Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.

Vierailija
14.06.2026 |

Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.

Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a

Kommentit (2310)

Vierailija
1681/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääpä kysyä läheiseltä joka on lastensuojelussa näiden ilmoitusten kartoittaja aiheuttaako toimia. Kuinka moni on aiheellinen. Suurinpiirteisen prosentin ilmoittaminen tokko rikkoo vaitiolovelvollisuutta.

Sitä mieltä hän on ettei yhtään aiheetonta sijoitusta tehdä. Ne ovat jo niin kalliitkin hva:lle koska sijoitettavista ei yleensä edes ole perhesijoitukseen vaan vaativat erikoisammattilaiset.

THL: 2025 tehtiin 117 000 ilmoitusta, joista 34 900 johti avohuollon toimien pariin. Siitä näet suhdeluvun. 

Vierailija
1682/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää nykyajan nuoret aikuiset kuvittelee? Itse olen syntynyt 60-luvulla. Äidilläni oli 7 lasta. Kertaakaan en ollut isovanhemmillani hoidossa, eivätkä muutenkaan auttaneet vanhempiani. Omat 3 lasta tein 90-luvun alussa. Muutamia kertoja olivat hoidossa mummolassa, esim kun olimme synnyttämässä. Tämä oli ihan ymmärrettävää, koska molemmat mummot olivat hoitaneet omat 7 lastaan ja molemmilla oli paljon lastenlapsia, toisella 14, toisella 17, eihän ne mitenkään ois voineet kaikkia olla auttamassa. Omia lapsenlapsia 6, eikä ole sellaista viikkoa, ettei joku heistä olisi hoidossa meillä. Sitten kuulee näitä, miten nykyvanhemmat ei jaksa sen yhden tai kahden lapsen kanssa, vaikka on subjektiiviset päivähoito-oikeudet, mitä meidän aikaan ei ollut. Omat lapset ei kyllä onneksi valita.

Lue ketju. Vanhemmuus nykyään vaativaa. Ennen ei ollut.

Vanhemmuus on aina ollut vaativaa, mutta vaatimukset ovat voineet muuttua ajan myötä. Tämä on sama harhaa kuin että ennen kaikilla oli vakituinen, hyväpalkkainen työ. Ei ollut. Ja jos valitatte nykyisestä työelämästä, niin muistakaa, että työssäkäyvät isovanhemmat ovat siellä samassa rumbassa. 

Minä olen elänyt lapsuuteni siellä sun 60-luvulla ja kaikki ystäväni ja siskoni hankkineet lapsensa 90-luvulla. Tiedän tasan tarkkaan, miten helvetin paljon helpompaa se vanemmuus silloin oli. Omat lapseni syntyneet 2002 ja 2004 ja heidän aikanaan huomasin selkeästi, että tämä nykyinen järjetön käytäntö alkoi tulla vallalle. Ehkä mm. siksi että lastensuojelulaki uudistettiin 2008. 

Samaan aikaan lapsiperheiden palvelut surkastuneet olemattomiin.

Lastensuojelulaki ei vaikuta normaaliin perheeseen mitenkään. 

Mitähän palveluja oli 60-luvulla jota ei nyt? Ihan hassuja puhutte.

Nyt on päivähoito ja esikoulu. ( 60-luvun esikoulu oli maksullinen.)  Nyt on leikkikentät sisätiloineen, avoimet leikkitilat , miksi niitä sanotaan?  En kuullut 60-luvulla asumistuista, hoitovapaista, lyhennetyistä työpäivistä Kelan korvaamina, en edes tiedä kaikkia nykyisiä lapsiperheiden etuuksia ja tukimuotoja 

Kyllä se kuule vaikuttaa, kun sen ilmoituksen voi kuka tahansa tehdä pelkällä subjektiivisella huolella. Aiemmin ilmoitus piti perustella. Ilmoitusmäärät ovatkin sitten räjähtäneet taivaisiin. 

Kaikki tämä on jo käsitelty ketjussa. Etsi sieltä, ei kukaan jaksa aina vaan samoja asioita moneen kertaan taivuttaa.

Ei kukaan tee normaalista perheestä lasua. Lasu kyllä käsittelee kaikki ilmoitukset.

Aina on esim poliisit tehneet lasun kännisistä lapsista.

Jos lapsi on paljon aiheetta koulusta pois kyllä kai lasu on aiheesta tehty silloin? 

Voivoi, kyllä tekee. Tyypillisiä ovat mm. sukulaisten tehtailemat, naapuririidoista seuranneet, instagram-päivitysten perusteella tehdyt, julkkiksista tehtaillut jne jne jne. ilmoitukset.

Viimeksi mm. eräästä pariskunnasta tehtiin Linnan juhliin osallistumisen takia lasu. Netti-ilmoituksen voi jättää ties missä kunnossa vaikka keskellä yötä suutuspäissään.

Mutta eihän silloin tarvitse lasua pelätä jos ilmoitus aiheeton.

Mullakin kyllä oma mielipide porukoista jotka tekee perheellään ja lapsillaan  tuloja ig tai youtube tai tiktok, mitä näitä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1683/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tuo viimeisin kirjoittaja josta taas käynnistyi tämä loputon isän etsimienn oli vuosien ajan kotona hoitamassa lapsia."

Mistä ihmeestä sinä sen tiedät????

Vierailija
1684/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No tuo viimeisin kirjoittaja josta taas käynnistyi tämä loputon isän etsimienn oli vuosien ajan kotona hoitamassa lapsia."

No kun hän itse kirjoitti niin, lol.

Vierailija
1685/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on paljon aiheetta koulusta pois kyllä kai lasu on aiheesta tehty silloin? 

Olen opettaja. Poissaoloihin on selkeät tuntirajat, milloin klassisesti ns huoli herää - mutta niissä ei ole mitään tolkkua, kun esimrkiksi korona-aikana ne ylittyivät KORONASÄÄNNÖSTEN TAKIA - ja silti sellaisia piti tehdä. Eli kyllä esimerkiksi silloin niitä ihan turhia virkavelvoitteella tehtiin.

Korona-aikana eikö sillä tietsikalla ilmoittauduttu ? En tiiä, ei oo pieniä lapsia mutta lapsenlapset sai koulusta läppärit käyttöön  etäopetustunteja varten.

( heillä oli kyllä kotonakin mutta koulua varten ottivat kun saivat)

Tosiaan tämä ihan mutua minulta yhden normaalikoulun perusteella.

Vierailija
1686/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nää nykyajan nuoret aikuiset kuvittelee? Itse olen syntynyt 60-luvulla. Äidilläni oli 7 lasta. Kertaakaan en ollut isovanhemmillani hoidossa, eivätkä muutenkaan auttaneet vanhempiani. Omat 3 lasta tein 90-luvun alussa. Muutamia kertoja olivat hoidossa mummolassa, esim kun olimme synnyttämässä. Tämä oli ihan ymmärrettävää, koska molemmat mummot olivat hoitaneet omat 7 lastaan ja molemmilla oli paljon lastenlapsia, toisella 14, toisella 17, eihän ne mitenkään ois voineet kaikkia olla auttamassa. Omia lapsenlapsia 6, eikä ole sellaista viikkoa, ettei joku heistä olisi hoidossa meillä. Sitten kuulee näitä, miten nykyvanhemmat ei jaksa sen yhden tai kahden lapsen kanssa, vaikka on subjektiiviset päivähoito-oikeudet, mitä meidän aikaan ei ollut. Omat lapset ei kyllä onneksi valita.

Vanhemmuus on aina ollut vaativaa, mutta vaatimukset ovat voineet muuttua ajan myötä. Tämä on sama harhaa kuin että ennen kaikilla oli vakituinen, hyväpalkkainen työ. Ei ollut. Ja jos valitatte nykyisestä työelämästä, niin muistakaa, että työssäkäyvät isovanhemmat ovat siellä samassa rumbassa. 

Minä olen elänyt lapsuuteni siellä sun 60-luvulla ja kaikki ystäväni ja siskoni hankkineet lapsensa 90-luvulla. Tiedän tasan tarkkaan, miten helvetin paljon helpompaa se vanemmuus silloin oli. Omat lapseni syntyneet 2002 ja 2004 ja heidän aikanaan huomasin selkeästi, että tämä nykyinen järjetön käytäntö alkoi tulla vallalle. Ehkä mm. siksi että lastensuojelulaki uudistettiin 2008. 

Lastensuojelulaki ei vaikuta normaaliin perheeseen mitenkään. 

Mitähän palveluja oli 60-luvulla jota ei nyt? Ihan hassuja puhutte.

Nyt on päivähoito ja esikoulu. ( 60-luvun esikoulu oli maksullinen.)  Nyt on leikkikentät sisätiloineen, avoimet leikkitilat , miksi niitä sanotaan?  En kuullut 60-luvulla asumistuista, hoitovapaista, lyhennetyistä työpäivistä Kelan korvaamina, en edes tiedä kaikkia nykyisiä lapsiperheiden etuuksia ja tukimuotoja 

Kyllä se kuule vaikuttaa, kun sen ilmoituksen voi kuka tahansa tehdä pelkällä subjektiivisella huolella. Aiemmin ilmoitus piti perustella. Ilmoitusmäärät ovatkin sitten räjähtäneet taivaisiin. 

Kaikki tämä on jo käsitelty ketjussa. Etsi sieltä, ei kukaan jaksa aina vaan samoja asioita moneen kertaan taivuttaa.

Ei kukaan tee normaalista perheestä lasua. Lasu kyllä käsittelee kaikki ilmoitukset.

Aina on esim poliisit tehneet lasun kännisistä lapsista.

Voivoi, kyllä tekee. Tyypillisiä ovat mm. sukulaisten tehtailemat, naapuririidoista seuranneet, instagram-päivitysten perusteella tehdyt, julkkiksista tehtaillut jne jne jne. ilmoitukset.

Viimeksi mm. eräästä pariskunnasta tehtiin Linnan juhliin osallistumisen takia lasu. Netti-ilmoituksen voi jättää ties missä kunnossa vaikka keskellä yötä suutuspäissään.

Mutta eihän silloin tarvitse lasua pelätä jos ilmoitus aiheeton.

Mullakin kyllä oma mielipide porukoista jotka tekee perheellään ja lapsillaan  tuloja ig tai youtube tai tiktok, mitä näitä on.

Aina se on epämiellyttävää, vaatii palkatonta työstä poissaoloa, kestää tolkuttoman kauan saada se selvitettyä ja aina on riski, että siellä on joku, joka takertuukin johonkin ihmeasiaan ja saat selvittää pidempään. Ja aina jää merkintä.

Ei se lasu jonkin instagram-päivityksen perusteella vaadi ollenkaan mitään ylläkuvattua. Mistähän taas lähti sulla pyörä keulimaan? Riittää että laitat ihan itsestäsi päivityksen ja siitä sitten joku alkaa paisutella ihan niinkuin sinäkin nyt teet hirveesti tulkintoja pienessä päässäsi.

Vierailija
1687/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana eikö sillä tietsikalla ilmoittauduttu ? En tiiä, ei oo pieniä lapsia mutta lapsenlapset sai koulusta läppärit käyttöön  etäopetustunteja varten.

Korona-aikaa kesti kyllä huomattavasti pidempään kuin sen ekan kevään muutamat etäkoulu-kuukaudet.

Vierailija
1688/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä ja miten voit tietää että juuri hän kirjoitti niin? Ihan tuossa vastausketjussa 1680 kirjoittaa jo samaan aikaan monta eri  kirjoittajaa, eikä kukaan kirjoita olleensa kotiäiti.

Vierailija
1689/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona-aikaa kesti kyllä huomattavasti pidempään kuin sen ekan kevään muutamat etäkoulu-kuukaudet.

Miksi lapset sitten oli koulusta aiheetta pois korona-aikaan?

Vierailija
1690/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapset sitten oli koulusta aiheetta pois korona-aikaan?

Enpä ole kirjoittanut että olivat aiheetta, vaan että ne poissaolotuntirajat ylittyi. 

Vierailija
1691/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä ja miten voit tietää että juuri hän kirjoitti niin? Ihan tuossa vastausketjussa 1680 kirjoittaa jo samaan aikaan monta eri  kirjoittajaa, eikä kukaan kirjoita olleensa kotiäiti.

Missä ihmeen vastausketjussa 1680??? Mistä sinä puhut?

Vierailija
1692/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä samat isovanhemmat veivät itse lapsensa mummoloihin vähintään kesä- ja hiihtolomilla. 

Vierailija
1693/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin viesteihin tulee jokaiseen juokseva numero. Numero näkyy kunkin viestin alussa oikeealla. Numerossa 1680 näkyy kokonaan vastausketju, minkä mukaan sinusta joku oli kotiäiti.

Vierailija
1694/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi päivähoitoa ei ennen kaikilla paikkakunnilla ollut saatavilla riittävästi. Miten se oli helppoa vanhemmuutta, kun oli vaikea saada vakituisia hoitajia ja päivittäinen huoli siitä, mihin lapset saa. Ja tätä monta vuotta peräkkäin. Tämän takia osa naisista jäi kotiin ja nyt heille ei sitten ole kertynyt riittävästi eläkettä säällisen elämiseen.

Vierailija
1695/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin viesteihin tulee jokaiseen juokseva numero. Numero näkyy kunkin viestin alussa oikeealla. Numerossa 1680 näkyy kokonaan vastausketju, minkä mukaan sinusta joku oli kotiäiti.

A) en voi tietää, puhutko sinä ylipäätään ollenkaan samasta asiasta kun äsken ainakin sotkit kokonaan ja B) täältä poistuu koko ajan kirjoituksia, joten sitä kirjoitusta ei välttämättä ole edes täällä enää. Ja se muuten muuttaa myös noita sun numeroitasi.

Vierailija
1696/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä samat isovanhemmat veivät itse lapsensa mummoloihin vähintään kesä- ja hiihtolomilla. 

Otapa kantaa mummolan kustannuksiin jos on kolmen lapsen ( 3x2) lapset kesät ja lomat hoidossa?

Miksi lapsenlapset tulisivat tähän lähiön kolmioon lomiksi kun sensijaan menevät laskettelemaan tai muuhun aktiiviharrastukseen?

Vierailija
1697/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi päivähoitoa ei ennen kaikilla paikkakunnilla ollut saatavilla riittävästi. Miten se oli helppoa vanhemmuutta, kun oli vaikea saada vakituisia hoitajia ja päivittäinen huoli siitä, mihin lapset saa. Ja tätä monta vuotta peräkkäin. Tämän takia osa naisista jäi kotiin ja nyt heille ei sitten ole kertynyt riittävästi eläkettä säällisen elämiseen.

Ihan sama huoli on nykyäänkin. Jännität saatko paikkaa, missähän se mahtaa olla, pidät lapsesi ankkurilapsena päivähoidossa, että saisit nuoremman samaan paikkaan, et saa, kuskaat lapsia eri puolille kaupunkia/kuntaa, matkoihin menee tuntitolkulla, anot siirtoa, odotat vuoden jne jne jne jne.

Sama koulun kanssa. Ikinä et tiedä mistä se paikka tulee, missä menee oppilaaksiottoalueen raja, onko koulu pystyssä koko alakouluajan, onko rakennus terve, joudutaanko parakkiin, missä parakit on, saatko sisarukset samaan kouluun vai eri kaupunginosiin jne jne jne.

Vierailija
1698/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan käsittämätön väite: lapsiperheiden palvelut surkastuneet?

Ne eivät ole surkastuneet 60-lukuun nähden vaan erinomaiset.  Eivät 90-lukuunkaan nähden. Kuopukseni oli 90-luvun alussa esikoulussa, se maksoi puolipäivähoidon hinnan.  Olin osapäivätöissä.

Vierailija
1699/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Samaan aikaan lapsiperheiden palvelut surkastuneet olemattomiin."

Riippuu tietenkin mitä palveluihin lasketaan. Päivähoidossa lapet ovat nyt enemmän kuin koskaan, sekin on tietysti palvelu. Samoin palvelua ovat iltapäiväkerhot jne. 

Mutta missä palvelussa on minusta menty täysin metsään, on lapsiperheiden mahdollinen kotiin saama kodinhoitopalvelu. Ennen oli tinkaan paikkaan mahdollista saada kunnalta käymään kodinhoitaja. Hän siis teki perheessä oikeita askareita, kokkasi, siivosi ja hoiti lapsia. Näitä sai kotiin jos oli vaikka ollut isossa leikkauksessa ja ei kyennyt kotia ja perhettä hoitamaan. Sai myös jos perheessä oli henkisiä ongelmia selvitä ja uupumusta. Nykyään on ainakin lehdissä kerrottu, että jos kunnasta jotain nimellistä apua uupuneeseen perheeseen saa, se on lähinnä joku taho istumaan sohvan  nurkkaan ja kyttäämään. 

Tuollaista oikeaa konkreettista auttaamista elämän hallintaan taarvittaisiin edelleen. Toki sitä varmaan olisi rahalla mahdollista ostaa, mutta ei lapsiperheissä sitä irtorahaa puissa kasva.

Vierailija
1700/2310 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan käsittämätön väite: lapsiperheiden palvelut surkastuneet?

Ne eivät ole surkastuneet 60-lukuun nähden vaan erinomaiset.  Eivät 90-lukuunkaan nähden. Kuopukseni oli 90-luvun alussa esikoulussa, se maksoi puolipäivähoidon hinnan.  Olin osapäivätöissä.

Ne ovat surkastuneet.

- Neuvolapalveluja todella vaikea saada, ihan lakisääteisiäkin, Helsingissä se hoitaja ja paikka on joka kerta eri eli etsit sitten katajanokkalaisena jotain Tankovainion tms. toimipistettä yhdellä kerralla, toisella kerralla taas asioita robotin kanssa Kalasatamassa jne. terveydenhoitajat vaihdettu mahdollisimman halpoihin hoitajiin

- Päivähoitoon vaikea päästä, hoito heikkotasoista, koska henkilöstöpula

- Terveyspalvelut tosi huonot

- Lakisääteinen kouluterveydenhuolto ei toimi ollenkaan, voi olla että lääkäriä ei näe koko 9 vuoden aikana, hoitajilla tuhansia oppilaita vastuullaan

- Koulut valtavia, opettajat vaihtuu säästösyistä koko ajan, oppikirjat voi puuttua kokonaan koko peruskoulun ajan

- Esikoulukin voi olla ihan muualla kuin missä tuleva koulu tai koti