Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (374)

Vierailija
341/374 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisilla annostuksilla tuli. Ne selkeästi ovat reseptinkirjoitusohjelmassa valmiina. Lääkäri taisi olettaa, että osaan itse käyttää. Minulla ei ole atrofiaa todettuna, ihan iän ja oireiden pohjalta porskutan.

Kokeilen ensin Intrarosaa, mutta jos ei todella merkittävän paljon parempi ole, jatkan huomattavasti halvemmalla Vagifemillä. Rasvaa käytän vain ulkoisesti. Siihen ei hormonittomat minulla enää riitä. Tai sitten käytän sisäisesti jos tuntuu, ettei tabletti kostuta riittävästi.

Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus valmistui vasta viime vuonna. Ei ole ehtinyt yleislääkäreille vielä tulla montaa kertaa vastaan, jos vielä kertaakaan.

Kirjoitat mitä olet käyttänyt, ei ole tullut sivuvaikutuksia (eihän?), mutta oireet eivät ole poistuneet. Estrogeliin sait jo sen numeron. Kirjoitat suoraan, että haluat apteekin neuvosta vaihdon siihen valmisteeseen ja viittaat Käypä hoito -suositukseen, että annostuksen pitäisi olla se liukuva 1-2 lastallista. Puikkoihin ja voiteisiin voit pyytää reseptiä sillä perusteella, että ne ovat niin halvempia kuin käsikaupasta ostettuna, ja että tarve on pysyvä (lukee Käypä hoidossa). Intrarosaa voit ehdottaa kokeiluun siksi, että vaikuttava aine on eri kuin Estrogelissä.

Käypä hoito -suosituksessa otsikon Urogenitaalioireiden hoito, Paikallinen hormonihoito alla lukee "Paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää myös systeemisen hormonihoidon rinnalla." Sen tulisi riittää sinun lääkärillesi. Jos niitä ei saisi tai tulisi käyttää yhtä aikaa, se sanottaisiin suosituksessa selkeästi. Viestin lopuksi voit tarjoutua tulemaan myös vastaanotolle.

Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137

Kiitos paljon tästä! Kirjoitan sitten tuollaisen vakuuttavan viestin Maisaan. Tulen sitten kertomaan, miten kävi. Ja sehän on ihan tottakin, että apteekista vinkkasivat, että lastallisella versiolla saisit samaa kamaa jotain neljä kertaa halvemmalla. Ja ei ole mitään haitta- tai sivuvaikutuksia tullut mistään. Mainitsenko vielä, että nämä alkuperäiset reseptit on kirjoittanut gynekologian erikoislääkäri? Sanonko vielä tästä atrofiastakin varmuuden vuoksi? ap

Totta kai kannattaa kirjoittaa, että erikoislääkäri määräsi sinulle valmisteet käytettäväksi yhtä aikaa. Ja että sinulla on jo todettu atrofia, joten paikallishormoni on välttämätön.

Estrogelistä kirjoitat suunnilleen näin: "Apteekin farmaseutti vinkkasi, että ESTROGEL geeli 0,6 mg/g annostelulasta, 80 g, Vnr 555185, on paljon halvempaa kuin minulla käytössä oleva pumppupullossa oleva Estrogel, jolla on eri Vnr-numero. Apteekki ei voi vaihtaa valmistetta. Sitä varten tarvitaan uusi resepti. Nykyisellä reseptillä oleva annostuskaan ei ole enää riittävä pitämään oireeni poissa, joten tarvitsen joka tapauksessa uuden reseptin."

Vierailija
342/374 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä kirvelsi ja poltteli tuo Vaginelle-voide, mutta silleen hyvällä tavalla! Käytin sitä vain ulkoisesti.

Selvästi paikat olivat sen tarpeessa. Kiitos vinkkaajalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/374 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kirvelsi ja poltteli tuo Vaginelle-voide, mutta silleen hyvällä tavalla! Käytin sitä vain ulkoisesti.

Vaginellea ei taida saada ilman reseptiä?

Vierailija
344/374 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaginellea ei taida saada ilman reseptiä?

Ei saa enää. Joskus sai, googlaamalla löytyy pikkupakkauksia eri apteekkien sivuilta, mutta klikatessa ovat "loppu varastossa".

Reseptin saa helposti pyytämällä.

Ovestin on reseptivapaata. 15 gramman putkilo maksaa 28-30 euroa valmistajasta riippuen.

Vierailija
345/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep ihan kummasti kihelmöi myös tuo ovestin. Selkeästi tarvii näköjään myös ulkoisesti paikallisestrogeeniä, ei näköjään riitä edes nuo sisäiset vagifem ja intrarosa. Pitää heti maanantaina pyytää reseptin vaihto tuosta ovestinista vaginelleen. Onpa jännä, että lääkärit eivät yleensä tarjoa muuta ku vagifemiä. Itse joutuu pyytämään kaikkea muuta. Tosin nyt mulla kyllä ihan lääkäri ehdotti tuota ulkoista voitelua, kun mainitsin laskeumaepäilystä.

Vierailija
346/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisilla annostuksilla tuli. Ne selkeästi ovat reseptinkirjoitusohjelmassa valmiina. Lääkäri taisi olettaa, että osaan itse käyttää. Minulla ei ole atrofiaa todettuna, ihan iän ja oireiden pohjalta porskutan.

Kokeilen ensin Intrarosaa, mutta jos ei todella merkittävän paljon parempi ole, jatkan huomattavasti halvemmalla Vagifemillä. Rasvaa käytän vain ulkoisesti. Siihen ei hormonittomat minulla enää riitä. Tai sitten käytän sisäisesti jos tuntuu, ettei tabletti kostuta riittävästi.

Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus valmistui vasta viime vuonna. Ei ole ehtinyt yleislääkäreille vielä tulla montaa kertaa vastaan, jos vielä kertaakaan.

Kirjoitat mitä olet käyttänyt, ei ole tullut sivuvaikutuksia (eihän?), mutta oireet eivät ole poistuneet. Estrogeliin sait jo sen numeron. Kirjoitat suoraan, että haluat apteekin neuvosta vaihdon siihen valmisteeseen ja viittaat Käypä hoito -suositukseen, että annostuksen pitäisi olla se liukuva 1-2 lastallista. Puikkoihin ja voiteisiin voit pyytää reseptiä sillä perusteella, että ne ovat niin halvempia kuin käsikaupasta ostettuna, ja että tarve on pysyvä (lukee Käypä hoidossa). Intrarosaa voit ehdottaa kokeiluun siksi, että vaikuttava aine on eri kuin Estrogelissä.

Käypä hoito -suosituksessa otsikon Urogenitaalioireiden hoito, Paikallinen hormonihoito alla lukee "Paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää myös systeemisen hormonihoidon rinnalla." Sen tulisi riittää sinun lääkärillesi. Jos niitä ei saisi tai tulisi käyttää yhtä aikaa, se sanottaisiin suosituksessa selkeästi. Viestin lopuksi voit tarjoutua tulemaan myös vastaanotolle.

Kiitos paljon tästä! Kirjoitan sitten tuollaisen vakuuttavan viestin Maisaan. Tulen sitten kertomaan, miten kävi. Ja sehän on ihan tottakin, että apteekista vinkkasivat, että lastallisella versiolla saisit samaa kamaa jotain neljä kertaa halvemmalla. Ja ei ole mitään haitta- tai sivuvaikutuksia tullut mistään. Mainitsenko vielä, että nämä alkuperäiset reseptit on kirjoittanut gynekologian erikoislääkäri? Sanonko vielä tästä atrofiastakin varmuuden vuoksi? ap

Totta kai kannattaa kirjoittaa, että erikoislääkäri määräsi sinulle valmisteet käytettäväksi yhtä aikaa. Ja että sinulla on jo todettu atrofia, joten paikallishormoni on välttämätön.

Estrogelistä kirjoitat suunnilleen näin: "Apteekin farmaseutti vinkkasi, että ESTROGEL geeli 0,6 mg/g annostelulasta, 80 g, Vnr 555185, on paljon halvempaa kuin minulla käytössä oleva pumppupullossa oleva Estrogel, jolla on eri Vnr-numero. Apteekki ei voi vaihtaa valmistetta. Sitä varten tarvitaan uusi resepti. Nykyisellä reseptillä oleva annostuskaan ei ole enää riittävä pitämään oireeni poissa, joten tarvitsen joka tapauksessa uuden reseptin."

Kannattaa kirjoittaa myös se tarkkaan, milloin ja miten atrofia on todettu. Silloin ei jää luuloa, että ap olisi sen omasta päästään keksinyt. Atrofia on aikoja sitten todistettu fakta.

Vierailija
347/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirvely kertoo kuivuudesta. Se menee ohi sitten kun tilanne on normalisoitunut.

Vierailija
348/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis muistanutkaan, mitä kaikkea olin ostanutkaan tuonne kaapin uumeniin pölyttymään. Tsekkasin kaapin tuossa eilen. ap

No nyt vaan ahkerasti rasvailemaan. Mua naurattaa, kun nykyisin alapään rasvaamiseen ja hoitoon menee jo enemmän aikaa ja rahaa kuin yläpään. Kasvoihin laitettavat kasvovedet, seerumit, silmänympärysvoiteet ja rasvat tulee halvemmaksi kuin nuo alakerran voiteluaineet. Ja hitsi, että menee iltaisin aikaa laitella kaiken maailman puikkoja ja rasvoja!

Nuo estrogeenit tuskin tekee hyvää miehen vehkeelle, joten aika tarkkaan saa miettiä, milloin aikoo harrastaa seksiä. Se on iso miinus, muuten toimivat hyvin kyllä. Itselläni vagifem ja satunnainen ovestin voiteena, ei ole todettu mitään atrofiaa, mutta vaihdevuodet juuri käsillä, niin hoidan nyt tätäkin tarkkaan, ettei tulisikaan.

Vierailija
349/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on vaikeaa. Lisätkää ruokaöljyä ravintoon ja voidetta alapäähän. 

Varsinainen vaara limakalvojen kuivumisessa on lisääntynyt alttius virtsatieinfektioihin.

Vierailija
350/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on vaikeaa. Lisätkää ruokaöljyä ravintoon ja voidetta alapäähän. 

Varsinainen vaara limakalvojen kuivumisessa on lisääntynyt alttius virtsatieinfektioihin.

Vaihdevuosien ympärillä alkava alapään kuivuus johtuu estrogeenin eikä rasvan puutteesta.

Hoitona siksi estrogeenivalmisteet suoraan kohteeseen annosteltuna.

Vierailija
351/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuelämän hoidot estrogeenipillerit tai voiteet mulle gyne sanoi, että loppuelämän käytät vaikka eläisit satavuotiaaksi. Jos hoitolaitoksessa olet niin sielläkin hoitaja niitä laittaisi. 

Vierailija
352/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuelämän hoidot estrogeenipillerit tai voiteet mulle gyne sanoi, että loppuelämän käytät vaikka eläisit satavuotiaaksi. Jos hoitolaitoksessa olet niin sielläkin hoitaja niitä laittaisi. 

Se hoitaja sulle vaipatkin vaihtaa. Limakalvojen hoitaminen vähentää vanhusten virtsatieinfektioita, joten se olisi todella tärkeää tehdä. Virtsatieinfektio vanhuksilla oireilee mm. sekavuutena, joka herkästi diagnosoidaan väärin.

Joskus luin lehdestä, miten jollekin mummolle tarvittiin emätinpuikko, ja nuori mieshoitaja sitä näkyvästi hermostuneesti laittamaan. Mummo siihen kannusti: "kuulehan, on siellä isompaakin ollut sisällä!"

Vierailija
353/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kirjoittaa myös se tarkkaan, milloin ja miten atrofia on todettu. Silloin ei jää luuloa, että ap olisi sen omasta päästään keksinyt. Atrofia on aikoja sitten todistettu fakta.

Joo, atrofia todettiin papa-kokeessa jo elokuussa 2023 eli lähes kolme vuotta sitten jo. En edes ymmärtänyt koko sanaa siitä paperikirjeestä, muistan kuinka googlailin asiaa ja sitä tietoa oli niukasti. Papa-koe otettiin terveysasemalla, eikä sieltä oltu mitenkään yhteydessä tuon tuloksen perusteella. Tulos tuli, eikä mitään ohjeistettu.

Sitten menin omin päin sinne kalliille yksityisgynekologille lokakuussa 2023, jolloin sain nuo reseptit (koska oli miltei kaikki vaihdevuosioireet). Harmittaa, etten tajunnut tuota atrofiaa kunnolla silloin, en juurikaan vagifemmiä käyttänyt ja meni puoltoista vuotta, ennenkuin aloitin Estrogel ja Terolut yhdistelmän käytön yksityisgynekologin käynnin jälkeen. Yritin ns. pärjätä ilman mitään hormoneita.

Aloin oireilemaan (siis emätin) kunnolla vasta tänä keväänä, kun atrofia on ehtinyt tehdä tuhojaan jo pitkään. En ymmärtänyt, että tämä on sellainen juttu, jossa pitää käyttää hoitoa viikottain. En oikeasti edes tiennyt, että tämmöistä voi tapahtua ja että hoito on välttämätön. Niin monet kun kirjoittavat, ettei oireisiin tarvita hoitoa ja pärjätkää vain ilman hormoneja. Ovestin (omin päin hyllystä ostettu) aiheutti aivan järkyttävää poltetta ja kutinaa, todella tuskaisaa oloa nyt keväällä.  Niin nyt tosiaan olen tässä pohtinut, että pystyykö atrofia korjaantumaan hormonihoidolla. ap

Vierailija
354/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mietityttää, että miten jotkut pärjäävät ilman?

Vierailija
355/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vagifem aloitetaan ottamalla päivittäin kahden viikon ajan ja sä toimit niin kun tuo tuote on ollut välillä pois käytöstä. 

Vierailija
356/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pärjäävät erinomaisesti ilman hormonikorvaushoitoa, koska heidän vaihdevuosioireensa ovat hyvin lieviä, he eivät koe oireita häiritseviksi tai heillä on lääketieteellisiä esteitä hoidolle. Oireiden voimakkuus on yksilöllistä, ja hormonien tuotannon hiipumiseen voi sopeutua luonnollisesti elintavoilla ja muilla hoitokeinoilla.

Vierailija
357/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pärjäävät erinomaisesti ilman hormonikorvaushoitoa, koska heidän vaihdevuosioireensa ovat hyvin lieviä, he eivät koe oireita häiritseviksi tai heillä on lääketieteellisiä esteitä hoidolle. Oireiden voimakkuus on yksilöllistä, ja hormonien tuotannon hiipumiseen voi sopeutua luonnollisesti elintavoilla ja muilla hoitokeinoilla.

Tuntuu silti oudolta, että jos emättimen atrofia johtuu estrogeenin puutteesta ja kaikille tulee se estrogeenin puute, niin miksi kaikille ei tule atrofiaa? En oikeasti ymmärrä nyt tätä.

Vierailija
358/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vagifem aloitetaan ottamalla päivittäin kahden viikon ajan ja sä toimit niin kun tuo tuote on ollut välillä pois käytöstä. 

Joo, aion nyt ottaa 2 viikkoa putkeen iltaisin Vagifemmin. Aiemmin otin miltei pari viikkoa putkeen miedompaa puikkoa eli Estrakam, ihan hyllystä omin päin ostettu. Nyt tuntuu, että oireet helpottaa, mutta onko kuitenkin niin, että atrofia ei ikinä parane tai poistu. ap

Vierailija
359/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten elintavoilla korjataan emättimen atrofia, joka johtuu estrogeenin puutteesta?

Vierailija
360/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, atrofia todettiin papa-kokeessa jo elokuussa 2023 eli lähes kolme vuotta sitten jo. En edes ymmärtänyt koko sanaa siitä paperikirjeestä, muistan kuinka googlailin asiaa ja sitä tietoa oli niukasti. Papa-koe otettiin terveysasemalla, eikä sieltä oltu mitenkään yhteydessä tuon tuloksen perusteella. Tulos tuli, eikä mitään ohjeistettu.

Sitten menin omin päin sinne kalliille yksityisgynekologille lokakuussa 2023, jolloin sain nuo reseptit (koska oli miltei kaikki vaihdevuosioireet). Harmittaa, etten tajunnut tuota atrofiaa kunnolla silloin, en juurikaan vagifemmiä käyttänyt ja meni puoltoista vuotta, ennenkuin aloitin Estrogel ja Terolut yhdistelmän käytön yksityisgynekologin käynnin jälkeen. Yritin ns. pärjätä ilman mitään hormoneita.

Aloin oireilemaan (siis emätin) kunnolla vasta tänä keväänä, kun atrofia on ehtinyt tehdä tuhojaan jo pitkään. En ymmärtänyt, että tämä on sellainen juttu, jossa pitää käyttää hoitoa viikottain. En oikeasti edes tiennyt, että tämmöistä voi tapahtua ja että hoito on välttämätön. Niin monet kun kirjoittavat, ettei oireisiin tarvita hoitoa ja pärjätkää vain ilman hormoneja. Ovestin (omin päin hyllystä ostettu) aiheutti aivan järkyttävää poltetta ja kutinaa, todella tuskaisaa oloa nyt keväällä.  Niin nyt tosiaan olen tässä pohtinut, että pystyykö atrofia korjaantumaan hormonihoidolla. ap

Vaginelle on miedompaa kuin Ovestin. Vaginelle 0,5 mg/g ja Ovestin 1 mg/g. Jos vielä miedompaa tarvitsee, Blissel-geelissä on 50 g eli 0,05 mg/g. Kaikissa vaikuttavana aineena estrioli.

Vain Ovestinia saa ilman reseptiä. Sitä puolestaan ei kannata reseptillä ottaa, kun tulee kalliimmaksi, sillä reseptillä tulee aina se reseptin toimitusmaksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi