Miten voisi saada 16-vuotiaalle ystäviä?
Jos olisi edes yksi ystävä, jota voisi edes joskus nähdä. Surettaa lapsen puolesta, kun nyt esimerkiksi hän oli saanut liput huvipuistoon, jossa kovasti olisi halunnut olla, mutta ei ollut yhtään ystävää jonka kanssa mennä sinne. Ne olivat ilmaiset liput, joten kenenkään ei olisi tarvinnut edes maksaa siitä, että menisi hänen kanssaan päiväksi sinne. Olen koittanut sanoa, että jos ostan kaikille vaikka pizzaa ja leffaliput, että tulisikohan joku luokalta hänen kanssaan. Ei ole ketään, ja ei toki kavereita ostamalla saakkaan.
Äitinä vaikea ratkaista tällaista asiaa teinin puolesta, mutta mietin olisiko mitään miten voisin asiaa edes avittaa vähän? Onko kenelläkään ollut yksinäistä nuorta, jolle olisi sitten jostain löytynyt ystävä? Tai oletko itse ollut yksinäinen nuori, joka sitten löysi kaverin?
Lukio alkaa syksyllä, ja kauhea ajatella, että hän olisi koko lukionkin vain ihan yksin tai jos kiusaaminen jatkuisi sielläkin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole naapureissakaan lapsuuden kavereita? Ei samanikäisiä serkkuja? Mikset sinä menny hänen kanssa huvipuistoon? Jospa lukiosta saisi kaverin?
Odotan innolla, että tästä suuresta lukiosta löytyisi joku. Ollaan muutettu muutama vuosi sitten, joten ei ole naapurissa ketään kehen olisi koskaan tutustunut. Meillä on muitakin lapsia, ja kaikki muut ovat tosi suosittuja. Heillä ramppaa kavereita jatkuvasti ja jotenki särkee sydämeen, että tuo varmaan oikein korostaa hänen yksinäisyyttään. Sisarus meni sitten huvipuistoon hänen kanssaan, mutta ei se ole sama asia kuin oman ikäinen ystävä. Serkkuja ei ole.
ApMä muutin uuteen kuntaan kuntaan kun menin 7-luokalle. Mua kiusattii luokat 7-9, enkä saanut tästä uudesta kunnasta enkä yläasteelta yhtään kaveria. Olin tosi yksinäinen. Lukioon menin toiseen kuntaan jossa oli korkeampi keskiarvo jotta sinne pääsi. Lukiosta sain sitten tusinan uusia kavereita ja lukio oli niiden kauheiden yläastevuosien jälkeen aivan ihanaa. Mutta heti lukion alussa täytyy olla tosi aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut jotta niitä uusia kavereita saa. Mä luulen että se mun yksinäisyys ja pelko yksinjäämisestä todellakin pakotti mut olemaan aktiivinen lukiossa. Silloin kun menin 7-luokalle niin en osannut olla aktiivinen ja muutenkin olen rauhallinen ja hiljainen luonteeltani. Lukio on myös sellainen vedenjakaja kun siellä on sitten jo enemmän samanhenkistä porukkaa, tarkoitan ettei siellä enää ole niitä 4/5 oppilaita jotka häiriköivät tunneilla. Tsemppiä nuorelle.
Ei kyllä kannata liikoja myöskään yrittää olla tutustuvainen ja meneväinen, mikäli se ei luonteeseen istu. Kavereita tulee kun havainnoi ympäristöään, panee potentiaaliset ihmiset merkille ja tekee jonkinlaisen aloitteen heille. Ei se sen kummempaa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin nuo 16vuotiaat läheni kun saivat mopot alleen. Koko tienoon teinit kokoontuu ajokkeinensa.
Poika on jotenkin tosi pikkuvanha, ja kokee esim tällaisen mopoilun vain vaarallisena touhuna, ja ettei se ole ”järkevää”. Tässä varmaan yksi syy miksi on niin yksinäinen… puuttuu kaikki sellainen halu hurjastella missään asiassa, joka on yleensä aika tyypillistä tuon ikäisille.
Ap
No minäpä tykkään tuollaisista tyypeistä. En jaksa muuttua muiden vuoksi ainakaan radikaalisti.
N21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä muutama viikko lukemaan tätä palstaa niin ei enää haluakaan ystäviä. Olen itsekin alkanut suhtautumaan irl ihmisiin vihamielisesti, koska uskon kaikkien olevan pohjimmiltaan kuin palstamammat.
Projisoit oma ruma personaallisuutesi muihin. Muista se. Eli olet todella kuvottava paska.
No, ei sekään kovin kaunista ole kutsua ketään, kuka tahansa kyseessä olisikaan, "kuvottavaksi paskaksi".
Pyydä että koulu järjestää kavereita siellä lukiossa
Lukio on hyvä tilaisuus saada ystäviä.
Jos itse kärsii yksinäisyydestä niin luulisi aktivoituvan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin nuo 16vuotiaat läheni kun saivat mopot alleen. Koko tienoon teinit kokoontuu ajokkeinensa.
Poika on jotenkin tosi pikkuvanha, ja kokee esim tällaisen mopoilun vain vaarallisena touhuna, ja ettei se ole ”järkevää”. Tässä varmaan yksi syy miksi on niin yksinäinen… puuttuu kaikki sellainen halu hurjastella missään asiassa, joka on yleensä aika tyypillistä tuon ikäisille.
Ap
Itse olin ensimmäisten joukossa tuossa iässä joka sai tyttöystävän koska en ollut mikään hurjastelija. Kavereita minulla ei ollut. ei kyllä harmittanutkaan. Tyttöystävä oli kivempi.
Vierailija kirjoitti:
Pistä muutama viikko lukemaan tätä palstaa niin ei enää haluakaan ystäviä. Olen itsekin alkanut suhtautumaan irl ihmisiin vihamielisesti, koska uskon kaikkien olevan pohjimmiltaan kuin palstamammat.
Onneksi puolet tai enempi on vielä miehiä joita täällä raivoilee.
Ps. Haista v*ttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole naapureissakaan lapsuuden kavereita? Ei samanikäisiä serkkuja? Mikset sinä menny hänen kanssa huvipuistoon? Jospa lukiosta saisi kaverin?
Odotan innolla, että tästä suuresta lukiosta löytyisi joku. Ollaan muutettu muutama vuosi sitten, joten ei ole naapurissa ketään kehen olisi koskaan tutustunut. Meillä on muitakin lapsia, ja kaikki muut ovat tosi suosittuja. Heillä ramppaa kavereita jatkuvasti ja jotenki särkee sydämeen, että tuo varmaan oikein korostaa hänen yksinäisyyttään. Sisarus meni sitten huvipuistoon hänen kanssaan, mutta ei se ole sama asia kuin oman ikäinen ystävä. Serkkuja ei ole.
Ap
Sisarusten ja heidän kavereiden juttuihin välillä mukaan.
Te saitte ystäviä lukiossa? Minä en sielläkään... :,D
Ehkä seuraavassa paikassa sitten, mihin ikinä menenkään opiskelemaan. Tai netistä. En tiedä.
Se kyllä satutti. Kaksi ihmistä lähestyi lukioaikana, mutta taisin yrittää liikaa, ja eikä meillä lopulta ollutkaan samankaltaiset mielenkiinnonkohteet = mönkään meni.
Kyllä joo. Joskus toivoisin, että olisi ystäviä, vaikka yksin olen tottunutkin olemaan. Mutta haasteita on.
Omien lasten kautta olen ymmärtänyt, lukiossa ei välttis ystävysty helposti. Luokaton lukio luokaton tältä osin. Ei ole vakiryhmiä, vaan ihmiset, joiden kanssa opiskelee samoja asioita, vaihtuvat jatkuvasti. Toki ajastaan voi ystävystyä. Eli ei kannata luopua toivosta siltä osin.
Mut ehkä ei kannata laittaa asioita yhden kortin varaan? Eli olisiko jokin harrastus siihen rinnalle? Saman kaltaiset mielenkiinnln kohteet yhdistää?
Lukio on uusi mahdollisuus. Siellä heti tutustumaan ja hakemaan uusia kavereita. Moni tulee yksin lukioluokalle ja kaikilla on halu tutustua.
Pitää kyllä itse yrittää ja olla aktiivinen muiden suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Täältä voi myös selata tai laittaa oman ilmoituksen
Tässä on itsellä ollut se huonopuoli, että näin nuorena sen ikäiset ottaa yhteyttä, joihon ei ole mitään kiinnostusta tutustua. Ihan sama, vaikka antaisit ikähaarukan, "etsin omanikäistä seuraa", näin naisena ainakin yhteydenottoja tulee vanhemmilta miehiltä.
Lapsesi on siis niin vastenmielinen että kukaan ei halua olla hänen kanssaan vaikka siitä maksettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Lukio on uusi mahdollisuus. Siellä heti tutustumaan ja hakemaan uusia kavereita. Moni tulee yksin lukioluokalle ja kaikilla on halu tutustua.
Pitää kyllä itse yrittää ja olla aktiivinen muiden suuntaan
Kyllä ne siellä lukiossakin huomaa että aapeen kakara on perseestä. Ei se saa kavereita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on siis niin vastenmielinen että kukaan ei halua olla hänen kanssaan vaikka siitä maksettaisiin?
Minä saatankin olla.
Kyllähän se hieman kirpaisee. Varsinkin, kun näkee muita ihmisiä yhdessä pitämässä hauskaa.
"Ole oma itsesi", ja paskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saatankin olla.
Kyllähän se hieman kirpaisee. Varsinkin, kun näkee muita ihmisiä yhdessä pitämässä hauskaa.
"Ole oma itsesi", ja paskat.
Miten niin "paskat"? Paikkansahan se pitää. Ole oma itsesi ja varmana saat juuri sinulle sopivia kavereita, JOS olet niitä saadaksesi. Ei välttämättä tapahdu, mutta edellytyksenä sille tuo omana itsenä oleminen on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kysyin pienellä budjetilla ruoka ideoita, sain 18 alapeukkua ja vihasia kommentteja "täällä sata ketjua jo tollasesta" "Mee töihin" "Lue aikaisemmat ketjut" " Yhyy sossu elätti, eikö raha riitä"
Vierailija kirjoitti:
Pyydä että koulu järjestää kavereita siellä lukiossa
Esim opo, rehtori tai luokanvalvoja voisi auttaa kaverin tai jopa vanhojen tanssikaverin etsinnässä.
Surullista. Omalla lapsella oli aikoinaan vähän samaa yläasteella, mutta lukiossa sai sitten kavereita.