Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat sinua erityisesti ärsyttävät lentokoneen kanssamatkustajissa?

Vierailija
16.06.2026 |

1. Ihmiset jotka sulkevat käsimatkatavaroille tarkoitetun ylälokeron luukun heti kun ovat saaneet sinne oman laukkunsa vaikka tilaa olisi vielä muillekin tavaroille.

2. Käytävällä käsissään koneen peräosan keittiöön roskiaan, välillä jopa tarjottimia, kuljettavat. Eivätkö nuo tajua, että se on emoillekin kaikkein helpointa kerätä ne kaikilta yhdellä kertaa eikä niin että jokainen vie roskansa itse erikseen ja ruuhkauttaa käytävät.

Kommentit (964)

Vierailija
921/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koneessa on mahdollisuus kallistaa penkkiä taaksepäin, matkustajalla on siihen täysi oikeus kysymättä takana olevalta matkustajalta. Turhaa on ärsyyntyä penkin kallistamisesta. Onneksi Ryanairin koneissa penkkejä ei voi kallistaa.

Ei ole. Missään laissa tai säännössä ei sanota niin.

Missään laissa tai säännöissä ei sanota, ETTEI penkkiä saisi kallistaa. Ainoastaan ruokailun aikana pitää penkki olla pystyasennossa.

Edelleen, jos takana istuva sanoo että se ei käy, se ei käy. 

Älä viitsi jankata. 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

Penkin kallistus voi pahimmillaan hajottaa takana istuvan läppärin.

Jos minun työn tekemiseni estyy siksi, että edellä istuvan pitäisi saada röhnöttää tuolissaan, kutsun henkilökunnan paikalle, selitän asian ja he panevat niskoittelijan ruotuun.

Hohhoijaa, sinä ja sinun läppärisi. :D Jos olet olevinaan niiiiiin tärkeä työntekijä että lennolla on pakko istua läppärin kanssa niin hanki lippu business luokkaan äläkä terrorisoi muita matkustajia!

Sellainen huomio että projektityöläisiä on paljon, he joutuvat matkustamaan paljon ja tekevät työtä paljon, mutta kulut on nykyisin kiristetty niin tiukalle, ettei bisneksessä lennellä kuten takavuosina. Paitsi ehkä virkamiehet ja EU-poliitikot. 

Yhtä hyvin kaikki te lomalentelijät voisitte lisätä luksusta reissuihinne ja ostaa sen ykkösluokan tiketin, ettei tarvitse karjaluokan reissaajista piitata.

Kyllä se niin on, että se, joka ei voi matkustaa jos edessä oleva selkänoja on laskettuna, hommaa itselleen sen kalliimman luokan lipun. Turistiluokassa matkustetaan turistiluokan säännöillä. Vaikka työnantaja ei välttämättä maksa, nin voi sen itsekin pisteillä korottaa. Paljon matkustavalla on kuitenkin aina se verran pisteitä. Tai sitten kaivaa kuvetta. 

Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kun ei ole mitään turistiluokan sääntöjä. Ei sulla ole oikeutta viedä toisen tilaa ilman lupaa.

Tässä Chef Purserin kommentti: 

Penkkiä toki saa kallistaa esimerkiksi nukkuessaan pitkällä lennolla. Pystyasennossa sen tulee olla esimerkiksi tarjoilun aikana, muistuttaa Finnairin chief purser Sanna Moisio.

– Jos ruokatarjoilu on käynnissä, silloin pyydämme kaikkia nostamaan selkänojat ylös. Jos joku on nukkumassa, voimme vähän herätellä. Näin siksi, että kaikilla olisi hyvä tila syödä ja vältytään siltä, että ruoka tai juoma läikkyisi syliin, koska väli on ahdas, Moisio sanoo.

Kun tarjoilua ei ole, jokaisella matkustajalla on oikeus laittaa selkänojansa alas.

– Viihdejärjestelmä on suunniteltu niin, että se näkyy joka kulmasta. Eli sen, onko edessä olevan istuin pystyssä, ei pitäisi vaikuttaa elokuvakokemukseen. Se näkyy kyllä yhtä hyvin, Moisio vakuuttaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tapa-joka-voi-aiheuttaa-naraa-saako…

"Kokkipurseri" 😂😂😂

Pukkikortsuri🤭 

Vierailija
922/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat vieressä käytävän puolella istuvat vanhat ihmiset.

Jos tulee tarvis evakuoitua äkkiä ulos, niin mahansa etupenkkiin asti kasvattanut

vanhus tappaa kömpelyydellään molemmat taaksejäävät kanssamatkustajat ja hyvässä lykyssä

tuupertuessaan käytävälle koko koneellisen matkustajia.

🙈😅🤩 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

On ookoo jos ei ole muuta sopivaa paikkaa. Kokeneelta vanhemmalta se sujuu nopsasti jos ei tarvita akrobatiaa.

Kysypä vaikka lentoemänniltä onko ookoo? Sitten sitä paskavaippaa vielä tyrkytetään heille roskikseen hoidettavaksi, hyi helvetti. 

Mitäpä sitten? Henkilökunta auttaa kyllä, se on niiden työtä. Veikkaan että tekevät mieluummin sen kuin koskivat nippusiteitä juopuneena raivopään ranteisiin tai kantavat lisää viinaa lomalentäjille.

Luulet ihan tosissasi että joku lentoemo mielellään kantaa sinun Helmi-Petterisi kakkavaippaa? :D Hoida vaan oman muksusi paskat ihan itse. 

Vierailija
924/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauotta kälättävät matkustajat. Jos osaa puhua johtuu hiljaa niin ok, mutta välillä käydään keskustelua huutamalla. 

Sitten se ärsyttää jos takana oleva (esim lapsi) potkii selkänojaani eikä hänen vanhempansa sano mitään siitä lapselle. 

Vierailija
925/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lentomatkustaminen on ylipäätään epäluonnollinen tapa matkustaa ja ärsyttää miten ihmiset vääristyneesti kokevat (halpojen) lentojen olevan ihmisoikeus. 

 

Itse välttelen lentomatkistamista nykyisin mahdollisimman paljon, mutta omat inhokit on:

1. Ihmiset, jotka eivät osaa noudattaa ohjeita. Portilla kuulutetaan, että alkupään rivit boardaa koneen etupäästä ja takaosan rivit takaovesta, niin eiköhän joku viimeisen rivin matkustaja mene etuovesta ja kulje sitten vastavirtaan....

2. Ihmiset jotka katsovat leffaa/sarjaa läppäriltä/tabletilta eli n. 3 muunkin matkustajan on "pakko katsoa". Vielä hirveämpää jos on äänet päällä.

3. Joitain työmatkoja on tullut tehtyä tietyllä konetyypillä, jossa matkatavarat laitetaan sinne lokeroon "kyljelleen" (ne on tavallista korkeampia), mutta eiköhän suurin osa laita ne sinne "selälleen". Ja nää on aina lentoja jotka on täynnä ja jotkut joutuu laittamaan käsimatkatavarat ruumaan.

4. Ja tähän liittyen se, että lentomatkustajilla on erittäin vähän oikeuksia. Kaikesta pitää maksaa ekstraa (käsimatkatavaralaukku), mutta ei ole mitään takeita, että saako sen mukaan (vai meneekö ruumaan). 

Vierailija
926/964 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lentokoneissa samoin kuin junissa ja busseissa leijuu epämääräinen kakanhaju. Se voi kantautua vessasta ja se voi tulla ihmisistäkin. Ei niin, että monikaan tahallaan piereskelisi vaan nimenomaan pidättelee pierujaan. Haju tulee kuitenkin hengityksen, ihon ja hiostuneen takapuolen läpi joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
927/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lentomatkustaminen on ylipäätään epäluonnollinen tapa matkustaa ja ärsyttää miten ihmiset vääristyneesti kokevat (halpojen) lentojen olevan ihmisoikeus. 

 

Itse välttelen lentomatkistamista nykyisin mahdollisimman paljon, mutta omat inhokit on:

1. Ihmiset, jotka eivät osaa noudattaa ohjeita. Portilla kuulutetaan, että alkupään rivit boardaa koneen etupäästä ja takaosan rivit takaovesta, niin eiköhän joku viimeisen rivin matkustaja mene etuovesta ja kulje sitten vastavirtaan....

2. Ihmiset jotka katsovat leffaa/sarjaa läppäriltä/tabletilta eli n. 3 muunkin matkustajan on "pakko katsoa". Vielä hirveämpää jos on äänet päällä.

3. Joitain työmatkoja on tullut tehtyä tietyllä konetyypillä, jossa matkatavarat laitetaan sinne lokeroon "kyljelleen" (ne on tavallista korkeampia), mutta eiköhän suurin osa laita ne sinne "selälleen". Ja nää on aina lentoja jotka on täynnä ja jotkut joutuu laittamaan käsimatkatavarat ruumaan.

4. Ja tähän liittyen se, että lentomatkustajilla on erittäin vähän oikeuksia. Kaikesta pitää maksaa ekstraa (käsimatkatavaralaukku), mutta ei ole mitään takeita, että saako sen mukaan (vai meneekö ruumaan). 

Ymmärrän muut, mutta kohta 2. Jos on kuulokkeet päässä, niin miksi tuo häiritsee? Jos nyt ei mitään aikuis viihdettä katso?

Vierailija
928/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän noin 10-20 lentoa vuodessa ja todella harvoin olen joutunut näkemään niitä, jotka menettävät malttinsa edessä olevan selkänojan kallistamisesta. Viimeksi sellainen sattui Turkish Airlinesin lennolle Istanbulista Manilaan, ja eiköhän se malttinsa menettäjä ollut suomalainen mieshenkilö. Myötähäpeää. Useampi koneen henkilökunnan jäsen oli siinä tilannetta selvittelemässä, ja kyllä se päättyi niin, että selkänoja pysyi alhaalla ja reuhaaja oli hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
929/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

On ookoo jos ei ole muuta sopivaa paikkaa. Kokeneelta vanhemmalta se sujuu nopsasti jos ei tarvita akrobatiaa.

Saanko vaihtaa myös terveyssiteen tai tamponin omalla paikallani. Ei menee kauaa aikaa ja voin myös sujauttaa käytetyn oksennuspussiin ja ojentaa nätisti lentoemännälle heidän sattuessaan seuraavalle kierrokselle?

Ainakin miehet voivat kätevästi ja huomaamatta myös kusta pulloon siinä paikallaan istuessa. Eivät sitten häiritse siinä käytävällä poukkoilemalla. 

Vierailija
930/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Lomalentoihin vissiin. Itsekin lennän vuodessa 10-30 kertaa (lähes kaikki reittilentoja) ja tulee mieleen ainoastaan 2 reissua, jossa lähistöllä istuva kännikala aiheutti häiriötä. Lomalentoja molemmat.

Kertokaa joku nyt ihan oikeasti millä "lomalennoilla" näitä känniäisiä on haitaksi asti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
931/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyvät paremmin kuin minä itse, eivätkä haise niin pahalle.

Vierailija
932/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että varaavat kaikki yksittäiset paikat etukäteen eikä itse sitten pääse edes matkakumppaninsa kanssa vierekkäin istumaan. Ja se että liikaa tavaraa lentokoneen matkustamossa ja ulospääsy kestää ja kestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
933/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Lomalentoihin vissiin. Itsekin lennän vuodessa 10-30 kertaa (lähes kaikki reittilentoja) ja tulee mieleen ainoastaan 2 reissua, jossa lähistöllä istuva kännikala aiheutti häiriötä. Lomalentoja molemmat.

Kertokaa joku nyt ihan oikeasti millä "lomalennoilla" näitä känniäisiä on haitaksi asti? 

Omalle kohdalleni on sattunut joskus 15 vuotta sitten Finskin Bangkokin reitillä kun koneessa vielä oli vapaampi tarjoilu, ja kerran KLM:n Amsterdamin koneessa. Ei olleet varsinaisia lomalentoja, mutta nykyään lennetään paljon reittikoneillakin lomalle.

Vierailija
934/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Lomalentoihin vissiin. Itsekin lennän vuodessa 10-30 kertaa (lähes kaikki reittilentoja) ja tulee mieleen ainoastaan 2 reissua, jossa lähistöllä istuva kännikala aiheutti häiriötä. Lomalentoja molemmat.

Kertokaa joku nyt ihan oikeasti millä "lomalennoilla" näitä känniäisiä on haitaksi asti? 

Omalle kohdalleni on sattunut joskus 15 vuotta sitten Finskin Bangkokin reitillä kun koneessa vielä oli vapaampi tarjoilu, ja kerran KLM:n Amsterdamin koneessa. Ei olleet varsinaisia lomalentoja, mutta nykyään lennetään paljon reittikoneillakin lomalle.

Aika harvassa käsittääkseni on enää mitkään charterit, ainakin Aurinkomatkat ja Apollo, osin Tjäreborgkin lentää ihan Finnairin reittikoneilla. 

Aika monella ei tunnu oikein olevan käsitystä mitä tarkoittaa lomalento/reittilento, mitä pakettimatka tai ryhmämatka. Ja jotkut on niin erinomaisen polleana kun osaavat itse varata lennon ja hotellin omatoimimatkalle... ;-D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
935/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lentänyt elämäni aikana satoja kertoja enkä ole törmännyt esim. juoppoihin koneessa kuin ehkä kerran pari. Liittyykö ne lomalentoihin vai missä niitä tapaa?

Lomalentoihin vissiin. Itsekin lennän vuodessa 10-30 kertaa (lähes kaikki reittilentoja) ja tulee mieleen ainoastaan 2 reissua, jossa lähistöllä istuva kännikala aiheutti häiriötä. Lomalentoja molemmat.

Kertokaa joku nyt ihan oikeasti millä "lomalennoilla" näitä känniäisiä on haitaksi asti? 

Ainakin omalle kohdalle on sattunut vain yksittäisiä tapauksia. Kerran jotain golfaamaan menossa olleita espoolaisia (tätä kailottivat itse koko lennon) keski-ikäisiä miehiä, jotka kittasivat alkoholia ja vertailivat kenellä on eniten rahaa tai nalkuttavin vaimo. Toisella kerralla niin ikään keski-ikäisiä, mutta tällä kertaa naisia. Kauhea kaakatus ja käkätys päällä yölennolla vielä pitkään sen jälkeen, kun valot oli sammutettu. Jutut sitä tasoa mitä voisi odottaa teinitytöiltä. Lentohenkilökunta kävi varmaan kolme kertaa sanomassa ennen kuin hiljenivät pääosin. Näiden tapausten välissä n. 10v vaikka lennän melko paljon. Eli ei se mitään yleistä ole, mutta todella häiritsevää, kun osuu kohdalle.

Vierailija
936/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät malta pitää turvavyötään kiinni koneen täydelliseen pysähtymiseen asti ja pomppaavat pystyyn - mihin on kiire? Toivottavasti joskus kone nytkähtää voimakkaasti ja kaatuvat käytävälle.

Myös lentokoneen laskeuduttua käytäville ryntäävät ihmiset ärsyttävät. Puretaan lentokone poistumisteistä lähimmistä alkaen - helppoa.

Vierailija
937/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

Ei pitäisi häiritä. Ei lapsenhoidosta pidä valittaa.

No ehkä voisin nopean huomaamattoman pissavaipan vaihdon ymmärtää, jos vessaan on kamala jono ja lapsi käymässä unille. Mutta sitä vaippaa ei jätetä haisemaan siihen paikalle, vaan toinen vanhemmista jonottamaan, että saa sen vietyä vessan roskikseen. Kakkavaippojen vaihto taas täysin poikkeuksetta vain vessassa.

-eri

Vaihda diinä vessassa,kun ei ole tilaa paljon mitään. Ei kai pienen lapsen kakan haju paljoa häiritse,kyllä sitä omaa tulee jokaisen vähän väliä haisteltua pakosta.

Jos teidän tuhnuisessa lapsiperheessänne vieno paskanhaju on normisettiä 24/7 niin voin kertoa sinulle, että valtaosalle ihmisistä se ei ole. Ei myöskään lentokoneessa. Eli se vaippa vaihdetaan vessassa tai sitten pidät toukan ilmatiiviissä pussukassa, josta mahd. paskan haju ei pääse leijailemaan matkustamoon lennon aikana. 

Juu, kyllä kakkavaipat pitää vaihtaa vessassa. Olen joskus nähnyt vierestä kun nukkuvalle lapselle on vaihdettu pissavaippa penkillä, eikä se ole häirinnyt. Ei sitä lasta kannata sen takia herättää, se on kaikille mukavampaa. Mutta jos vaippa on aivan "täynnä", kuten 2-3-vuotiaalla joskus voi olla, niin kannattaahan se silti vaihtaa, ettei penkki kastu. 

Miksi sillä 2-3-vuotiaalla olisi täysi vaippa, jos on käytetty vessassa ennen unille menoa? Niin kuin normaalit täysipäiset vanhemmat tekee. Ei tuon ikäisellä normaalilla terveellä lapsella mitään päivävaippaa kuitenkaan ole, ellei ole laiskat vanhemmat.

Vierailija
938/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka eivät ymmärrä ohjeita. Esimerkki: Kun koneeseen kuulutetaan boarding group 1, sinne ilmestyy boarding group 3:n ihmisiä ihmettelemään, mikseivät pääse sisään. Mielestäni nämä tulisi jättää kyydistä ja laittaa ennen seuraavaa lentoa pakolliseen kuullun ja luetun ymmärtämisen testeihin. 

Vierailija
939/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

On ookoo jos ei ole muuta sopivaa paikkaa. Kokeneelta vanhemmalta se sujuu nopsasti jos ei tarvita akrobatiaa.

Kysypä vaikka lentoemänniltä onko ookoo? Sitten sitä paskavaippaa vielä tyrkytetään heille roskikseen hoidettavaksi, hyi helvetti. 

Mitäpä sitten? Henkilökunta auttaa kyllä, se on niiden työtä. Veikkaan että tekevät mieluummin sen kuin koskivat nippusiteitä juopuneena raivopään ranteisiin tai kantavat lisää viinaa lomalentäjille.

Luulet ihan tosissasi että joku lentoemo mielellään kantaa sinun Helmi-Petterisi kakkavaippaa? :D Hoida vaan oman muksusi paskat ihan itse. 

Ihanko aikuisten oikeasti joku kuvittelee, että vaipan voi vaihtaa penkillä ja antaa muiden roskien mukana henkilökunnalle? 
Tuskinpa itsekään haluaisi, että joku muu antaa jätöksensä koneen keittiössä säilytettävien roskien mukaan ja sieltä samaisesta keittiöstä sitten tarjoillaan ruoat ja juomat. 
Eikö näillä ihmisillä ole yksinkertaisesti minkäänlaista hygieniakasvatusta? 
Vauvojenkin pissat ja kakat kuuluu vessaan, ei matkustamoon eikä varsinkaan keittiötiloihin.

Vierailija
940/964 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi niin monessa kaksilapsisessa perheessä toinen vanhempi (useimmiten äiti) istui niiden lasten kanssa ja toinen torkkuu kuulokkeet korvilla jossain muualla. Varsinkin, jos sisarukset tappelee helposti. Eikö olisi helpompaa, että molemmilla vanhemmilla olisi yksi lapsi vastuullaan ja olisivat sen verran kaukana toisistaan, ettei lapset pääse tappelemaan? Ja niistä syntyy vähemmän melua, kun ei ole toista lasta kenen kanssa mesota, vaikka ei tappelisi.

Ja sitten ihmettelen miten vaikea on vähän suunnitella etukäteen mitä tarvitsee lennolla ja ottaa ne siihen käden ulottuville. Se ei kuitenkaan ole mitään rakettitiedettä. Pitäisi olla kiellettyä käydä ollenkaan siellä ylälokerolla lennon aikana. 

Me ollaan näitä kauheita reissavia lapsiperheitä. Meillä on olkalaukku, jossa on kaikki mitä lennon aikana voi tarvita: piirrustustavikkeita, vedet ja naposteltavat, hygieniatarvikkeet, vaihtovaatteet lapselle, pehmolelut, 1-2 pientä kirjaa (ennen oli myös vaippapussi, korvikkeet ja maitopullot). Extra-paikoilla nousun ja laskun ajan laukut on pakko laittaa ylähyllyille, mutta nousun jälkeen lasketaan lattialle. 

Siellä ylähyllyllä on vetolaukku jossa on lapselle lisää vaihtovaatteita, omat vaihtovaatteet, sekä kirjoja ja lisäpuuhia (ja ennen niitä vaippoja vielä lisää). Otettiin sieltä sitten tarvittaessa kirjaa tai vaippoja. 

Pitäisikö vain kieltää lentäminen kaikilta ihan kokonaan kun kaikki on niin kauheaa ja ärsyttävää. Tai nukuttaa kaikki niinkuin Fifth Element leffassa :D

Olen matkustanut lapsen kanssa ihan pienestä saakka paljon ja jotenkin ollaan aina selvitty ilman tuollaista showta ja tavaramäärää. Kuulostat siltä, että teet hirveän show’n itsestäsi ja perheestäsi siellä lentokoneessa. 

Ja vaipanvaihto näyttävästi siinä penkillä. 

No älä katso. Siihen menee minuutti.

Ai sun mielestä ookoo vaihtaa vaippa penkillä, varmaan ketään ei häiritse? 

Ei pitäisi häiritä. Ei lapsenhoidosta pidä valittaa.

No ehkä voisin nopean huomaamattoman pissavaipan vaihdon ymmärtää, jos vessaan on kamala jono ja lapsi käymässä unille. Mutta sitä vaippaa ei jätetä haisemaan siihen paikalle, vaan toinen vanhemmista jonottamaan, että saa sen vietyä vessan roskikseen. Kakkavaippojen vaihto taas täysin poikkeuksetta vain vessassa.

-eri

Vaihda diinä vessassa,kun ei ole tilaa paljon mitään. Ei kai pienen lapsen kakan haju paljoa häiritse,kyllä sitä omaa tulee jokaisen vähän väliä haisteltua pakosta.

Jos teidän tuhnuisessa lapsiperheessänne vieno paskanhaju on normisettiä 24/7 niin voin kertoa sinulle, että valtaosalle ihmisistä se ei ole. Ei myöskään lentokoneessa. Eli se vaippa vaihdetaan vessassa tai sitten pidät toukan ilmatiiviissä pussukassa, josta mahd. paskan haju ei pääse leijailemaan matkustamoon lennon aikana. 

Juu, kyllä kakkavaipat pitää vaihtaa vessassa. Olen joskus nähnyt vierestä kun nukkuvalle lapselle on vaihdettu pissavaippa penkillä, eikä se ole häirinnyt. Ei sitä lasta kannata sen takia herättää, se on kaikille mukavampaa. Mutta jos vaippa on aivan "täynnä", kuten 2-3-vuotiaalla joskus voi olla, niin kannattaahan se silti vaihtaa, ettei penkki kastu. 

Molemmat vaipat vessaan vaihdettavaksi.