Lauri kuoli hoivakodissa kammottavalla tavalla – nyt tuli tuomio
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012069754.html
Halpa on ihmishenki Suomessa... Ihan hirvittävä juttu. Voimia omaisille <3
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kuoli. Jos valtio voi jotenkin säästää, niin tulee myös tehdä. Mieluiten säästetään niiltä jotka ei pistä vastaan (esim kuolleet hehehr)
Melkoinen suoritus saada yksi lause kuulostamaan sekä kylmältä että lapselliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kuoli. Jos valtio voi jotenkin säästää, niin tulee myös tehdä. Mieluiten säästetään niiltä jotka ei pistä vastaan (esim kuolleet hehehr)
Melkoinen suoritus saada yksi lause kuulostamaan sekä kylmältä että lapselliselta.
MeLkOiNeN sUoRiTuS...
Niin se oli ironiaa, ei kukaan oikeasti noin ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätä pohdintaa saisi Raamatunkaan valossa ääneen sanoa, mutta voisi olettaa että Lauri lähti taivaaseen.
Ikänsä rullatuolissa istuneelle ja nykyisten standardien mukaisesti päälle syljetylle se saattaa hyvinkin olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos riskitietoihin kerran oli kirjattu että potilas tarvitsee hengitysavustinta jatkuvasti, niin onhan se ihan kiistatta todella huolimatonta että näin on tapahtunut. Miten on edes mahdollista että hoiva-avustaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa, kun kerran oli riskitiedot katsonut ennen kuin meni potilaan luokse? Vai oliko kielitaidoton? Sitä en kyllä ymmärrä mitä yksikönjohtaja ja tiiminvetäjä olisivat voineet tehdä tämän tapauksen estämiseksi. Mutta näin se menee. Olen itse ollut vastaavana sairaanhoitajana hoivakodissa, ja minunkin aikanani sattui muutama tapaus, joista minunkin piti tehdä kirjallinen selonteko, vaikka toisella kertaa en ollut edes työvuorossa tapahtuman aikaan. Kukaan ei onneksi näissä tilanteissa kuollut, mutta jos näin olisi käynyt, olisin varmasti myös minä saanut rangaistuksen. Nykyään olen vaihtanut työpaikkaa, ja olen ihan rivihoitajana sairaalaosastolla. Tarkkana pitää olla edelleen, mutta nyt ei sentään tarvitse ottaa vastuuta muiden tekemisistä. Vaikka kuinka olisi tiiminvetäjä, ei ole mitenkään mahdollista valvoa vieressä kaikkien muiden toimintaa, mutta silti on oma pää pölkyllä jos jotain tapahtuu. Vihoviimeinen homma. Varsinkin kun se näkyy palkassa vain minimaalisesti.
Miten olisi perehdytys? Tämä hoiva-avustaja oli vasta aloittanut työssä. Miksi hän meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin? Kertoo että asiat oli tuolla pahasti pielessä
Missä sanotaan että oli vasta aloittanut, ja meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MeLkOiNeN sUoRiTuS...
Aina voi mokiaan yrittää selitellä parhain päun jälkikäteen, mutta on eri asia uskooko kukaan.
Muista heittää vitonen Lauri, kun tulet takaisin pyhien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MeLkOiNeN sUoRiTuS...
Aina voi mokiaan yrittää selitellä parhain päun jälkikäteen, mutta on eri asia uskooko kukaan.
Voi voi, sanoppa se. Aina voi laittaa damage control tiimin hommiin
Henki on halpa suomessa. Eikö tässä just puhuttu paljonko halutaan jotta luodaan elämää?
Suomalainen sukeltaja pelasti hukkuvan Malodiiveillä... Suomealainen hoituli ei pelastanut potilasta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos riskitietoihin kerran oli kirjattu että potilas tarvitsee hengitysavustinta jatkuvasti, niin onhan se ihan kiistatta todella huolimatonta että näin on tapahtunut. Miten on edes mahdollista että hoiva-avustaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa, kun kerran oli riskitiedot katsonut ennen kuin meni potilaan luokse? Vai oliko kielitaidoton? Sitä en kyllä ymmärrä mitä yksikönjohtaja ja tiiminvetäjä olisivat voineet tehdä tämän tapauksen estämiseksi. Mutta näin se menee. Olen itse ollut vastaavana sairaanhoitajana hoivakodissa, ja minunkin aikanani sattui muutama tapaus, joista minunkin piti tehdä kirjallinen selonteko, vaikka toisella kertaa en ollut edes työvuorossa tapahtuman aikaan. Kukaan ei onneksi näissä tilanteissa kuollut, mutta jos näin olisi käynyt, olisin varmasti myös minä saanut rangaistuksen. Nykyään olen vaihtanut työpaikkaa, ja olen ihan rivihoitajana sairaalaosastolla. Tarkkana pitää olla edelleen, mutta nyt ei sentään tarvitse ottaa vastuuta muiden tekemisistä. Vaikka kuinka olisi tiiminvetäjä, ei ole mitenkään mahdollista valvoa vieressä kaikkien muiden toimintaa, mutta silti on oma pää pölkyllä jos jotain tapahtuu. Vihoviimeinen homma. Varsinkin kun se näkyy palkassa vain minimaalisesti.
Miten olisi perehdytys? Tämä hoiva-avustaja oli vasta aloittanut työssä. Miksi hän meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin? Kertoo että asiat oli tuolla pahasti pielessä
Missä sanotaan että oli vasta aloittanut, ja meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin?
niissä alkuperäisissä jutuissa mitä tästä tapauksesta kirjotettiin. Hoiva-avustajalla ei ole koulutusta työhönsä on ilmeisesti vasta opiskelemassa ja oli vasta aloittanut työnsä. Ihmettelen miten ihmistä, joka käyttää jatkuvasti laitetta voi edes syöttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MeLkOiNeN sUoRiTuS...
Voi voi, sanoppa se. Aina voi laittaa damage control tiimin hommiin
Kännissä ja läpällä on myös yksi klassikko.
Hoiva-avustaja tuomittiin siksi maksamaan 70 päiväsakkoa. Tämä tarkoittaa hänen tuloillaan 1 540 euroa.
eli melkein yhden kuukauden palkka.
Omaisena oikeudenkäynnissä paikalla olleena voin kertoa, että nuo kolme päivää tuntui aikamoiselta teatterilta.
Ja tuo ”entinen yksikönpäällikkö” ei suinkaan tarkoita, että hän olisi saanut potkut... päinvastoin, Validialla tunnetusti palkitaan tällaisesta "hyvästä työstä"!!
Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä, millaiset tämän yrityksen arvot ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tätä pohdintaa saisi Raamatunkaan valossa ääneen sanoa, mutta voisi olettaa että Lauri lähti taivaaseen.
Ikänsä rullatuolissa istuneelle ja nykyisten standardien mukaisesti päälle syljetylle se saattaa hyvinkin olla mahdollista.
Se on pyörätuoli eikä mikään saakelin rullatuoli.
Vierailija kirjoitti:
Omaisena oikeudenkäynnissä paikalla olleena voin kertoa, että nuo kolme päivää tuntui aikamoiselta teatterilta.
Ja tuo ”entinen yksikönpäällikkö” ei suinkaan tarkoita, että hän olisi saanut potkut... päinvastoin, Validialla tunnetusti palkitaan tällaisesta "hyvästä työstä"!!
Siitä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä, millaiset tämän yrityksen arvot ovat.
Höpö höpö.
Painuppa nyt nukkumaan senkin typerä vassari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niissä alkuperäisissä jutuissa mitä tästä tapauksesta kirjotettiin. Hoiva-avustajalla ei ole koulutusta työhönsä on ilmeisesti vasta opiskelemassa ja oli vasta aloittanut työnsä. Ihmettelen miten ihmistä, joka käyttää jatkuvasti laitetta voi edes syöttää.
On olemassa semmoisia hengitystä avustavia laitteita, jotka ei peitä suuta. Esim. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyMoHpI-4R4l68s7o…
Voihan se olla, että Laurilla oli jokin neurologinen sairaus että pää toimii mutta keho ei. Esim. ALS tai MS-tauti. Kauhea ajatus jos on tajunnut koko ajan mitä tapahtuu mutta ei ole pystynyt pyytämään apua.
Vierailija kirjoitti:
Oon todella pahoillani kokemastanne. Omaiseni asuu Validialla ja ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa. Jotkut yksittäiset hoitajat on mukavia, mutta talon päällikkö ja muut pikkupomot on täysiä k***päitä. Mikään ei koskaan ole talossa huonosti ja jos onkin niin se on asukkaan tai meidän perheen vika. Ymmärrän täysin sen turhautumisen ja epäoikeudenmukaisuuden tunteen mikä liittyy Validiaan ja heidän toimintaansa. Koitetaan saada läheistä muutettua pois mutta kun on vaikeavammaisesta kyse niin vaihtoehdot on aika vähissä.
Jos teistä ei tunnu liian pahalta, että Laurin tapausta tuodaan julkisuuteen niin ottakaa vaikka Yleen tai Maikkariin yhteys. Mielestäni tästä ei saisi hyssytellä. Niin monet kärsii Validialla eikä oikein muita asumispalvelua tarjoavia ole.
Validia on siitä erikoinen firma, että sitä ei tunnu koskevan mitkään säännöt tai asetukset. Jostain syystä epäkohtia on katsottu läpi sormien vuosia. Ihmettelen myös sitä, että joitain vuosia sitten Valviran vammaispalveluiden ylitarkastaja siirtyi validialle kehityspälliköksi ja samoin Länsi-Suomen avin entinen ylitarkastaja on nykyään Validian liiketoimintajohtaja. Mitäköhän muuta taustalta löytyisi jos oikein alkaisi pöyhimään?
Ja käytännössä, jos on vammautunut sairauden tai onnettomuuden takia ei muita ympärivuorokautista palveluasumista tarjoavia tahoja juurikaan ole. Eri asia jos on kehitysvamma, käsittääkseni monilla on esim. hyvinvointialueen itse järjestämää asumista kehitysvammaisille.
Kiinnostaako ketään epäkohdat, kun ne koskettavat yhteiskuntamme haavoittuvimmassa asemassa olevia?
Vierailija kirjoitti:
Pyysivätkö teiltä omaisilta anteeksi edes?
Ihmisiä on kaikenlaisia. Sellaisiakin, jotka perehdyttämisestä huolimatta sooloilevat ja toimivat vastoin ohjeita. En tietenkään väitä, että tässä olisi niin tapahtunut, kun tiedän tapauksesta tasan sen verran kuin on uutisoitu. Tämä hoiva-avustaja oli kuitenkin uutisen mukaan lukenut riskitiedot. Hänet on siis perehdytetty ja ohjeistettu tarkistamaan riskitiedot ja toimimaan niiden mukaan. Sitä ihmettelenkin, että vaikka hän on ne lukenut, hän on silti sammuttanut laitteen. Miten voi perehdyttää toisen ihmisen siten, että hän varmuudella noudattaa kirjallisia ohjeita? Jos ei vaan noudata, vaikka niin on ohjeistettu tekemään? Tai ei ymmärrä lukemaansa, mutta ei kysy keneltäkään, vaan tekee miten parhaaksi näkee? Yhden ihmisen on mahdotonta valvoa jokaisen työntekijän jokaista liikettä, mutta tiiminvetäjä vastaa silti kaikesta mitä yksikössä tapahtuu. Se on se, mitä kristisoin. Vaikka virheen olisi tehnyt pitkän kokemuksen omaava hoiva-avustaja tai hoitaja, olisi tiiminvetäjä ihan yhtälailla joutunut vastuuseen.