Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (374)
Onko Repadina parempi kuin Vagisan, kun kaikki täällä tuntuvat hormonittomista käyttävän juuri Repadinaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä ap ostanut jo jotain kosteuttavaa voidetta paikallisestrogeenin lisäksi? Niissä on yleensä asetin, jonka avulla voidetta voi laittaa myös emättimen sisäpuolelle ja niitä voi laittaa monta kertaa päivässä.
Se ovestin varmaankin tuntui todella pahalta siksi, kun limakalvot ovat niin kuivat. Kunhan tilanne paranee, voi myös se ovestin sopia ja voit käyttää ne loput, mitä jäi. Ovestin ei tosin ole kela korvattava, joten sen säännöllinen käyttö tulee kalliiksi.paikallisestrogeenejä on tosiaan myös voiteena ja niitä voi laittaa ulkoisesti sen sisäisen puikon lisäksi.Ostinhan mä aikoinaan jotain kosteuttaviakin hormonittomia tuohon kaappiin, taitaa olla hormonitonta vagisania ja rapidinaa ja jotain muuta, nyt en muista nimiä. Laiskasti niitä käytin, kun tosiaan en oireillut alussa, ehkä muutaman kerran pistin vain. Ovestin puikko tosiaan (sisältää estriolia, eli miedompaa estrogeeniä) tuntui aivan järkyttävälle. Siis yli tunnin ajan tuli niin hirveä polte ja järkyttävä kutina, etten voinut muuta kuin istua tuskissani. Käytin ovestinia reilusti yli viikon tuossa muistaakseni olikos ollut huhtikuussa ehkä 12 päivää ja se kova polte ja kutina tuli joka kerta. Sen jälkeen aloin käyttää 2 kertaa viikossa Vagifem tabletteja. Ja nyt tosiaan käytin reilun viikon Estrakamia puikkona (sisältää estriolia myös), mutta siitä ei ole tullut mitään oireita, siis kutinaa tai poltetta. Voinhan mä uudelleen kokeilla Ovestiniakin, niitä on vaikka kuinka paljon jäljellä. Mäkin epäilin, että Ovestin tuntui niin karsealle, kun olin rutikuiva. Nyt tämän Estrakamin jälkeen ei tunnu niin rutikuivalta kyllä. Eli kaapissa on jo vaikka mitä vielä jäljellä. Kalliiksihan tämäkin vaiva sitten tulee. ap
Muullakin tuntui pahimpina aikoina, että kaikki polttelee ja kirvelee. Jopa se kosteuttava vagisan voide poltteli niin, että itketti. Meni varmaan kuukausi, että helpotti, kun käytin vagifem 2x/vko, intrarosa 3 x/vko ja 2x/vko kosteuttava puikko ja sit noita kosteuttavia rasvoja aamuin illoin. Ja mulla oli vielä tuossa samaan aikaan tosiaan tuo estrogel 2 pumppausta päivässä.
6kk on nyt noita käyttänyt ja varmaan vois jo vähän vähentää noita puikkoja ja voiteita, mutta en on uskaltanu. Saattaisin pärjätä ilman noita hormoonittomia valmisteita, mutta se kipu ja kirvely on vielä niin hyvin muistissa, että ennemmin sitten vaikka ylihoidan emätintä.Eli sulla sitten loppui polttelu ja kirvely, kun sinnikkäästi jatkoit vain?
Ehkä mäkin sitten uskallan käyttää myöhemmin loppuun sen Ovestin paketin, josta tuli ne järkyttävät poltot ja kirvelyt nyt huhtikuussa. Luulin, että olen allerginen jollekin tuoteosalle (koska myöhemmin Estrakamista ei tullut mitään ja sisältävät samaa kamaa eli mietoa estriolia), mutta ehkä se oli vain sitä limakalvojen totaalista kuivuutta ja ohuutta, jonka takia kirveli niin pahasti ja se hoiti sen verran paikkoja kuntoon, että myöhemmin Estrakamista ei enää tullutkaan oireita.
Periaatteessa tässä ketjussahan on sanottu moneenkin otteeseen, että hormonittomat valmisteet eivät riitä, varsinkaan, jos on todettu atrofia. Onko sulla todettu atrofia muuten? Eli pitäis mun ainakin vain jatkaa elämän loppuun asti noilla hormonituotteilla emättimeen sitten vain. ap
Ei kun mulle väitti tk-lääkäri, että limakalvot on täysin kunnossa, ultrassa kaikki hyvin ja papakokeessa ei mitään ja että mitään vaihdevuosiin viittaavaa ei näy. Ohitti täysin mun kaikki oireet eikä määrännyt ku vagifemiä ensin, kun sitä ihan itku kurkussa pyysin. Myöhemmin kun valitin sain toiselta lääkäriltä tuon estrogelin ja intrarosan. Olin silloin 47 v ja lääkärin mielestä liian nuori vaihdevuosiin.
Mullahan oli alapää niin arka, että kun syksyllä kävin pyöräilemässä, piti retki keskeyttää kilometrin jälkeen ja kipu alapäässä kesti viikon. Mulla myös ihan selkeästi häpyhuulet kutistui, oli virtsankarkailua ja pelkkä kävelykin sattui. Myöskin oikein tunsin alkavan kohdunlaskeuman.
Noita paikallishormonituotteita aion ainakin käyttää koko loppuelämän, muuten oireet varmasti palaavat. Nyt on virtsankarkailu loppunut ja limakalvot ovat kosteat ja kimmoisaa, eikä mikään enää satu. Mielestäni myöskin tuo laskeuma on korjaantunut.
Joo, on se ihme, kun lääkärit eivät ymmärrä näitä vaivoja, eikä apua meinaa saada. Sullakin oli tosi rajut oireet, onneksi on itsehoito selkeästi korjannut tilanteen eli toivoa on muillakin, joilla on tämä riesa. Se vain vaatii johdonmukaista hoitoa ja jaksamista, ei lipsuilua. Onneksi noita paikallishormoneita emättimeen saa apteekin hyllystä itsekin, mutta halvemmaksihan ne tulee, jos niihin saa reseptin. Itse asiat puolet halvemmaksi. Vagifem on omin päin ostettuna 30 euroa paketti, kun reseptillä se on vain 15 euroa. ap
Vierailija kirjoitti:
Onko Repadina parempi kuin Vagisan, kun kaikki täällä tuntuvat hormonittomista käyttävän juuri Repadinaa?
En tiedä. Jokuhan kirjoitti aiemmin, että repadina ihan korjaa jotain, kun vagisan vain kosteuttaa. Onkohan näin?
Olen nyt muutamana aamuna pistänyt repadinan, eikä se aiheuta yhtään mitään tuntemuksia. Ei poltetta, kutinaa tai sietämätöntä oloa. En niinkuin tunne mitään. ap
"Myöskin oikein tunsin alkavan kohdunlaskeuman.
Noita paikallishormonituotteita aion ainakin käyttää koko loppuelämän, muuten oireet varmasti palaavat. Nyt on virtsankarkailu loppunut ja limakalvot ovat kosteat ja kimmoisaa, eikä mikään enää satu. Mielestäni myöskin tuo laskeuma on korjaantunut."
Miten tunsit alkavan kohdunlaskeuman? Johtuuko muuten kohdunlaskeuma mistä, estrogeenin puutteestako? ap
Hyaluronihappoa sisältävä emätinpuikko kuivien ja ärtyneiden limakalvojen hoitoon. Repadina Plus auttaa palauttamaan emättimen kosteustasapainoa ja edistää limakalvovaurioiden paranemista.
Soveltuu käytettäväksi erityisesti estrogeenin puutteen aiheuttamaan limakalvojen kuivuuten, synnytyksen jälkeen, gynekologisten operaatioiden tai kemo- ja sädehoidon jälkeen.
https://www.yliopistonapteekki.fi/repadina-plus-10mg-ematinpuikko-10-kp…
Repadina Plus:
1 emätinpuikko sisältää: natriumhyaluronaattia 10 mg. Ainesosat: natriumhyaluronaatti, puolisynteettiset glyseridit, makea manteliöljy, pentaerythrityl-tetra-di-tert-butyl-hydroxy-hydrocinnamat.
Vagisan
Emätinpuikot emättimen limakalvon kuivuuden oireisiin. Vagisan kosteuttavien emätinpuikkojen sisältämä maitohappo edistää emättimen luonnollista pH-arvoa ja voitelevat aineet pitävät ihon ja limakalvot kimmoisina. Sopii lievittämään emättimen kuivuudesta johtuvaa kirvelyä ja kutinaa sekä vaihdevuosista aiheutuvaa emättimen kuivuutta. Emätinpuikot eivät sisällä hormoneja, joten niitä voidaan käyttää yhdessä lääkärin määräämän hormonikorvaushoidon kanssa.
Calcium lactate, cetearyl alcohol, hydrogenated coco-glycerides, lactic acid, PEG-20 glyceryl stearate, sodium carbomer.
https://www.yliopistonapteekki.fi/vagisan-kosteuttava-ematinpuikko-crem…
Vagisania saa voiteena sekä puikkoina. Voide pistetään asettimella. Voidetta voi myös pistää ulkopuolelle itse käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Jokuhan kirjoitti aiemmin, että repadina ihan korjaa jotain, kun vagisan vain kosteuttaa. Onkohan näin?
Olen nyt muutamana aamuna pistänyt repadinan, eikä se aiheuta yhtään mitään tuntemuksia. Ei poltetta, kutinaa tai sietämätöntä oloa. En niinkuin tunne mitään. ap
Voisin kuvitella, että tuota repardinaa kannattaa käyttää ennen/yhtä aikaa estrogeenituotteiden kanssa, jos paikat ovat niin arat, että estrogeenituotteet kirvelevät. Onko siinä se hyaluronihappo sitten vai mikä, joka hoitaa ja korjaa limakalvoja paremmin kuin peruskosteusvoide.
Valitettavasti ilmeisesti monet naiset eivät ala käyttää estrogeenituotteita, koska ne saattavat kirvellä haurailla limakalvoilla ja tästä heti tulkitaan, että ne eivät sovi.
Olen muuten törmännyt sellaiseenkin tietoon, että joskus jopa ihan nuorilla naisilla epämääräiset alapäävaivat, tulehdukset ja hiivatulehdusta muistuttavat oireet voivat johtua bakteerien epätasapainosta, joka korjaantuu estrogeenikuurilla. Eli jos ketjua sattuu lukemaan joku kolmekymppinen, jonka emätin oireilee eikä hiivakuuri auta, kannattaa kokeilla paikallista estrogeenia. Nuorelle riittää parin viikon kuuri ja sitten asian voi unohtaa esivaihdevuosiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä ap ostanut jo jotain kosteuttavaa voidetta paikallisestrogeenin lisäksi? Niissä on yleensä asetin, jonka avulla voidetta voi laittaa myös emättimen sisäpuolelle ja niitä voi laittaa monta kertaa päivässä.
Se ovestin varmaankin tuntui todella pahalta siksi, kun limakalvot ovat niin kuivat. Kunhan tilanne paranee, voi myös se ovestin sopia ja voit käyttää ne loput, mitä jäi. Ovestin ei tosin ole kela korvattava, joten sen säännöllinen käyttö tulee kalliiksi.paikallisestrogeenejä on tosiaan myös voiteena ja niitä voi laittaa ulkoisesti sen sisäisen puikon lisäksi.Ostinhan mä aikoinaan jotain kosteuttaviakin hormonittomia tuohon kaappiin, taitaa olla hormonitonta vagisania ja rapidinaa ja jotain muuta, nyt en muista nimiä. Laiskasti niitä käytin, kun tosiaan en oireillut alussa, ehkä muutaman kerran pistin vain. Ovestin puikko tosiaan (sisältää estriolia, eli miedompaa estrogeeniä) tuntui aivan järkyttävälle. Siis yli tunnin ajan tuli niin hirveä polte ja järkyttävä kutina, etten voinut muuta kuin istua tuskissani. Käytin ovestinia reilusti yli viikon tuossa muistaakseni olikos ollut huhtikuussa ehkä 12 päivää ja se kova polte ja kutina tuli joka kerta. Sen jälkeen aloin käyttää 2 kertaa viikossa Vagifem tabletteja. Ja nyt tosiaan käytin reilun viikon Estrakamia puikkona (sisältää estriolia myös), mutta siitä ei ole tullut mitään oireita, siis kutinaa tai poltetta. Voinhan mä uudelleen kokeilla Ovestiniakin, niitä on vaikka kuinka paljon jäljellä. Mäkin epäilin, että Ovestin tuntui niin karsealle, kun olin rutikuiva. Nyt tämän Estrakamin jälkeen ei tunnu niin rutikuivalta kyllä. Eli kaapissa on jo vaikka mitä vielä jäljellä. Kalliiksihan tämäkin vaiva sitten tulee. ap
Muullakin tuntui pahimpina aikoina, että kaikki polttelee ja kirvelee. Jopa se kosteuttava vagisan voide poltteli niin, että itketti. Meni varmaan kuukausi, että helpotti, kun käytin vagifem 2x/vko, intrarosa 3 x/vko ja 2x/vko kosteuttava puikko ja sit noita kosteuttavia rasvoja aamuin illoin. Ja mulla oli vielä tuossa samaan aikaan tosiaan tuo estrogel 2 pumppausta päivässä.
6kk on nyt noita käyttänyt ja varmaan vois jo vähän vähentää noita puikkoja ja voiteita, mutta en on uskaltanu. Saattaisin pärjätä ilman noita hormoonittomia valmisteita, mutta se kipu ja kirvely on vielä niin hyvin muistissa, että ennemmin sitten vaikka ylihoidan emätintä.Eli sulla sitten loppui polttelu ja kirvely, kun sinnikkäästi jatkoit vain?
Ehkä mäkin sitten uskallan käyttää myöhemmin loppuun sen Ovestin paketin, josta tuli ne järkyttävät poltot ja kirvelyt nyt huhtikuussa. Luulin, että olen allerginen jollekin tuoteosalle (koska myöhemmin Estrakamista ei tullut mitään ja sisältävät samaa kamaa eli mietoa estriolia), mutta ehkä se oli vain sitä limakalvojen totaalista kuivuutta ja ohuutta, jonka takia kirveli niin pahasti ja se hoiti sen verran paikkoja kuntoon, että myöhemmin Estrakamista ei enää tullutkaan oireita.
Periaatteessa tässä ketjussahan on sanottu moneenkin otteeseen, että hormonittomat valmisteet eivät riitä, varsinkaan, jos on todettu atrofia. Onko sulla todettu atrofia muuten? Eli pitäis mun ainakin vain jatkaa elämän loppuun asti noilla hormonituotteilla emättimeen sitten vain. ap
Pitää jatkaa jos haluaa elää tuskattomampaa elämää. Monien vanhuksien sekavuutta ei tunnisteta virtsatulehdukseksi. Sehän saa sytykkeensä emättimen atrofiasta. Suomessa on ainakin yksi nainen kuollutkin VTI:n. Kannattaa arvostaa itseään niin paljon, että huolehtii siitä alakerrastaan kunnolla. Se heijastuu yleiseen terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Noita paikallishormonituotteita aion ainakin käyttää koko loppuelämän, muuten oireet varmasti palaavat. Nyt on virtsankarkailu loppunut ja limakalvot ovat kosteat ja kimmoisaa, eikä mikään enää satu. Mielestäni myöskin tuo laskeuma on korjaantunut."
Miten tunsit alkavan kohdunlaskeuman? Johtuuko muuten kohdunlaskeuma mistä, estrogeenin puutteestako? ap
Pissalla käydessä jotain pullotti alapäästä ulospäin. Tulkitsin sen laskeumaksi. Tämä hävisi hoidon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kallis, mutta tosi tehokas.
Vagisanalla ei tee kerrassaan mitään jos on krooninen alapään kuivuus
Vierailija kirjoitti:
Vagisanalla ei tee kerrassaan mitään jos on krooninen alapään kuivuus
Jos ikää on 40+ niin silloin yleensä tarvitaan estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissalla käydessä jotain pullotti alapäästä ulospäin. Tulkitsin sen laskeumaksi. Tämä hävisi hoidon myötä.
Tuota pullotusta itse luulin kohdun laskeumaksi, mutta gynekologi sanoi sen olevan peräsuolen laskeumaa, joka pullistelee emättimen seinämän läpi. Vaiva parani vagifemillä, joka vahvisti emättimen seinämiä. Käytän myös femisan cream-voidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota pullotusta itse luulin kohdun laskeumaksi, mutta gynekologi sanoi sen olevan peräsuolen laskeumaa, joka pullistelee emättimen seinämän läpi. Vaiva parani vagifemillä, joka vahvisti emättimen seinämiä. Käytän myös femisan cream-voidetta.
Oho. No voihan se olla, että mulla oli sama. Ajattelin, että se on alkava kohdunlaskeuma. Mutta tosiaan on kyllä hävinnyt paikallisestrogeenin myötä.
Laskeutuva elin voi olla virtsarakko, kohtu tai peräsuoli. Syy on kaikissa sama: emättimen seinämän pettäminen. Syitä siihen ovat ikä, raskaudet, synnytykset ja kova ponnistelu. Laskeumien huippu on noin 20 vuotta raskauksien ja synnytysten jälkeen. Eli osuu just vaihdevuosi-ikään tai sen kynnykselle.
Virtsarakon ja kohdun laskeumat johtuvat emättimen etuseinän pettämisestä. Aiheuttaa virtsaamispuolen ongelmia. Peräsuolen laskeuma johtuu emättimen takaseinän laskeumasta. Aiheuttaa ulostamisongelmia.
Hoito on sama. Vähäoireisiin paikallisestrogeenia ja jumppaa. Runsaasti oireilevia voidaan leikata, mutta riskinä on aina, että seinämä pettää uudestaan. Lääkäriltä saa myös renkaita ja kuutioita, joita voi käyttää emättimessä tukena. Näiden kanssa tulee aina käyttää paikallisestrogeenia.
Kannattaa seuraavan kerran gynellä kysyä, onko laskeumaa. Moni jättää lievät laskeumat kertomatta potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostais. Onko kukaan saanut hoidettua alapäätä ns. Normaaliksi. Ei ole vaihdevuosia, mutta kuivuus ja yhdyntäkivut ja pieni haavainen repeämä saattaa tulla välilihaa yhdynnässä. Voiko tätä parantaa ja miksi tästä ei puhuta????
Ai niin, Halle Berry on puhunut, mutta hän taitaa olla ainoa?
Ehkä tästä ei puhuta, kun se ei tule kaikille naisille.
Mutta terveyskirjaston sivuilla sanotaan, että alapään atrofia johtuu yksiselitteisesti estrogeenin puutteesta. Eli silloin se hoituu nimenomaan estrogeenituotteilla suoraan emättimeen. Mutta kumpi on parempi: vahvempi estradiol (eli esim. vagifem tabletit emättimeen) vai sitten estriol, joka on miedompi ja esim. ovestin.
Ilman reseptiä ei saa estradiolia eli sitä vahvempaa muuna kuin pillereinä emättimeen ja olen lukenut, että joissakin tilanteissa, kun on niin kuivat paikat, niin se pilleri ei ole edes sulanut kunnolla eikä siten hoida ongelmaa.
Eli ensin pitäisi kai hoitaa niillä voiteilla ja sulavilla puikoilla, mutta niitä tosiaan saa sitä miedompaa estriol versiota. Sen jälkeen sitten siirtyisi siihen vahvempaan vagifem tabletteihin. Tää ois niinkuin mun plääni. Mutta ottaisin kokemuksia vastaan ja tosiaan, pystynkö parantamaan tämän. ap
Vagifemiä saa ilman reseptiä, mutta reseptillä se on enemmän kuin puolet halvempaa ja paketissa on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Laskeutuva elin voi olla virtsarakko, kohtu tai peräsuoli. Syy on kaikissa sama: emättimen seinämän pettäminen. Syitä siihen ovat ikä, raskaudet, synnytykset ja kova ponnistelu. Laskeumien huippu on noin 20 vuotta raskauksien ja synnytysten jälkeen. Eli osuu just vaihdevuosi-ikään tai sen kynnykselle.
Virtsarakon ja kohdun laskeumat johtuvat emättimen etuseinän pettämisestä. Aiheuttaa virtsaamispuolen ongelmia. Peräsuolen laskeuma johtuu emättimen takaseinän laskeumasta. Aiheuttaa ulostamisongelmia.
Hoito on sama. Vähäoireisiin paikallisestrogeenia ja jumppaa. Runsaasti oireilevia voidaan leikata, mutta riskinä on aina, että seinämä pettää uudestaan. Lääkäriltä saa myös renkaita ja kuutioita, joita voi käyttää emättimessä tukena. Näiden kanssa tulee aina käyttää paikallisestrogeenia.
Kannattaa seuraavan kerran gynellä kysyä, onko laskeumaa. Moni jättää lievät laskeumat kertomatta potilaalle.
Itse sain peräsuolen laskeuman kuntosalilla liian isoilla painoilla.
Genitaaliatrofia tarkoittaa surkastumista. Se iskee kumpaankin sukupuoleen. Naisille on hormonaalinen ehkäisyhoito, jota olet valitettavasti tietämättäsi vuosikaudet laiminlyönyt, mutta miehillepä ei sellaista ole. Nakki kutistuu ja lerpahtaa. Myytit miesten ikuisesta kyvykkyydestä ovat pötyä ja paskaa, toiveajattelua.
Itse hommasin hormonit heti kun julkisen sektorin lääkäri ne suostui kirjoittamaan ja olen kovasti tykännyt lopputuloksesta.
Ja siis alkuun käytin vain niitä tuotteita, jotka eivät satu. Mulle sopi membrasin kosteuttava emätinvoide ja repadina, eikä intrarosakaan kirvellyt tai sattunut.Käytin myös jotain intiimiöljyä. Laitoin noita kosteuttavia voiteita ja öljyjä monta kertaa päivässä ja yöksi sitten intrarosaa. Myöhemmin pystyin käyttämään myös vagifemiä ja vagisania, kun pahin oli mennyt ohi.