Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Estääkö jokin köyhän perheen lasta kouluttautumasta lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi?

Vierailija
13.06.2026 |

Eikö köyhän perheen lapsen ole helppoa tehdä luokkanousu vain kouluttautumalla hyväpalkkaiseen ammattiin? Tuskin on mitään, mikä sitä estäisi. DI:ksi tai lääkäriksi vain kouluttautumaan.

Kommentit (547)

Vierailija
161/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaikilla mahdollisuus kouluttautua, olemme siitä kiitollisena asemassa. Jos puhutaan varakkaiden perheiden lapsien taloudellisesta tuesta, on niitä todella vähän. Aika harvalla vanhemmat kustantavat kaiken. Sisulla ja kodin tuella, kannustuksella on suurin merkitys. 

Sinulle voi olla, itselleni ei. Tein haluamani opinnot, eikä sitä voinut estää kodin kannustuksen puuttumiset. Minua ei ylipäätään edes kiinnostanut, mitä mieltä asiasta olivat.

Ymmärsinkö oikein, opinnoista huolimatta et ole tyytyväinen työelämään ? 

Ymmärsit jotakin, mitä ei millään tavalla kommentissa edes sivuttu. Kommentin idea oli se, että tein asiat niin kuin halusin, minua ei paljon huulien heiluttelut kannustusten muodossa hetkauttele, eikä minulla edes ole juurikaan ketään, joka mitään kannustaisi. 

Aloitan jotakin, suunnittelen etenemisen, asetan tavoitteen ja opin lopputulemasta. Muiden kannustukset eivät kuulu yhtäloon. Motivoidun omista saavutuksistani.

Sitä paitsi, opinnot eivät ole automaattinen tiketti onneen. Itselläni on mennyt suht mukavasti, mutta moni yhtä hyvä on juuttunut hyvinkin epäedullisiin tilanteisiin ja yrityksiin, joissa ei ole etenemismahdollisuuksia. Suhteet, tilaisuudet ja silkka tuuri ratkaisevat asioita huomattavan paljon.

Vierailija
162/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa mennään väärälle raiteelle jo pelkästään käsitteillä perhe, suku, vanhemmuus eikä ymmärretä lainkaan millaisista oloista ponnistavat ne joilta odotetaan suurinta harppausta luokkanousun nimissä. Kuvottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainoa este on oppilas itse. Se vaatii aika paljon paneutumista ja viitseliäisyyttä keskittyä ihan oikeasti siihen tulevaisuuteen. Mikään muu ei estä

Vierailija
164/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa mennään väärälle raiteelle jo pelkästään käsitteillä perhe, suku, vanhemmuus eikä ymmärretä lainkaan millaisista oloista ponnistavat ne joilta odotetaan suurinta harppausta luokkanousun nimissä. Kuvottavaa.

Itse olin suvun ensimmäinen ylioppilas ja akateeminen, koska edustin vanhempaa kaartia vanhempieni sukupolven lapsista. Nyt opiskelusaavutukset ovat suvussa arkipäivää.

Vierailija
165/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka odottaa? Mahdollisuus kyvykkäille ja motivoituneilla on taustasta riippumatta ( ymmärtäen, että kannustuksen ja tuen ja "suunnannäyttämisen" määrä voi vaihdella) Suomessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin pää kestää. Lapsuuden perheen varallisuus ei este eikä opiskelemaan pääse vanhempien ns. suhteilla.

Vierailija
166/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaikilla mahdollisuus kouluttautua, olemme siitä kiitollisena asemassa. Jos puhutaan varakkaiden perheiden lapsien taloudellisesta tuesta, on niitä todella vähän. Aika harvalla vanhemmat kustantavat kaiken. Sisulla ja kodin tuella, kannustuksella on suurin merkitys. 

Sinulle voi olla, itselleni ei. Tein haluamani opinnot, eikä sitä voinut estää kodin kannustuksen puuttumiset. Minua ei ylipäätään edes kiinnostanut, mitä mieltä asiasta olivat.

Ymmärsit jotakin, mitä ei millään tavalla kommentissa edes sivuttu. Kommentin idea oli se, että tein asiat niin kuin halusin, minua ei paljon huulien heiluttelut kannustusten muodossa hetkauttele, eikä minulla edes ole juurikaan ketään, joka mitään kannustaisi. 

Aloitan jotakin, suunnittelen etenemisen, asetan tavoitteen ja opin lopputulemasta. Muiden kannustukset eivät kuulu yhtäloon. Motivoidun omista saavutuksistani.

Sitä paitsi, opinnot eivät ole automaattinen tiketti onneen. Itselläni on mennyt suht mukavasti, mutta moni yhtä hyvä on juuttunut hyvinkin epäedullisiin tilanteisiin ja yrityksiin, joissa ei ole etenemismahdollisuuksia. Suhteet, tilaisuudet ja silkka tuuri ratkaisevat asioita huomattavan paljon.

Tässä ehkä on koko keskustelun ydin: ’ motivoidun omista saavutuksistani’.  Oma motivaatio on tärkein tekijä. 

Vierailija
167/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka odottaa? Mahdollisuus kyvykkäille ja motivoituneilla on taustasta riippumatta ( ymmärtäen, että kannustuksen ja tuen ja "suunnannäyttämisen" määrä voi vaihdella) Suomessa mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin pää kestää. Lapsuuden perheen varallisuus ei este eikä opiskelemaan pääse vanhempien ns. suhteilla.

Juur näin. Epäilen, että O. Stubb ajautui keskinkertaiseen englantilaiseen yliopistoon opiskelemaan, koska paperit eivät riittäneet mihinkään parempaan. Esimerkiksi Helsingin yliopistoon on vaikeampi päästä. Kansainvälisyydellä ikävä fakta on helppo pimittää.

Vierailija
168/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse köyhästä perheestä ja olen suorittanut DI-tutkinnon.

Eniten mitä kadun on se, että kukaan ei opettanut seuraavia juttuja, mitkä ovat Suomessa tutkinnon lisäksi todella olennaisia, jos haluaa pärjätä DI-tutkinnolla ja edetä uralla:

Harjoittele verkostoitumista jo lukiossa eläkä tuhlaa elämää täysin videopeleihin.

RUK tai AUK kannattaa suorittaa, olisi pitänyt kuunnella isän veljiä, eikä isää tässä. Olisin varmasti pärjännyt hyvin. 

Lähde vaihto-opiskelijaksi ja ota vaikka opintolainaa siihen. Itse kuuntelin vanhempia, jotka kirosivat lainat helvettiin ja asuvat edelleen vuokralla eläkkeellä. Tein töitä koko opiskeluajan, kuten myös monet koulutettujen vanhempien lapset.

Käy opiskelijabileissä ja verkostoidu. 

Pyri esimiestehtäviin, pomo ei ole mikään mulkku vaan tavallinen ihminen tavallisine ongelmineen. 

Vierailija
169/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vi tusti tää.

Köyhyys on Suomessa valinta. 

Vierailija
170/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin vi tusti tää.

Unohdat, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole rahkeita. Jos opiskelu on itselle helppoa, ei pysty samaistumaan sellaisiin ihmisiin, joille sama on ylitsepääsemätön haaste.

Vierailija
171/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Here we go. Et ymmärtänyt lukemaasi. Kaikilla ei ole mitään sellaisia käsitteitä elämässään kuten perhe, suku, vanhemmuus. Niin aloitetaan siitä kuinka pitkälle ponnistetaan kun koko lapsuus on ollut pelkkää eloonjäämistaistelua oman olemassaolon vuoksi. Aloitetaan kuule siitä.

Vierailija
172/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Here we go. Et ymmärtänyt lukemaasi. Kaikilla ei ole mitään sellaisia käsitteitä elämässään kuten perhe, suku, vanhemmuus. Niin aloitetaan siitä kuinka pitkälle ponnistetaan kun koko lapsuus on ollut pelkkää eloonjäämistaistelua oman olemassaolon vuoksi. Aloitetaan kuule siitä.

Tunnen ihmisiä, kenelle tämä on ollut motivaattori. Ollut halua päästä eteenpäin. Sen työn voi tehdä vain itse. 

Vierailija
173/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää joidenkin osalla varmasti paikkansa, mutta ilmiönä yhtä marginaalia kuin älyllisesti yksinkertainen voisi päästä pelkän rahan voimalla esimerkiksi lääketieteelliseen. Rima on hänelle auttamattoman korkea fysiologisten rajoituksien vuoksi. Suurimmalla osalla suomalaisista lapsista on suhtkoht siedettävä lapsuus, eivätkä molemmat vanhemmat ole heroiinin käyttäjiä tai alkoholisteja.

Vierailija
174/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kodin tuki puuttuu, se vaikuttaa paljon. 

Vierailija
175/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat voivat estää. Lähinnä siten, etteivät kannusta opiskelemaan niin pitkälle kuin lapsen rahkeet riittävät tai eivät tue matkan varrella.

Vierailija
176/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuatko Ap kuinka paljon tuollainen vaatii opiskelua. Minä suoritin vain pakollisen määrän mitä vaadittiin enkä ole innokas kuluttamaan lisää vuosia hukkaan vain kouluttamalla itseäni lisää. 

Tosin mitäpä sinä siitä ymmärtäisit kun taidat olla jälkeen jäänyt jo muutenkin. Sahajauhoa taitaa olla aivokoppasi täynnä.

Vierailija
177/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on halua ja riittävän lahjakas, mikään ei estä.

Riittävän lahjakas tosiaan riittää. Moni luulee että pitää olla huippulahjakas mutta peruskoulusta 7,5-8 keskiarvolla voi päästä opiskelemaan ja valmistua keskipalkkaiseen työhön, 3000-4000€/kk.

7 keskiarvolla voi saada helposti 8000e

Vierailija
178/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ehkä on koko keskustelun ydin: ’ motivoidun omista saavutuksistani’.  Oma motivaatio on tärkein tekijä. 

Motivaatio riittää opinnoista valmistumiseen saakka. Opinnosisa edetään vielä omalla panostuksella ja "reilulla pelilä". 

Sen jälkeen alkaa työelämän Fortuna -kuulapeli, jossa yksittäinen kuula pomppii hyvin paljon ulkoisista esteistä/ eduista ja muista pelaajista riippuen.

Omat osaamiset ovat vain osa yhtälöä. Suurimmaksi osaksi työelämän päättäjät ja portinvartijat päättävät, onko sinusta hyötyä heidän suunnitelmilleen ja oletko yksinkertaisesti tyyppi, jonka halutaan etenevän yhtään minnekään :) Ihan koulutuksista ja osaamisista riippumatta

Vierailija
179/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuatko Ap kuinka paljon tuollainen vaatii opiskelua. Minä suoritin vain pakollisen määrän mitä vaadittiin enkä ole innokas kuluttamaan lisää vuosia hukkaan vain kouluttamalla itseäni lisää. 

Tosin mitäpä sinä siitä ymmärtäisit kun taidat olla jälkeen jäänyt jo muutenkin. Sahajauhoa taitaa olla aivokoppasi täynnä.

Kirjoitin aiemmin, että omat vanhemmat voivat estää. Tässäpä oiva esimerkki sellaisesta ihmisestä joka voisi torpata lapsensa opinhalut.

Vierailija
180/547 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vi tusti tää.

Unohdat, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole rahkeita. Jos opiskelu on itselle helppoa, ei pysty samaistumaan sellaisiin ihmisiin, joille sama on ylitsepääsemätön haaste.

Näin se luonnonvalinta toimii. Eikä siinä mitään.

Se keskeinen ongelma ja epäkohta oin kuitenkin se, miten kaksi aivan yhtä hyvää ja motivoitunutta päätyvät aivan erilaisiinkin asemiin ja millaiset valintojen avaruudet kullekin kohdistuu.