Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (113)
Ei ole kesämökkiä niin ei ole tota ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista monelle! Hyviä ehdotuksia ja näkökulmia.
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Kerrot tuon myös lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Ihmettelen suuresti, ettei aikuiset ihmiset itse ole koskaan edes kysyneet, että mitä voivat tuoda ja miten voivat olla avuksi? Miten heidän puolisonsa kehtaavat tulla palveltavaksi ilman mitään tuomisia? Ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluvia asioita.
Ap:n vastauksessa se lukee. Huomaa nyt, että enemmän kyse on siitä, että ei halua kokea olevansa palvelija, kun ei jaksa. Kyse on juhannuksen järjestämisestä, ei siitä etteikö joku toisi tuliaista, tyyliin saunavihta tai virkattu viinipullon päälinen, uudet pyyhkeet Keittiöön. Ne ei juhannusta tee, mutta mahtaako kuitenkaan olla ihan niinkään, että eivät ole tuoneet mitään? No, oli miten oli, niin ymmärrän tilanteen. En mäkään ole mitään nyyttäreitä järjestänyt sitten opiskeluaikojen 30v sitten. Ei tulisi mieleenkään. Ihmettelisin jos omat nuoret aikuiset lapseni ilmestyisi paikalle omien eväiden kanss. Tai jos kysyisivät, niin vastaisin tietysti, että ei tarvitse tuoda mitään. Ja tarkottaisin sitä. Ap sanoi myös, että raha ei ole ongelma. Grillaamiseen, saunan lämmittämiseen yms. sitten taas pyytäisin apua.
Voihan virkattu viinipullon päällinen! Siitäpä sitä apua onkin jos äitmummoa väsyttää juhlien laitto.
Jos lapset puolisoineen eivät ole umpityhmiä, osaavat he tuoda itselleen maistuvia ruokia ihan pyytämättäkin.
Saunavihta tehdään yleensä siellä mökillä juuri ennen saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ehkä voinut jo ihan ensimmäisellä kerralla sopia että jokainen tuo jotain. Itselleni ei tulisi pieneen mieleenkään antaa vanhempieni kustantaa kaikkea, vaan aina sovitaan yhdessä kuka tuo ja mitä. Lisäksi me lapset viedään joka kerta yhdessä joku kiva tuliainen vanhemmille. Mutta meidät on tähän opetettu.
Ei tuo ole helppoa, kun opiskelijoilla ei ole oikeasti rahaa.
Sitten tehdään askareita palkaksi ylöspidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmettelen suuresti, ettei aikuiset ihmiset itse ole koskaan edes kysyneet, että mitä voivat tuoda ja miten voivat olla avuksi? Miten heidän puolisonsa kehtaavat tulla palveltavaksi ilman mitään tuomisia? Ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluvia asioita.
TÄMÄ ! On paras kommentti koko ketjussa. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuota itsekin ihmettelen. Kuulostaa uskomattomalta, mutta ilmeisesti ap on tosissaan. Itselle ei tulisi mieleenkään kutsua itse itseäni toisten mökille, mennä sinne tyhjin käsin, istua passattavana ja olla osallistumatta mihinkään mökin töihin (kuten pöydän kattaminen, ruuanlaitto, tiskaus jne.)
Mutta toisilla ilmeisesti on sitä pokkaa.
Hassua että kirjoitin vastaavantyyppisestä tilanteesta, mutta toisesta näkökulmasta, tuossa viikonlopulla.
Kirjoitin, miten minua kyrsii, kun appiukkoni haluaa välillä järjestää pappa betalar -tyyppisiä tapahtumia eikä suostu siihen, että lapset perheineen osallistuvat kuluihin itse. Ihmettelen myös lapsiansa; kaikki tuntuvat pitävän tätä täysin normaalina, apella maksatetaan ruoat, viinit ja matkatkin silmää räpäyttämättä. Porukkaa on yli 10 hlöä ja kaikki hyvätuloisia. Minua, joka uskallan kysellä että emmekö nyt voisi maksaa edes matkoja itse, katsotaan vähän kieroon. Mies sanoo että anna olla. Minä myös haluaisin, että joskus tarjoaisimme lasten perheiden kesken apelle ja anopille vastaavaa, mutta ne rajoittuvat lähinnä lasten synttäreihin. En ymmärrä tätä vastavuoroisuuden puutetta. Sen ymmärrän, että appiukko haluaa tarjota kun hänellä mahdollisuus siihen on, mutta minusta on silti noloa, että lapset eivät laita tikkuakaan ristiin.
Minulle sanottiin, että olenpa outo ja miten hyvän perheen poika on voinut mennä kanssani naimisiin(!). Käskettiin ottaa vastaan mukisematta kaikki minkä appiukko tarjoaa. Ap puolestaan saa ymmärrystä ja neuvoja siitä, miten lapsia voisi osallistaa. Aika ristiriitaista?
Vierailija kirjoitti:
Hassua että kirjoitin vastaavantyyppisestä tilanteesta, mutta toisesta näkökulmasta, tuossa viikonlopulla.
Kirjoitin, miten minua kyrsii, kun appiukkoni haluaa välillä järjestää pappa betalar -tyyppisiä tapahtumia eikä suostu siihen, että lapset perheineen osallistuvat kuluihin itse. Ihmettelen myös lapsiansa; kaikki tuntuvat pitävän tätä täysin normaalina, apella maksatetaan ruoat, viinit ja matkatkin silmää räpäyttämättä. Porukkaa on yli 10 hlöä ja kaikki hyvätuloisia. Minua, joka uskallan kysellä että emmekö nyt voisi maksaa edes matkoja itse, katsotaan vähän kieroon. Mies sanoo että anna olla. Minä myös haluaisin, että joskus tarjoaisimme lasten perheiden kesken apelle ja anopille vastaavaa, mutta ne rajoittuvat lähinnä lasten synttäreihin. En ymmärrä tätä vastavuoroisuuden puutetta. Sen ymmärrän, että appiukko haluaa tarjota kun hänellä mahdollisuus siihen on, mutta minusta on silti noloa, että lapset eivät laita tikkuakaan ristiin.
Minulle sanottiin, että olenpa outo ja miten hyvän perheen poika on voinut mennä kanssani naimisiin(!). Käskettiin ottaa vastaan mukisematta kaikki minkä appiukko tarjoaa. Ap puolestaan saa ymmärrystä ja neuvoja siitä, miten lapsia voisi osallistaa. Aika ristiriitaista?
Kuulostavat moukilta nuo miehesi sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostavat moukilta nuo miehesi sukulaiset.
No sepä. Mukava nähdä tämän ketjun perusteella, että muutkin pitävät vastavuoroisuuden puutetta moukkamaisena. Ihmettelin siinä omassa ketjussani, ovatko ihmiset oikeasti nykyään vaan oman edun perässä eikä kukaan ajattele muita. Onneksi näin ei ole.
Poikkean ehkä valtavirrasta mutta mielestäni kutsuja järjestää ja maksaa tarjoilut ellei muuta sovita. Itse en käy mökeillä kuin "pakon edessä" ja harvemmin kuin kerran vuodessa. Tuntuisi oudolta vielä maksaa siitä / tulla työläisille varsinkin kun meille kylään tulevat saavat meiltä kaikki tarjoilut valmiina eteen ja maksamme myös ravintolat jos valitsemme hoitaa tarjoilut sillä linjalla.
Aloittajan tapauksessa kyseessä on ilmeisesti enemmän yhteinen kokoontuminen ja silloin on ihan ok ehdottaa nyyttäriperiaatetta.
On se iso homma laittaa porukalla juhannusjuhlat. Meillä se lähtee laiturin, veneen, terassin, ikkunoiden, wc:n, saunan ja tietysti sisätilojen siivoamisesta, ruohon leikkuusta, kukka-asetelmista, yms. Nämä tehdään edellisenä viikonloppuna. Juhannukseksi käydään kaupassa, Alkossa, esivalmistellaan ruoat, leivotaan kotona ja torstaina startataan mökille. Siellä kaikille pedataan pedit jne.
Olemme vielä työelämässä ja lomatkin vasta loppukesästä, joten otan vastaan ihan kaiken avun mitä saan. Enkä suostu siihen, että passaisin koko juhannuksen täyttäen tiskikonetta ja laittaessa seuraavaa kattausta. Saunan lämmitystä ja puiden kantoa riittää. Katson, että olemme onnekkaita, koska meillä on ihana kesäpaikka ja lapset, joiden kanssa on hyvät välit, (myös heidän puolisoihinsa), mutta näistä asioista pitää pystyä keskustelemaan. Toki tällainen tapakasvatus lähtee jo lapsuudesta, ettei kukaan kuvittele olevansa sellainen maailmannapa, jota muut passaavat silkasta ilosta.
Myös emännän ja isännän pitää voida nauttia juhannuksesta ja vieraanvaraisuus on AINA vastavuoroista. Lapset voivat kutsua myös vanhempiaan syömään.
Oma moka. Ilmoittakaa kutsun kera onko rahan tarvetta vai ei ja mitä muita toiveita. Osaavat sitten jäädä kotiin, jos eivät halua osallistua. Ärsyttävää tuollainen selän takana valitus.
Sehän on vain hyvä, että te lokkiperheinenne jäätte pois.