Estääkö jokin köyhän perheen lasta kouluttautumasta lääkäriksi tai diplomi-insinööriksi?
Eikö köyhän perheen lapsen ole helppoa tehdä luokkanousu vain kouluttautumalla hyväpalkkaiseen ammattiin? Tuskin on mitään, mikä sitä estäisi. DI:ksi tai lääkäriksi vain kouluttautumaan.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Estää. Koulutus Suomessa EI OLE ilmaista.
250€ kuukaudessa on mitä saat opiskelijana. Et mitään muuta. Ei sillä Suomessa elä pitkää tutkintoa suorittaessa
Et laske mukaan opiskelijan asumistukea etkä opintolainaa. Mutta esim. juuri asenne opintolainan ottamiseen on sellainen, joka voi estää köyhästä tai vähän koulutetusta perheestä tulevan nuoren opiskelut. Ei uskalleta ottaa tarvittaessa opintolainaa, vaikka se on vähäriskisin laina, mitä Suomessa voi saada.
Harva älykäs ja kyvykäs päätyy köyhäksi. Koska älykäs usein keksii keinot päästä köyhyydestä. Harva pärjääväinen, lahjakas, älykäs jne. myöskään kelpuuttaa puolisokseen mitään umpityhmää elämänkallua. Nämä pariutuvat keskenään. Geenien vuoksi jälkeläiset ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä vanhempiensa kaltaisia. Kierre on valmis.
älykkyyosamäärä korreloi sosioekonomisen aseman kanssa
Vierailija kirjoitti:
Itsellä täytyy olla palo pyrkiä eteenpäin elämässä.
Tietysti vanhemmat yrittävät latistaa jos itsellään ei ole ollut halua opiskeluun.
Minulle ainakin jankattiin, että lukion käyminen ja opiskelu oli herraskaista hömpötystä. Asiat menivät siihen pisteeseen, että muutin pois heti kun täytin 18. Oli aivan järjetöntä kiusaamista ja mollaamista elämä lapsuudenperheen kanssa. Emme ole väleissä keskenämme. Ei ole tullut ikävä.
Ei estä mikään.
Tunnen useampia, joilla on lapsuudessa taustalla vanhempien köyhyyttä, eroa, alkoholismia, henkistä tai fyysistä pahoinpitelyä, ja niin vaan ovat nykyään dippainssejä.
Eivät ole jääneet menneisyyteen vellomaan ja surkuttelemaan, vaan tehneet kovaa työtä saavuttaakseen elämällään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Harva älykäs ja kyvykäs päätyy köyhäksi. Koska älykäs usein keksii keinot päästä köyhyydestä. Harva pärjääväinen, lahjakas, älykäs jne. myöskään kelpuuttaa puolisokseen mitään umpityhmää elämänkallua. Nämä pariutuvat keskenään. Geenien vuoksi jälkeläiset ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä vanhempiensa kaltaisia. Kierre on valmis.
Unohtamatta iskän ja äiskän verkostoja. Tiedän tapauksia missä on menty, vailla mitään kokemusta, johonkin mukavaan päällikkötason hommaan. Toki sen voi aina selittää geeneillä, että ollaan vaan kaikin puolin ylivertaisia saastaisiin kalluihin nähden. ;D
Ainakin turvallisen lapsuuden vakavaraisessa perheessä kokeneelle opiskelu on helpompa. Kotona oltiin kiinnostuneita asioita, kannustettiin opiskelemaan mutta ei patistettu esimerkiksi lukioon tai yliopistoon ammattikoulun sijaan, arki oli lapsuudesta alkaen mukavaa ja turvallista, oli mahdollisuuksia harrastaa mitä halusi, oli kavereita ja lomilla tehtiin ulkomaanmatkoja perheen kanssa. Lapsille mahdollistettiin kielikurssit ja säästöillä tehtiin reissuja välivuoden aikana. Sellaisista lähtökohdista oli hyvä olla optimistinen ja lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaalla ja koulutetulla perheelle on paremmat mahdollisuudet tukea. En puhu pelkästä rahasta, vaan kannustavasta asenteesta koulua kohtaan ja kyvystä auttaa tehtävissä (peruskoulu, lukio, pääsykoe).
Itse olen ammattikoulun ja lukion käynyt, matalapalkkainen pätkätyöläinen mutta ei se minua estänyt kannustamasta lastani jatkamaan opiskelua pidemmälle. Saikin ammattikorkeakoulututkinnon ja tuurilla heti vakituisen työn. Eikä tarvinnut apua missään koulutehtävissä, koulusta saa tukea ja neuvoja. Kannustusta on sekin että tekee itsestään varoittavan esimerkin. Tähän päädyt jos et opiskele. Tehosi meillä. Lapsella tuplapalkka minun tuloihin nähden, kevyempi työ ja hyvät edut. Moni vanhempi ei kannusta edes peruskoulussa tekemään läksyjä vaan sanoo että ihan turhaa hommaa opiskelu. Voi minkä karhunpalveluksen lapsilleen tekevät. Olen muillekin nuorille sanonut että lue ja opiskele nyt nuorena, vanhana ja työssä ollessa se on huomattavasti rankempaa.
Vanhemmilta peritty tyhmyydestä estää. Aika menee omaan ulkonäköön panostamiseen. Tyhmiä ei kiinnosta muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtamatta iskän ja äiskän verkostoja. Tiedän tapauksia missä on menty, vailla mitään kokemusta, johonkin mukavaan päällikkötason hommaan. Toki sen voi aina selittää geeneillä, että ollaan vaan kaikin puolin ylivertaisia saastaisiin kalluihin nähden. ;D
On geeneillä, mutta sitäkin enemmän esikuvilla ja opastuksella merkitystä. Tiedän suvun missä kolmannessa polvessa vedetään peruskoulusta päälle 9 keskiarvolla tai lukiosta pelkkiä laudatureita. Jotain he selkeästi tietävät, kun jälkikasvu kuitenkin asuu eri alueilla ja käyvät eri kouluja, mutta menestys on samaa.
Opiskeluakin on monenlaista. Itselle se oli aina sitä, että vaan luetaan jotain todella tylsää tekstiä joka sitten yritetään muistaa... Jos olisin silloin tiennyt että on ihan oikeita opiskelustrategioita, muistamistekniikoita jne. Olisi omakin koulumenestykseni voinut olla hieman erilaista.
Miksi et ole nyrkkeilyn maailmanmestari?
Miksi et ole käynyt avaruudessa?
Miksi et ole menestynyt taidemaalari?
Miksi et ole huippuluokan säveltäjä?
Miksi et ole edes Hävittäjälentäjä?
Kaikilla on noihin samat mahdollisuudet.
Ei kouluttautumalla tänä päivänä saa luokkanousua tapahtumaan. Tulotason nousun tietenkin saa aikaiseksi, jos töitä jaksaa tehdä.
Mun eräs kouluja käymätön matalapalkkakaveri sanoi minunkin kuulleni lapselleen, että ei sinun kannata lukioon mennä kun sinne pääsee vain eliitin lapset, ei myöskään kannattanut edes hakea kesätöitä, koska ei ole suhteita jne.
Se on yllättävää miten vähän elämässä saa aikaiseksi jos ei edes yritä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin turvallisen lapsuuden vakavaraisessa perheessä kokeneelle opiskelu on helpompa. Kotona oltiin kiinnostuneita asioita, kannustettiin opiskelemaan mutta ei patistettu esimerkiksi lukioon tai yliopistoon ammattikoulun sijaan, arki oli lapsuudesta alkaen mukavaa ja turvallista, oli mahdollisuuksia harrastaa mitä halusi, oli kavereita ja lomilla tehtiin ulkomaanmatkoja perheen kanssa. Lapsille mahdollistettiin kielikurssit ja säästöillä tehtiin reissuja välivuoden aikana. Sellaisista lähtökohdista oli hyvä olla optimistinen ja lähteä opiskelemaan.
Sinun ja minun lähtökohdat elämässä ovat yö ja päivä.. Hyvin kiitollinen saat olla ja mitä ilmeisimmin oletkin.
Olet tuntematon minulle, mutta olen onnellinen puolestasi.
En halua olla DI tai Lääkäri.
Hämmästyttävää eikö?
Tykkään nykyisestä työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos on halua ja riittävän lahjakas, mikään ei estä.
Jos kotona ei ole oppinut riittäviä sosiaalisia taitoja, ei pääse etenemään vaikka olis mimmonen iilonmask.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole nyrkkeilyn maailmanmestari?
Miksi et ole käynyt avaruudessa?
Miksi et ole menestynyt taidemaalari?
Miksi et ole huippuluokan säveltäjä?
Miksi et ole edes Hävittäjälentäjä?
Kaikilla on noihin samat mahdollisuudet.
Monella olisi mahdollisuus, jos omistautuisi asialle pl. fyysiset rajoitteet. Esim. hävittäjälentäjä ei saa olla yli 190cm pitkä. Ei kitaravirtuoosiksi tulla päämäärättömästi rämpyttämällä kitaraa 30 minuuttia päivässä, tai soittamatta ollenkaan. Tai huippu-urheilijaksi käymällä jossain höntsämatseissa kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eräs kouluja käymätön matalapalkkakaveri sanoi minunkin kuulleni lapselleen, että ei sinun kannata lukioon mennä kun sinne pääsee vain eliitin lapset, ei myöskään kannattanut edes hakea kesätöitä, koska ei ole suhteita jne.
Se on yllättävää miten vähän elämässä saa aikaiseksi jos ei edes yritä.
Kertomasi perusteella tuon voisi muotoilla myös niin, että hyvin vähän saa elämässä aikaiseksi, jos ei edes kannusteta yrittämään.
Kouluttauduin, vaikka vanhempien mielestä se oli turhaa puuhaa. Opiskellessa kirjat oli itselle hirveän kalliita, joten opiskelin koulun kirjastossa jos kirjaa ei järjestynyt lainaan. En tiennyt mitään tulevasta työelämästä, kun omat vanhemmat tai lähisuku ei ole kouluttautuneet mihinkään siisteihin sisähommiin.
Tässäpä hyvä esimerkki asenteesta, mikä estää lasta kouluttautumasta. Tämä saattaa olla provo, mutta on tällaista asennetta ihan todellisuudessakin.