Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voisi saada 16-vuotiaalle ystäviä?

Vierailija
14.06.2026 |

Jos olisi edes yksi ystävä, jota voisi edes joskus nähdä. Surettaa lapsen puolesta, kun nyt esimerkiksi hän oli saanut liput huvipuistoon, jossa kovasti olisi halunnut olla, mutta ei ollut yhtään ystävää jonka kanssa mennä sinne. Ne olivat ilmaiset liput, joten kenenkään ei olisi tarvinnut edes maksaa siitä, että menisi hänen kanssaan päiväksi sinne. Olen koittanut sanoa, että jos ostan kaikille vaikka pizzaa ja leffaliput, että tulisikohan joku luokalta hänen kanssaan. Ei ole ketään, ja ei toki kavereita ostamalla saakkaan. 

Äitinä vaikea ratkaista tällaista asiaa teinin puolesta, mutta mietin olisiko mitään miten voisin asiaa edes avittaa vähän? Onko kenelläkään ollut yksinäistä nuorta, jolle olisi sitten jostain löytynyt ystävä? Tai oletko itse ollut yksinäinen nuori, joka sitten löysi kaverin?

Lukio alkaa syksyllä, ja kauhea ajatella, että hän olisi koko lukionkin vain ihan yksin tai jos kiusaaminen jatkuisi sielläkin.  

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole naapureissakaan lapsuuden kavereita? Ei samanikäisiä serkkuja? Mikset sinä menny hänen kanssa huvipuistoon? Jospa lukiosta saisi kaverin? 

Vierailija
2/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin nuo 16vuotiaat läheni kun saivat mopot alleen. Koko tienoon teinit kokoontuu ajokkeinensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita ajatella niin, että lukio on tilaisuus löytää ja saada uusia ystäviä. Tsemppiä. 

Olisiko ketään, sisarusta, serkkua tai sun kavereiden samanikäistä nuorta, jonka kanssa voisi viettää aikaa? Tyyliin äidit menee ostoksille, käyttekö leffassa sillä välin? 

Vierailija
4/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä muutama viikko lukemaan tätä palstaa niin ei enää haluakaan ystäviä. Olen itsekin alkanut suhtautumaan irl ihmisiin vihamielisesti, koska uskon kaikkien olevan pohjimmiltaan kuin palstamammat.

Vierailija
5/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole naapureissakaan lapsuuden kavereita? Ei samanikäisiä serkkuja? Mikset sinä menny hänen kanssa huvipuistoon? Jospa lukiosta saisi kaverin? 

Odotan innolla, että tästä suuresta lukiosta löytyisi joku. Ollaan muutettu muutama vuosi sitten, joten ei ole naapurissa ketään kehen olisi koskaan tutustunut. Meillä on muitakin lapsia, ja kaikki muut ovat tosi suosittuja. Heillä ramppaa kavereita jatkuvasti ja jotenki särkee sydämeen, että tuo varmaan oikein korostaa hänen yksinäisyyttään. Sisarus meni sitten huvipuistoon hänen kanssaan, mutta ei se ole sama asia kuin oman ikäinen ystävä. Serkkuja ei ole. 

Ap

Vierailija
6/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin nuo 16vuotiaat läheni kun saivat mopot alleen. Koko tienoon teinit kokoontuu ajokkeinensa.

Poika on jotenkin tosi pikkuvanha, ja kokee esim tällaisen mopoilun vain vaarallisena touhuna, ja ettei se ole ”järkevää”. Tässä varmaan yksi syy miksi on niin yksinäinen… puuttuu kaikki sellainen halu hurjastella missään asiassa, joka on yleensä aika tyypillistä tuon ikäisille. 

Ap

Vierailija
7/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita ajatella niin, että lukio on tilaisuus löytää ja saada uusia ystäviä. Tsemppiä. 

Olisiko ketään, sisarusta, serkkua tai sun kavereiden samanikäistä nuorta, jonka kanssa voisi viettää aikaa? Tyyliin äidit menee ostoksille, käyttekö leffassa sillä välin? 

Tätä olen kans koittanut, mutta tuttujen pojat ovat niin erilaisia kuin tuo meidän, että eivät ole halunneet hengailla sitte omatoimisesti yhtään, ja en tietenkään voi tähän painostaa. Toivotaan, että lukiosta löytyisi joku samankaltainen! Onneksi on iso lukio, niin ehkä toivoa on. Sisaruksia on, mutta ovat niin eri ikäisiä. 

Ap

Vierailija
8/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverihaku netissä? 

Vierailija
9/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna itsenäistyä. Tämä lukio voi olla pelastus

Vierailija
10/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi myös selata tai laittaa oman ilmoituksen 

https://www.kaverihaku.net

Vierailija
11/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus. Niistä saa kavereita.

Vierailija
12/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä voi myös selata tai laittaa oman ilmoituksen 

https://www.kaverihaku.net

Hei kiitos tää voisi olla hyvä idea! :)

Ap

Vierailija
13/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan edes harrasta mitään? Että ei ole harrastusporukastakaan saanu kavereita. Miksi ei voi lyöttäytyä sisaruksien piireihin?

Vierailija
14/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan innolla, että tästä suuresta lukiosta löytyisi joku. Ollaan muutettu muutama vuosi sitten, joten ei ole naapurissa ketään kehen olisi koskaan tutustunut. Meillä on muitakin lapsia, ja kaikki muut ovat tosi suosittuja. Heillä ramppaa kavereita jatkuvasti ja jotenki särkee sydämeen, että tuo varmaan oikein korostaa hänen yksinäisyyttään. Sisarus meni sitten huvipuistoon hänen kanssaan, mutta ei se ole sama asia kuin oman ikäinen ystävä. Serkkuja ei ole. 

Ap

Mä muutin uuteen kuntaan kuntaan kun menin 7-luokalle. Mua kiusattii luokat 7-9, enkä saanut tästä uudesta kunnasta enkä yläasteelta yhtään kaveria. Olin tosi yksinäinen. Lukioon menin toiseen kuntaan jossa oli korkeampi keskiarvo jotta sinne pääsi. Lukiosta sain sitten tusinan uusia kavereita ja lukio oli niiden kauheiden yläastevuosien jälkeen aivan ihanaa. Mutta heti lukion alussa täytyy olla tosi aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut jotta niitä uusia kavereita saa. Mä luulen että se mun yksinäisyys ja pelko yksinjäämisestä todellakin pakotti mut olemaan aktiivinen lukiossa. Silloin kun menin 7-luokalle niin en osannut olla aktiivinen ja muutenkin olen rauhallinen ja hiljainen luonteeltani. Lukio on myös sellainen vedenjakaja kun siellä on sitten jo enemmän samanhenkistä porukkaa, tarkoitan ettei siellä enää ole niitä 4/5 oppilaita jotka häiriköivät tunneilla. Tsemppiä nuorelle.

Vierailija
15/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiikö itse yksinäisyydestä? 

Vierailija
16/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika on jotenkin tosi pikkuvanha, ja kokee esim tällaisen mopoilun vain vaarallisena touhuna, ja ettei se ole ”järkevää”. Tässä varmaan yksi syy miksi on niin yksinäinen… puuttuu kaikki sellainen halu hurjastella missään asiassa, joka on yleensä aika tyypillistä tuon ikäisille. 

Ap

Minulla toisaalta oli 16-vuotiaana ystäviä, vaikken mopoista ja "hurjasteluista" pitänytkään. Eivät kaikki teinit pidä eikä se mitenkään tavatonta ole.

Vierailija
17/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelaa konsolipelejä? Niitäkin voi pelata " kavereiden" kanssa. Onhan niitäkin joilla on kaverit vaan siellä pelimaailmassa.

Vierailija
18/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallasi on tulevaisuus palstan kilttimiehenä.

Vierailija
19/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä mitään harrastusta josta voisi löytyä samanikäistä, samanhenkistä kaveria?

Vierailija
20/61 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä/keneltä hän sai ne ilmaiset huvipuistoliput?