Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (965)

Vierailija
961/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkuvat kakarat pois lentokoneista. Ja oikeastaan kaikkialta muualtakin, mutta lentokoneissa ne ovat kaikista sietämättömimpiä, koska en voi itse poistua paikalta.

Vierailija
962/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa vielä tästä vaippa-asiasta, kun se niin tunteita kuumentaa. Ei voida verrata pientä vauvaa ja 3-vuotiasta, ovat täysin eri kehitysasteella toisistaan. 3-vuotias osaa jo käydä vessassa, ja häntä voi siellä ainakin koettaa käyttää, vaikka olisikin vielä varuiksi vaippa. Ja suosittelen todellakin sitä vaippaa, jos lapsi ei ole vielä 100 % kuiva  - kukaan ei halua niitä pissivahinkoja lentokoneen penkille tai käytävälle. 

Pikkuvauva taas on täysin vaipoissa, ja saattaa nukkuakin osan lentomatkasta. Sitä pientä pissivaippaa ei ole mitään järkeä vaihtaa lennon aikana, vaan vasta, jos vaippa on häiritsevän märkä, eikä voida odottaa kentälle asti. Tässäkin järki käteen: pitkällä lennolla tietenkin vaihdetaan, parin tunnin lennolla ei. 

Ei myöskään ole mitään mieltä verrata vauvan vaipanvaihtoa johonkin tamponin vaihtoon tms. Pissa tulee meillä jokaisella joka päivä monta kertaa, vauvat vain eivät osaa vielä toimittaa sitä vessassa, kuten me muut. Tamponin vaihto penkillä olisi sukupuolisiveyden loukkaamista ja äärettömän moukkamaista käytöstä. Ja kyllä se vauvankin kakkavaippa tulee vaihtaa siellä ahtaassa ja inhottavassa vessassa, ei koneen penkillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset jotka vaativat että Suomea osataan joka lentokoneessa maailmassa. Itse osaavat vaan yhtä kieltä.

Vierailija
964/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Nykyaikana ihan kaiken saa tabletille. Meillä lapsella on ollut aina ns. reissutabletti, jossa on ladattuna piirrettyjä, äänikirjoja, kuvakirjoja, pelejä, värityskirja jne. aina kulloisenkin ikäkauden mukaan. Ja tietenkin kuulokkeet! Sitten vesipullo, pienet eväät ja yksi varavaatekerta sekä tärkein unilelu. Nämä ovat mahtuneet pieneen reppuun edessä olevan istuimen alle.

Kuulostaa ihan järkyttävältä säädöltä matkustaa tuollaisten pakaasien kanssa. 

Ei ole säätöä, harvemmin niitä extroja sieltä tarvitsee lennon aikana ottakaa (paitsi vaippoja, silloin kun vielä käytti). Se on jees jos haluaa antaa lapselleen tabletin, mutta me ei anneta. 

Ja tosiaan istutaan extra-istuimilla joissa ei ole penkkiä johon voisi laittaa alle. Olkalaukku nostetaan alas lattialle nousun jälkeen. 

Aika pienet on maailman ongelmat, jos laukun ottaminen ylähyllyltä vaivaa noin paljon :D

No olkaa antamatta tablettia lapselle, mutta älkää myöskään lukeko kovaan ääneen jotain samaa satua sataan kertaan lennon aikana. Tai pitäkö jotain laululeikkihetkeä. Tai muuten vaan kailottako sille lapselle koko lentoa. Koko koneen ei kuulu kuulla teitä vanhempiakaan. 

Lapsiperheissä harvoin ärsyttää vain ne lapset. Vaan usein enemmän ne vanhemmat, jotka tekevät itsestään ja perheestään ison numeron. Olen ollut monesti tilanteessa, jossa lapsi on ollut suloinen ja hyvin käyttäytyvä, mutta varsinkin äiti on ollut joku kaheli, joka on tehnyt omasta äitiydestään hirveän numeron kuin se olisi joku maailman ihmeellisin asia.

Ja sivuhuomiona, se lapsi ei mene rikki jos lentokoneessa käyttää tablettia. Tuskin te kuitenkaan siellä joka päivä istutte.

Vierailija
965/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiljuvat pennut.

Japan Air matkustanut ja Japanissa marketeissa ja lelukaupoissa käynyt eikä yksikään pentu huuda.

Mutta auta armias jos Finnairilla pitää lentää niin eikö joka kerta ole joku koliikkivauva huutamassa ja käytöstavattomat pennut juoksemassa käytävällä ja huonolla säkällä potkimassa sitä selkänojaa kun yrittää nukkua. Ja asiastahan ei saa huomauttaa koska se Suomalainen Karen nostaa sellaisen raivon että lento vielä keskeytyy.