Borrelioosi ilman ihottumaa?
Onko teillä ollut borrelioosia ilman ihottumaa? Pitikö odottaa vasta-aineiden nousua (jopa viikkoja) ennen kuin saitte antibiootit?
Minua puri punkki ja punoitusta on nyt 2,5 viikon päästä vain parin sentin alueella puremakohdassa. Viimeisen viikon ajan olen kuitenkin kärsinyt tosi monista muista borrelioosiin sopivista oireista (esim kuumeilu/lämpöily ilman hengitystieinfektio-oireita, lihassäryt, päänsärky). Läheisiin tauti ei ole tarttunut.
Vasta-aineet otettiin jo ennen kuin kaksi viikkoa oli mennyt puremasta ja vähemmän yllättäen olivat negatiiviset. Seuraava lääkärin aika viikon päähän. Pitääkö tässä tosiaan odotella vasta-aineiden nousua antibioottien saamiseksi ja ottaa riski infektion kroonistumisesta?
Kommentit (27)
Borrelioosi ei tule pelkästä puremasta, vaan punkin pitää olla kiinnittyneenä ihoon melko pitkään, jotta borrelioosi voisi tarttua. Sen sijaan puutiaisaivokuume voi tarttua puremasta heti.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi ei tule pelkästä puremasta, vaan punkin pitää olla kiinnittyneenä ihoon melko pitkään, jotta borrelioosi voisi tarttua. Sen sijaan puutiaisaivokuume voi tarttua puremasta heti.
Jos punkki on ollut iholla alle 24h borrelioosin riski on ihan todella, todella pieni.
Ehkä se puremakohta voi ärtyä, tai tulehtua myös ilman borrelioosia?
Jos vain viikkoja täytyy odotella niin vähälläpä pääset. Monilla menee vuosia ennen kuin edes testataan.
Mulla sama kuin ap:lla. Ei rengasta tullut vielä, punkki oli selässä ainakin kolme päivää. Poistettiin pari päivää sitten. Mulla kuumeilua ja päänsärkyä ja silmitön väsymys
Borrelioosin aiheuttama ihottuma voi olla minkä kokoinen ja -muotoinen tahansa. Tai en tiedä, voiko olla kauhean iso, mutta itselläni oli ihan pari senttiä, ja suorakaiteen muotoinen.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosin aiheuttama ihottuma voi olla minkä kokoinen ja -muotoinen tahansa. Tai en tiedä, voiko olla kauhean iso, mutta itselläni oli ihan pari senttiä, ja suorakaiteen muotoinen.
Niin ja punkkia en huomannut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosi ei tule pelkästä puremasta, vaan punkin pitää olla kiinnittyneenä ihoon melko pitkään, jotta borrelioosi voisi tarttua. Sen sijaan puutiaisaivokuume voi tarttua puremasta heti.
Jos punkki on ollut iholla alle 24h borrelioosin riski on ihan todella, todella pieni.
Ehkä se puremakohta voi ärtyä, tai tulehtua myös ilman borrelioosia?
Itse asiassa se aikaraja on 12 tuntia, jonka alapuolella riski on pieni, mutta tiedetään silti borrelioositapauksia vain muutaman tunnin kiinnittäytymisajallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kuin ap:lla. Ei rengasta tullut vielä, punkki oli selässä ainakin kolme päivää. Poistettiin pari päivää sitten. Mulla kuumeilua ja päänsärkyä ja silmitön väsymys
Mä en tiedä kauanko mulla oli mutta aamulla sen huomasin eli jonkin aikaa lienee ollut. Nyt reilun viikon ollut oireita, päänsärky vihdoin helpottanut mutta lieviä kipuja ympäriinsä nyt. Aika pelottavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosin aiheuttama ihottuma voi olla minkä kokoinen ja -muotoinen tahansa. Tai en tiedä, voiko olla kauhean iso, mutta itselläni oli ihan pari senttiä, ja suorakaiteen muotoinen.
Joo ja borrelioosi voi olla myös ihan ilman iho-oireita.
Ei kyllä ole ollut. Minulla oli puutiaisaivokuume. Punkkia en ollut huomannut. Kuumetta ha särkyä, tasapainohäiriöitä. Selkäydinnäytteestå paljastui ja tosiaan verikokeet otettiin myös. Borrelioosin sairastin nuorena, yli 20 vuotta sitten ja siinä oli punkki päänahassa, pääuutisia kaikkialta, näkyi punaista ihottumaa laajalti, ei muita oireita. Antibiootit tehosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kuin ap:lla. Ei rengasta tullut vielä, punkki oli selässä ainakin kolme päivää. Poistettiin pari päivää sitten. Mulla kuumeilua ja päänsärkyä ja silmitön väsymys
Mä en tiedä kauanko mulla oli mutta aamulla sen huomasin eli jonkin aikaa lienee ollut. Nyt reilun viikon ollut oireita, päänsärky vihdoin helpottanut mutta lieviä kipuja ympäriinsä nyt. Aika pelottavaa.
Ap
Päänsärky oli minulla vain puutiaisaivokuumeessa, ei borrelioosissa
Jos on jälki, käy lääkärissä niin saat lääkkeen. ( tietty antibiootti
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ollut. Minulla oli puutiaisaivokuume. Punkkia en ollut huomannut. Kuumetta ha särkyä, tasapainohäiriöitä. Selkäydinnäytteestå paljastui ja tosiaan verikokeet otettiin myös. Borrelioosin sairastin nuorena, yli 20 vuotta sitten ja siinä oli punkki päänahassa, pääuutisia kaikkialta, näkyi punaista ihottumaa laajalti, ei muita oireita. Antibiootit tehosi nopeasti.
Hui! Meillä päin tbe:tä ei pitäisi olla mut on kai sekin mahdollinen. Oliko sulla se viikon oireeton tauko taudissa ennen oireiden pahentumista?
Ap
Saitko punkin puutiaisaivokuumeen riskialueelta vai muualta?
Vierailija kirjoitti:
Saitko punkin puutiaisaivokuumeen riskialueelta vai muualta?
Tämä kysymys oli siis puutiaisaivokuumeen sairastaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kuin ap:lla. Ei rengasta tullut vielä, punkki oli selässä ainakin kolme päivää. Poistettiin pari päivää sitten. Mulla kuumeilua ja päänsärkyä ja silmitön väsymys
Miten sun oireet on kehittyneet? Ootko käynyt lääkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosin aiheuttama ihottuma voi olla minkä kokoinen ja -muotoinen tahansa. Tai en tiedä, voiko olla kauhean iso, mutta itselläni oli ihan pari senttiä, ja suorakaiteen muotoinen.
Tuli nilkkaan voimakkaan värinen punoittava alue, joka laajeni koko ajan. Oli jo kämmenen kokoinen.
Terveystalon itse maksettu lääkäri ei tunnistanut. Apteekkari ei tietänyt. Terveyskeskuksen lääkäri (maksoi sekin) katsoi valokuvat etänä ja oli kysynyt muiltakin, mutta eivät tienneet. Ei ollut mitään laajenevaa rengasta vaan oli voimakkaan kirkkaanpunainen laajeneva punoitus.
MUTTA EI LUOVUTETTU. Saatiin vielä terveyskeskukseen etäaika, jossa ulkomaalaissyntyinen(!) lääkäri sanoi etäyhteyden videokuvaa nähtyään, että on borrelioosi eli Lymen tauti. Ja saatiin resepti. Olikin kahden viikon hevoskuuri, kuten tuttu eläkkeellä oleva terveydenhoitaja sanoi. Lääke alkoi auttaa heti! Jo seuraavana päivänä punoitus ei näyttänyt enää ihan niin kirkkaalta ja siitä paraneminen eteni.
En halua edes ajatella sitä, miten paha tilanne olisi, jos kukaan lääkäri ei olisi tunnistanut tautia eikä olisi saatu hoitoa. Olisi ollut paha, jo liikunnallinen vaimoni olisi alkanut kärsiä vakavista nivelvaivoista ja neurologisista ongelmista. Onko niin, että suomalaiset lääkärit eivät osaa? Miksi pitää odotella viikkoja ja vaatia verikokeita? Potilaalle on tärkeää saada hoito ennen kuin tulee vahinkoa!
Up