Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Meillä päädyin tekemään ratkaisun että ollaan juhannuksena ja jouluna puolison kanssa kahdestaan jossain reissussa.
Juhannus äidin kanssa alkoi olla jo ihan mahdoton kun höösää kokoajan.
Aina kun kysyn mitä voin tuoda tullessani, niin sanoo että no tuo vaikka maitopurkki. Tiedän että ruoka on kallista. Sitten on kuitenkin viety aina olutta, grillattavia, salaattitarpeet ja se maitopurkki.
Sitten sitä ruokaa on vaan ihan perkeleesti ja seuraavana päivänä pitää viedä kotiin mukana tuhat pakettia makkaraa ja se maitopurkki.
Jotenkin nyppii että äiti ei pysähdy kuuntelemaan ja sopimaan mitään.
Ei niinkään tuo ruoka-asian epämääräisyys, vain erilaiset vuorovaikutustyylit mikä korostuu juhla-aikoina. Äididtä kuoriutuu semmonen adhd-teräsmuori, Thatcheri ja marttyyri.
Sekin tietty nyppäsee, että tuntuu etten vieläkään kolmekymppisenä voi itse vaikuttaa siihen miten joulua ja juhannusta vietettäisiin ilman turhaa hötkyilyä ja suuttumista jos kaavasta yhtään poiketaan.
Ajattelin että äidin hötkyilyntarve vähenee jos emme ole maisemissa. Että keskittyisi omaan mukavuuteensa kerrankin kun olisi siihen sopiva elämänvaihe ja höösäsi sitten vaikka ystäviään.
Vaikka kiitollinen kyllä olen huolenpidosta.
Äidit relatkaa!
Eli jätätte vanhan äidin yksin jouluksi ja juhannukseksi, kun että kykene sopimaan miten tarjottavat jaetaan.... Äitinne on kuitenkin yrittänyt laittaa joulua ja juhannusta teille.
Kehtaisin sanoa, tuokaa omat ruoat, ei aina edes tiedä, mistä muut tykkäävät. Kukaan ei loukkaantunut, en ikinä ole ketään varten varautunut.
Voithan pyytää selkeästi jotain juttua tyyliin "jos grillattaisiin kanaa niin voisitko tuoda ne, varmaan tämä ja tämä määrä on sopiva". Ei tietenkään tarvitse esittää itkuvirttä "miksi aina minä kaiken", pysy käytännön tasolla. Kun pyydät reippaasti, opetat sen lapsillesikin. Vai haluatko, että he omaksuvat mallin, jossa äiti kääntää vaan ikuisesti sen toisenkin posken eikä koskaan kehtaa pyytää mitään? Vaikka lapsesi ovat aikuisia, olet läheisenä ihmisenä roolimalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päädyin tekemään ratkaisun että ollaan juhannuksena ja jouluna puolison kanssa kahdestaan jossain reissussa.
Juhannus äidin kanssa alkoi olla jo ihan mahdoton kun höösää kokoajan.
Aina kun kysyn mitä voin tuoda tullessani, niin sanoo että no tuo vaikka maitopurkki. Tiedän että ruoka on kallista. Sitten on kuitenkin viety aina olutta, grillattavia, salaattitarpeet ja se maitopurkki.
Sitten sitä ruokaa on vaan ihan perkeleesti ja seuraavana päivänä pitää viedä kotiin mukana tuhat pakettia makkaraa ja se maitopurkki.
Jotenkin nyppii että äiti ei pysähdy kuuntelemaan ja sopimaan mitään.
Ei niinkään tuo ruoka-asian epämääräisyys, vain erilaiset vuorovaikutustyylit mikä korostuu juhla-aikoina. Äididtä kuoriutuu semmonen adhd-teräsmuori, Thatcheri ja marttyyri.
Sekin tietty nyppäsee, että tuntuu etten vieläkään kolmekymppisenä voi itse vaikuttaa siihen miten joulua ja juhannusta vietettäisiin ilman turhaa hötkyilyä ja suuttumista jos kaavasta yhtään poiketaan.
Ajattelin että äidin hötkyilyntarve vähenee jos emme ole maisemissa. Että keskittyisi omaan mukavuuteensa kerrankin kun olisi siihen sopiva elämänvaihe ja höösäsi sitten vaikka ystäviään.
Vaikka kiitollinen kyllä olen huolenpidosta.
Äidit relatkaa!
Eli jätätte vanhan äidin yksin jouluksi ja juhannukseksi, kun että kykene sopimaan miten tarjottavat jaetaan.... Äitinne on kuitenkin yrittänyt laittaa joulua ja juhannusta teille.
Ehkä äitikin on helpottunut kun saa vihdoin olla rauhassa.
Joka vuosi nämä samat juhannusjankutukset.