkärillä ajelemaan lumia pois pihatieltä että pääsee pihasta pois. Ja tekstaripalstalla huutaa, että miksi ei oltu aurattu porvarinpolkua aamulla klo 6.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisillä ei millään mene ymmärrykseen, että vaikka itsellä olisi rahaa kuin roopeankalla kaikilla ei ole sama tilanne, eikä se silti tarkoita sitä, että olisi työtön. Jos minä kuuluisin heihin, en kehtaisi ikipäivänä tuoda tyhmyyttäni julki yhtään missään.
Eli kyse on pohjimmiltaan jälleen siitä, että köyhän pitää saada sama elintaso kuin muilla?
Ei siinä mitään outoa ole jos omalla rahalla maksaa!? Köyhä tai rikas.
Kyse on tänään siitä että vaikka olisit ollut vakitöissä yli 20 vuotta ilman maksuhäiriöitä ja maksanut esim vuokraa 1000e/kk pankki ei välttämättä anna lainaa omaan. Pienituloisilla ei yleensä ole kymmenien tuhansien säästöjä vaikka olisi maksukykyä eikä vakuudetkaan aina kelpaa (meillä vanhemmilla nettovarallisuutta 600 000e mutta pankki hyväksyi vakuutta vain 35ke, ei 70ke kuten pyydettiin). Vanhempiin asuntoihin/taloihin ei saa lainaa kun pankki ei niistä tykkää.
Eihän tuo ole oikein!
Eikö tällä palstalla aina selitetä kuinka nimenomaan vuokralla asuessa säästää rahaa.
Mä en tiedä siitä, koska käyn täällä harvoin. Mutta kuvitteletteko te, errä kaikki rivi-ja kerrostaloiss asujat asuvat vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä lumitöissä on vaikeaa kun on mönkkärit, traktorit, lumilingot ja pihapalvelut olemassa??
No nehän sitä pihaa kaunistaa. Ja siinä kohtaa, kun on yöllä pyryttånyt, ja aamulla pitää lähteä töihin, ni on komiaa lähteä mönkkärillä ajelemaan lumia pois pihatieltä että pääsee pihasta pois. Ja tekstaripalstalla huutaa, että miksi ei oltu aurattu porvarinpolkua aamulla klo 6.30.
En nyt oikein pysy kärryillä. Jos puhutaan jostain valtavan pitkästä pihatiestä, jota pitää lähteä mönkkärillä (???) ajelemaan lumesta, niin miksi silloin huutaisi tekstiviestipalstalla että yleisiä teitä ei ole aurattu? Kerrostaloasujako ei tarvitse julkisten teiden aurausta vai mikä oli olevinaan logiikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse huolehtia lumitöistä tai nurmikon leikkaamisesta vaan ne ovat huoltoyhtiön vastuulla.
"Jatkuvaa pihanhoitoa ja nurmen ajoa, kasvimaan kitkemistä, kantamista, nostelua, kastelua, siirtelyä, paskan levittämistä, lehtien ja neulasten haravointia, kompostin hoitoa, marjojen keräämistä, kaiken maailman kuolleiden eläinten kantamista ja se ötököiden määrä... Ja päälle vielä sen stn talon hoitaminen."
😁
En kyllä tunnista näitä kommentteja. Kun on uusi talo, ei paljon tarvitse hoitaa. Rännit tulee putsattua lähinnä ja terassi/raput öljyttyä muutaman vuoden välein. Syksyllä vähän haravoi ja kesällä kastelee istutuksia. Ei noihin kauan aikaa mene ja toiset tykkääkin puutarha/piha-hommista.
Jos ei itse halua tehdä, voi myös maksaa että joku muu tekee, kuten kerros- ja rivarivastikkeissa. Saa vaan ite päättää keneltä tilaa ja milloin. Helppohoitoinen piha ja uudehko talo ei vaadi juuri mitään. Vastineeksi saa kuitenkin luontoa ja rauhaa. 🙌
Vierailija kirjoitti:
No meillä piti ajaa taas nurmi jos ei halua pihaan pitkää heinikkoa täynnä punkkeja. Ja emme halua robottileikkuria,koska tappaa siilit. Kesäkukat piti kastella. Kuistin lattia pitäisi öljytä. Ja pahinta on edessä ovat ikkunaremontti ja putkiremontti.
Syksyllä sitten alkaa omenoiden poiminta ja lehtien haravointi.
No sehän on ihan mitä itse haluaa. Lehtiä ei ole pakko haravoida, pihastaan voi rakentaa sellaisen, ettei siellä ole neliötäkään nurmikkoa, kuistin lattian voi vaihtaa sellaiseksi, ettei sitä tarvitse öljytä, yhtäkään kesäkukkaa ei tarvitse kantaa kaupasta kotiin, omenapuut voi kaataa pois.
Ikkuna ja putkirempan kun käy nyt läpi, niin tuskin tarttee toista kertaa omana elinaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse huolehtia lumitöistä tai nurmikon leikkaamisesta vaan ne ovat huoltoyhtiön vastuulla.
No ei niistä tarvitse omakotitalossakaan ellei halua. Ne kun saa ostettua, kuten kerrostalossa asuessa. Omakotitalossa voi vaan itse päättää, haluaako siitä maksaa vai tekeekö mieluummin itse😊 Me ajetaan nurmikko itse ja tehdään osittain lumityöt, traktori käy auraamassa pihassa jos paljon tulee lunta, joten maksaa vuodessa meille max. 300€.
Jotenkin omituista, kun moni kyllä maksaa vastikkeissa huoltoyhtiöille, mutta ei ymmärrä että samat palvelut saa yleensä paljon halvemmalla ostettua omakotitaloihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotapa vaan. Sulle pamahtaa yhtä aikaa tekonivelleikkaus ja katto-/lämmitysjärjestelmäremppa.
Sekä katto- että lämmitysjärjestelmäremppa on tehty, mutta ei kummastakaan sanottavasti työtä aiheutunut. Kattoremppa vaati yhden puhelun, ja laskun maksun nettipankissa. Lämmitysjärjestelmässä oli sen verran enemmän työtä, että kahtena aamuna piti avata ovi remppaporukalle.
Tekonivelleikkaukseen en ota kantaa, mutta uskoisin, että se on yhtä kivulias sekä osake- että omakotiasujalle.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usein omakotitalon pihoilla näkee touhumassa milloin mitäkin. Harmi, jos elämän sisältö on sitä että pitää aina jotain laittaa laittamisen iloksi.
Mutta se ei ole harmi, jos puuhailusta nauttii. Moni tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan kiinnosta käyttää rahaa sellaiseen, kun omakotitalo ei tuo mitään lisälaatua elämääni. Mielummin käytän ne rahat matkustamiseen ja elämyksiin.
Omistusasumisessa säästyy sen verran rahaa, että on varaa myös matkustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan ole koskaan asuneet omakotitalossa. Eihän se mikään työleiri ole. Jokaista taloa niin omakoti- kuin kerrostalojakin pitää rempata ja ajoissa kunnostaa, ennen kuin paikat hajoaa. Jos ei pidä puutarhan hoidosta, voi pihan voi antaa olla kukkaketo :)
Ihanaa olla omalla pihalla eikä kuunnella naapureiden kulkua portaikossa tai huutoja seinien läpi.
Jokainen voi onneksi valita miten haluaa asua!
Jos on esteettinen ihminen, pedantti luonne sekä pihi eikä kuitenkaan jaksaisi koko ajan? jotain tehdä ja hankkia/ostaa, niin omakotitaloon ei kannata muuttaa. Itselle jo rivitalossa ihan tarpeeksi. Haluaisin kerrostaloon. Siinä sitte voi hallitukselle ja huoltoyhtiölle "valittaa" pihatöistä tai tehdä talkoilla tai antaa vaan olla kun ei ne näy niin kuin oma-/rivitalossa kaikki pihan pienetkin epäkohdat on jatkuvasti silmien alla ja vain omalla vastuulla (rivitalossakin pihan nurmikon hoito, aidan maalaus, pihan pensaat on asukkaan vastuulla). Kerrostalossa ei ole.
Joku terassin laudoituskin. Häiritsee nykyinen, mut ei kiinnostusta tehdä saati laittaa rahaa uuteen. Kerrostalossa parvekkeen voi helpommin sisustaa mieleisekseen. Lattiankin.
No en vertaisi jonkun kerrostalon postimerkin kokoista pätsikuumaa parveketta omaan vilpoisaan ja suureen terassiini...
Riippuu kerrostalosta ja parvekkeesta. Tuossa esim. 400m2 oma patiopiha kerrostalossa.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/23542851
Tuohan on yhtä suuri kuin omakotitalojen pihat kaupungissa. Se on siis työleiri.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Meillä on lumikola ovenpielessä ja sillä lykätään 5m kolan levyistä käytävää. Sitten vastassa onkin jo jalkakäytävä ja katu. Menisikähän tuohon minuutti per kerta, eikä sitäkään täällä etelässä kovin montaa kertaa vuodessa tarvitse tehdä.
Minä en oo nähny parvekkeilla ikinä ketään, miksi et oleskele parvekkeella, ku en oo nähny siellä ikinä ketään