Borrelioosi ilman ihottumaa?
Onko teillä ollut borrelioosia ilman ihottumaa? Pitikö odottaa vasta-aineiden nousua (jopa viikkoja) ennen kuin saitte antibiootit?
Minua puri punkki ja punoitusta on nyt 2,5 viikon päästä vain parin sentin alueella puremakohdassa. Viimeisen viikon ajan olen kuitenkin kärsinyt tosi monista muista borrelioosiin sopivista oireista (esim kuumeilu/lämpöily ilman hengitystieinfektio-oireita, lihassäryt, päänsärky). Läheisiin tauti ei ole tarttunut.
Vasta-aineet otettiin jo ennen kuin kaksi viikkoa oli mennyt puremasta ja vähemmän yllättäen olivat negatiiviset. Seuraava lääkärin aika viikon päähän. Pitääkö tässä tosiaan odotella vasta-aineiden nousua antibioottien saamiseksi ja ottaa riski infektion kroonistumisesta?
Kommentit (27)
Vielä vinkki: apteekista saa testin, toimii, jos punkin irroittaa itse. Punkki murskataan ja laitetaan nesteeseen. Testi näyttää, oliko punkissa borrelioosia.
Terveystalosta ei saa !itään reseptiä mihinkään eikä kunnan hammashoidosta saa eikä Aavalta kuin kaikki saa lähetteen terapiaan oli vaikka kipu kantapäässä . Lääkärit tekee keskenään bisnestä lypsää asiakkaan rahat . Siksi . Mutta myös terveystalon gynet ei anna reseptejä eikä tutki ihoa . Ei mittaa kuumetta. Ei väliä . Raha tuli vaikka ei tee mitään. 200€ käynti. Yksityinen hammaslääkäri antoi antibiootit niin parani kuume kuin punkkitauti . Samalla kuin tulehdus parani ikenestä. Mitä helvettiä nää jotkut haluaa ihmisten kuolevan ?
Kannattaa ravistaa ulkovaatteet ja pestä erillään alusvaatteista . Kuin ostaa sellainen vaateharja missä se liimatela. Siihen jää irtopunkit.
Vierailija kirjoitti:
Terveystalosta ei saa !itään reseptiä mihinkään eikä kunnan hammashoidosta saa eikä Aavalta kuin kaikki saa lähetteen terapiaan oli vaikka kipu kantapäässä . Lääkärit tekee keskenään bisnestä lypsää asiakkaan rahat . Siksi . Mutta myös terveystalon gynet ei anna reseptejä eikä tutki ihoa . Ei mittaa kuumetta. Ei väliä . Raha tuli vaikka ei tee mitään. 200€ käynti. Yksityinen hammaslääkäri antoi antibiootit niin parani kuume kuin punkkitauti . Samalla kuin tulehdus parani ikenestä. Mitä helvettiä nää jotkut haluaa ihmisten kuolevan ?
Tuohan oli mielenkiintoista juttua Terveystalosta.
Borrelioosin aiheuttama ihottuma oli jo paranemaan päin antibioottien ansiosta (resepti oli saatu onneksi kunnalliselta, kun Terveystalossa eivät tunnistaneet), niin seuraavalla (muulla) käynnillä Terveystalon lääkäri sanoi siitä että hän laittaisi tutkimuksiin, että olisiko se sittenkin ollut veritulppa. Asiakas koetti turhaan kysellä, että miksi se sitten alkoi parantua heti terveyskeskuslääkärin määräämillä antibiooteilla (eikä tietenkään halunnut mitään veritulppatutkimuksia).
No haloo, veritulppa oireilee kyllä ihan eri tavalla kuin borrelioosi eikä parane antibiooteilla kuten borrelioosi tai Lymen tauti.
En ainakaan tässä tapauksessa ymmärrä yksityisten lääkäriasemien toimintaa. Tutkimusta ja tutkimusta, ja potilaalle tärkeä hoito saa viivästyä.
Borrelioosi tullut ilman mitään havaittavaa ihoreaktiota. Hoito viivästyi vuosia. Nymfitkin sitä levittävät ja pienimpiä on mahdoton huomata.
Kannattaa mennä eri lääkärille, vaikka yksityiselle. Pojallani oli se rengas ja kuumetta. Tk:n "borrelioosihoitaja" väitti, ettei ole, kun rengas on tullut vasta parin viikon kuluttua ja vaikka itse poistin helkutin lujassa olleen punkin eli näköhavainto oli. Yksityisellä tunnistettiin heti. Soitin tk:n ylilääkärille, joka lupasi pikakouluttaa hoitajat tunnistamaan borrelioosin. Vasta-aineisiin en luottaisi. Jos punkki on löytynyt aamulla, se on todennäköisesti ollut siinä jo illalla. Jos punkki irtoaa helpolla, borrelioosi tuskin on tarttunut.