Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi saada 16-vuotiaalle ystäviä?

Vierailija
14.06.2026 |

Jos olisi edes yksi ystävä, jota voisi edes joskus nähdä. Surettaa lapsen puolesta, kun nyt esimerkiksi hän oli saanut liput huvipuistoon, jossa kovasti olisi halunnut olla, mutta ei ollut yhtään ystävää jonka kanssa mennä sinne. Ne olivat ilmaiset liput, joten kenenkään ei olisi tarvinnut edes maksaa siitä, että menisi hänen kanssaan päiväksi sinne. Olen koittanut sanoa, että jos ostan kaikille vaikka pizzaa ja leffaliput, että tulisikohan joku luokalta hänen kanssaan. Ei ole ketään, ja ei toki kavereita ostamalla saakkaan. 

Äitinä vaikea ratkaista tällaista asiaa teinin puolesta, mutta mietin olisiko mitään miten voisin asiaa edes avittaa vähän? Onko kenelläkään ollut yksinäistä nuorta, jolle olisi sitten jostain löytynyt ystävä? Tai oletko itse ollut yksinäinen nuori, joka sitten löysi kaverin?
 

Lukio alkaa syksyllä, ja kauhea ajatella, että hän olisi koko lukionkin vain ihan yksin tai jos kiusaaminen jatkuisi sielläkin.  


 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on hyvä äiti-lapsi-suhde. Käyvät yhdessä ostoksilla, matkoilla ja huvittelemassa. Ette taida olla niin läheisiä, jos ei sinulla edes mielessä käynyt lähteä mukaan sinne huvipuistoon? Säälihän se on jättää ilmaisliput käyttämättä sen takia, ettei edes omasta perheestä löydy seuraa sinne. Niitä ystäviä kun ei ykskaks ja varsinkaan lahjomalla hankita. Kun teini löytää itsetuntonsa ja ilonsa, niitäkin varmaan niitäkin vielä tulee. Siihen asti minusta oma perhe on avainasemassa.

Vierailija
82/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenties pelattu sosiaaliset taidot vuosia muista jälkeenjääneiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on hyvä äiti-lapsi-suhde. Käyvät yhdessä ostoksilla, matkoilla ja huvittelemassa. Ette taida olla niin läheisiä, jos ei sinulla edes mielessä käynyt lähteä mukaan sinne huvipuistoon? Säälihän se on jättää ilmaisliput käyttämättä sen takia, ettei edes omasta perheestä löydy seuraa sinne. Niitä ystäviä kun ei ykskaks ja varsinkaan lahjomalla hankita. Kun teini löytää itsetuntonsa ja ilonsa, niitäkin varmaan niitäkin vielä tulee. Siihen asti minusta oma perhe on avainasemassa.

Mistä ihmeestä päättelit, ettei kukaan perheestä lopulta lähtenyt huvipuistoon? Suhde vanhempiin on tosi läheinen ja tykkää viettää aikaa vanhempiensa kanssa. Tässä ketjussa oli nyt kyse siitä, miten löytyisi oman ikäisiä ystäviä.


Ap

Vierailija
84/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipalstalta olikin jo tullut yhteydenotto. Pojat päättivät tavata, kun ensin olivat käyneet innostuksensa tiettyihin peleihin ja koodaamiseen. :D Kiitoksia vinkkauksesta, toivottavasti näillä pojilla nyt synkkaa hyvin. :)


Ap

Vierailija
85/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenties pelattu sosiaaliset taidot vuosia muista jälkeenjääneiksi?

Tuskin, on ollut vauvasta asti vähän erilainen näissä asioissa.


Ap

Vierailija
86/94 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttäreni löysi todella hyvän kaveripiirin nimenomaan lukiosta. Muutimme tuossa vaiheessa eri kaupunkiin. Kyseinen lukio oli suuri. Huomasin, että kaveriporukka alkoi muodostua heti alkuvaiheessa. Silloin  kannattaa olla pelissä mukana. 

Toinen juttu on nettipuuhat. Lapsellani on kaukana ulkomailla 2 säännöllistä pelikaveria. Kumpikin heistä on eri maista keskenäänkin. Lisäksi lapsellani on nettipelien kautta 3 hyvää kaveria Suomesta. Yksi heistä muutti tänne monen sadan kilometrin päästä ja nyt tapaavat livenäkin. Noiden kahden muun kanssa viettävät myös lomillaan livenä aikaa vaikkapa viikonkin kerrallaan. He asuvat vain noin 150 km päässä. Eli netistä voi saada kavereita. 

Ja sitten erityisesti tämä voisi olla ap:n kaltaiselle rauhallisemmalla pojalle ratkaisu: hän voisi hakeutua kaveriksi tyttöporukkaan. Tyttäreni kaveriporukassa oli myös yksi poika joukossa lukiossa ja on edelleenkin kaverina. Myös mun lapsuudessa naapurinpoika oli tyttöporukassa koulussa. Kumpikaan tyttöporukassa viihtyneistä pojista ei ollut epävarma sukupuoli-identiteetistä. Olivat selkeästi poikia ja halusivat ja saivat tyttöystäviä. 

Tämä vois kyllä hyvin sopia luonteeltaan sinne rauhalliseen tyttöporukkaan


Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla tänne päivittelemään, että pojalla nyt kaksi kaveria nähty jo tästä kaverihaku-sivustolta ja molemmat pojat tulossa meille viikonloppuna viettää pizza-illan. Onpa ihana nähdä se ilo nuoren kasvoilla, jonka tämä on tuottanut. Kiitos teille jotka annoitte hyviä vinkkejä täällä! :) 


Ap

Vierailija
88/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä että koulu järjestää kavereita siellä lukiossa 

Esim opo, rehtori tai luokanvalvoja voisi auttaa kaverin tai jopa vanhojen tanssikaverin etsinnässä. 

Tämä on hyvä idea. Kannattaa laittaa sähköpostia koululle ja pyytää apua kaverin etsintään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se poika vai tyttö vai eikö se tiedä?

Tytön on helppo löytää poikakaveri, mutta poikaölliäisellä ei valitettavasti ole toivoakaan.

Voihan se poikakin löytää poikakaverin sieltä lukiosta. 

Vierailija
90/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa aikuisen elämään, ei ole ketään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa aikuisen elämään, ei ole ketään. 

Tähän on tosiaan parempi totuttautua. Yksi kerrallaan kaverit tippuvat matkan varrella pois.

Vierailija
92/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli  ilman ystävää yläkoulun ajan. Äitinä tuntui tosi pahalta.. Kavereita löytyi sitten  nimenomaan lukion alettua. Vähän meinasi mennä väärille teille yksi kaveruus, mutta onneksi tuli tytöt kuvaan mukaan.

 

Tällä hetkellä kaikki elämässä kunnossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion tytöt kyllä nappaa, jos on pitkä ja tanssitaitoinen. Tulee oikein kilpailu, kuka saa tanssipariksi ja siinä kisassa on kohta panokset.

Vierailija
94/94 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika oli  ilman ystävää yläkoulun ajan. Äitinä tuntui tosi pahalta.. Kavereita löytyi sitten  nimenomaan lukion alettua. Vähän meinasi mennä väärille teille yksi kaveruus, mutta onneksi tuli tytöt kuvaan mukaan.

 

Tällä hetkellä kaikki elämässä kunnossa

Onpa ihana kuulla! :) 


Ap