Estääkö jokin köyhän perheen lasta kouluttautumasta lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi?
Eikö köyhän perheen lapsen ole helppoa tehdä luokkanousu vain kouluttautumalla hyväpalkkaiseen ammattiin? Tuskin on mitään, mikä sitä estäisi. DI:ksi tai lääkäriksi vain kouluttautumaan.
Kommentit (103)
Synnyin ali-ihmiseksi alimpaan kastiin ja sosiaaliluokkaan. Pääsin kuitenkin lukion jälkeen yliopistolle, ja valmistuin Otaniemestä DI:ksi ja sitten opiskelin LuK -tutkinnon ja lopulta valmistuin tekniikan tohtoriksi Otaniemestä. Onnistuin nousemaan ali-ihmisestä ihmiseksi, ts. tein luokkanousun. Sittemmin nousin ylimpään kastiin eli yli-ihmisten joukkoon tekemällä jotain sellaista, joka on vain yli-ihmiselle ominaista. Olen siis tehnyt luokkanousun ali-ihmisestä yli-ihmiseksi, joten voin olla tyytyväinen suoritukseeni.
No kaikki tietävät mikä estää aloittajaa tekemästä jotain elämällään.
Itsellä täytyy olla palo pyrkiä eteenpäin elämässä.
Tietysti vanhemmat yrittävät latistaa jos itsellään ei ole ollut halua opiskeluun.
Varakkaalla ja koulutetulla perheelle on paremmat mahdollisuudet tukea. En puhu pelkästä rahasta, vaan kannustavasta asenteesta koulua kohtaan ja kyvystä auttaa tehtävissä (peruskoulu, lukio, pääsykoe).
Rikkaan perheen lapsella on ihan eri tavalla mahdollisuuksia korotella yo-kokeen arvosanoja ja pyrkiä vaikka moneen kertaan sinne lääkikseen ja pidellä välivuosia. Jos sittenkin on liian tyhmä pää, voi sen tutkinnon hankkia ulkomailta ja pappa betalar. Köyhän on sitten syytä onnistua nopeammin.
Riippuu myös paljon millaiset eväät saa kotoa siihen opiskeluun ml. motivaatio.
Voi olla hieman eri juttu jos saa kirjaimellista coachausta ja konkreettisia neuvoja, opastusta menestyneeltä vanhemmalta vs. se, että vanhemmat hokevat "kyllä pitää opiskella" mutta ei koskaan että miksi tai ylipäätään miten. Myöskin se, että elää lapsuutensa matkaillen, hyvällä alueella omakotitalossa kasvaen jne. varmasti antaa hieman motivaatiota omiin opintoihin... Vanhempien verkostoja unohtamatta. Jotkut sanovat että esim. yliopistossa se varsinainen opiskelu ei välttämättä edes ole SE juttu, vaan verkostoituminen on.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä lapsilla ei ole ympäristössä sellaista tukea ja turvaa, minkä avulla sinne lääkikseen opiskellaan.
Kermaperseet alapeukuttamassa
- sivusta
Estää. Koulutus Suomessa EI OLE ilmaista.
250€ kuukaudessa on mitä saat opiskelijana. Et mitään muuta. Ei sillä Suomessa elä pitkää tutkintoa suorittaessa
Vierailija kirjoitti:
Usein vanhempien asenne: 'Mitä siellä koulussa tekee kun minäkin kävin siellä vain kääntymässä.'
Näin juuri. Olen itse köyhästä perheestä, mutta vanhemmillani oli aina positiivinen asenne opiskeluun ja minulle oli aina selvää, että menen lukioon ja sen jälkeen yliopistoon. Niinpä minusta tuli DI.
Monessa muussa perheessä saattoi olla paremmin rahaa käytössä, mutta vanhempien asenne opiskeluun nihkeä. Siinä on vaikea uskoa itseensä, jos koko lapsuuden ja nuoruuden vanhemmat puhuvat negatiivisesti koulusta ja opiskelusta ja selittävät, kuinka meidän perheestä on aina lähdetty kunnon töihin.
Vierailija kirjoitti:
250€ kuukaudessa on mitä saat opiskelijana. Et mitään muuta. Ei sillä Suomessa elä pitkää tutkintoa suorittaessa
Ei pidä paikkaansa. Opiskelijana saa noin 550e tai jopa enemmän esim. Helsingissä
miksi kukaan haluaisi tyhmistää itsensä insinööriksi, tai dildoinsinööriksi? näillähän ei ole mitään käsitystä todellisuudesta, ja puolisonsa on aina yhtä tumpelo. näille nauretaan jokapaikassa aina.
Kannattaa muistaa, että myöskään vanhempien oma akateemisuus ei ole mikään automaatti lapsen yliopisto-opinnoille. Lapsen opinnot voivat ihan yhtä hyvin jatkua ammattikoulun tai amk:n puolella.
Olen köyhästä perheestä ja vanhemmat matalasti koulutettuja. Vanhemmilla ei ollut osaa eikä arpaa siihen että opiskelin pitkälle ja tienaan nyt mukavasti. Oma motivaatio oli ja on kaikkein tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä lapsilla ei ole ympäristössä sellaista tukea ja turvaa, minkä avulla sinne lääkikseen opiskellaan.
Kyllä vain. Kun ei ole omassa elinympäristössä keskiluokkaisia ihmisiä esimerkkinä, niin ei osata edes nähdä millä muulla tavalla asiat voisi olla. Moni ei ymmärrä mikä merkitys kodilla ja sen asenteilla on. Jos lapsi ei saa mitään tukea koulunkäyntiinsä, niin sieltä on vaikea ponnistaa, kun ei ole tietoa eikä taitoa miten se tehdään. Jotkut harvat ovat tuohon pystyneet, mutta suuri enemmistö ei.
Itse olen lähtöisin vähävaraisesta duunariperheestä eikä vanhempani olleet kiinnostuneita koulussa pärjäämisestäni. Äitini sanoi ihan suoraan, että häntä ei kiinnostanut tippaakaan koulut eikä opiskelut. Eli ei sitten minunkaan koulunkäynnistä ollut kiinnostunut. Ei ollut kiinnostusta läksyihini, arvosanoihini jne. Vanhempani ei käyneet vanhempainilloissa, koska heitä ei kiinnostanut. Minulla oli oppimishäiriöitä, mutta sekään ei kiinnostanut. Asenne oli se, että kyllä opettaja hoitaa asian eikä sitä kotona enää tarvitse miettiä. Olivat näitä vanhempia joiden mielestä se riittää, että lapsi saa ruokaa ja katon pään päälle.
Vierailija kirjoitti:
miksi kukaan haluaisi tyhmistää itsensä insinööriksi, tai dildoinsinööriksi? näillähän ei ole mitään käsitystä todellisuudesta, ja puolisonsa on aina yhtä tumpelo. näille nauretaan jokapaikassa aina.
Onko suurin pelkosi, että sinulle nauretaan? Vai miksi väität, että niin tehtäisiin yhtään kenellekään? Todellisuus taas on kovin venyvä käsite, jokaisella on omat kuplansa. Toivottavasti sellaiset, joissa viihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta. Toisaalta harvassa maassa tuetaan opiskelua niin paljon kuin Suomessa. Ongelma on vain se, että koulutuscei suoraviivaisesti takaa esimerkiksi parempaa palkkaa. Ja, jos näkee ja arvottaa kaiken vain rahassa, niin kärsivällisyys ja maltti tai ylipäätään asenne opiskella mitään voi olla heikko, baikka se saattaisi mahdollistaa, jotain sellaista, jota kaiken rahassa arvottava ei loskaan pysty tajuamaan. Ja ei en väitä että rahalla ei olisi mitään merkitystä. Varmasti on mutta on surkeaa, jos se on ainoa asia, jolla srvottaa ja arvioi kaiken
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi asuu solussa ja on pärjännyt ilman opintolainaa. Läppärin sai yliopistolta ja muutenkin elelee hyvin vaatimattomasti.
Periaatteessa joo. Mutta minä en saanut kotoa mitään apua tai kannustusta kouluun. Olen älykäs ja koulun toki hoidin ihan hyvin vaikka en yhtään panostanut. Puuttuu motivaatio ja kunnianhimo. Silloin ei myöskään ollut oikein edes tietoa mahdollisuuksista. Lisäksi kiusattiin koko yläkoulun ajan. En vaan halunnut niiden kanssa vielä lukioonkin, kun ei pikkukaupungissa ollut kuin se yksi lukio.
Lääkäri olisi ehkä sellainen ammatti, mikä voisi kiinnostaa, mutta siihenkin pitäisi panostaa ihan liikaa että edes pääsisi lääkikseen ja olen jo nelikymppinen. Tein pitkään duunarihommia ja tykkäsin siitä kyllä. Ala on vain muuttunut aika paljon huonompaan suuntaan ja nyt opiskelen lähihoitajaksi ja samalla käyn sairaanhoitajan kursseja. Olisin toki voinut hakea suoraan sairaanhoitajaksi, mutta lähihoitajan koulutus sattui alkamaan sopivasti ja sillä pääsee nopeasti työhön kiinni. Ja ilmaiset opinnot avoimen AMK puolella. Lisäksi näkee onko hoitoala nyt se oma juttu.
Edellisessä asuinalueella kyllä häiriköi varakkaampien kakarat. Köyhät välittää lapsistaan.