Paraneeko papakokeessa todettu atrofia eli emättimen kuivuus?
Todettu jo 47-vuotiaana, vaikka silloin ei vielä olleet alkaneet vaihdevuodet (tehtiin verikoetesti myös).
En jotenkaan ottanut tuota vakavasti ja laiskasti pistelin gynekologin määräämää vagifemiä (eli estradiol pilleri asettimessa), joskus tuli kuukausien taukojakin. Nyt 2 vuotta myöhemmin todellakin tuntuu kuivalta ja ärtyneeltä. Tuntuu pahalle, vaikka on mieto hormonikorvaushoito päällä ja olen laittanut vagifemiä 2 kertaa viikossa. Voiko olla, ettei tämä riitä? Onko tämä parannettavissa, jos otan nyt vaikka sen suositellun 2 viikon ajan joka ilta vagifemiä?
Ovestinista tuli niin pahat kirvelyt, etten sitä voi käyttää ja sehän on miedompaa estrogeeniä, mutta puikkona. Nyt on kokeilussa estrakam, tämä ei kirvele, se on puikko, joka sulaa. Ajattelin, että jos paikat on niin kuivat, ettei noi pillerit sula ja vaikuta kuten pitäisi?
Kommentit (374)
Tjahas. Pitää sitten itsekin kokeilla voidetta, vaikka en tykkää niiden kanssa puleeraamisesta.
Mä oon vielä esivaihdevuosissa ja oireita on lähinnä emättimessä ja virtsaputkessa.
Onko joku kokeillut tuota uutta CumLaude-sarjaa? Siellä on kolmea laatua puikkoja. Yksi tulehduksiin, yksi kosteuttava ja yksi prebioottinen.
Kosteuttavat 10 kpl n. 17-24 euroa apteekista riippuen. Sisältävät hyaluronihappoa ja kasviöljyjä.
Löysin googlaillessani tällaisen esitietolomakkeen vaihdevuosiajan gynekäynnille
https://www.aava.fi/wp-content/uploads/2025/05/Vaihdevuosia-lahestyvan-…
Tuossa olevat asiat kannattaa ottaa oman lääkärin kanssa esille, kävi sitten terveyskeskuksessa, työterveydessä tai gynekologilla firmasta riippumatta.
Se hemmetin ovestin voide maksaa sitten 30€! Eipä siinä, tuo menee nyt kuukaudessa ja sit päälle 1/2 paketti intrarosaa, joka maksaa n.40€/paketti. Kummastakaan ei saa mitään Kela-korvausta ja niitä ei lasketa lääkekattoon ollenkaan. Eli siis pelkästään jo lähes 50€ kk menee ei korvattaviin paikallisestrogeneihin. Korvauksen saa estrogelistä ja vagifemistä, mutta näihinkin meneekin sitten vaan n.10€/kk.
Ovestinia käytetty nyt voiteena yksi ilta ja totta tosiaan se on ihme ainetta. Heti tuntui paremmalta. Voin varmaan kohta heivata nuo pelkästään kosteuttavat tuotteet pois. Lääkärille kirjoittanut tosi hyvän tekstin oireista ja hoidosta kantaan, vielä odottaen virtsakokeiden tuloksia.
Mitäs ap:lle kuuluu? Joko olit yhteydessä terveyskeskukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orgasmien saaminen päivittäin auttaa paremminkin kuin lääkitys. Se on ainoa keino vilkastuttaa verenkiertoa alueella, joka johtaa kostumisen luontaiseen paranemiseen. Mieluiten alkuun useita kertoja päivässä omin käsin.
Pitäisi auttaa ja jatkossa riittää 4-5 kertaa viikossa. Sen jälkeen kun kuivuusongelma helpottaa, kannattaa harrastaa yhdyntää mahdollisimman usein.
Vähän paha, jos ei ole miestä.
Yhdynnän sijasta voi käyttää dildoa. Sooloseksiin ei miestä tarvita, pelkästään sekin kyllä auttaa. Alapeukuista huolimatta tämä kertomani kyllä on ihan totta. Jos hormonaalista lääkitystä ei voi käyttää, on paljon tehokkaampi kuin pelkät kosteuttavat tuotteet. Tietysti päivittäinen sooloseksin harrastaminen voi tuntua työläältä. Se voi kuitenkin parantaa kuivuuden jopa kokonaan. Kun estrogeeni vähenee, vähenee verenkierto alueella, jolloin orgasmi tuottaa sitä seurauksiineen alueelle luonnollisella tavalla. Kudosten surkastumiseen (atrofiaan) myös auttaa venyttäminen yhdessä kiihottumisen tuottaman lantionalueen verenkierron parantamisen kanssa. Eli emättimen lyheneminen ja kapeneminen hidastuu tai estyy kokonaan.
Miksi pitäisi käyttää jotain dildoa. Suurin osa naisista saa orgasimin kyllä ihan muulla tavalla.
Dildo/penis auttaa emäntintä pysymään kimmoisampana ja venyvänä eli siinä kyse ei ole orgasmista. Jos emäntintä ei "jumppaa" mitenkään, emätin lyhenee ja kapenee enemmän ja esim. gynekologinen tutkimus tuntuu ikävämmältä.
Jos ette usko minua, voitte kysyä keneltä tahansa lääkäriltä pitävätkö tietoni paikkansa. Ihmettelen, jos niin on.
Siis ihmettelen, jos ette usko minua ettekä ole tästä ennen kuulleet? Miten se on mahdollista?
Kävin gynekologilla, joka sanoi, että emättimen surkastuminen iän myötä ja atrofia ovat luonnollisia asioita.
Itse koen, että emättimen pito nuoressa kunnossa olisi vain lisännyt stressiä, jota vaihdevuosina ja niiden jälkeen oli muutenkin tarpeeksi.
Jaahas. Onko lääkärisi myös sitä mieltä, että on luonnollista synnyttää 15 kertaa elämässään tai kuolla synnytykseen? Tai revetä? Että turha näihin on hoitoa saada?
Entä onko nelikymppisen miehen impotenssi ihan luonnollista ja turha hoitaa?
Vulvan ja emättimen atrofia on usein todella epämiellyttävä ja kivulias vaiva. Se lisää tulehduksia kuten virtsatieinfektioita. Virtsatieinfektiot ovat yleisiä vanhoilla naisilla ja on myös yleistä, että niistä alkaneisiin sepsiksiin kuollaan.
Jos tuo on totta, niin lääkärisi ansaitsee potkun perseen ja menolipun 1800-luvulle. Toivon hänelle erittäin kivuliaita alapäävaivoja jatkossa.
Harjaatko muuten hampaita fluorilla? Käytätkö hammaslankaa? Kovin rasittavaa ja epäluonnollista. Melkein yhtä hankalaa kuin estrogeenivoiteen käyttö. Hampaiden reikiintyminen on ihan luonnollista, fluori ja hammaslanka eivät ole.
Ihan vaan tätä mietin, vaikka ei tämän keskustelun aiheeseen suoraan kuulukaan. Virtsatieinfektiota on perinteisesti kutsuttu kuherruskuukausisairaudeksi, koska se on usein ollut myös runsaan seksin seuraus.
Se on pikemminkin yleensä uuden seksikumppanin tuoma vaiva. Kaikilla on oma bakteerikantansa ja siitä naiset yleensä sen hinnan maksavat. Jatkuva hinkkaaminen huumavaiheessa tietysti myös aiheuttaa vaurioita ja siten altistaa tulehdukselle.
Virtsatietulehduksia saa enimmäkseen kaksi ryhmää: nuoret naiset em. syystä ja vaihdevuosissa olevat ja sitä vanhemmat naiset niistä syistä, joista tässä ketjussa puhutaan.
Vaginelle (reseptilääke) estriolivoide, 100 g maksaa 29,69 € ja on myös Kela-korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Vaginelle (reseptilääke) estriolivoide, 100 g maksaa 29,69 € ja on myös Kela-korvattava.
Ai on! No mitäpäs olen terveyskeskukseen yhteydessä, että vaihdetaan tuo ovestin pois. Sehän maksaa 30g 30€
Kiitos tästä keskustelusta!
Työterveyden chatista sain reseptit kaikkiin tarvitsemiini paikallisvalmisteisiin!
Miten ap:lla sujuu oma asiointi?
Vierailija kirjoitti:
Vagidonna 10 mikrogrammaa emätinpuikko on paikallinen estrogeenihoito vaihdevuosioireiden hoitoon. Vagidonna-emätintabletteja käytetään lievittämään paikallisia vaihdevuosioireita, kuten emättimen kuivuutta ja emättimen limakalvon ärsytystä.Vagidonna 10 mikrogrammaa emätinpuikko on paikallinen estrogeenihoito vaihdevuosioireiden hoitoon. Vagidonna-emätintabletteja käytetään lievittämään paikallisia vaihdevuosioireita, kuten emättimen kuivuutta ja emättimen limakalvon ärsytystä.
Puhutaan puikosta ja tableteista sekaisin tuossa kuvauksessa.
Ja tässähän on huomionarvoisaa se, ett vaikka puhuttais tämä tuotteen kohdalla tabletista, niin se menee alapäähän, kun on kyse paikallishoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyden chatista sain reseptit kaikkiin tarvitsemiini paikallisvalmisteisiin!
Mitä pyysit ja mitä sait?oliko sulla jo ennestään näitä käytössä? Ap:n tilanne kiinnostaa minuakin!
En ole vieläkään ottanut yhteyttä terveysasemalle. Pelkään, että lääkäri deletoi sitten kaikki ne yksityislääkärin aikoinaan kirjoittamat reseptit (Vagifem, Estrogel ja Terolut), kun terveysasemalääkäri oli just sanonut, etten saa käyttää Vagifemiä samaan aikaan kun Estrogel geeliä iholle (koska emätin menee siitä sekaisin, molemmat sisältävät estradiolia ja saan sitä liikaa, siis ei jumakauta mitä höpöhöpö puoskarointia, vieläkin raivostuttaa).
Reseptit ovat koskemattomana tällä hetkellä kannassa, ei tullut mitään korotusta siihen iholle pistettävään Estrogeliin. Mietin, että pitäisikö jotenkin ottaa yhteys siihen yksityiseen gynekologiin ja pyytää reseptiin korotus (eli Estrogeliä enemmän). Toisaalta siinä on riski, ettei kirjoita näitä uudelleen, ellen mene näytille ja se sitten maksaa 300 euroa. Mutta on hyvä tietää, että esim. Vaginelle estriol on kelakorvattava, kun hyllystä itse otettu Ovestin estriol ei ole. Koska ajattelin jatkossakin käyttää Vagifemmin lisäksi estriolia sisältäviä puikkoja. Ja sitä, mikä on halvin. Alapää ei juurikaan enää oireile, se Estrakam (eli estriol puikko itse hyllystä ostettuna) on ollut tosi tehokas. Sitten siirryin nyt uudelleen siihen Vagifemmiin, jota mulla on kaapissa vielä. Ja jotain muitakin kosteuttavia olin aikoinaan ostanut, kuten Repadinaa ja Vagisania. Repadinaakin pistelin tuossa ainakin 5 kertaa aamuisin. Että on tehokuurit nyt ollu päällä :D Ja pirun kalliiksi tulee. Ainiin, sitten kun otan yhteyttä joko gynekologiin tai terveysasemalle, niin pitää pyytää se lastaversio Estriol geelistä, tulee noin neljä kertaa halvemmaksi. ap
Korjaus:
" niin pitää pyytää se lastaversio Estriol geelistä, tulee noin neljä kertaa halvemmaksi. "
Siis pitää pyytää korvaus ESTROGEL geelistä. Tässä menee jo sanatkin sekaisin :D
Vierailija kirjoitti:
Korjaus:
" niin pitää pyytää se lastaversio Estriol geelistä, tulee noin neljä kertaa halvemmaksi. "
Siis pitää pyytää korvaus ESTROGEL geelistä. Tässä menee jo sanatkin sekaisin :D
No ei vieläkään menny kohdilleen. Siis pitää pyytää lastaversio Estrogel geelistä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pyysit ja mitä sait?oliko sulla jo ennestään näitä käytössä? Ap:n tilanne kiinnostaa minuakin!
Käsikaupasta olen käyttänyt puikkoja, voiteita ja Vagifemiä. Pyysin reseptin Vagifemille, Vaginelle-voiteelle ja kokeiluun myös Intrarosaa. Kaikki nämä tulivat.
Kirjoitin pohjustuksena oireilusta (oireet lueteltuna), reseptittömien tuotteiden kokeilemisen ja toimivuuden ja normaalit perusterveydet ja viimeiset lääkärikäynnit yms.
Mulla ei vielä ihotuotteita ole käytössä, niin ei mene emätinkään sekaisin. xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsikaupasta olen käyttänyt puikkoja, voiteita ja Vagifemiä. Pyysin reseptin Vagifemille, Vaginelle-voiteelle ja kokeiluun myös Intrarosaa. Kaikki nämä tulivat.
Kirjoitin pohjustuksena oireilusta (oireet lueteltuna), reseptittömien tuotteiden kokeilemisen ja toimivuuden ja normaalit perusterveydet ja viimeiset lääkärikäynnit yms.
Mulla ei vielä ihotuotteita ole käytössä, niin ei mene emätinkään sekaisin. xD
:D
Millaiset ohjeet sait näiden kolmen eri tuotteen käyttöön? Käytätkö jokaisena iltana jotakin näistä tyyliin ma ja to Vagifem, ti, ke ja pe Vaginelle ja muina päivinä Intracosa? Onko sulla todettu atrofia vai oliko vain pahoja oireita ilman atrofiaa? ap
Mä siis jotenkin arkailen ottaa yhteyttä sinne terveysasemalle, sillä mulla on vahva epäilys siitä, etten tule saamaan mitään mihinkään ja että lääkäri deletoi ainakin sen Vagifemin multa. Ei varmasi puhettakaan, että saisin sieltä Vaginellia tai sitä Intrarosaa reseptille kokeiluun, siis mun emätinhän menis sitten lopullisesti sekaisin. :D. Siis, vaikka kuinka väänsin rautalangasta, että haluan Estrogel geelin lastaversiona, niin ei sekään mennyt perille ja just toi täysin väärä lääkärin väite, että Estrogeliä iholle ja Vagifemia emättimeen ei voi käyttää yhtä aikaa, siis jeesus, mikä osaamisen taso, kun maalikkokin tietää paremmin. Ei voi muuta kuin ihmetellä. ap
Tavallisilla annostuksilla tuli. Ne selkeästi ovat reseptinkirjoitusohjelmassa valmiina. Lääkäri taisi olettaa, että osaan itse käyttää. Minulla ei ole atrofiaa todettuna, ihan iän ja oireiden pohjalta porskutan.
Kokeilen ensin Intrarosaa, mutta jos ei todella merkittävän paljon parempi ole, jatkan huomattavasti halvemmalla Vagifemillä. Rasvaa käytän vain ulkoisesti. Siihen ei hormonittomat minulla enää riitä. Tai sitten käytän sisäisesti jos tuntuu, ettei tabletti kostuta riittävästi.
Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus valmistui vasta viime vuonna. Ei ole ehtinyt yleislääkäreille vielä tulla montaa kertaa vastaan, jos vielä kertaakaan.
Kirjoitat mitä olet käyttänyt, ei ole tullut sivuvaikutuksia (eihän?), mutta oireet eivät ole poistuneet. Estrogeliin sait jo sen numeron. Kirjoitat suoraan, että haluat apteekin neuvosta vaihdon siihen valmisteeseen ja viittaat Käypä hoito -suositukseen, että annostuksen pitäisi olla se liukuva 1-2 lastallista. Puikkoihin ja voiteisiin voit pyytää reseptiä sillä perusteella, että ne ovat niin halvempia kuin käsikaupasta ostettuna, ja että tarve on pysyvä (lukee Käypä hoidossa). Intrarosaa voit ehdottaa kokeiluun siksi, että vaikuttava aine on eri kuin Estrogelissä.
Käypä hoito -suosituksessa otsikon Urogenitaalioireiden hoito, Paikallinen hormonihoito alla lukee "Paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää myös systeemisen hormonihoidon rinnalla." Sen tulisi riittää sinun lääkärillesi. Jos niitä ei saisi tai tulisi käyttää yhtä aikaa, se sanottaisiin suosituksessa selkeästi. Viestin lopuksi voit tarjoutua tulemaan myös vastaanotolle.
Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137
Vierailija kirjoitti:
Tavallisilla annostuksilla tuli. Ne selkeästi ovat reseptinkirjoitusohjelmassa valmiina. Lääkäri taisi olettaa, että osaan itse käyttää. Minulla ei ole atrofiaa todettuna, ihan iän ja oireiden pohjalta porskutan.
Kokeilen ensin Intrarosaa, mutta jos ei todella merkittävän paljon parempi ole, jatkan huomattavasti halvemmalla Vagifemillä. Rasvaa käytän vain ulkoisesti. Siihen ei hormonittomat minulla enää riitä. Tai sitten käytän sisäisesti jos tuntuu, ettei tabletti kostuta riittävästi.
Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus valmistui vasta viime vuonna. Ei ole ehtinyt yleislääkäreille vielä tulla montaa kertaa vastaan, jos vielä kertaakaan.
Kirjoitat mitä olet käyttänyt, ei ole tullut sivuvaikutuksia (eihän?), mutta oireet eivät ole poistuneet. Estrogeliin sait jo sen numeron. Kirjoitat suoraan, että haluat apteekin neuvosta vaihdon siihen valmisteeseen ja viittaat Käypä hoito -suositukseen, että annostuksen pitäisi olla se liukuva 1-2 lastallista. Puikkoihin ja voiteisiin voit pyytää reseptiä sillä perusteella, että ne ovat niin halvempia kuin käsikaupasta ostettuna, ja että tarve on pysyvä (lukee Käypä hoidossa). Intrarosaa voit ehdottaa kokeiluun siksi, että vaikuttava aine on eri kuin Estrogelissä.
Käypä hoito -suosituksessa otsikon Urogenitaalioireiden hoito, Paikallinen hormonihoito alla lukee "Paikallista hormonihoitoa voidaan käyttää myös systeemisen hormonihoidon rinnalla." Sen tulisi riittää sinun lääkärillesi. Jos niitä ei saisi tai tulisi käyttää yhtä aikaa, se sanottaisiin suosituksessa selkeästi. Viestin lopuksi voit tarjoutua tulemaan myös vastaanotolle.
Vaihdevuosien Käypä hoito -suositus
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137
Kiitos paljon tästä! Kirjoitan sitten tuollaisen vakuuttavan viestin Maisaan. Tulen sitten kertomaan, miten kävi. Ja sehän on ihan tottakin, että apteekista vinkkasivat, että lastallisella versiolla saisit samaa kamaa jotain neljä kertaa halvemmalla. Ja ei ole mitään haitta- tai sivuvaikutuksia tullut mistään. Mainitsenko vielä, että nämä alkuperäiset reseptit on kirjoittanut gynekologian erikoislääkäri? Sanonko vielä tästä atrofiastakin varmuuden vuoksi? ap
" Kannustan sinua ap ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen uudestaan, mutta tällä kertaa viestillä. Luulen, että sinun kohdallasi kävi tietokatkos. Sairaanhoitaja ei osannut kertoa kaikkia kuulemaansa lääkärille ja kun asiakin selvästi oli lääkärille vähän vieras, kävi näin. "
Tähän vielä sanon sen, että hoitaja oli kirjannut omaan kirjaukseensa, että potilas pyytää Estrogelin vaihdettavan lastalliseen Estrogel versioon, koska se on halvempi. Olipa myös kirjoittanut mun hämmästelyn jälkeen, että gynekologi oli aiemmin nämä lääkkeet määrännyt ja sanonut, että niitä voidaan käyttää kaikkia yhtä aikaa (eli Vagifem, Estrogel, Terolut). Kun taas sitten lääkäri oli kirjoittanut, että ei ymmärrä, mitä estradiol valmistetta pyydän, koska kaikki estradiol valmisteet ovat samanhintaisia. Miten lääkäri ei ymmärtänyt, kun hoitajakin sen oli ymmärtänyt ja kirjannut jopa mun nähtäväksi. Nyt en yhtää muista, kirjoittiko lääkäri mitään siitä Vagifemmistä, mutta suullinen palaute siitä tuli hoitajan kautta. ap
Olipa hyvä neuvo, olin just menossa tk-lääkärille kierukan vaihtoon. Kun mainitsin asiasta, hän ultrasi virtsarakon ja kaiken muunkin todella huolella ja teki ponnistustestejä ja tutki lantionpohjan lihakset huolella. Sanoi, että ihan todella lievää peräsuolen laskeumaa on havaittavissa, mut ihan normaalia synnyttäneelle. Laittoi vielä lähetteen virtsanäytteeseen ja nyt pitää pitää virtsaamispäiväkirjaa ja toimittaa se lääkärille. Lisäksi ohjasi fysioterapeutille lantionpohjalihasten jumppaohjetta varten.
Lääkäri oli ihan tyytyväinen siihen, että käytän 2x/vko vagifemiä ja 3x/vko intrarosaa ja uusi reseptit. Lisäksi määräsi käyttämään kuukauden ajan ovestin voidetta joka päivä ja sen jälkeen 1-2x/vko. Sanoi, että nuo emättimeen työnnettävä puikot eivät oikein hoida virtsaputken suuta ja ulkoisia limakalvoja. Pahoitteli kovasti, että ei ole voiteita, joista saisi Kela-korvauksen. Nauratti kotimatkalla, että nyt se emätin vasta sekaisin on, kun laitan kolmea eri paikallisestrogeenituotetta ja sit vielä se estrogel päälle.
Tällä kertaa sain kyllä todella hyvää ja asiantuntevaa hoitoa ja tuolla käynnillä meni 1,5 h! Aiemmat tk käynnit eivät ole olleet kyllä näin hyviä ja asiantuntevia.