Aikuiset lapset odottavat että kaikki on valmiina kun tulevat mökille juhannuksen viettoon
Kuten otsikko sanoo. Tulevat mökille puolisoineen ja yhdellä lapsikin. Älkää käsittäkö väärin, on ihanaa että tulevat. Mutta suuren porukan ruoka- ja juomakulut ovat melko suuret. Itse en missään nimessä kehtaa pyytää lapsia tuomaan mitään mukanaan, vaikka tätä salaa toivoisinkin. Koen jostain syystä, että en voi vanhempana pyytää lapsiltani tällaista. Eivätkä lapset tai puolisonsa ole kyllä koskaan edes kysynyeet tai tuoneet mitään. He pitävät itsestään selvänä, että vanhemmat tarjoavat kaiken.
Enkä tiedä miksi tämä on alkanut rassata minua. Taloutemme ei tähän kaadu, mutta ehkä jotain huomioimista toivoisin. Että joku edes tajuaisi mikä homma on järjestää juhannus isolle porukalle...
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
voi kun ikävää sukulaiset luulivat että meidän mökillä on vuosia kestävät pidot. soittelivat mökin pihalta 3 serkkua perheineen milloin te tuutte sanoin olemme norjassa lomalla. voi sitä närkästystä mitä he sitten tekevät. meni perille ei olla oltu missään tekemisissä huom avaimet piilossa.
Kyllä sitä ihmettelee tuota ihmisten pokkaa. Itselle kävi kerran niin, että mentiin mökille. Valitettavan lähellä kaupunkia ja bussilinja menee vierestä.
Tosi usein meidän mökillä on joku lapsi perhe lutraamassa, kun sinne mennään. "TÄMÄ EI OLE YLEINEN UIMARANTA!".Mökkiin idarit eivät ole vielä päässeet sisään, mutta muutaman kerran ovat jopa saunaa lämmittäneet. Aivan tuntemattomat ihmiset.
Tai sitten tulevat ja hämmästelevät, ettei se ranta ja vesi siitä kulu, kun he vaan käyvät äkkisiltään. Meitä on sillä rantapätkällä kuusi mökin omistajaa ja aika kyllästyneitä tuommoisiin tuntemattomiin yllätyksiin.
Laitettiin kyltit mökkitien päähän, että yksityisalue ja vähän aseen kuvaa. Luvaton oleskelu kielletty. Vierailut väheni, mutta jotkut rikko kyltin tai jätti postilaattiikkoon pirun vihaisen kirjeen, että kuinka me kehdataan!
Vierailija kirjoitti:
Sinä maksat perkele kaiken. Turpa rullalle ja kauppaan & alkoon. Kitinä loppu nyt.
Sanotko sinä noin omalle äidillesi?
Kyllä minä haluaisin kaikki lapseni juhannukseksi meille mökkeilemääm, tarjoilunkin järjestän. Kuten aina jouluisinkin.
Näin tehtiin meilläkin aikoinaan, kun vanhempani elivät.
Vierailija kirjoitti:
Aloita helpoimmasta: Hei, toisitteko mukana juomia? Limsaa, vissyä, oluita, jne. Helpottaisi minun kauppareissun kantamisia.
Eri
Joo ne voi tuoda pyydetyt. Sitten ne antaa laskun tälle aapeelle, että nämä maksoi näin paljon. Käsi ojossa rahaa odottaen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä haluaisin kaikki lapseni juhannukseksi meille mökkeilemääm, tarjoilunkin järjestän. Kuten aina jouluisinkin.
Onko sinulla lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä voisi keskustella omien lasten kanssa?Eivät ehkä tajua sitä ja luulevat että tykkäät laittaa.
Meillä vähän sama homma,mutta laitetaan kyllä lapset hommiin ja tykkäävät kun tekemistä.Aina löytyy halkohommia tms.Nyt saavat juhannuksen aikaan maalata kodan ja käsitellä keinun.
Minä osallistun erittäin mielelläni ruoka- ja juomakuluihin, mutta en mihinkään työleirille halua! Mulla on tasan kolme päivää lomaa koko kesänä ja pidän ne nyt juhannuksena ja mun on saatava levätä.
Ei nyt kukaan työleirille mene juhannuksena. Ne isot työt tehdään muuna aikana. Ne arjen pikku hommat siellä mökillä kuitenkin on syytä jakaa ettei emäntä joudu tekeen kaikkea. Yksi ottaa grillivastuun koko mökkeilyksi, yksi saunavastuun, yksi salaatti ym kylmät ruoat, yksi katsoo lasten perään, tiskaus, yleinen siisteys... Jokaiselle oma homma.
Tuo edellinen puhui nimenomaan kodan maalaamisesta ja keinun laittamisesta.
No joo nyt huomasin. Tosin, jos aaton käyttää tuollaiseen mökin kunnostukseen ja illalla alkaa juhannuksen vietto niin se on ok. Silloin kuitenkin isäntäväki tarjoaa hyvät ruoat vieraille.
Tuollaisesta työhommasta sovitaan kuitenkin etukäteen, ja jokainen vieras itse päättää tuleeko vai ei.
Tottakai osallistun ruoanlaittoon, tiskaamiseen, siivoamiseen, halkojenhakkaamiseen ja muuhun pieneen. Mutta isommat työt juhannuksena on ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä voisi keskustella omien lasten kanssa?Eivät ehkä tajua sitä ja luulevat että tykkäät laittaa.
Meillä vähän sama homma,mutta laitetaan kyllä lapset hommiin ja tykkäävät kun tekemistä.Aina löytyy halkohommia tms.Nyt saavat juhannuksen aikaan maalata kodan ja käsitellä keinun.
Minä osallistun erittäin mielelläni ruoka- ja juomakuluihin, mutta en mihinkään työleirille halua! Mulla on tasan kolme päivää lomaa koko kesänä ja pidän ne nyt juhannuksena ja mun on saatava levätä.
Ei nyt kukaan työleirille mene juhannuksena. Ne isot työt tehdään muuna aikana. Ne arjen pikku hommat siellä mökillä kuitenkin on syytä jakaa ettei emäntä joudu tekeen kaikkea. Yksi ottaa grillivastuun koko mökkeilyksi, yksi saunavastuun, yksi salaatti ym kylmät ruoat, yksi katsoo lasten perään, tiskaus, yleinen siisteys... Jokaiselle oma homma.
Työ leiri,jo jonkunhan työt on tehtävä.?ruoho ajettava,sauna lämmitettävä,puut pilkottaa.Kokattava...meillä onneksi valmistunut pilkkeet.Lisää tehdään.Rakastin olla vpajan talolla nämä vuodet metsän keskellä.Kaikki toiminnot löytyy itse talosta.Ensimm.kuura aamut kun mökiltä pois lähtö,ei olisi tehnyt mieli edes lähteä.Klo 4näin jäniksen kuun valossa..Tulevan polkua metsästä kun nostin verhot.Ne ihanat hetket mitä siellä työleirillä koettu pitäs kirjottaa ihan kertomus.Tv kanavat näkyi kaikki toimi.Ulos yöllä harvoin asiaa koirani kyllä sairastui puolen yön aikaan vaati ulos vapaana meni..minä taskulampulla osoitin häntä..Susien ilvesten karhujen maastossa.Päivisin oltiin kaikki ulkona käveltiin teitä.Viihdyn parhaiten siellä,luonto on heti ovesta.Kunnostettiin taloa,pihaa tonttia..kun se ostettiin aikoinaan Kohta on hyväkstien haikea aika.
Kiitos asiallisista vastauksista monelle! Hyviä ehdotuksia ja näkökulmia.
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tänä juhannuksena lähdetään liikenteeseen siitä, että jokainen osallistuu edes johonkin askareeseen. Ruoan laittoon, kattamiseen, paljun lämmittämiseen, ym. mitä kaikkea mökillä nyt onkaan.
Kuten sanoin, taloutemme ei tähän kaadu. Selkiytyi ehkä itsellekin nyt, että eniten rassaa olla palvelijana, kun aikuiset (rakkaat kyllä tottakai) lapset ja puolisonsa odottavat valmista...
Joku tuolla epäili etteivät lapset halua tulla. Luulen ettei asia ole niin, jokainen on itse ilmoittanut tulostaan vaikka ei erikseen olla asiasta keskusteltu. Ehkä tosiaan palvelu on ollut liian hyvää aiempina vuosina.
Nyt vaan alkaa tulla oma jaksaminen ja sen rajat vastaan, mukava olisi hetki itsekin hengähtää ja nauttia.
Ap
Ihmettelen suuresti, ettei aikuiset ihmiset itse ole koskaan edes kysyneet, että mitä voivat tuoda ja miten voivat olla avuksi? Miten heidän puolisonsa kehtaavat tulla palveltavaksi ilman mitään tuomisia? Ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluvia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ehkä voinut jo ihan ensimmäisellä kerralla sopia että jokainen tuo jotain. Itselleni ei tulisi pieneen mieleenkään antaa vanhempieni kustantaa kaikkea, vaan aina sovitaan yhdessä kuka tuo ja mitä. Lisäksi me lapset viedään joka kerta yhdessä joku kiva tuliainen vanhemmille. Mutta meidät on tähän opetettu.
Ei tuo ole helppoa, kun opiskelijoilla ei ole oikeasti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo nyt huomasin. Tosin, jos aaton käyttää tuollaiseen mökin kunnostukseen ja illalla alkaa juhannuksen vietto niin se on ok. Silloin kuitenkin isäntäväki tarjoaa hyvät ruoat vieraille.
Tuollaisesta työhommasta sovitaan kuitenkin etukäteen, ja jokainen vieras itse päättää tuleeko vai ei.
Tottakai osallistun ruoanlaittoon, tiskaamiseen, siivoamiseen, halkojenhakkaamiseen ja muuhun pieneen. Mutta isommat työt juhannuksena on ehdoton ei.
Sama. Olen raskaan työviikon jälkeen puolikuollut väsymyksestä.
Ap hyvä. Täällä kolmen äiti ja kuuden mummo.
Olen opettanut lapseni työntekoon ja toisten huomioon ottamiseen jo pienestä pitäen.
Minun on suorastaan mahdotonta edes kuvitella, että lapsemme olisivat noin itsekkäitä ja tökeröitä kuin mitä sinulla on! Että teettäisivät kaiken työn vanhemmilla. Tulisivat vain nautiskelemaan tyhjin käsin. Never!
Myös lastenlapset kysyvät aina käydessään miten voitaisi auttaa. Alle kouluikäiset osaavat kattaa pöydän ja olla avuksi. Isommista puhumattakaan.
On surullista, että sinulta on jäänyt lapset oikeille tavoille neuvomatta. He taas jatkanevat perinnettä omille lapsilleen.
Sinulta mummolta vuosi vuodelta voimat vähenee ja työ jatkuu lapsukaisia passatessa.
Mutta hyvää juhannusta kuitenkin, koitahan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmettelen suuresti, ettei aikuiset ihmiset itse ole koskaan edes kysyneet, että mitä voivat tuoda ja miten voivat olla avuksi? Miten heidän puolisonsa kehtaavat tulla palveltavaksi ilman mitään tuomisia? Ihan alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluvia asioita.
Ap:n vastauksessa se lukee. Huomaa nyt, että enemmän kyse on siitä, että ei halua kokea olevansa palvelija, kun ei jaksa. Kyse on juhannuksen järjestämisestä, ei siitä etteikö joku toisi tuliaista, tyyliin saunavihta tai virkattu viinipullon päälinen, uudet pyyhkeet Keittiöön. Ne ei juhannusta tee, mutta mahtaako kuitenkaan olla ihan niinkään, että eivät ole tuoneet mitään? No, oli miten oli, niin ymmärrän tilanteen. En mäkään ole mitään nyyttäreitä järjestänyt sitten opiskeluaikojen 30v sitten. Ei tulisi mieleenkään. Ihmettelisin jos omat nuoret aikuiset lapseni ilmestyisi paikalle omien eväiden kanss. Tai jos kysyisivät, niin vastaisin tietysti, että ei tarvitse tuoda mitään. Ja tarkottaisin sitä. Ap sanoi myös, että raha ei ole ongelma. Grillaamiseen, saunan lämmittämiseen yms. sitten taas pyytäisin apua.
Meillä on poppoossa vegaania, gluteenitonta, laktoositonta... joten kaikki tuovat itselleen sopivat safkansa. Vävy on loistava grillihommissa ja tytär loihtii ihanat salaatit. Tulee leppoisa juhannus ja kaikille mieleiset ruuat.😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään vieraita ole vaan omia lapsia😂
Ovat yleensä viikon verran mökillä meidän kanssa ja tykkäävät aina jossain vaiheessa touhuta,ettei aika tule pitkäksi.Aattona vaan syödään ja nautiskellaan😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä asiahan ei sun ihmettelyllä ja haukkumisella parane. Ehkä sä siitä saat paremman mielen, mutta suurin osa ei.
Toisissa perheissä voi olla yleinen käytäntö, että vanhemmat tekee kaiken. Ovat ehkä sanoneet joskus ajat sitten, että he hoitaa. Joten olisi aika vanhempien ottaa asia puheeksi, ettei enää ole rahkeita hoitaa asioita.
Kyllä varmasti kaikki lapset puolisoineen osallistuu, kunhan heille puhuu ja antaa tilaa toteuttaa.
Meidän perheessä äiti aina järjesti kaiken ja vähän ärtykin, jos pyrittiin osallistumaan. Sitten yksi vuosi tuli pyyntö, että jos pidettäisiin kiertävänä nää tapaamiset. Se sopi samantien meille kaikille. Nyt tehdään kaikki vuorollamme.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on siihen varaa ja voimia niin ok, kaikilla ei ole.
Turhaanpa tuota vinkua kun mitään ei osaa sanoa. Menisin minäkin mielelläni valmiiseen pöytään jos minulta ei mitään vaadita.