Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet lapsesi kasvattanut.
Amen. Kantoonsa vesa kasvaa.
Ihana marttyyriäiti, salaa toivoo muttei saa suutaan auki.
En tiedä kumpi on säälittävämpi: ihminen joka moittii itse kasvattamiaan lapsia vai ihminen, joka moittii itse valitsemaansa puolisoa. Kummassakin tilanteessa syyllinen löytyy peilistä.
Makkaraa kaks pakettia per lärvi ja limunaatia 10 litraa. Noilla pitäis kyllä pärjätä. Uikkarit mukaan ja saunaan. Puita olis kiva kyllä olla, että saunaan saa tulen.
Ehdotan, että juhannuksena jokainen riipaisee kunnon kännin, ja sitten aletaan keskustella tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista monelle! Hyviä ehdotuksia ja näkökulmia.
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Ihmettelen suuresti, ettei aikuiset ihmiset itse ole koskaan edes kysyneet, että mitä voivat tuoda ja miten voivat olla avuksi? Miten heidän puolisonsa kehtaavat tulla palveltavaksi ilman mitään tuomisia? Ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluvia asioita.
Tuota itsekin ihmettelen. Kuulostaa uskomattomalta, mutta ilmeisesti ap on tosissaan. Itselle ei tulisi mieleenkään kutsua itse itseäni toisten mökille, mennä sinne tyhjin käsin, istua passattavana ja olla osallistumatta mihinkään mökin töihin (kuten pöydän kattaminen, ruuanlaitto, tiskaus jne.)
Mutta toisilla ilmeisesti on sitä pokkaa.Nämä tilanteet voivat syntyä myös niin, että sinne mökille koettaa tuoda yhtä sun toista, ja se on vääränlaista, tai aiheuttaa vain voivottelua, että kun ei mahdu jääkaappiin/ hyllyyn/ kaappiin/ minne nyt ikinä. Ja sitten kun koettaa kysyä, että mitä voisin tehdä, niin voivotellaan, että ei sinun nyt mitään tarvitse. Ja jos itsenäisesti tarttuu vaikka tiskeihin, niin sitten päivitellään, että kauheaa, nyt se meidän Armas joutuu täällä tiskaamaan. Kannattaa katsoa rohkeasti myös peiliin, jos oma jälkikasvu toimii näin. Ja sitten ottaa asia suoraan ja ystävällisesti puheeksi.
Tuohan se usein on taustalla.
Ja miksi ap on edes lähtenyt passaamislinjalle? Ei pidä totuttaa ihmisiä käytökseen jota ei tahdo ylläpitää ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on maalla syntynyt ja aina 10 rautaa tulessa. Jos äitini ehdottaisi mulle toisinko salaatin ja jälkiruuan mukana, aattelisin vihdoinkin ja tietenkin toisin
Ehdotapa äidille, että sinä tuot tänä vuonna salaatin ja jälkiruuan.
Vierailija kirjoitti:
Sano että koska hinnat ovat nousseet niin kamalasti - sehän on aivan totta ja saattaa aiheuttaa näitä tunteita että ison porukan ruokkiminen yksin närästää aiempaa enemmän - niin kaikki tuovat vähintään oman osuutensa mökkipöytään.
Kulta Katriina 2,99 ja Wilhelm makkara 1,29 ässässä, käy hakemassa yhdestä ässästä pari pakettia kahvia ja neljä makkara pakettia, kaiken saa alle 12 euron. Sitten poikkeaa toiseen ässään ja sama saisi, neljä pakettia kahvia ja kahdeksan pakettia makkaraa alle 24 euroa. Ei ole kallista
Minusta on kuvottavaa, että mökkijuhannusta ollaan edelleen järjestämässä. Kunpa tapahtuisi ihme ja nuorempi polvi tekisi kuten haluaa eli jättäisi menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että kirjoitin vastaavantyyppisestä tilanteesta, mutta toisesta näkökulmasta, tuossa viikonlopulla.
Kirjoitin, miten minua kyrsii, kun appiukkoni haluaa välillä järjestää pappa betalar -tyyppisiä tapahtumia eikä suostu siihen, että lapset perheineen osallistuvat kuluihin itse. Ihmettelen myös lapsiansa; kaikki tuntuvat pitävän tätä täysin normaalina, apella maksatetaan ruoat, viinit ja matkatkin silmää räpäyttämättä. Porukkaa on yli 10 hlöä ja kaikki hyvätuloisia. Minua, joka uskallan kysellä että emmekö nyt voisi maksaa edes matkoja itse, katsotaan vähän kieroon. Mies sanoo että anna olla. Minä myös haluaisin, että joskus tarjoaisimme lasten perheiden kesken apelle ja anopille vastaavaa, mutta ne rajoittuvat lähinnä lasten synttäreihin. En ymmärrä tätä vastavuoroisuuden puutetta. Sen ymmärrän, että appiukko haluaa tarjota kun hänellä mahdollisuus siihen on, mutta minusta on silti noloa, että lapset eivät laita tikkuakaan ristiin.
Minulle sanottiin, että olenpa outo ja miten hyvän perheen poika on voinut mennä kanssani naimisiin(!). Käskettiin ottaa vastaan mukisematta kaikki minkä appiukko tarjoaa. Ap puolestaan saa ymmärrystä ja neuvoja siitä, miten lapsia voisi osallistaa. Aika ristiriitaista?
Appesi on fiksu. Tuo on perintöverojen kiertoa. Jos seuraavaksi lähtövuorossa olevilla on rahaa, tietenkin niiden kannattaa maksaa kaikki, myös hyvätuloisille lapsilleen, muuten ne lapset maksavat sekä osuutensa juhlista, että aikanaan perintöverot siitä rahasta mitä pappa ei sitten käyttänytkään.
Ei se pääoma kerry sukuun jos tällaisia asioita ei ymmärretä optimoida.
Toisekseen, jos toinen tahtoo tarjota koko suvulle, loukkaat sitä vonkumalla oman osuuden maksamisesta.
Vastavuoroisuus ei välttämättä ole sitä, että rahallisesti huomioidaan saman verran. Vastavuoroisuutta on sekin, että sinä otat kauniisti kiittäen vastaan ne kestitykset. Sitä se appesi tahtoo vastineeksi, hän nauttii antamisesta.
Itsekin olen semisti "rahasuvusta" ja minulle on täysin vieras tuo ajatus että jonkin ihmissuhteen kummankin osapuolen pitäisi panostaa rahallisesti saman verran vuorotellen. Erityisen outoa olisi tosiaan pilata verosuunnittelu suuntaamalla rahavirtoja vanhempiini päin.
Mieheni, proletaaritaustainen, nikotteli ensimmäisillä kerroilla kun sain vanhemmiltani sen mitä verotta saa lahjoittaa parin vuoden välein. Minä nikottelin kun tajusin että mieheni vanhemmat ei tee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on maalla syntynyt ja aina 10 rautaa tulessa. Jos äitini ehdottaisi mulle toisinko salaatin ja jälkiruuan mukana, aattelisin vihdoinkin ja tietenkin toisin
Ehdotapa äidille, että sinä tuot tänä vuonna salaatin ja jälkiruuan.
Minä oon toiminut näin anoppini kanssa. Hän sitten koki asian niin, että heidän salaatit ja jälkiruoat ei kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita tänä juhannuksena, että sama meno ei tule jatkumaan, haluat nyyttärit ja jokainen osallistuu. Viimeinen lokkijuhannus! Juhlikaa kunnolla lapset.
Tämä on hyvä idea, mutta esittäisin asian kauniimmin. Nyt on turhan myöhäistä pyytää ihmisiä suunnittelemaan tai tekemään ruokaa mökille, mutta sano, että ensi vuonna jokainen pariskunta saa hoitaa yhden päivän lounaan ja illallisen. Te järjestää sitten aamupalan ja kahvipullat ym.
Samaa mieltä et kauniimmin kannattaa ilmaista.
Mutta miksi olisi myöhäistä? Teettekö aina juhannus-ruoat viikkoa aiemmin? Me suunnitellaan ylihuomenna keskiviikkona ja torstaina ostetaan, ehtii loistavasti.
Ok, ehkä vielä ei ole myöhäistä. Mutta pitää siinä nyt hiukan etukäteen suunnitella ja tehdä, riippuen tietenkin ruoasta. Sillit pitää laittaa kohta maustumaan, ribsit marinoida ja esikypsentää tms. mitä kenenkin juhannukseen nyt kuuluu.
Tämä vastaus hienosti paljastaa juurikin tuon asenteen, mikä valitettavasti on joillakin näillä passaajavanhemmilla. He eivät voi luovuttaa niitä tehtäviä kenellekään muulle, koska ne tehdään väärin, kuten tässä esimerkissä ko. ruoat voisi ostaa valmiina kaupasta. Vanhempi todennäköisesti halveksii kaupasta ostettuja, kun hänen mielestään ainoat oikeat ovat itsetehtyjä.
En sano, että ap kuuluu tähän ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on maalla syntynyt ja aina 10 rautaa tulessa. Jos äitini ehdottaisi mulle toisinko salaatin ja jälkiruuan mukana, aattelisin vihdoinkin ja tietenkin toisin
Ehdotapa äidille, että sinä tuot tänä vuonna salaatin ja jälkiruuan.
Minä oon toiminut näin anoppini kanssa. Hän sitten koki asian niin, että heidän salaatit ja jälkiruoat ei kelpaa...
No, minä olen anoppi neljälle.
Kyllä tämä meillä on toiminut loistavasti. Todellakaan en edes kuvittele olevani ainut mestarikokki tässä perhepiirissä. :D
Etukäteen sovitaan, mitä kukin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista monelle! Hyviä ehdotuksia ja näkökulmia.
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Odottavatko kuitenkaan valmista? Ehkä onkin kyse vain tottumuksesta, joka on nyt aika muuttaa.
Minä olisin halunnut, että anoppi olisi sanonut ajatuksensa ääneen aikaisemmin. Mieheni ihan oikeasti luuli, että äidilleen on taivas saada meidät mökille valmiiden tarjoiluiden ääreen kolmen lapsen kera. Kyllä minä näin, että anoppia ärsytti kustannukset ja lasten mukanaan tuoma häslinkin ja vaiva. Kun ehdotin miehelle, että korvataan meidän osuus, hän totesi, että sillä rahallahan pääsee kylpyläviikonlopulle, että ei todellakaan tuhlata tuollaista summaa "kotona käymiseen". Ja luuli oikeasti, että äitinsä nauttii passaamisesta ja loukkaantuu, ellei hänen anneta maksaa ja passata.
Kerran sitten yllytin anoppia puhumaan asiasta pojalleen. Ja hän niin tekikin ja toivoi, että rahallisesti osallistutaan ja jaetaan myös enemmän töitä. No siitä alkaen on vierailut vähentyneet, kun mies tajusi että ei se tarjoaminen ja passaaminen ja lasten hälinä ole anopille mikään onni ja autuus. Ja mies tajusi myös, että hänen ei tarvitse "äidin mieliksi" aina mennä lapsuudenkotiin tai mökille loman aikana tai pitkinä viikonloppuina, kun ei anoppi loukkaannu siitä, että me ei mennä. Vaan nauttii omasta rauhasta ja helppoudesta. Ja anopille valkeni, että mies tykkää ottaa viikonlopun holiday clubin villaksesta ja viettää lomaa siellä eikä lapsuudenkodissa.
Silmät aukeni molemmilla osapuolilla ja mun elämä vasta helpottuikin. Kommunikoikaa!
Juu, mun anoppi järjesti kans jussit ja huokaili jälkikäteen kuinka raskasta on laittaa kaikki valmiiksi muille. No, yritettiin sitten työnjakoa ja tehtiin listaa siitä että kuka tuo mitäkin. Sitten oli ruokaa ja tavaraa kaksinkerroin kun anoppi oli ostanut/ tehnyt kaikki varmuuden vuoksi ” kun nuorista ei niin tiedä”. Sama toistui seuraavana vuonna ja seuraavana… puhe ei auttanut. Sama juttu oli kun ”nuoret” ei osaa tiskata ja petivaatteet oli laitettu väärin. Eli ap, jos haluat että lapset osallistuvat niin anna sitten osallistua ja pidät moitteet sisälläsi jos pöytään on katettu väärät servietit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on maalla syntynyt ja aina 10 rautaa tulessa. Jos äitini ehdottaisi mulle toisinko salaatin ja jälkiruuan mukana, aattelisin vihdoinkin ja tietenkin toisin
Ehdotapa äidille, että sinä tuot tänä vuonna salaatin ja jälkiruuan.
Minä oon toiminut näin anoppini kanssa. Hän sitten koki asian niin, että heidän salaatit ja jälkiruoat ei kelpaa...
No, minä olen anoppi neljälle.
Kyllä tämä meillä on toiminut loistavasti. Todellakaan en edes kuvittele olevani ainut mestarikokki tässä perhepiirissä. :D
Etukäteen sovitaan, mitä kukin tuo.
Se vaatii juuri tämän, että vanhempi polvi on valmis luopumaan ajatuksesta, että heidän pitää tehdä kaikki.
Pitää pystyä sopimaan, mitä kukin tuo.
Ja kyllä minäkin sitkeästi jotain tuon ja teen, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät jaksa hakata päätään seinään.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mun anoppi järjesti kans jussit ja huokaili jälkikäteen kuinka raskasta on laittaa kaikki valmiiksi muille. No, yritettiin sitten työnjakoa ja tehtiin listaa siitä että kuka tuo mitäkin. Sitten oli ruokaa ja tavaraa kaksinkerroin kun anoppi oli ostanut/ tehnyt kaikki varmuuden vuoksi ” kun nuorista ei niin tiedä”. Sama toistui seuraavana vuonna ja seuraavana… puhe ei auttanut. Sama juttu oli kun ”nuoret” ei osaa tiskata ja petivaatteet oli laitettu väärin. Eli ap, jos haluat että lapset osallistuvat niin anna sitten osallistua ja pidät moitteet sisälläsi jos pöytään on katettu väärät servietit
Ja siis tämä juuri! Ja sitten siellä mökillä huokaillaan, että minne ne tuplaruoat nyt sitten mahtuu, kun niitä piti nuorisonkin niin paljon tuoda.
Mä ole sen verran laiska. Että en alkaisi passaamaan aikuisia ihmisiä. Joskus laiskuus on hyvä piirre.
Tuommoista se on kun tekee tyttäriä. Ainahan naiset haluaa kaiken muiden tekemänä eikä naiset koskaan haluaisi itse tehdä mitään eikä varsinkaan suostu itse maksaa mistään mitään
Vierailija kirjoitti:
Tuommoista se on kun tekee tyttäriä. Ainahan naiset haluaa kaiken muiden tekemänä eikä naiset koskaan haluaisi itse tehdä mitään eikä varsinkaan suostu itse maksaa mistään mitään
Ja jos saakin poikia, niin varmasti niiden vaimojen vika sitten, että eivät tuo mitään eivätkä osallistu! Ja sinkkupoikien kohdalla siskojen vika. Ja jos siskoja ei ole, niin tulevien vaimojen vika. Tai ainakin naisten vika, kun ei hyvät miehet kelpaa. Nih.
Nämä tilanteet voivat syntyä myös niin, että sinne mökille koettaa tuoda yhtä sun toista, ja se on vääränlaista, tai aiheuttaa vain voivottelua, että kun ei mahdu jääkaappiin/ hyllyyn/ kaappiin/ minne nyt ikinä. Ja sitten kun koettaa kysyä, että mitä voisin tehdä, niin voivotellaan, että ei sinun nyt mitään tarvitse. Ja jos itsenäisesti tarttuu vaikka tiskeihin, niin sitten päivitellään, että kauheaa, nyt se meidän Armas joutuu täällä tiskaamaan. Kannattaa katsoa rohkeasti myös peiliin, jos oma jälkikasvu toimii näin. Ja sitten ottaa asia suoraan ja ystävällisesti puheeksi.