Lauri kuoli hoivakodissa kammottavalla tavalla – nyt tuli tuomio
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012069754.html
Halpa on ihmishenki Suomessa... Ihan hirvittävä juttu. Voimia omaisille <3
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos riskitietoihin kerran oli kirjattu että potilas tarvitsee hengitysavustinta jatkuvasti, niin onhan se ihan kiistatta todella huolimatonta että näin on tapahtunut. Miten on edes mahdollista että hoiva-avustaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa, kun kerran oli riskitiedot katsonut ennen kuin meni potilaan luokse? Vai oliko kielitaidoton? Sitä en kyllä ymmärrä mitä yksikönjohtaja ja tiiminvetäjä olisivat voineet tehdä tämän tapauksen estämiseksi. Mutta näin se menee. Olen itse ollut vastaavana sairaanhoitajana hoivakodissa, ja minunkin aikanani sattui muutama tapaus, joista minunkin piti tehdä kirjallinen selonteko, vaikka toisella kertaa en ollut edes työvuorossa tapahtuman aikaan. Kukaan ei onneksi näissä tilanteissa kuollut, mutta jos näin olisi käynyt, olisin varmasti myös minä saanut rangaistuksen. Nykyään olen vaihtanut työpaikkaa, ja olen ihan rivihoitajana sairaalaosastolla. Tarkkana pitää olla edelleen, mutta nyt ei sentään tarvitse ottaa vastuuta muiden tekemisistä. Vaikka kuinka olisi tiiminvetäjä, ei ole mitenkään mahdollista valvoa vieressä kaikkien muiden toimintaa, mutta silti on oma pää pölkyllä jos jotain tapahtuu. Vihoviimeinen homma. Varsinkin kun se näkyy palkassa vain minimaalisesti.
Miten olisi perehdytys? Tämä hoiva-avustaja oli vasta aloittanut työssä. Miksi hän meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin? Kertoo että asiat oli tuolla pahasti pielessä
Missä sanotaan että oli vasta aloittanut, ja meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin?
Esim tässä ylen uutisessa https://yle.fi/a/74-20222527
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos riskitietoihin kerran oli kirjattu että potilas tarvitsee hengitysavustinta jatkuvasti, niin onhan se ihan kiistatta todella huolimatonta että näin on tapahtunut. Miten on edes mahdollista että hoiva-avustaja ei ole ymmärtänyt lukemaansa, kun kerran oli riskitiedot katsonut ennen kuin meni potilaan luokse? Vai oliko kielitaidoton? Sitä en kyllä ymmärrä mitä yksikönjohtaja ja tiiminvetäjä olisivat voineet tehdä tämän tapauksen estämiseksi. Mutta näin se menee. Olen itse ollut vastaavana sairaanhoitajana hoivakodissa, ja minunkin aikanani sattui muutama tapaus, joista minunkin piti tehdä kirjallinen selonteko, vaikka toisella kertaa en ollut edes työvuorossa tapahtuman aikaan. Kukaan ei onneksi näissä tilanteissa kuollut, mutta jos näin olisi käynyt, olisin varmasti myös minä saanut rangaistuksen. Nykyään olen vaihtanut työpaikkaa, ja olen ihan rivihoitajana sairaalaosastolla. Tarkkana pitää olla edelleen, mutta nyt ei sentään tarvitse ottaa vastuuta muiden tekemisistä. Vaikka kuinka olisi tiiminvetäjä, ei ole mitenkään mahdollista valvoa vieressä kaikkien muiden toimintaa, mutta silti on oma pää pölkyllä jos jotain tapahtuu. Vihoviimeinen homma. Varsinkin kun se näkyy palkassa vain minimaalisesti.
Miten olisi perehdytys? Tämä hoiva-avustaja oli vasta aloittanut työssä. Miksi hän meni ensimmäistä kertaa asukkaan luo yksin? Kertoo että asiat oli tuolla pahasti pielessä
Ihmisiä on kaikenlaisia. Sellaisiakin, jotka perehdyttämisestä huolimatta sooloilevat ja toimivat vastoin ohjeita. En tietenkään väitä, että tässä olisi niin tapahtunut, kun tiedän tapauksesta tasan sen verran kuin on uutisoitu. Tämä hoiva-avustaja oli kuitenkin uutisen mukaan lukenut riskitiedot. Hänet on siis perehdytetty ja ohjeistettu tarkistamaan riskitiedot ja toimimaan niiden mukaan. Sitä ihmettelenkin, että vaikka hän on ne lukenut, hän on silti sammuttanut laitteen. Miten voi perehdyttää toisen ihmisen siten, että hän varmuudella noudattaa kirjallisia ohjeita? Jos ei vaan noudata, vaikka niin on ohjeistettu tekemään? Tai ei ymmärrä lukemaansa, mutta ei kysy keneltäkään, vaan tekee miten parhaaksi näkee? Yhden ihmisen on mahdotonta valvoa jokaisen työntekijän jokaista liikettä, mutta tiiminvetäjä vastaa silti kaikesta mitä yksikössä tapahtuu. Se on se, mitä kristisoin. Vaikka virheen olisi tehnyt pitkän kokemuksen omaava hoiva-avustaja tai hoitaja, olisi tiiminvetäjä ihan yhtälailla joutunut vastuuseen.
Jos henkilöllä on joku sairaus/tila johon liittyy kuoleman riski niin luulis, että perehdytys olisi muutakin kuin lue tästä lapusta...
Miten lienee tuo mennyt. Ylen uutisessa sanottua:
"Syyttäjän mukaan asukkaan tietoihin oli kirjattu tieto hengityslaitteesta ja sen jatkuvasta käytöstä. Työntekijän mukaan hän ei ollut lukenut tekstiä eikä tiennyt, että maskia ei saa poistaa."
"Työntekijä kiistää olleensa huolimaton. Hänellä ei ollut tapahtuma-aikana hoiva-avustajan tutkintoa, eikä hän ollut myöskään saanut perehdytystä tehtävään.
Syyttäjän mukaan Joensuun Validia-talossa juuri työt aloittanut hoiva-avustaja oli lähetetty yksin hoitamaan asukasta, jota hän ei ollut aiemmin tavannut. Syyttäjän mukaan huonosta perehdytyksestä on vastuussa tuolloin yksikönjohtajana toiminut henkilö."
Olin vierailulla eräässä yksikössä helsingissä. Muistan miten lähtiessäni hissiä odotellessa kuulin toistuvaa heikkoa hidasta apua apua apua -huutoa jostain huoneesta. Hoitajat selkeästi kuulivat - ainakin toivottavasti kuulivat - mutta heidät katseensa olivat liimaantuneet näyttöihin ja ruutuihin. Sitten hissi aukeni ja minun oli pakko mennä sisään.
Toivottavasti avunhuutaja sai apua. Muistan edelleen ne pyynnöt. Apuaaa, apuaaaaa, apuaaaaa
Mutta hoitajien katseet olivat kivisiä, järkähtämättömiä.
En uskaltanut pysäyttääkäänb heitä sillä pelkäsin että he olisivat suuttuneet jos olisin keskeyttänyt heidän tiiviin ruutuuntuijotuksensa. -sama kuin yllä
Eli saa tappaa eikä tule juuri mitän rankaistusta.
Vierailija kirjoitti:
Eli saa tappaa eikä tule juuri mitän rankaistusta.
Näköjään ja hoivakodissa voi vakavasti vammaisten kanssa työskennellä ilman koulutusta ja perehdytystä eikä pomoille tule tästä juuri mitään rangaistusta.
Mielestäni näiden nimet pitäisi tuoda julki niin osaa varoa jos tulee jossain vastaan.
Olen itse hoitaja opiskelija ja kesän tehnyt nyt keikkaa. Ja ei kävisi edes mielessä puuttua ominpäin mihinkään koneisiin kysymättä. Aika tylysti meitä toki laitetaan vaan hommiin vaikka ei ole sitä kokemusta vielä tai ei tunne asukkaita vielä. Suurin osa muista hoitajista on kyllä asiallisia, lähinnä itänaapurin hoitsut on sitten niitä tylyjä.
Olen toki hyvinvointi alueella töissä ja ihan helpolla en yksityisille mene, sen verran kuullut juttua. Ja tuskin jään muutenkaan vanhusten hoitoon, ainakin tavoite muualla.
Vierailija kirjoitti:
Olin vierailulla eräässä yksikössä helsingissä. Muistan miten lähtiessäni hissiä odotellessa kuulin toistuvaa heikkoa hidasta apua apua apua -huutoa jostain huoneesta. Hoitajat selkeästi kuulivat - ainakin toivottavasti kuulivat - mutta heidät katseensa olivat liimaantuneet näyttöihin ja ruutuihin. Sitten hissi aukeni ja minun oli pakko mennä sisään.
Toivottavasti avunhuutaja sai apua. Muistan edelleen ne pyynnöt. Apuaaa, apuaaaaa, apuaaaaa
Mutta hoitajien katseet olivat kivisiä, järkähtämättömiä.
Voin kertoa, että liki joka hoitolaitoksessa, jossa olen ollut töissä, on yksi joka huutaa apua 24/7.
Miten monella näistä hoitajista on lukihäiriö? Se on kuitenkin lähes 10 prosentilla ihmisistä, joten on pakostakin joillakin niistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hoitaja opiskelija ja kesän tehnyt nyt keikkaa. Ja ei kävisi edes mielessä puuttua ominpäin mihinkään koneisiin kysymättä. Aika tylysti meitä toki laitetaan vaan hommiin vaikka ei ole sitä kokemusta vielä tai ei tunne asukkaita vielä. Suurin osa muista hoitajista on kyllä asiallisia, lähinnä itänaapurin hoitsut on sitten niitä tylyjä.
Olen toki hyvinvointi alueella töissä ja ihan helpolla en yksityisille mene, sen verran kuullut juttua. Ja tuskin jään muutenkaan vanhusten hoitoon, ainakin tavoite muualla.
Samaa mietin, että aika reipas täti, kun ensitöikseen maskin potilaan naamalta riisui.
Ihmettelen kyllä myös pomoja, että tuollaisen uuden tyypin, ilman mtää perehdytystä, laittoivat tällaista potilasta syöttämään.
Hirveän surullinen mieli tuli tästä uutisesta. Lauri vaikuttaa tuossa kuvassa niin iloiselta ja reippaalta nuorelta mieheltä. Millaistakohan hänen elämänsä tuolla on ollut ennen tätä kohtalokasta tapahtumaa? Hän todellakin olisi ansainnut parempaa huolenpitoa. Toivottavasti nuo osalliset tajuavat tosissaan hävetä.
Todella surullinen tapaus!
Kyllä tilanteessa on ollut paljon virheitä: miksi otti maskin pois, vaikka riskitiedoissa luki, että käyttää maskia jatkuvasti? Eikö ymmärtänyt lukemaansa (kielimuuri)? Miksi jo toisena perehdytyspäivänä laitettiin kouluttamaton ja kokematon ihminen syöttämään tuollaista ihmistä? Ja ainakin ilman, että syöttötilanne olisi aloitettu tutun hoitajan valvonnassa. Perehdytys on selkeästi ollut PUUTTEELLINEN. Siitä kuuluu tulla tuomio!
Kehtaavatkin vielä kiistää tapahtuneen ja kuoleman syyt ja vastuunsa. Häpeä Validia! Nyt nimet esiin ja vastuuseen. Tuollaiset sakot on yhtä tyhjän kanssa. Ihminen on kuollut räikeiden virheiden seurauksena.
Osanotto läheisille.
Onko tuomion saaneiden nimet julkisia?
Mistä ne voisi saada?
Hoitaja oletti että kyseessä on CPAP-laite jota käytetään vain öisin, siksi sammutti sen.
Joensuun Validia-talon yksikönjohtajana vuonna 2023 toimi Paula Hyytiäinen. Kyseisen vuoden aikana yksikönjohtajan vastuulla olleisiin puutteellisiin perehdyttämiskäytäntöihin ja asukkaan kuolemantapaukseen liittyvät tapahtumat ovat olleet laajasti julkisuudessa ja oikeuskäsittelyssä.
Missä Paula Hyytiäinen toimii tällä hetkellä? Miten on vastuunkanto ja omatunto?
Vierailija kirjoitti:
Todella surullinen tapaus!
Kyllä tilanteessa on ollut paljon virheitä: miksi otti maskin pois, vaikka riskitiedoissa luki, että käyttää maskia jatkuvasti? Eikö ymmärtänyt lukemaansa (kielimuuri)? Miksi jo toisena perehdytyspäivänä laitettiin kouluttamaton ja kokematon ihminen syöttämään tuollaista ihmistä? Ja ainakin ilman, että syöttötilanne olisi aloitettu tutun hoitajan valvonnassa. Perehdytys on selkeästi ollut PUUTTEELLINEN. Siitä kuuluu tulla tuomio!
Kehtaavatkin vielä kiistää tapahtuneen ja kuoleman syyt ja vastuunsa. Häpeä Validia! Nyt nimet esiin ja vastuuseen. Tuollaiset sakot on yhtä tyhjän kanssa. Ihminen on kuollut räikeiden virheiden seurauksena.
Osanotto läheisille.
Ainakin joitain vuosia sitten Validiassa oli sellainen systeemi, että kun klikkaa asukkaan tiedot auki niin siihen tulee allekkain kaikki mahdollinen. Siis asukkaan nimi, syntymäaika, riskitiedot jne ja sitten se työ mitä mennään tekemään ja siihen joku selitys.
Eli ei ole niin, että riskitiedot pitäisi erikseen avata omalle välilehdelleen niin kuin yleensä potilastietojärjestelmissä on. Eli vaikka tuo asukkaan "tietosivu" olisi siinä auki niin ei se tarkoita että on välttämättä lukenut riskitietoja. Ne on kaikki siinä samalla sivulla.
Näin ainakin oli joitain vuosia sitten. En tiedä mikä on nykykäytäntö.
Mutta joo perehdytys on kyllä jäänyt tuolla täysin puuttumaan ja se ei ole työntekijän vika vaikka kyllä ihmettelen tuota työntekijänkin toimintaa.
Miksi hoiva-avustaja joutui maksamaan noin pienet korvaukset?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että kuoli. Jos valtio voi jotenkin säästää, niin tulee myös tehdä. Mieluiten säästetään niiltä jotka ei pistä vastaan (esim kuolleet hehehr)
ja seuraavaaksi sun lapsi, ihan turha tapaus
Vierailija kirjoitti:
Joensuun Validia-talon yksikönjohtajana vuonna 2023 toimi Paula Hyytiäinen. Kyseisen vuoden aikana yksikönjohtajan vastuulla olleisiin puutteellisiin perehdyttämiskäytäntöihin ja asukkaan kuolemantapaukseen liittyvät tapahtumat ovat olleet laajasti julkisuudessa ja oikeuskäsittelyssä.
Missä Paula Hyytiäinen toimii tällä hetkellä? Miten on vastuunkanto ja omatunto?
Hyytiäinen on edelleen Joensuun Validiatalon yksikönpäällikkö eli en usko että on tämä tuomittu?
"Hyödyttömät" ihmiset kärrätään laitoksiin ja koska heistä ei ole "tuottaviksi" kansalaisiksi, niin hoivakodit yksityistetään, jolloin heistä sitä kautta saadaan rahallista hyötyä.
Virheitä sattuu, koska hoitohenkilökunta on voiton maksimoinnin takaamiseksi minimoitu ja "tehostettu". Tarkoitus ei ensisijaisesti ole hoitaa, vaan tuottaa rahaa omistajille.
Tämä tapaturma oli väistämätön seuraus siitä, että markkinatalous ja voiton tavoittelu ulottaa lonkeronsa kaikkialle ja kaikista heikoimmassa asemassa oleviin, jotka myös kärsivät eniten ja jopa kuolettavasti kyynisten osakeyhtiöiden omistajien ahneudesta.