Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon lähes 70-vuotiaan pitäisi jaksaa?

Vierailija
11.06.2026 |

En tiedä, olenko huonossa kunnossa, mutta en jaksa tehdä kuin pari asiaa päivässä. Esim. kaupassakäynti pyörällä & illemmalla kävelylenkki. Siivousta kotona & tunti pyöräilyä. Auton pesu pihalla & imurointi sisällä. Muuta fyysistä aktiviteettia päivään ei mahdu. En jaksa (vai viitsi, olen vetämätön) kokata ruokaa, en siivota, en hoitaa kasveja/eläimiä (siksi niitä ei ole). Toisaalta myös henkinen aktiivisuus vie hirveästi energiaa; esim. ennen matkalle lähtöä pakattavan tavaran miettiminen ja valikointi on todella uuvuttavaa. Kun menen mökille, en tulopäivänä jaksa muuta kuin purkaa tavarat.

Onko tämä normaalia?

En käytä päihteitä eikä ole liikakiloja, nukkuminen on huonoa, mutta minkäs teet. Ei ole kumppania tai ketään, jonka kanssa jakaa arkea.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin hyvänä 5km yhtämittaista juoksua. Silloin ihminen voinee hyvin.

Vierailija
102/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuha-Petetyyppiset ihmiset jaksavat tehdä kaikenlaista koko ajan, mutta jos ei ole nuorempana ollut Puuha-Pete, niin eläkeläisenä vielä vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aina uupunut, ja normaali arki vei kaiken voimani. Luulin, että muut vain ovat ahkerampia ja ponnistelevat enemmän kuin minä. Sitten parin vuosikymmenen jälkeen sain lääkkeet sydänvaivoihin ja kas, yhtäkkiä minusta tulikin aktiivinen, jaksoin paremmin ja muistikin parani! Tältä siis muista tuntui aina! Suututti, kun tajusin heittäneeni elämää ”hukkaan” sairauden takia.  Nyt olen seitsemänkymppinen ja vietän aktiivista elämää edelleen. 

Käykää hyvät ihmiset lääkärissä, jos olo on uupunut. Taustalla voi olla fyysisiä syitä. 

Naisilla sydänoireet ovat erilaisia kuin miehillä, ja jopa ainut oire voi olla väsymys. Jos minulle ei olisi kehittynyt muita oireita, sydänvaivoja ei olisi koskaan diagnosoitu. 

Olet sikäli onnekas, että sinulta löytyi vaiva johon sait avun. Minun mieheni on ihan voimaton yhtäkkiä, ei ole auttanut yksityislääkärikään, terveyskeskus ei anna edes vastaanottoaikaa. Sellainen mysteeri, kävelyllä käy keppien kanssa, kävelee 200-300 metriä bussipysäkille, huilaa siellä ja tulee väsyneenä takaisin. yrittää jummpailla kyllä päivittäin, mutta edistystä ei tunnut tapahtuvan. Huoh.

Vierailija
104/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana vitsa väännettävä.

Olen suorittanut eläkkeelle päästyäni pari ammattitutkintoa ja muutaman kymmenen opintopistettä avoimessa amk:ssa ja avoimessa yliopistossa sekä käynyt jokusen kansalaisopiston kurssin ja etäluentosarjan. Nyt kesälomalla riippumatossa ja syksyllä taas jatkuu... 

t. 70v keskikoulu-drop-outti

no nyt tuli sulka hattuun

Vierailija
105/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni opiskellut työn ohessa. En kaipaa meriittejä, enää, en tarvitse niitä mihinkään, tiedonjanoni on kuitenkin yhtä voimakas. Tiedonhaku pitää virkeänä. 

Sama 67 v.

Vierailija
106/106 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäni opiskellut työn ohessa. En kaipaa meriittejä, enää, en tarvitse niitä mihinkään, tiedonjanoni on kuitenkin yhtä voimakas. Tiedonhaku pitää virkeänä. 

Sama 67 v.

Se on totta. Olen myös itse hyvin tiedonhaluinen ja ahmin historiaa ja elämäkertoja. Tätä elämää hahmottaa aivan erilailla, kun tutustuu faktoihin.