Lauri kuoli hoivakodissa kammottavalla tavalla – nyt tuli tuomio
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012069754.html
Halpa on ihmishenki Suomessa... Ihan hirvittävä juttu. Voimia omaisille <3
Kommentit (175)
Todellakin perehdytys ollut puutteellista, tämä Validialla tyypillistä oman kokemukseni mukaan. Sinut laitetaan tekemään kaikkea, vaikkei osaamista vielä olisi. Itse pitää olla tosi jämäkästi sanoa, ettei lähde tekemään sellaisia asioita joita ei osaa. En kyllä mene Validialle enää ikinä töihin.
Ei ollut tämä henkilö kyseessä. Tuomion voi tilata Pohjois-Karjalan käräjäoikeudelta, on ihan julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakodit alkavat olla vaarallisia paikkoja.
"Hoidetaan pois päiviltä"-kodit.
Näkeekö jostain mitä päätöksiä avi tai valvira on antanut? Eli jos näissä taloissa on ollut jotain epäkohtia mitö viety aviin asti.
Löytyykö netistä jostain?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin perehdytys ollut puutteellista, tämä Validialla tyypillistä oman kokemukseni mukaan. Sinut laitetaan tekemään kaikkea, vaikkei osaamista vielä olisi. Itse pitää olla tosi jämäkästi sanoa, ettei lähde tekemään sellaisia asioita joita ei osaa. En kyllä mene Validialle enää ikinä töihin.
Sama kokemus minulla. Onneksi mitään ei sattunut vaikka olin nuori ja kokematon työntekijä.
Lisäksi sellainen kokemus, että pomot ovat tosi välinpitämättömiä. Jos jostain epäkohdasta puhui niin pidettiin tosi hankalana. Toki tämä kokemus vai yhdeltä paikkakunnalta, mutta lehtijuttujen perusteella ongelmia on valtakunnallisesti.
Jos hoidettava tarvitsee hengityslaitetta (lääkinnällinen laite) pärjätäkseen hengittämisen kanssa, niin siitä tulee henkilökunnalle erityisesti sanoa ja muistuttaa. Muuten se hoidettava voi kuolla.
Lauri-parka. Hän olisi hengissä vielä jos hänestä olisi huolehdittu.
Potkulaki ei koske tiimivastaavia eikä päälliköitä vaikka asukas kuolisi?
Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oletti että kyseessä on CPAP-laite jota käytetään vain öisin, siksi sammutti sen.
Ei ollut hänen syynsä, koska ei oltu perehdytetty ja piti mennä yksin huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oletti että kyseessä on CPAP-laite jota käytetään vain öisin, siksi sammutti sen.
Ei ollut hänen syynsä, koska ei oltu perehdytetty ja piti mennä yksin huoneeseen.
Tämä on Validiassa ihan arkea. Siellä töissä ollessani muistan kun eräs vaikeasti vammainen nainen itki sitä ettei jaksa jatkuvasti perehdyttää uusia työntekijöitä. Työntekijätkin vaihtuvat tiuhaan. Perehdytys sysätään usein asukkaiden vastuulle. Mielestäni ihan käsittämätöntä.
Kyllä vanhuksille tapahtuu kaikenlaista esim kaatuessa. Ei jokaisella voi olla koko ajan taluttaja mukana. Ikäviähän nuo tapaukset ovat, eikä sellaista pitäisi sattua, mutta sattuu kuitenkin. Kuten muitakin kaatumisia vaikka ihan nuorillekin.
En haukkuisi niin paljon , että kohta ne vähätkin hoitajat loppuvat, j a joudutaan tuomaan heitä jostain kaukaa.
Jos siis ei ole jostain todella tahallisesta tyrkkäämisestä tms-
sukulaisille osanotto. kamala tapaus ja oli hyvä että laurin kuva ja tapaus julkaistiin se voi estää uusia tapauksia kun asia tuli esille. sairaalat ja laitokset on paikkoja joissa on oltava kunnon perehdytys!
Vierailija kirjoitti:
Jos riskitietoihin kerran oli kirjattu että potilas tarvitsee hengitysavustinta jatkuvasti, niin onhan se ihan kiistatta todella huolimatonta että näin on tapahtunut. Miten on edes mahdollista että hoiva-avustaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa, kun kerran oli riskitiedot katsonut ennen kuin meni potilaan luokse? Vai oliko kielitaidoton? Sitä en kyllä ymmärrä mitä yksikönjohtaja ja tiiminvetäjä olisivat voineet tehdä tämän tapauksen estämiseksi. Mutta näin se menee. Olen itse ollut vastaavana sairaanhoitajana hoivakodissa, ja minunkin aikanani sattui muutama tapaus, joista minunkin piti tehdä kirjallinen selonteko, vaikka toisella kertaa en ollut edes työvuorossa tapahtuman aikaan. Kukaan ei onneksi näissä tilanteissa kuollut, mutta jos näin olisi käynyt, olisin varmasti myös minä saanut rangaistuksen. Nykyään olen vaihtanut työpaikkaa, ja olen ihan rivihoitajana sairaalaosastolla. Tarkkana pitää olla edelleen, mutta nyt ei sentään tarvitse ottaa vastuuta muiden tekemisistä. Vaikka kuinka olisi tiiminvetäjä, ei ole mitenkään mahdollista valvoa vieressä kaikkien muiden toimintaa, mutta silti on oma pää pölkyllä jos jotain tapahtuu. Vihoviimeinen homma. Varsinkin kun se näkyy palkassa vain minimaalisesti.
Mielestäni tuomio tarkoittaa sitä että on käynyt ilmi että perehdytys on ollut erittäin puutteellista eikä siellä ole varmistettu että todellakin ymmärretään mistä on kyse. Tällaiset tapaukset pitäisi perehdyttää yksityiskohtaisesti ja kriittiset riskitiedot vannottaa työntekijöille erikseen. Tuollaisessa laitoksessa pitäisi muutenkin olla niin että asukas ja hoitaja eivät ensimmäistä kertaa tapaa kahden kesken vaan perehdytyksen yhteydessä asukkaalle tuttu hoitaja esittelee uuden henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki ei koske tiimivastaavia eikä päälliköitä vaikka asukas kuolisi?
Mielenkiintoista.
Tällaiset vastuuhenkilöt ovat yleensä virassa ja viranhaltijan irtisanomiseen tarvitaan erittäin painavia perusteita. Potkulaki koskee työsuhteessa olevia henkilöitä.
Wayback machinella löytyy useampi kaappaus osoitteesta https://validia.fi/talo/joensuun-validia-talo/
Yksikönpäällikkönä kesäkuussa 2023 on ollut 1974 syntynyt nainen eli ainakin ikä täsmää tuomittuun. 2022 yksikönpäällikkönä on toiminut mieshenkilö.
Lauri kuoli Validian Joensuun asumisyksikössä 26. heinäkuuta 2023. Tuo wayback machinen mainitsema henkilö toimi yksikönpäällikkönä vielä kesällä 2025 mikä kuulostaa oudolta. Jos tosiaan olisi syytettynä asukkaan kuolemantuottamuksesta niin olisiko tosiaan voinut jatkaa edelleen yksikönpäällikkönä?
Mitä siis tapahtuu, kun tuo poistetaan? Sulkee silmänsä ja tukehtuu hiljaa vai pystyykö mitenkään ilmaisemaan avuntarpeen?
Voi Lauri 😢
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhuksille tapahtuu kaikenlaista esim kaatuessa. Ei jokaisella voi olla koko ajan taluttaja mukana. Ikäviähän nuo tapaukset ovat, eikä sellaista pitäisi sattua, mutta sattuu kuitenkin. Kuten muitakin kaatumisia vaikka ihan nuorillekin.
En haukkuisi niin paljon , että kohta ne vähätkin hoitajat loppuvat, j a joudutaan tuomaan heitä jostain kaukaa.
Jos siis ei ole jostain todella tahallisesta tyrkkäämisestä tms-
Ihme kommentti. Validia-taloissa asuu ihan kaiken ikäistä porukkaa. Joku voi saada vaikka aivoinfarktin parikymppisenä tai vammautua onnettomuudessa jo teini-iässä.
Tämä kuollut Lauri oli 34-vuotias eli nuori mies vielä.
Tässä ei puhuta mistään onnettomuudesta mitä ei olisi voitu estää. Lauri kuoli, koska hänestä vastuussa olevat ihmiset toimivat huolimattomasti ja perehdytys ja uusien työntekijöiden ohjaus oli hänen asuinpaikassaan täysin retuperällä.
Olin opiskeluaikoina Validialla henkilökohtaisena avustajana. Erään kerran olin sopinut, että menen avustettavani luokse klo 14. Kun tulin paikalle, avustettava oli vielä yöpuvussa sängyssä! Oli yrittänyt saada jonkun auttamaan hänet sängystä jo kahdeksan aikaan aamulla, mutta ketään ei ollut kuulunut. Kohta saapuikin hoitaja kertoen, että heillä on vähän henkilökuntavajausta.
Vastaavaa sattui usein, mutta onneksi ei sentään ollut enää kuuden tunnin odotuksia. Eräs hoitaja paljasti, että Validialle ei oikein saa enää henkilökuntaa (varsinkaan siihen yksikköön), koska työolot ovat niin kamalat ja palkka surkea. Henkilökuntaa palkataan minimimäärä, että potilaat saa joten kuten hoidettua. Välttäkää näitä yksityisiä hoitokoteja!
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikoina Validialla henkilökohtaisena avustajana. Erään kerran olin sopinut, että menen avustettavani luokse klo 14. Kun tulin paikalle, avustettava oli vielä yöpuvussa sängyssä! Oli yrittänyt saada jonkun auttamaan hänet sängystä jo kahdeksan aikaan aamulla, mutta ketään ei ollut kuulunut. Kohta saapuikin hoitaja kertoen, että heillä on vähän henkilökuntavajausta.
Vastaavaa sattui usein, mutta onneksi ei sentään ollut enää kuuden tunnin odotuksia. Eräs hoitaja paljasti, että Validialle ei oikein saa enää henkilökuntaa (varsinkaan siihen yksikköön), koska työolot ovat niin kamalat ja palkka surkea. Henkilökuntaa palkataan minimimäärä, että potilaat saa joten kuten hoidettua. Välttäkää näitä yksityisiä hoitokoteja!
Mikä kaupunki?
Motivoi tosiaan kovasti raatamaan läpi elämän. Saa pienen eläkkeen ja elämän viime metrit viruu sitten jossain kidutukseen rinnastettavissa olevassa laitoksessa vieraiden ihmisten kanssa joista osa voi olla vieraskielisiä, jotka google translatella yrittää kääntää lääkärin ohjeita ja mitä yrität sanoa. Wau.
Eli töihin on otettu opiskelija? Opiskelijalla on vielä vähemmän vastuuta kuin pätevällä ammattihenkilöllä. Opiskelijan moka on aina ammattihenkilön vastuulla, eli tässä on vaan laitettu epäpätevä henkilö sellaiseen hommaan, johon hänellä ei ole mitään asiaa. Tämän voisi vielä jotenkin ymmärtää, jos henkilö olisi perehdytetty hengityslaitteen käyttöön. Perehdytys ei todellakaan ole sitä, että henkilö itse lukee jostain koneen käyttöohjeet.