Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen vaihdevuodet ei ole sairaus. Miten sinä koit vaihdevuotesi? Minulla ei ollut mitään oireilua - kuukautiset vain loppuivat kuin seinää

Vierailija
12.06.2026 |

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naisilla ole sairauksia. Ovat joko hulluja tai tyhmiä tai sekä että. (Sarkasmia)

Vierailija
62/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla naisilla alapää kuivuu kun vaihdevuode tulevat. Osa ei vain osaa lukea omaa kehoaa ja väitetään kiven kovaa että ettei ole mitään oireita. Eikä kuukautiset lopu kuin seinää. 

No on heitäkin, joilla ei oireita juuri ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS MIEHET OLISIVAT RASKAANA,SAISIVAT KUUKAUTISET JA VAIHDEVUODET HEITÄ KUUNNEITAISIIN JA HOIDETTAISIIN KUNNOLLA.

Mutta naistenvaivoja  vähätellään ja alihoidetaan😕.

Sietämättömät kuukautiskivut joiden aikana voi vain itkeä lattialla- "ihan normaalia,kaikilla sattuu sinä aikana kuusta vatsaan"- Vuosia myöhemmin leikkauksessa   poistetaan endopesäkkeitä.

Raju raskauspahoinvointi,edes vesi ei pysy sisällä "No kai voin kirjoittaa sinulle kolme päivää sairaslomaa"-  Pian henkilö makaa tipassa sairaalassa. 

Vaihdevuodet,hikoilee lakanat märiksi ja ajatukset takkuilee "Kun ei mummotautiin oikein lääkettä ole, heh heh"- lopulta yksityinen gyne ottaa vakavasti.

Vierailija
64/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut jonkin verran kuumia aaltoja ja kierto meni loppuvaiheessa hyvin epäsäännölliseksi kunnes sitten  kuukautiset loppui kokonaan. Nyt ei ole kuukautisia eikä paneta. Elämä helpottui.

Juu juu... minullakin niin kuumia aaltoja että muovikipot ympäriää sulaa..... voi kauheetaaa tätä mun persvärkkiä.. 😂😂😂😂😂😂

heh heh heh tunge ne sulaneet muovikipot sinne sun persvärkkiisi heh heh heh 

Vierailija
65/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että minulla on hiivatulehdus ja virtsatieinfektio,kävikin ilmi että limakalvot olivat erittäin kuivat.

Öisin hikoilin niin että keskellä talvea oli tuuletin makkarissa ja pää ei toiminut,pelkäsin muistisairautta kun olin niin sumussa.

Iske tummelia sinne vakoon.  Näköjään pääsi ei todella toimi.

Reppana poitsu. Menikö sulla tunteisiin.

Vierailija
66/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että minulla on hiivatulehdus ja virtsatieinfektio,kävikin ilmi että limakalvot olivat erittäin kuivat.

Öisin hikoilin niin että keskellä talvea oli tuuletin makkarissa ja pää ei toiminut,pelkäsin muistisairautta kun olin niin sumussa.

Iske tummelia sinne vakoon.  Näköjään pääsi ei todella toimi.

Ja sinulla ei toimi luetun ymmärtäminen.

Ei kai kukaan rasvaa alapäätä jos luulee kärsivänsä pissatulehduksesta?!

Vierailija
67/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei naisilla ole sairauksia. Ovat joko hulluja tai tyhmiä tai sekä että. (Sarkasmia)

Tulit sitten tänne kommentoimaan oman mt-ongelmasi, niinkuin olet jo monesti tehnyt.

(Sarkasmia)

Vierailija
68/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ap, jos Sinulla ei ole, niin se ei tarkoita, etteikö Muilla ole vaikka kuinka hankalaa.

Vierailija
69/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireita (kuumia aaltoja, heräilyä, aivosumua) reilun vuoden verran. Tuntuu että työnteko kärsii, en vaan pysty enää keskittymistä vaativiin asioihin vaikka olen ns. asiantuntijatyössä.

Olen miettinyt että kokeilisin homonikorvaushoitoa. Eilen kävin läpi työterveyslääkäreitä (Mehiläinen) ja monella luki että eivät hoida gynekologisia asioita. Eikö käypä hoito -suosituksen idea ollut että hormonikorvaushoidon voisi nyt saada yleislääkäriltä ilman että tarvitsee mennä gynekologille? Gynekologin palvelut eivät kuulu meillä työterveyteen. Tyhmää, kun työntekoon tämä erityisesti vaikuttaa.

Vierailija
70/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja terveyskeskuksessa on todella vaikea saada lähetettä naistentautien poliille.  Pitää vaan kiusata tarpeeksi monta nuorta miespuolista yleislääkäriä tarinoilla pillusta joka on saharaa kuivempi ja lakanoista,  joista saa hikeä vääntää kuin vettä nii  sittn ehkä irtoa  se lähete.

Vierailija
71/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt vuosi menopaussista. Hyvin vähällä olen päässyt, enkä ole mitään hormonikorvaushoitoja edes harkinnut. Kuukautset nyt vaihteli 10 vuotta ennen menopaussia, ensin tihentyivät, sitten harvenivat, ja harvassa vaiheessa pitkän tauon jälkeen tuli jättivuotoja. Sitten 51-vuotiaana viimeiset menkat. Sen jälkeen ehkä vuoden oli lievähköjä lihas- tai nivelkipuja, mutta nekin meni ohi itsestään. Ei ole ollut mielialaongelmia ,kuumia aaltoja, unettomuutta, aivosumua tms. näitä klassisia ollenkaan. Emättimen kuivuudesta en tiedä, koska en ole seksuaalisesti ollut aktiivinen 20 vuoteen, joten ei ole niin väliä onko kuiva vai ei.

Vierailija
72/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oireita (kuumia aaltoja, heräilyä, aivosumua) reilun vuoden verran. Tuntuu että työnteko kärsii, en vaan pysty enää keskittymistä vaativiin asioihin vaikka olen ns. asiantuntijatyössä.

Olen miettinyt että kokeilisin homonikorvaushoitoa. Eilen kävin läpi työterveyslääkäreitä (Mehiläinen) ja monella luki että eivät hoida gynekologisia asioita. Eikö käypä hoito -suosituksen idea ollut että hormonikorvaushoidon voisi nyt saada yleislääkäriltä ilman että tarvitsee mennä gynekologille? Gynekologin palvelut eivät kuulu meillä työterveyteen. Tyhmää, kun työntekoon tämä erityisesti vaikuttaa.

Miksi et varaa aikaa yksityiseltä gyneltä? Tai onnistuu myös kunnallisen kautta.

Vierailija
73/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä tarvi gynekologin palveluita vaihdevuosien korvaushoidon saamiseen. Ihan normaali työterveys- tai terveyskeskus yleislääkäri voi aiheuttaa oireiden perusteella perus hormonikorvauksen, ellei asiaan liity huolestuttavia gynekologisia oireita, jotka vaativat tutkimuksia.

Vierailija
74/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, hysteerikkoja ovat (myös sarkasmia)

Vierailija
75/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hysteerikkoja ovat (myös sarkasmia)

Siihen on oma syynsä....miehet (ei ole sarkasmia vaan totisinta totta)

Vierailija
76/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulit sitten tänne kommentoimaan oman mt-ongelmasi, niinkuin olet jo monesti tehnyt.

(Sarkasmia)

Mun teksti oli oikeasti sarkasmia. Olen 53 vuotias nainen ja aina saanut vähättelyä terveydenhoidossa. Ollut endoa ja muuta kremppaa, juurikin naisten vaivoista ja hulluna pidetty. Vähemmästäkin tullut kyyniseksi ja sarkastiseksi.

Vierailija
77/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Sarkasmia)

Mun teksti oli oikeasti sarkasmia. Olen 53 vuotias nainen ja aina saanut vähättelyä terveydenhoidossa. Ollut endoa ja muuta kremppaa, juurikin naisten vaivoista ja hulluna pidetty. Vähemmästäkin tullut kyyniseksi ja sarkastiseksi.

Oletko käynyt yksityisellä? Siellä ei vähätellä.

Vierailija
78/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pahin oire kuivuminen, vähän kaikkialta. Silmäluomet kuivuivat niin, että poimuihin tuli haavoja. Limakalvojen kuivuus aiheutti jatkuvia virtsatieinfektioita ja alapään jomotusta. Jänteet rappeutuivat pakaroista ja olkavarsista niin pahasti, että kivut ovat olleet invalidisoivia. Heräily ja hikoilu aamuyöllä. Nyt on mennyt neljä vuotta oireiden alkamisesta, hormonikorvaushoidon tajusin aloittaa vasta reilu vuosi sitten ja nyt on jäljellä enää kovat kivut lonkissa ja olkavarsissa. Kärsimyksen vuosia on ollut, toivottavasti tämä tasaantuu joskus.

Minä olen jo 70, mutta muistan vielä nuo ajat, miten vaikeata silloin oli.  Juuri tuo kuivuminen.  Olin niin kuihtunut, että näytin vanhemmalta kuin mitä nyt.  Silmät punotti ja hankasi, iho muuttui kummallisen harmaaksi, suu ja huulet oli ihan rusinat, tukka oli kuin väritöntä rautalankaa, ei pysynyt missään mallissa, vaan vain valui päätä myöten.  Alapää kutisi ja poltteli kuivuuttaan.

Ainoa itseä miellyttävä puoli tietysti se, että laihduin paljon, mutta ei se minua kaunistanut.

Olin 47-vuotias.  Muistan myös ne ns. kuumat aallot, ne pystyi aistimaan jopa saunan lauteilla löylyssä.

Onneksi tajusin mennä lääkäriin.  Ensin ei tahtonut löytyä sopivaa annostusta ja kun vielä aloitettiin niillä laastareilla, niin ne aiheutti tulehduksen siihen iho kohtaan mihin sitä liimasin, vaikka yritin vaihdella sen paikkaa.  Lopulta en voinut käyttää niitä ollenkaan.

Sitten sain geeliä ja se viimein auttoi.  Oikeastaan vajaassa viikossa tuli muutos.  Kävelin tiellä ja yhtäkkiä tunsin, kuinka rinnat alkoi ikäänkuin painaa.  Nehän oli muuttuneet kuiviksi lerpuiksi, mutta yhtäkkiä niihin tuli eloa.  Muutenkin aloin huomata, että tuli kuin uusi nuoruus.

Geeli ei ollut kuitenkaan se lopullinen juttu, vaan aloin saada korvaushoitoa tabletteina, ja otan niitä vieläkin, kun mitään ongelmia ei ole tullut.  Ensi alkuun niissäkin piti hakea sopivaa annostusta, mutta sittemmin kaikki on mennyt hyvin.

Muistan vielä senkin, että en ollut mieleltänikään tasapainossa silloin, kun vauvat oli kovimmillaan.  Sain töistäni sairauslomaa, kun pää ei mitenkään tuntunut asettuvan, olin ajoittain ihan maassa ja sitten taas liiankin tehokas, menin joskus töihinkin epähuomiossa aamukuuteen, vaikka työt alkoi puoli yhdeksältä.  Mutta kun olin jotenkin yli vireessä, kuitenkin sellainen tuskainen oli koko ajan.

Ehkä sain käydä tämän vaiheen läpi sen pahimmassa mallissa mitä voi olla.  Varmaan jotain kolme tai neljä vuotta se kaikkineen kesti, kunnes asiat sitten taas tasaantui.  Kuukautiset jäi pois aika helposti, mutta se muu kaikki oli yhtä resuamista.

Äidillä taisi aikoinaan olla sama juttu, muistan hänellä olleen jotain mielenterveysongelmia juuri siinä iässä.  

Vierailija
79/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin yksi päivä, että keski-ikä/vaihdevuosi-ikä on vähän kuin toinen murrosikä. Suuria muutoksia tapahtuu kehossa ja mielessäkin. Molemmat ikävaiheet luonnollisia ja elämään kuuluvia. 

Joo, olet oikeassa, mutta ei niistä vaihdevuosioireista tarvitse kärsiä jos se haittaa elämistä. Miksi yleensäkkin pitäisi missään vaiheessa naisen elämää kärsiä yhtään mistään, varsinkin jos apua on saatavilla.

Toisaalta niin kuin murrosiässä, monella meistä se kärsimys on rakentavaa, ja johtaa parempaan tilaan sen toisella puolella. Murrosiän kuohut niin hormonaalisesti kuin mielessä johtaa kypsymiseen. Vaihdevuosien kuohut niin hormoneissa kuin mielessä myös ottaa vähän kipeää, niin henkisesti kuin fyysisesti, mutta sen toisella puolella on ennen kokematon rauha ja seesteisyys. Näin on ollut itselläni, ja monella tuntemallani. Korvaushoito on varmasti joskus välttämätön, mutta se lopulta vaan lykkää tämän transition kokemusta. Kukaan tuskin pitäisi hyvänä, jos murrosikää lykättäisiin lääkkeillä, koska ne ovat ahdistavia ja kivuliaitakin monella tapaa. 

Japanissahan vaihdevuodet nähdään positiivisena elämänvaiheena, se on kōnenki, uudistumisen vuodet. Silloin nainen yleensä vasta saavuttaa henkisen ja hengellisen täyttymyksensä, kun kehon energiat ei enää suuntaudu lisääntymiskoneiston ylläpitoon. Japanissa menopaussin jälkeen naisesta tulee täyteen viisauteensa ja mielentyyneyteensä kasvanut arvostettu ihminen, eikä niin että iik, ulkonäkö rapistuu, elämä vaan menee huonommaksi kunnes lopulta tulee kuolema. 

Vierailija
80/93 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä maissa, joissa ei jatkuvasta suggeroida naisille hirveitä vaihdevuosiongelmia, naisille ei tule hirveitä vaihdevuosiongelmia.

Ei se poista unettomuutta, ettei tiedä.sen johtuvan vaihdevuosista. Valitettavasti en voi hormonikorvaushoitoa käyttää suvun syöpärasituksen vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän