Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (1018)

Vierailija
981/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun edessä istuva kääntää penkin niin alas kuin mahdollista ihan lyhyilläkin lennoilla. Ymmärrän pitkät lennot, jos haluaa nukkua, mutta jos lennät keskellä päivää Helsingistä Tukholmaan, miksi?

Totta. Ja vielä ahtaissa koneissa, mitkä on tarkoitettu lyhyille päivälennoille.

Minua ärsyttää kaltaisesi tyhmät ihmiset, jotka ei tajua, että jollekin toiselle se lyhyt päivälento voi olla osa pitkää matkaa. Jos tulee jostain toiselta puolen maapalloa niin se lyhyt päivälento joltain Euroopan kentältä Helsinkiin on vain se viimeinen lento sillä matkalla, joka on jo kestänyt toista vuorokautta. Siinä vaiheessa ihan kuka tahansa on jo väsynyt. Tietäisit, jos itse joutuisit matkustamaan pitkiä matkoja. Ainahan pitkällä matkalla ei ole ainoaakaan kovin pitkää lentoa. Tai vaikka siinä yksi pitempi lento olisikin, niin se ei aina satu yöaikaan. Tai vaikka sattuisikin yöaikaan, niin siinä koneessa voi olla joku ääliö kälättäjä, joka ei anna toisten nukkua. 

Ei tarvitse olla edes toiselta puolen maapalloa, vaan joillakin on vain pitkä matka lentokentälle. Jos lento on klo 10 - 13, niin joku on voinut silti joutua heräämään jo klo 4 aamuyöstä, jotta ehtii kentälle klo 8. Toinen on voinut olla töissä koko yön ja on siksi väsynyt. Enemmän toivoisi ihmisiltä ymmärrystä toisia matkustajia kohtaan. Jos joku on väsynyt, niin kyllä hänen pitäisi antaa nukkua lentokoneessa, vaikka se olisi vain päivälento. 

Voi sitä nukkua penkki ylhäälläkin. Itse mukitsen edessä olevan penkin polvillani. Joskus joku käyttää vessareissun aikana tilaisuuden hyväkseen, mutaa sen lupaan ettei siinä edessä ainakaan nukuta.

Olen nähnyt, kuinka tuollaisessa tilanteessa henkilökunta on antanut takana olevalle penkin lukitsijalle vaihtoehdoksi poistua koneesta ylimääräisellä välilaskulla tai hyväksyä selkänojan kallistaminen. 

Minulle ei sellaista ole tapahtunut. Penkinkippaaja saa sitten nauttia minun selässä mukavasti muljahtelevista polvilumpioista ja suoraan siihen haisevaan kaljuunsa suunnatusta ilmavirrasta.

Miksi sinä ostat tavallisen paikan, jos olet noin pitkäjalkainen? Voihan sinne koneeseen varata paikan myös exit-riviltä tai eturiviltä. 

Tämä on todella hassua, että pitkäjalkaisten mielestä penkin kallistaminen on väärin, koska heille tulee siitä epämukava olo. Samalla sen edessä istuvan nukkumisasennolla ei ole mitään merkitystä ja haluaa siirtää sille edessä istuvalle sen epämiellyttävän olon. Pitkäjalkaiset ottakoon pitkillä lennoilla exit-paikan. Piruako ne itsekkyyttään vaatii toisia olemaan kallistamatta penkkiä jollain yölennolla?

Exit-paikkoja on aika rajallinen määrä. Eikä voi kaikki niillä istua (esim. lapset). Ja on kai se helppo säästökohde, katsoin just että mun seuraavalla lennolla exit maksais 72,-/sivu + paluulennolle 59,-. 

Lennolla jolle ostin exit-paikan se maksoi 120€. Edessä istunut käytti sitä minun extra-jalkatilaa henkilökohtaisena laukkuparkkinaan. Siirsin hänen laukkuaan tosin aina kauemmas, mutta joka välissä se siihen tupsahti takaisin. 

En ostaisi enää sitä taaemmaista exitiä uudelleen, mutta onneksi saadaan finskin membershipillä ilmaiseksi valita ajoissa paikat

Exit-paikalla edessä olevan penkin alla ei saa olla laukkua nousussa ja laskussa, henkilökunta kyllä poistaa ne. Jos joku nousun jälkeen on työntänyt laukkunsa sinne, ei sinulla ole niin pitkiä jalkoja, että olisivat ylettäneet penkin alle. Se tila kyllä kuuluu sinulle, joten olisit vaan ottanut laukun pois ja antanut edessä istuvalle ja sanonut, että käytät itse sen tilan.

Lukisit kommentin kunnolla. Sanoinhan että siirsin hänen laukkuaan kauemmaksi. Siinä lentokoneen hätäuloskäynneillä on edessä kaksi exit-paikkoja ja taaempana "ikkunapaikalla" myös exit paikka, jonka viereiset paikat ovat normaaleja (näiden kahden edemmän exit-paikan takana). 

En tiedä onko kaikissa lentokonemalleissa tällä tavalla, mutta sillä millä itse lensin oli

Vierailija
982/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä konetyypissä on tuollaisia "extra"paikkoja, "keskirivillä ja edessä ei ole penkkejä"? En osaa nyt yhtään hahmottaa mitä tarkoittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihava pitää ihmisen olla, että vie tilaa vieruskaverilta? Mietin vain, kun itse olen ollut painavimmillaan 125kg ja olen 168cm pitkä nainen. En silti vienyt tilaa vieruskaverilta enkä tarvinnut turvavyöhön jatkopalaa. En myöskään haise pahalta koska osaan käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. 

No, jos otetaan päätä pidempi mies, joka ei ole aivan vinkuheinä rakenteeltaan, niin normaalipainoisenakin penkin leveys on aika nafti. Siihen muutama kymmenen kiloa ylipainoa, niin tila loppuu kesken.

Itse olen aina yritittänyt helpottaa muiden tuskaa varaamalla käytäväpaikan ja röhnöttämällä käytävän puolella niin paljon kuin mahdollista - siinä tulee tosin kerättyä kylkiosumia tarjoiluvaunuista, lentoemoista ja vessassa ramppaajista.

No hohhoijaa. Kun tässä ketjussa on kirjoitettu yleisesti ylipainoisista, että vievät vieruskaverilta tilaa. Lihavia naisia on solvattu tässä ketjussa. Näin lihavana naisena ihmettelen, että miten iso pitää lihavan naisen oikein olla, jos pursuu toisen puolelle.

Vierailija
984/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä konetyypissä on tuollaisia "extra"paikkoja, "keskirivillä ja edessä ei ole penkkejä"? En osaa nyt yhtään hahmottaa mitä tarkoittaa. 

Siinä penkkirivin edessä on vessat tai premium economy luokka. Koneessa itsessään on 3 eri penkkiriviä joissa kaikissa 3 paikkaa, ja tämän keskirivin molemmin puolin käytävä. Ihan Aasian kaukolennolla tämmöinen Finnairin kone. 

En osaa tarkemmin selittää ellet anna paperia ja kynää. 

Vierailija
985/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuijottelu, kun tulet omalle paikallesi tai käyt vessassa lennon aikana. Sama myös junassa. Todella epäkohteliasta sellainen päästä varpaisiin katselu, jota ei voi tosiaan tehdä huomaamattomasti niin pienessä tilassa. 

Vierailija
986/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhaisuus. Kaiken tilan vieminen. Liian pienet lapset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
987/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiljuvat pennut.

Japan Air matkustanut ja Japanissa marketeissa ja lelukaupoissa käynyt eikä yksikään pentu huuda.

Mutta auta armias jos Finnairilla pitää lentää niin eikö joka kerta ole joku koliikkivauva huutamassa ja käytöstavattomat pennut juoksemassa käytävällä ja huonolla säkällä potkimassa sitä selkänojaa kun yrittää nukkua. Ja asiastahan ei saa huomauttaa koska se Suomalainen Karen nostaa sellaisen raivon että lento vielä keskeytyy.

Suomessa sanotaan aina että "kyllä maailmaan ääntä mahtuu" ja "ainahan lapsista ääntä on lähtenyt". Nämä ovat tekosyyt olla kasvattamatta lasta ja opettamatta hänelle sopivaa äänenkäyttöä. Ajatellaan jo valmiiksi, että se on mahdotonta ja normaalitila on että lapset kirkuvat ja huutavat kaiken aikaa.

Vierailija
988/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa joutunut istumaan virtahevon vieressä ja yhtä tuskaa. Siis läskin joka on ostanut turistiluokasta vain yhden paikan itselleeen vaikka vie siinä toisenkin paikan. Koitin toisella kertaa mahtua tuolle postikortin kokoiselle tilalle, ja sanoin että sun pitäs ostaa niin monta paikkaa kun tarvit ja siitä alko uhriutuminen. Sain onneksi itselleni yhden tyhjän paikan muualta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
989/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa joutunut istumaan virtahevon vieressä ja yhtä tuskaa. Siis läskin joka on ostanut turistiluokasta vain yhden paikan itselleeen vaikka vie siinä toisenkin paikan. Koitin toisella kertaa mahtua tuolle postikortin kokoiselle tilalle, ja sanoin että sun pitäs ostaa niin monta paikkaa kun tarvit ja siitä alko uhriutuminen. Sain onneksi itselleni yhden tyhjän paikan muualta..

Toi on kyllä väärin. Itse läskinä ja onneksi varakkaana ostan liput bisnes-luokkaan. Silloin en vie tilaa muilta, eikä ylipainoni sillä tavalla häiritse muita. 

Vierailija
990/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lihava pitää ihmisen olla, että vie tilaa vieruskaverilta? Mietin vain, kun itse olen ollut painavimmillaan 125kg ja olen 168cm pitkä nainen. En silti vienyt tilaa vieruskaverilta enkä tarvinnut turvavyöhön jatkopalaa. En myöskään haise pahalta koska osaan käydä suihkussa ja käyttää deodoranttia. 

No, jos otetaan päätä pidempi mies, joka ei ole aivan vinkuheinä rakenteeltaan, niin normaalipainoisenakin penkin leveys on aika nafti. Siihen muutama kymmenen kiloa ylipainoa, niin tila loppuu kesken.

Itse olen aina yritittänyt helpottaa muiden tuskaa varaamalla käytäväpaikan ja röhnöttämällä käytävän puolella niin paljon kuin mahdollista - siinä tulee tosin kerättyä kylkiosumia tarjoiluvaunuista, lentoemoista ja vessassa ramppaajista.

No hohhoijaa. Kun tässä ketjussa on kirjoitettu yleisesti ylipainoisista, että vievät vieruskaverilta tilaa. Lihavia naisia on solvattu tässä ketjussa. Näin lihavana naisena ihmettelen, että miten iso pitää lihavan naisen oikein olla, jos pursuu toisen puolelle.

Riippuen konetyypistä saattaa riittää, että on ihan ”normaalin” lihava. Eikä mitään turvavyön lisäpalaa voi pitää tässä minään mittarina. Lisäksi esim. hartioiden leveys vaikuttaa. Puolisoni on ihan normaalipainoinen ja -kokoinen, mutta silti joissain konetyypeissä tulee hänen kanssaan ahdasta, kun hänellä on leveät hartiat. Siskoni taas on ylipainoinen ja hänen kanssaan pienellä koneella matkustaessa oli todella ahdasta vaikka hän ei tosiaan ole mikään älyttömän iso, vaan ihan tavis ylipainoinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
991/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne paskiaiset jotka pamauttaa selkänojansa täysillä taakse, niin että takana istuvan polvilumpiot halkeaa ja reisiluut tulee perseestä ulos.

Olisi kohteliasta kysyä, tai edes varoittaa ensin.

On se jännä, että paskiaisilla on varaa lentomatkustaa. Vinoilematta: Miten tuollaisia "idiootteja" on joka lennolla? Koska ärsyttävät idiootit pääsevät elämässään pidemmälle ja tienaavat enemmän kuin kiltit ja muita kunnioittavat ihmiset, jotka eivtä kehtaa kallistaa selkänojaansa ollenkaan koko lennon aikana, jotta takana matkustava saa nauttia maksimaalisesta tilasta.

Elämässä ei saa kiitosta siitä, että jatkuvasti miettii muita ja huomio heidät sanattomilla teoilla tai tekemättä jättämisillä. Minä olen se ihminen, joka ei kallista selkänojaa, että takana matkustavalla on maksimaalinen tila. Toki olen niin persaukinen, ettei ole varaa lentomatkustaa kuin korkeintaan 1-2 kertaa 10 vuodessa.

Vierailija
992/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljaat hikiset jalat nostettu selkänojapöytää vasten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
993/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat. Kauheaa joutua istumaan liistrattuna seinään.

Vierailija
994/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuijottelu, kun tulet omalle paikallesi tai käyt vessassa lennon aikana. Sama myös junassa. Todella epäkohteliasta sellainen päästä varpaisiin katselu, jota ei voi tosiaan tehdä huomaamattomasti niin pienessä tilassa. 

Samaa mieltä. Aina se pää kääntyy ja pitää tuijottaa, jotkut jopa suu auki. 

Ei tarvitse toisia tutkailla ollenkaan. Tulee juntti vaikutelma siitä että toljottaa. Jokainen voi tarkkailla ihan itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
995/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavat ihmiset, jos ovat vieressä. Läski valuu toisen puolella.

Haaroilla tilan vievät, älä tule toisen puolelle jättireisinesi, jalat sumppuun vaan.

 

ihmiset, jotka ei älyä siirtyä sivuun, kun laitetaan laukkuja ylös. Sen voi tehdä myös siitä penkiltä käsin, jos muita ei ole vielä tullut istumaan

Vierailija
996/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteet pahin.

Muun kanssa voi elää.

Vierailija
997/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumbo käynisteli jo moottoreitaan Sao Paulossa, ja kiitin onneani kun vieruspaikka jäi tyhjäksi. Sitten näin jo kaukaa, kun purserit taluttivat reilusti 200-kiloista miestä minua kohti . Siihen viereenihän tämä "iso ihminen" sitten lysäytettiin. Olen aika leveäharteinen 185-senttinen itse, joten aika lailla liiskautuneena ikkunaa vastaan se 13 tunnin lento Frankfurtiin sitten meni. Oli kyllä elämäni kamalin lentomatka. 

Vierailija
998/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkojen virkistäminen eli kengät ja sukat pois,

 

paljaat jalat ja varpaiden levittely.

On täysin hyväksyttävää ja terveellistä riisua välillä kengät. Älkää uskoko noita amerikkalaisia juttuja, missä se kielletään. Jenkit nyt on ihan possuja ja kulkee sisälläkin kengät jalassa. Moni eurooppalainen ja aasialainen lentoyhtiö jopa tarjoaa matkustajille lentosukat ja -tohvelit. Myös turistiluokassa. Finnairilla tohvelit saa vain bisneksessä. 

Vierailija
999/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä konetyypissä on tuollaisia "extra"paikkoja, "keskirivillä ja edessä ei ole penkkejä"? En osaa nyt yhtään hahmottaa mitä tarkoittaa. 

Siinä penkkirivin edessä on vessat tai premium economy luokka. Koneessa itsessään on 3 eri penkkiriviä joissa kaikissa 3 paikkaa, ja tämän keskirivin molemmin puolin käytävä. Ihan Aasian kaukolennolla tämmöinen Finnairin kone. 

En osaa tarkemmin selittää ellet anna paperia ja kynää. 

Netistä löytyy jokaisen konetyypin istuinkartta. 

Vierailija
1000/1018 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajusteet pahin.

Muun kanssa voi elää.

Ah, kerran sattui niin, että taakse tuli istumaan kolmen varttuneemman naisen ryhmä ja ilmeisesti lähtökentältä oli ostettu uusia hajuvesiä ja niitä sitten suihkuteltiin ja testattiin koneessa. Atshii...yök