Naisen vaihdevuodet ei ole sairaus. Miten sinä koit vaihdevuotesi? Minulla ei ollut mitään oireilua - kuukautiset vain loppuivat kuin seinää
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/XM56kb/klimakteriet-inte-langre-en-…
Vaihdevuosista ei saa tehdä sairautta.
Kommentit (93)
Jos vaihdevuodet olisivat miehillä, se todellakin olisi enemmän tutkittu ja hoidettu asia. Mulla ei ole vielä vaihtareita ja äidilläni kuulemma menivät ohi niin kuin aloittajalla, mutta tiedän kavereiden kokemuksista, että ne voi olla todella elämää hankaloittavat ja jaksamista syövät. Itse aion kyllä ottaa kaiken avun ja hoidon vastaan jos tarvetta on. Tsemppiä asian kanssa painiville ja ap:lle; HV ja se ei tarkoita hyvää viikonloppua
N50
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin yksi päivä, että keski-ikä/vaihdevuosi-ikä on vähän kuin toinen murrosikä. Suuria muutoksia tapahtuu kehossa ja mielessäkin. Molemmat ikävaiheet luonnollisia ja elämään kuuluvia.
Joo, olet oikeassa, mutta ei niistä vaihdevuosioireista tarvitse kärsiä jos se haittaa elämistä. Miksi yleensäkkin pitäisi missään vaiheessa naisen elämää kärsiä yhtään mistään, varsinkin jos apua on saatavilla.
Ehkei sitten ole sairaus,mutta aika työkyvytön olen. Työaika menee hikeä pyyhkiessä,olen kuin uitettu, en saa nukutuksi, enkä oikein edes jaksa tehdä töitä. Niveliin sattuu, aivosumu. En muista mitä juuri tein tai minne olin menossa. Kyselen tyhmiä töissä, vaikka olen ollu siellä jo yli 10 vuotta töissä, koska en muista asioita. Viime yönä heräsin varmaan 10-15 kertaa. Että jos ei ole sairaus, ei siinä mitään. Käyn töissä enkä oikein saa mitään aikaiseksi. Autoa ajaessakin tuntuu välillä, että en ole ratin takana. En muista perille päästyä matkasta mitään. Sain siis pari kuukautta sitten jotain estrogeenin korviketta lääkäristä,mutta ei ole apua. En ole nyt kahteen yöhön nukkunut juuri ollenkaan ja kohta lähden ratin taakse. Onnea mulle ja sulle.
Mitä humpuukia nämä "esivaihdevuodet" oikein ovat olevinaan?
Luulin että minulla on hiivatulehdus ja virtsatieinfektio,kävikin ilmi että limakalvot olivat erittäin kuivat.
Öisin hikoilin niin että keskellä talvea oli tuuletin makkarissa ja pää ei toiminut,pelkäsin muistisairautta kun olin niin sumussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut jonkin verran kuumia aaltoja ja kierto meni loppuvaiheessa hyvin epäsäännölliseksi kunnes sitten kuukautiset loppui kokonaan. Nyt ei ole kuukautisia eikä paneta. Elämä helpottui.
Juu juu... minullakin niin kuumia aaltoja että muovikipot ympäriää sulaa..... voi kauheetaaa tätä mun persvärkkiä.. 😂😂😂😂😂😂
Tämä kuuluu normaalin ihmiselämään. Ei ole mikään sairaus. Kehukaa kilpaa kellä vuotaa eniten, kellä kuummusnousee korkeammalle, kuka muuttuu enemmän hulluksi ja llulotautiseksi .
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette ilkeitä ap:lle?
Voitko laittaa esimerkin että millä tavalla ilkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka mitä solvauksia ollut ja haistattelua.
Vierailija kirjoitti:
Luulin että minulla on hiivatulehdus ja virtsatieinfektio,kävikin ilmi että limakalvot olivat erittäin kuivat.
Öisin hikoilin niin että keskellä talvea oli tuuletin makkarissa ja pää ei toiminut,pelkäsin muistisairautta kun olin niin sumussa.
Iske tummelia sinne vakoon. Näköjään pääsi ei todella toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä humpuukia nämä "esivaihdevuodet" oikein ovat olevinaan?
Kannattaa lukea aiheesta, jos et tiedä. Eu se mene useimmilla niin, että kierto pysyy säännöllisenä siihen asti, että etänä päivänä menkat vaan loppuu vaan se on pidempi prosessi oireineen, jopa 10 vuotta ennen menopaussia, kun munasarjojen toiminta hiipuu. nimimerkillä kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka mitä solvauksia ollut ja haistattelua.
Solvaukset ja haistattelut on niiltä i#iootti miehiltä jotka täällä kommentoi. Naiset eivät haistattele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiseni loppuivat nelikymppisenä mutta nyt on taas alushousut veressä.
T. Jorma 63v
Uskon tämän, ei ne kuukautiset niin vain jää pois vaikka miten omaisit miehen etunimen.
Jorma 63v ei muutu naiseksi, vaikka pukee mekon. Naudan veren kaataminen alushousuihin ei ole kuukautiset 😄
On muitakin mahdoĺlisuuksia. Syöpä tai intensiivinen ahteriinotto.
Helppohan se lmon huudella, jos kuuluu niihin onnekkaisiin, joille ei oireita tule. Tuskinpa kukaan, kenellä on pahoja oireita tulee tänne ilkkumaan ja vähättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin yksi päivä, että keski-ikä/vaihdevuosi-ikä on vähän kuin toinen murrosikä. Suuria muutoksia tapahtuu kehossa ja mielessäkin. Molemmat ikävaiheet luonnollisia ja elämään kuuluvia.
Joo, olet oikeassa, mutta ei niistä vaihdevuosioireista tarvitse kärsiä jos se haittaa elämistä. Miksi yleensäkkin pitäisi missään vaiheessa naisen elämää kärsiä yhtään mistään, varsinkin jos apua on saatavilla.
Ei tarvitsekaan. Lisäsin tämän myöhemmin, kun unohtui tuosta viestistä.
Kaikilla naisilla alapää kuivuu kun vaihdevuode tulevat. Osa ei vain osaa lukea omaa kehoaa ja väitetään kiven kovaa että ettei ole mitään oireita. Eikä kuukautiset lopu kuin seinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiseni loppuivat nelikymppisenä mutta nyt on taas alushousut veressä.
T. Jorma 63v
Uskon tämän, ei ne kuukautiset niin vain jää pois vaikka miten omaisit miehen etunimen.
Jorma 63v ei muutu naiseksi, vaikka pukee mekon. Naudan veren kaataminen alushousuihin ei ole kuukautiset 😄
On muitakin mahdoĺlisuuksia. Syöpä tai intensiivinen ahteriinotto.
Sinä homona tiedät likaiset(!) yksityiskohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iske tummelia sinne vakoon. Näköjään pääsi ei todella toimi.
Voi sua ressukkaa. Naisten juttujen keskelle tulet änkyttämään omia "mielipiteitäsi" asioista joista et tiedä yhtään mitään. Kun lähdet ostamaan lisää sitä coopin halppis kaljaa, niin käyppäs kysymässä tyhmän äitisi mielipidettä tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ruvennut syömään mitään korvauslääkkeitä. Se oli vaihe elämässä, en syönyt lääkkeitä murrosiässäkään, miksi sitten vaihdevuosissa? Rupesin hyvissä ajoin uimaan talvellakin, ehkä siitä oli hyötyä. Elämässä on paljon erilaisia vaiheita, nyt luopumista ystävistä, aviomiehestä jne.
Tätä tässä juuri tarkoitettiin. Jos sinulla, ilmeisen yksinkertaisena naisena, ei ollut pahoja oireita, kuvittelet että ne miljoonat muut naiset liioittelevat oireensa.
En minä, yksinkertainen nainen, kerro kuin omasta kokemuksestani, sitähän tässä kysyttiin. En kerro kenenkään muun kokemuksista. MINÄ pääsin helpolla.
Lisään, että toki elämää haittaavia oireita pitää ja tulee hoitaa läpi elämän.