Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LK: vanhempien mielestä 1-2 vuotta on sopiva ikä aloittaa varhaiskasvatus

Vierailija
13.06.2026 |

Suurin osa vanhemmista suhtautuu pienten lasten varhaiskasvatukseen myönteisesti. Kelan ja THL:n julkaiseman tutkimuksen mukaan vanhempien mielestä 1–2-vuotias on sopivan ikäinen aloittamaan päiväkodin varhaiskasvatuksessa.

https://www.lapinkansa.fi/lapsi-ei-tarvitse-paivakodin-varhaiskasvatust…

Mikäs tämä tutkimus on, sillä en tiedä AINUTTAKAAN vanhempaa, jonka mielestä 1v on sopiva ikä aloittaa päiväkoti?? Oma otanta toki on pieni, mutta edes somen palstoilla ei ole tullut vastaavaa eteen.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni sitäkin on tutkittu, että ne, jotka eivät palaa töihin kun lapsi on vuoden ikäinen heillä ei ole työtä johon palata.

Niin käytännössä nainen joutuu valitsemaan että oma talous vai lapsen optimaalinen kasvatus. Jos valitsee lapsen niin oma loppuelämä menikin sitten ojassa ja mies varastaa lapset jonkun vosun luo, joka käy työssä. 

Ja sitten ihmetellään, kun a. lapsia ei synny b. lapset ovat helvetin tyhmiä. Ihan itse olette raivopäisen naisenriistojärjestelmänne rakentaneet.

Vierailija
22/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varhaiskasvatus alkaa liian myöhään niin on riskinä, että varhaiskasvatussuunnitelmien tavoitteet eivät täyty lapsen kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna se päikkyyn laittaminen on helpompaa perustella ulospäin tuolla "tarpeella laadukkaaseen varhaiskasvatukseen " kun sanoa suoraan, että tulee hulluksi kotona ja haluaa vaan takaisin (aikuisten) ihmisten ilmoille ja töihin normaalille palkkatulolle. 

Mutta mikä paskamyrsky rehellisestä vastauksesta seuraisikaan.

Riippuu kyllä ihmisestä. Minulla ei ollut mikää kiire siihen oravan pyörään takaisin.

Vierailija
24/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin syynä oli asuntolainan lyhentäminen ja se, ettei oman lapsen hoitaminen kerrytä eläkettä. Olisin eläkkeellä hyvin katkera siitä, että en tienannut itselleni eläkettä.

Meillä lapsia kolme.

Vierailija
25/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna se päikkyyn laittaminen on helpompaa perustella ulospäin tuolla "tarpeella laadukkaaseen varhaiskasvatukseen " kun sanoa suoraan, että tulee hulluksi kotona ja haluaa vaan takaisin (aikuisten) ihmisten ilmoille ja töihin normaalille palkkatulolle. 

Ei kai kukaan ajattele noin? Rahaa nyt vain on saatava jostain. Vuokraan voikin saada asumislisää, mutta asunnon omistajana ei lainoja 280€ hoitolisällä lyhennetä ja muita tukia et saa. Taloudellisestakaan pakosta huolimatta en ajattele, että päiväkoti olisi huono asia lapselle. 

Vierailija
26/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni 3-vuotiaana. Ja mielellään perhepäivähoitajalla. 

Perhepäivähoitajilta puuttuu varhaiskasvatustieteen koulutus. Sama kuin laittaisi lapsen kouluun jossa opetuksesta huolehtii koulunkäyntiavustaja.

Vierailija
27/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai he niin sanovat ja koittavat uskotella että se olisi lapselle hyväksi kun dumppaavat vauvoja toisten hoitoon. Talot ja materia menee lapsien edelle. Toisilla olisi vara jäädä kotiin muutamaksi vuodeksi mutta eih, hirveä kiire päästä töihin ja tekemään uraa. Ei osata olla omien lapsien kanssa.

Miesten vuoro, mutta miehet ei halua. Naiset on lähes vuoden kotona ja miehet eivät suostu olemaan toista vuotta.

Vierailija
28/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen sanonut tuon rehellisesti ja myös sen, ettei mies suostunut jäämään vuorostaan.

Vierailija
29/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että päiväkotia kritisoivat eniten äidit keiden työ on tasoa Tokmannin kassa tai sairaanhoitaja. Siis ne keiden työ on todella hektistä, raskasta ja kuormittavaa ja/tai tylsää, toistavaa ja huonosti palkattua. Heille perhevapaalla oleminen on ainut tauko elämässä työelämästä. Uskon, että aidosti oikeasti viihtyvät kotona lastensa kanssa, mutta alitajuntaisesti taustalla on varmasti myös haluttomuutta palata töihin mistä kumpuaa tarve vouhottaa niille äideille ketkä palaavat jo aiemmin tyytyväisinä työelämään.

Vierailija
30/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen sanonut tuon rehellisesti ja myös sen, ettei mies suostunut jäämään vuorostaan.

Kiitos sinulle siinä tapauksessa, että osaltasi rikot tätä tabua siitä, että kaikki äidit haluaisivat vaan elää 24/7 jossain vauvakuplassa. Osa totta kai haluaa eikä siinä ole mitään pahaa todellakaan, mutta kun ne kaikki ei vaan olla samanlaisia. Ja kun ei asu "ihmisten ilmoilla", niin kotonaolo käy hyvin nopeasti hajottavaksi. 

Vierailija
31/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että päiväkotia kritisoivat eniten äidit keiden työ on tasoa Tokmannin kassa tai sairaanhoitaja. Siis ne keiden työ on todella hektistä, raskasta ja kuormittavaa ja/tai tylsää, toistavaa ja huonosti palkattua. Heille perhevapaalla oleminen on ainut tauko elämässä työelämästä. Uskon, että aidosti oikeasti viihtyvät kotona lastensa kanssa, mutta alitajuntaisesti taustalla on varmasti myös haluttomuutta palata töihin mistä kumpuaa tarve vouhottaa niille äideille ketkä palaavat jo aiemmin tyytyväisinä työelämään.

Sairaanhoitajaa en kyllä allekirjoita, mutta sellaiset äidit, joilla ei ole koulutusta tai edes sitä työpaikkaa. On kai se helppo jättäytyä kotiin lasten varjolla, kun ei tarvitse stressata työnhakua tai sitä matalapalkka-alaa. Ja monesti on myös runsas tukiverkko, joka hoitaa lapsia viikonloppuisin.

Vierailija
32/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvattajana sanoisin että keskimäärin 2,5 vuoden ikä on optimaalisin ikä aloittaa varhaiskasvatus päiväkodissa. Sitä pienemmille kotihoito tai perhepäivähoito on parempi hoitomuoto. Kokemusta minulla on sekä päiväkodista, ryhmämuotoisesta perhepäivähoidosta ja kerhotoiminnasta. 

Tämä perustuu ihan puhtaasti lapsen kehitykseen ja täten lapsen kykyyn sopeutua varhaiskasvatusympäristöön. 2,5-vuotias osaa keskimäärin jo puhua, on päiväkuiva tai lähellä sitä, syö, pukee ja riisuu itse tai ainakin harjoittelee sitä, rinnakkaisleikkien sijasta alkaa olla jo kiinnostuneempi vuorovaikutuksellisesta leikistä ikätovereiden kanssa, jaksaa jo istua hetken paikallaan ja osallistua esim yhteisiin tuokioihin tai muuhun yhteiseen tekemiseen, huolii jo useamman hoitajan ja pystyy yleensä irtaantumaan vanhemmasta hyvin hoitopäivän ajaksi (alun totuttelun jälkeen), sekä pitämään vanhemman mielessä hoitopäivän ajan. 

Tätä pienemmät lapset tarvitsevat keskimäärin vielä paljon enemmän fyysistä hoitamista ja he kiinnittyvät ensisijaisesti vielä aikuiseen ja yhteen hoitajaan; jonka varmistaminen olisi myös tärkeää, mutta ei päiväkotimuotoisessa varhaiskasvatuksessa usein onnistu. Heille sen vuoksi oman vanhemman hoito, oma hoitaja kotiin tai pienimuotoinen perhepäivähoito olisi parempi. 

Nämä ovat toki ideaaleja, perheiden tilanteet usein ei. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Lisäksi lapset on yksilöitä, aina on niitä 1-vuotiaita jotka pärjää päiväkodissa hyvin ja sit niitä 4-vuotiaita, joiden olisi parempi olla jossain muualla vielä hoidossa kuin isossa päiväkotiryhmässä. 

Vierailija
33/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoinen aloitti 1,5-vuotiaana. Jäi sit pois kolmivuotiaana toisen lapseni myötä ja sitten olinkin muutaman vuoden kotona. Näin ollen nuoremmat aloitti päiväkodissa 5- ja 3-vuotiaina. Kaikki pärjänneet aivan yhtä hyvin, nyt jo aikuisia/lukiolaisia.

Meillä esikoinen jäi päiväkotiin, vaikka kuopus syntyi. Kuopuskin meni sitten vähän päälle 1-vuotiaana samaan päikkyyn. Nyt tulee alapeukkua ja paheksuntaa!

Vierailija
34/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaa en kyllä allekirjoita, mutta sellaiset äidit, joilla ei ole koulutusta tai edes sitä työpaikkaa. On kai se helppo jättäytyä kotiin lasten varjolla, kun ei tarvitse stressata työnhakua tai sitä matalapalkka-alaa. Ja monesti on myös runsas tukiverkko, joka hoitaa lapsia viikonloppuisin.

Se on kyllä totta, että näillä äideillä on usein aivan poikkeuksellinen turvaverkko (hoitoapu, rahallinen tuki), ja sitten paasaavat yleensä äänekkäimmin siitä miten he valitsivat lapsen hyvinvoinnin rahan sijasta ja hoitivat lapsensa itse. Tunnen näitä useampia.

Vierailija
35/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai he niin sanovat ja koittavat uskotella että se olisi lapselle hyväksi kun dumppaavat vauvoja toisten hoitoon. Talot ja materia menee lapsien edelle. Toisilla olisi vara jäädä kotiin muutamaksi vuodeksi mutta eih, hirveä kiire päästä töihin ja tekemään uraa. Ei osata olla omien lapsien kanssa.

Se on se dilemma, että halutaan lapsia, mutta vasta kun se lapsi on, niin tajutaan, että sen pitäminen onkin ihan perseestä ja ihan liian vaivalloista.

Kohta saadaan taas lukea vanhemmilta valituksia, että on niin rankkaa kun pitää muutama viikko kestää sitä omaa lasta kotosalla, kun ollaan lomalla.

Aika surullistahan tuo jo on. Toivoisi että ihmiset vaan jättäis lapsia tekemättä, kun se koetaan sitten noin rasittavaksi. Ikäänkuin halutaan lapsia, mutta vain ne mukavat ja parhaat palat siitä vanhemmuudesta.

Vierailija
36/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että näillä äideillä on usein aivan poikkeuksellinen turvaverkko (hoitoapu, rahallinen tuki), ja sitten paasaavat yleensä äänekkäimmin siitä miten he valitsivat lapsen hyvinvoinnin rahan sijasta ja hoitivat lapsensa itse. Tunnen näitä useampia.

Kyllä. Sitten toki tulee joku uniikki av-mamma sanomaan, että ihan yksin hoidettiin ja syötiin kynsiä, mutta pääasia, että lapset sai olla kotona... Tunnen näitä myös ja heillä on runsaasti apukäsiä, mutta se toinen vanhempi harvemmin edes osallistuu lasten hoitoon :D joutuu raukka olemaan aina töissä, että rahaa tulee...

Vierailija
37/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä esikoinen aloitti 1,5-vuotiaana. Jäi sit pois kolmivuotiaana toisen lapseni myötä ja sitten olinkin muutaman vuoden kotona. Näin ollen nuoremmat aloitti päiväkodissa 5- ja 3-vuotiaina. Kaikki pärjänneet aivan yhtä hyvin, nyt jo aikuisia/lukiolaisia.

Meillä esikoinen jäi päiväkotiin, vaikka kuopus syntyi. Kuopuskin meni sitten vähän päälle 1-vuotiaana samaan päikkyyn. Nyt tulee alapeukkua ja paheksuntaa!

Miksi sulla on lapsia? Miksi teit toisen lapsen, kun et halua ensimmäisenkään kanssa olla?

Vierailija
38/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulla on lapsia? Miksi teit toisen lapsen, kun et halua ensimmäisenkään kanssa olla?

Iiiiih. Mietipä sitä :) kysytkö samaa mun mieheltä?

Vierailija
39/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin lapsi meni päiväkotiin 5-vuotiaana, keskimmäinen 2,5-vuotiaana ja nuorin 1,5-vuotiaana. 

Parhaiten aloitus sujui 5-vuotiaalla ja 1,5-vuotiaalla. 2,5-vuotiaalla oli uhmaikä ja hirveä eroahdistus.

Vierailija
40/86 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks viedä 1 vuotias vieraan kasvatettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme