Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuiset lapsesi eivät tuo mitään? Oletko aiemmin kieltänyt? Jokainen järkevä aikuinen tajuaa, että aina toisen mökille mennessä viedään jotain - pelkkä kahvipaketti ei todella riitä. Sinulla on vielä aikaa soittaa heille ja pyytää tuomaan jotain ihan täsmällisesti. Ja ruuanlaitossakin voidaan vuorotella ja auttaa muutenkin...sitä kutsutaan kohteliaaksi käytökseksi.
Tätä minäkin ihmettelen. Jos joskus on tiukasti kielletty tuomasta mitään, niin sitten juuri ja juuri ymmärrän. Kuulostaa kuitenkin todella omituiselta, ettei aikuinen ihminen vie mitään tai osallistu kuluihin. Minä en ikimaailmassa edes kehtaisi mennä edes omien vanhempieni mökille lokkeilemaan, aina osallistumme kuluihin, ruoanvalmistukseen, siivoamiseen ym. Appivanhempien mökille sitäkin enemmän. Eikö edes lasten puolisot kysy, miten voi osallistua? Tuohan on ihan kamalaa käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
Liian myöhäistä? No eikä ole, nyt on maanantai ja juhannusaatto on perjantaina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
Samaa mieltä et kauniimmin kannattaa ilmaista.
Mutta miksi olisi myöhäistä? Teettekö aina juhannus-ruoat viikkoa aiemmin? Me suunnitellaan ylihuomenna keskiviikkona ja torstaina ostetaan, ehtii loistavasti.
Ok, ehkä vielä ei ole myöhäistä. Mutta pitää siinä nyt hiukan etukäteen suunnitella ja tehdä, riippuen tietenkin ruoasta. Sillit pitää laittaa kohta maustumaan, ribsit marinoida ja esikypsentää tms. mitä kenenkin juhannukseen nyt kuuluu.
Ai teillä tehdään kaikki alusta lähtien. Ei ihme että tuntuu työläältä :(
kaupan silli kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian myöhäistä? No eikä ole, nyt on maanantai ja juhannusaatto on perjantaina!
Samaa mieltä. Nyt on juuri oikea aika kertoa, että tänä vuonna juhannusta vietetään nyyttärityyliin ja kaikki osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä voisi keskustella omien lasten kanssa?Eivät ehkä tajua sitä ja luulevat että tykkäät laittaa.
Meillä vähän sama homma,mutta laitetaan kyllä lapset hommiin ja tykkäävät kun tekemistä.Aina löytyy halkohommia tms.Nyt saavat juhannuksen aikaan maalata kodan ja käsitellä keinun.
Minä osallistun erittäin mielelläni ruoka- ja juomakuluihin, mutta en mihinkään työleirille halua! Mulla on tasan kolme päivää lomaa koko kesänä ja pidän ne nyt juhannuksena ja mun on saatava levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä et kauniimmin kannattaa ilmaista.
Mutta miksi olisi myöhäistä? Teettekö aina juhannus-ruoat viikkoa aiemmin? Me suunnitellaan ylihuomenna keskiviikkona ja torstaina ostetaan, ehtii loistavasti.
Ok, ehkä vielä ei ole myöhäistä. Mutta pitää siinä nyt hiukan etukäteen suunnitella ja tehdä, riippuen tietenkin ruoasta. Sillit pitää laittaa kohta maustumaan, ribsit marinoida ja esikypsentää tms. mitä kenenkin juhannukseen nyt kuuluu.
Ai teillä tehdään kaikki alusta lähtien. Ei ihme että tuntuu työläältä :(
kaupan silli kelpaa
Ja niitä löytyy jokaiseen makuun sopiva (jos silliä syö).
Kaikki osallistuvat, mutta sitten ei toisaalta ehkä mennä vain vanhempien tahtiin. Heräämisen ajankohta, aterioiden ajankohta, kuinka pitkään saa saunoa, näissä on usein sillä marttyyrimatriarkalla paljon sananvaltaa. Entä jakautuvatko työt reilusti miesten ja naisten välille? Ettei vaan kivat ulkotyöt kuten saunan lämmitys, grillaus ja kalastelu ole miesten juttuja ja naiset sitten pesee perunoita, pilkkoo salaattia ja tiskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä voisi keskustella omien lasten kanssa?Eivät ehkä tajua sitä ja luulevat että tykkäät laittaa.
Meillä vähän sama homma,mutta laitetaan kyllä lapset hommiin ja tykkäävät kun tekemistä.Aina löytyy halkohommia tms.Nyt saavat juhannuksen aikaan maalata kodan ja käsitellä keinun.
Minä osallistun erittäin mielelläni ruoka- ja juomakuluihin, mutta en mihinkään työleirille halua! Mulla on tasan kolme päivää lomaa koko kesänä ja pidän ne nyt juhannuksena ja mun on saatava levätä.
Pitääkö sut myös syöttää ja saunottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kukaan työleirille mene juhannuksena. Ne isot työt tehdään muuna aikana. Ne arjen pikku hommat siellä mökillä kuitenkin on syytä jakaa ettei emäntä joudu tekeen kaikkea. Yksi ottaa grillivastuun koko mökkeilyksi, yksi saunavastuun, yksi salaatti ym kylmät ruoat, yksi katsoo lasten perään, tiskaus, yleinen siisteys... Jokaiselle oma homma.
Jokavuotinen narina on alkanut. Ihmettelen, että vuodesta toiseen jotkut hakuavat mennä toisten mökille "riesaksi". Suoraan ei voi toki mistään puhua, etenkään heille, keitä asia koskee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osallistuvat, mutta sitten ei toisaalta ehkä mennä vain vanhempien tahtiin. Heräämisen ajankohta, aterioiden ajankohta, kuinka pitkään saa saunoa, näissä on usein sillä marttyyrimatriarkalla paljon sananvaltaa. Entä jakautuvatko työt reilusti miesten ja naisten välille? Ettei vaan kivat ulkotyöt kuten saunan lämmitys, grillaus ja kalastelu ole miesten juttuja ja naiset sitten pesee perunoita, pilkkoo salaattia ja tiskaa?
Kyllä minä naisena mielummin teen noita köökkihommia ja siivousta kuin muuta. Kalastelu on kaikkien huvi.
Hyvin erikoista käytöstä aikuisilta lapsilta. Ei tuollaisesta pitäisi joutua erikseen sanomaan, pitää itse ymmärtää osallistua ruokakuluihin ja laittamiseen. Miten lasten puolisot, hekin olettavat appivanhempien tekevän kaiken?
Tehkää jotain kamalaa, itse aion tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kukaan työleirille mene juhannuksena. Ne isot työt tehdään muuna aikana. Ne arjen pikku hommat siellä mökillä kuitenkin on syytä jakaa ettei emäntä joudu tekeen kaikkea. Yksi ottaa grillivastuun koko mökkeilyksi, yksi saunavastuun, yksi salaatti ym kylmät ruoat, yksi katsoo lasten perään, tiskaus, yleinen siisteys... Jokaiselle oma homma.
Tuo edellinen puhui nimenomaan kodan maalaamisesta ja keinun laittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole liian myöhä. Miia, ostaisitko 4kg uusia perunoita ja lisäksi kaksi patonkia? Jari, tuo korillinen vissyä ja muutama limupullo. Leena, osta salaatteja varten kilo tomaatteja, kolme kurkkua ja jäävuorisalaatti. Pekka, siitä teidän mökkireitin varrelta saa hyviä savulohia, ota sellainen kun tankkaatte. Jne jne. Delegoi, delegoi ja delegoi. Teet summittaisen listan ja mietit ett mitkä tuotteet ei tarvitse olla tiettyjä ja jaat ne. Ensi vuonna sitten voit pyytää valmistelemaan koko aterian.
Aloita helpoimmasta: Hei, toisitteko mukana juomia? Limsaa, vissyä, oluita, jne. Helpottaisi minun kauppareissun kantamisia.
Olisit ehkä voinut jo ihan ensimmäisellä kerralla sopia että jokainen tuo jotain. Itselleni ei tulisi pieneen mieleenkään antaa vanhempieni kustantaa kaikkea, vaan aina sovitaan yhdessä kuka tuo ja mitä. Lisäksi me lapset viedään joka kerta yhdessä joku kiva tuliainen vanhemmille. Mutta meidät on tähän opetettu.
Ota nyt hyvä ihminen asia esille, ovat siis aikuisia ja omillaan. Malli jonka näytät saa heidät uskomaan että palvelu pelaa muuallakin. Vaikka olisi varaa tarjota, johan moinen syö energiaa ja voi vaikuttaa jopa väleihin kun väsyt. Ota porukasta joku jolle asian esität, nätisti!
Ymmärrän.Elämä on meilläkin tässä ja nyt kaikilla.Nyt olen jotenkin huonossa kunnossa.Kaikki äitienpäivät, isänpäivät,synttärit, tarjoilu on pelannut.Nyt olen lopettanut tai oikeammin lähden kotoo pois.Sanoin juhlat on juhlittu.En enää osallistu mihinkään ei mun äitiään iäkkäänä enää osallistunut.Miten ihanaa viettää jossain omaa aikaa,mun elämä ei ole tylsää,aina keksii tekemistä,koirani viimeinen lähti äskettäin ei hoitoa,ulos vientiä enää se vähän tuntuu surulliselta.Sukul.vanhempaa sisarus polvea käy pson puolelta auttamassa ja muutenkin kylässä.Uudisrakennus rakentaminen menossa,pari vakikoitia kun on.Ymmärrän täysin väsymys minulla ainakin kaikesta,ei vaan jaksa enää.Siihen tulee majoitus,pitää järkätä,pyykätä,sauna grilli.Ostaa tarjoilut,.voi sitä työn määrää.Vielä viikkoja sen jälkeen kaikkee järjestä pysykää,siivoo..Vieraat on kivoja tervetulleita mutta ei vaan enää jaksa.Otan lapsenlapsia kyllä mielellään hoiviin aina ottanut.Vien nytkin maalle yhden ja tavataan sukua,serkkuja,teemme yhdessä juttuja.Tästä tykkään.He on niin ihania.
Ihmettelen lähinnä ihmisten kommentteja, että ei enää ehdi täksi juhannukseksi järjestää nyyttäreitä. Miten ei muka ehdi? Tänään on maanantai. Soitto lapsille ja kaupassa käymisessä menee ehkä 30 minuuttia. Juhannuksena nyt yleensä tarjoilut ovat tyyliin uuden perunat ja silli, lohta, salaattia, makkaraa, lettuja, jäätelöä ja mansikkakakkua. Valmiita kakkupohjia saa kaupasta.