Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?

Vierailija
11.06.2026 |

Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).

En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?

Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa  estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?

Kommentit (374)

Vierailija
361/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisilla annostuksilla tuli. Ne selkeästi ovat reseptinkirjoitusohjelmassa valmiina. Lääkäri taisi olettaa, että osaan itse käyttää. Minulla ei ole atrofiaa todettuna, ihan iän ja oireiden pohjalta porskutan.

Kokeilen ensin Intrarosaa, mutta jos ei todella merkittävän paljon parempi ole, jatkan huomattavasti halvemmalla Vagifemillä. Rasvaa käytän vain ulkoisesti. Siihen ei hormonittomat minulla enää riitä. Tai sitten käytän sisäisesti jos tuntuu, ettei tabletti kostuta riittävästi.

Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus valmistui vasta viime vuonna. Ei ole ehtinyt yleislääkäreille vielä tulla montaa kertaa vastaan, jos vielä kertaakaan.

Kirjoitat mitä olet käyttänyt, ei ole tullut sivuvaikutuksia (eihän?), mutta oireet eivät ole poistuneet. Estrogeliin sait jo sen numeron. Kirjoitat suoraan, että haluat apteekin neuvosta vaihdon siihen valmisteeseen ja viittaat Käypä hoito -suositukseen, että annostuksen pitäisi olla se liukuva 1-2 lastallista. Puikkoihin ja voiteisiin voit pyytää reseptiä sillä perusteella, että ne ovat niin halvempia kuin käsikaupasta ostettuna, ja että tarve on pysyvä (lukee Käypä hoidossa). Intrarosaa voit ehdottaa kokeiluun siksi, että vaikuttava aine on eri kuin Estrogelissä.

Käypä hoito -suosituksessa otsikon Urogenitaalioireiden hoito, Paikallinen hormonihoito alla lukee "Paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää myös systeemisen hormonihoidon rinnalla." Sen tulisi riittää sinun lääkärillesi. Jos niitä ei saisi tai tulisi käyttää yhtä aikaa, se sanottaisiin suosituksessa selkeästi. Viestin lopuksi voit tarjoutua tulemaan myös vastaanotolle.

Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137

Kiitos paljon tästä! Kirjoitan sitten tuollaisen vakuuttavan viestin Maisaan. Tulen sitten kertomaan, miten kävi. Ja sehän on ihan tottakin, että apteekista vinkkasivat, että lastallisella versiolla saisit samaa kamaa jotain neljä kertaa halvemmalla. Ja ei ole mitään haitta- tai sivuvaikutuksia tullut mistään. Mainitsenko vielä, että nämä alkuperäiset reseptit on kirjoittanut gynekologian erikoislääkäri? Sanonko vielä tästä atrofiastakin varmuuden vuoksi? ap

Totta kai kannattaa kirjoittaa, että erikoislääkäri määräsi sinulle valmisteet käytettäväksi yhtä aikaa. Ja että sinulla on jo todettu atrofia, joten paikallishormoni on välttämätön.

Estrogelistä kirjoitat suunnilleen näin: "Apteekin farmaseutti vinkkasi, että ESTROGEL geeli 0,6 mg/g annostelulasta, 80 g, Vnr 555185, on paljon halvempaa kuin minulla käytössä oleva pumppupullossa oleva Estrogel, jolla on eri Vnr-numero. Apteekki ei voi vaihtaa valmistetta. Sitä varten tarvitaan uusi resepti. Nykyisellä reseptillä oleva annostuskaan ei ole enää riittävä pitämään oireeni poissa, joten tarvitsen joka tapauksessa uuden reseptin."

Kannattaa kirjoittaa myös se tarkkaan, milloin ja miten atrofia on todettu. Silloin ei jää luuloa, että ap olisi sen omasta päästään keksinyt. Atrofia on aikoja sitten todistettu fakta.

Joo, atrofia todettiin papa-kokeessa jo elokuussa 2023 eli lähes kolme vuotta sitten jo. En edes ymmärtänyt koko sanaa siitä paperikirjeestä, muistan kuinka googlailin asiaa ja sitä tietoa oli niukasti. Papa-koe otettiin terveysasemalla, eikä sieltä oltu mitenkään yhteydessä tuon tuloksen perusteella. Tulos tuli, eikä mitään ohjeistettu.

Sitten menin omin päin sinne kalliille yksityisgynekologille lokakuussa 2023, jolloin sain nuo reseptit (koska oli miltei kaikki vaihdevuosioireet). Harmittaa, etten tajunnut tuota atrofiaa kunnolla silloin, en juurikaan vagifemmiä käyttänyt ja meni puoltoista vuotta, ennenkuin aloitin Estrogel ja Terolut yhdistelmän käytön yksityisgynekologin käynnin jälkeen. Yritin ns. pärjätä ilman mitään hormoneita.

Aloin oireilemaan (siis emätin) kunnolla vasta tänä keväänä, kun atrofia on ehtinyt tehdä tuhojaan jo pitkään. En ymmärtänyt, että tämä on sellainen juttu, jossa pitää käyttää hoitoa viikottain. En oikeasti edes tiennyt, että tämmöistä voi tapahtua ja että hoito on välttämätön. Niin monet kun kirjoittavat, ettei oireisiin tarvita hoitoa ja pärjätkää vain ilman hormoneja. Ovestin (omin päin hyllystä ostettu) aiheutti aivan järkyttävää poltetta ja kutinaa, todella tuskaisaa oloa nyt keväällä.  Niin nyt tosiaan olen tässä pohtinut, että pystyykö atrofia korjaantumaan hormonihoidolla. ap

Vaginelle on miedompaa kuin Ovestin. Vaginelle 0,5 mg/g ja Ovestin 1 mg/g. Jos vielä miedompaa tarvitsee, Blissel-geelissä on 50 g eli 0,05 mg/g. Kaikissa vaikuttavana aineena estrioli.

Vain Ovestinia saa ilman reseptiä. Sitä puolestaan ei kannata reseptillä ottaa, kun tulee kalliimmaksi, sillä reseptillä tulee aina se reseptin toimitusmaksu.

Korjaus Blisseliin: 50 mikrogrammaa. Mikron oma erikoismerkki (kreikkalainen myy-kirjain) ei näköjään tullut läpi.

Vierailija
362/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä Ovestin tulee kalliimmaksi reseptillä? Se ei siis ole kela-korvattava toisin kuin Vaginelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä Ovestin tulee kalliimmaksi reseptillä? Se ei siis ole kela-korvattava toisin kuin Vaginelle?

Ei ole Kela-korvattava, ei. Ja aina kun reseptillä jotain ostaa, tulee se reseptin toimitusmaksu. Yleensä apteekissa sanovat, että tämä on reseptillä kalliimpaa kuin ilman sitä ostettuna. Lääkäri saa reseptillä kirjoittaa mitä vain, ei tarvitse edes lääkevalmiste olla.

Vierailija
364/374 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovestinin voide on kyllä hintansa arvoinen, kun sillä voi hoitaa juuri sitä paikkaa, missä on ongelma.

Yhdessä vaiheessa minulla kuivui sormenpäiden iho niin, että kännykän käyttäminen kävi mahdottomaksi. Ovestinia sormenpäihin illalla ennen nukkumaan menoa, ja taas elämä sujui.

Vierailija
365/374 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hemmetin ovestin voide maksaa sitten 30€! Eipä siinä, tuo menee nyt kuukaudessa ja sit päälle 1/2 paketti intrarosaa, joka maksaa n.40€/paketti. Kummastakaan ei saa mitään Kela-korvausta ja niitä ei lasketa lääkekattoon ollenkaan. Eli siis pelkästään jo lähes 50€ kk menee ei korvattaviin paikallisestrogeneihin. Korvauksen saa estrogelistä ja vagifemistä, mutta näihinkin meneekin sitten vaan n.10€/kk. 

Ovestinia käytetty nyt voiteena yksi ilta ja totta tosiaan se on ihme ainetta. Heti tuntui paremmalta. Voin varmaan kohta heivata nuo pelkästään kosteuttavat tuotteet pois. Lääkärille kirjoittanut tosi hyvän tekstin oireista ja hoidosta kantaan, vielä odottaen virtsakokeiden tuloksia.

Mitäs ap:lle kuuluu? Joko olit yhteydessä terveyskeskukseen?

Soitin terveyskeskukseen virtsakokeiden tuloksia ja kaikki oli kunnossa. Samalla pyysin vaihdon ovestinista vaginelleen. Hoitaja lupasi, että saan reseptin huomenna. Huomenna pitää digisoten kautta toimittaa valokuvat virtsaamispäiväkirjoista. On ollu mielenkiintoista. Mä en ollut edes tajunnut, kuinka usein käyn pissalla, kun normaali määrä ois alle 8 kertaa vuorokaudessa ja keskimääräinen virtsan määrä olisin. 2-4 dl/kerta. Mähän käyn pissalla varmaan tunnin välein, niin nyt oon tarkoituksella harventanut.

Mielenkiintoista on myös lähteä matkoille heinäkuussa,  kun lentokoneessa on pelkät käsimatkatavarat. Johan nää kaikki voiteet ja putelot vie hirveästi tilaa! Eikös lääkkeet saa olla sen  litran nestepussin lisäksi?

Vierailija
366/374 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hemmetin ovestin voide maksaa sitten 30€! Eipä siinä, tuo menee nyt kuukaudessa ja sit päälle 1/2 paketti intrarosaa, joka maksaa n.40€/paketti. Kummastakaan ei saa mitään Kela-korvausta ja niitä ei lasketa lääkekattoon ollenkaan. Eli siis pelkästään jo lähes 50€ kk menee ei korvattaviin paikallisestrogeneihin. Korvauksen saa estrogelistä ja vagifemistä, mutta näihinkin meneekin sitten vaan n.10€/kk. 

Ovestinia käytetty nyt voiteena yksi ilta ja totta tosiaan se on ihme ainetta. Heti tuntui paremmalta. Voin varmaan kohta heivata nuo pelkästään kosteuttavat tuotteet pois. Lääkärille kirjoittanut tosi hyvän tekstin oireista ja hoidosta kantaan, vielä odottaen virtsakokeiden tuloksia.

Soitin terveyskeskukseen virtsakokeiden tuloksia ja kaikki oli kunnossa. Samalla pyysin vaihdon ovestinista vaginelleen. Hoitaja lupasi, että saan reseptin huomenna. Huomenna pitää digisoten kautta toimittaa valokuvat virtsaamispäiväkirjoista. On ollu mielenkiintoista. Mä en ollut edes tajunnut, kuinka usein käyn pissalla, kun normaali määrä ois alle 8 kertaa vuorokaudessa ja keskimääräinen virtsan määrä olisin. 2-4 dl/kerta. Mähän käyn pissalla varmaan tunnin välein, niin nyt oon tarkoituksella harventanut.

Mielenkiintoista on myös lähteä matkoille heinäkuussa,  kun lentokoneessa on pelkät käsimatkatavarat. Johan nää kaikki voiteet ja putelot vie hirveästi tilaa! Eikös lääkkeet saa olla sen  litran nestepussin lisäksi?

Seuraavaksi voit mitata, kuinka kauan pissaaminen kestää.

"Tiesitkö, että jos pissaamisesi kesto on alle 8 sekuntia, on hyvin todennäköistä, ettei sinulla ollut tarvetta käydä pissalla?"
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/pissaamisen-kesto

Vierailija
367/374 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas nopeaa tomintaa. Klo. 7.55 oli ovestinresepti vaihdettu vaginelleen. Töiden jälkeen apteekkiin ostamaan tuotakin. Taidan sen ovestinin ottaa matkalla mukaan, kun se on huomattavasti pienempi paketti.

Vierailija
368/374 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap rohkaistuit Maisa-viestiin?

Kirjoitat papa-kokeessa diagnosoidusta atrofiasta ja sen jälkeisestä gynekäynnistä, jossa tuli _sekä systeeminen estrogeeni että paikallisestrogeeni_ yhtä aikaa käytettäväksi. Viittaa Käypä hoito -suositukseen, jossa sanotaan, että paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää systeemisen hoidon kanssa. Kerro, että et heti aloittanut niitä, mikä johti oireilun pahentumiseen, kun ikääkin on samalla tullut.

Kerrot oireistasi, sekä yleisistä vaihdevuosioireista että alapään kuivuudesta, virtsatietulehduksesta (tärkeä!) ja kuinka nykyiset valmisteet/annostukset eivät riitä lievittämään oireita.

Siksi tarvitset:
- Estrogelin vaihdon lastalliseen, tähän oli jo tarkat ohjeet (+ keltarauhashormonin jatkon tietenkin), ja annostukseksi 1-2 lastaa, jotta voit itse etsiä sopivan annostuksen 
- Vagifem, sillä hoidon tulee olla pysyvää, ja se on sopinut ja auttanut
- mutta ei tarpeeksi, joten toivoisit lisäksi kokeiluun Intrarosaa, jossa eri vaikutusmekanismi ja voi käyttää päivittäin
- sekä estrogeenivoiteen ulkosynnyttimien ja virtsaputken oireiluun. Käsikaupasta saatava Ovestin oli liian vahvaa/aiheutti sivuvaikutuksia, joten tarvitset valmisteeksi joko Vaginelle tai Blissel (molemmat vain reseptillä).

Yhteensä viisi reseptiä, ja useampi yhteydenotto terveydenhuoltoon. Vaikeaa tämä naisen elämä!

Vierailija
369/374 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvää tavaraa tämä Vaginelle! On selvästi auttanut kuivuuteen.

Miten ap:lla menee?

Vierailija
370/374 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla kokeilussa myös se intrarosa? Mitä mieltä olet siitä? Mä oon käyttänyt nyt useamman päivän tuota vaginellea ja oon lääkärin ohjeen mukaan laittanut virtsaputken suulle ja sit loput levitellä vaan siihen ulkoisesti. Enää se ei kirvele, joten kaipa se on alkanut helpottamaan. Käytän sitä nyt ekan kuukauden päivittäin lääkärin ohjeen mukaan ja sit 2 kertaa viikossa. Ja mullahan on tuon lisäks 2xvko vagifem ja 3xvko intrarosa ja sit oon laittanut paristo viikon noita kosteuttavia puikkoja. Ap:n kuulumiset kiinnostaa myös. Onko olo helpottanut?

Vierailija
371/374 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sulla kokeilussa myös se intrarosa? Mitä mieltä olet siitä? Mä oon käyttänyt nyt useamman päivän tuota vaginellea ja oon lääkärin ohjeen mukaan laittanut virtsaputken suulle ja sit loput levitellä vaan siihen ulkoisesti. Enää se ei kirvele, joten kaipa se on alkanut helpottamaan. Käytän sitä nyt ekan kuukauden päivittäin lääkärin ohjeen mukaan ja sit 2 kertaa viikossa. Ja mullahan on tuon lisäks 2xvko vagifem ja 3xvko intrarosa ja sit oon laittanut paristo viikon noita kosteuttavia puikkoja. Ap:n kuulumiset kiinnostaa myös. Onko olo helpottanut?

Joo, on minulla sekin. Muutaman olen nyt käyttänyt. En ole kokenut tarvetta käyttää joka päivä. Minulla on tällä hetkellä selvästi suurempi ongelma "pintakuivuus" eli nämä ei-sisäiset osat ovat kuivia, eikä sisäisillä puikoilla ja tableteilla tullut riittävästi vaikutusta siihen.

Puolisokin on saman huomannut. Tarvittiin makkarin puolelle yksi voideputkilo lisää ja hieman keskustelua siitä, miksi sitä tarvitsee käyttää, vaikka "sähän oot ihan märkä". Joo sieltä sisältä, mutta ei siitä päältä.

Vierailija
372/374 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuelämän hoidot estrogeenipillerit tai voiteet mulle gyne sanoi, että loppuelämän käytät vaikka eläisit satavuotiaaksi. Jos hoitolaitoksessa olet niin sielläkin hoitaja niitä laittaisi. 

Se mietityttää, että miten jotkut pärjäävät ilman?

Monet pärjäävät erinomaisesti ilman hormonikorvaushoitoa, koska heidän vaihdevuosioireensa ovat hyvin lieviä, he eivät koe oireita häiritseviksi tai heillä on lääketieteellisiä esteitä hoidolle. Oireiden voimakkuus on yksilöllistä, ja hormonien tuotannon hiipumiseen voi sopeutua luonnollisesti elintavoilla ja muilla hoitokeinoilla.

Tuntuu silti oudolta, että jos emättimen atrofia johtuu estrogeenin puutteesta ja kaikille tulee se estrogeenin puute, niin miksi kaikille ei tule atrofiaa? En oikeasti ymmärrä nyt tätä.

Osalla on säännöllinen kipulääkitys, Hiprex estämässä VTI:a eikä tule mitään polttelevia tuntemuksia muutenkaan. Onhan ennen vaihdevuosia ihmisillä muutenkin kuivia limakalvoja, suita jne. Ihmiset ovat yksilöitä. Osalla on rasvainen tukka vanhanakin.

Vierailija
373/374 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, kun vaihdevuosioireena on lisääntynyt hikoilu ja nyt paahdun täällä Italiassa. Ei meinaa kestää kuumaa enää ollenkaan ja ennen rakastin helteitä. Lääkkeitä ja rasvoja lähti kassillinen mukaan ja tulostin kannasta 6 sivua reseptejä. Oli tosin muitakin lääkkeitä, kun olen kortisonikuurilla ja otin myös reseptilliset kipulääkkeet mukaan. Ovestin voidetta olen reissussa edelleen joka ilta laittanut ja on kyllä auttanut. Tuntuu, että tuo ovestin on parempi kuin vaginelle, mutta on se kyllä hurjan paljon kalliimpaa. Ehkä kuitenkin ensi kuussa riittää, et laittaa vaginellea 2 x vko ja lisäksi myös vagifemiä ja intrarosat

Vierailija
374/374 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovestin on vahvempaa kuin Vaginelle. Se tuntunee käytössä erona.

Suomeenkin olisi tulossa helteitä ensi viikolla! Yyyh, en ole tykännyt niistä koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi