Mitä te muut teette, jos joku kysyy jonkun todella henkilökohtaisen kysymyksen ja se tulee ikäänkuin "puskista"?
Sanotaanko vaikka terveyteen, intiimielämään, rahatilanteeseen liittyvän kysymyksen, joka on tosi tungetteleva? Olet vaikka sairauslomalla ja kollega töksäyttää kahvihuoneessa, onko vaivasi ihan oikea ja fyysinen, vai henkisen puolen juttuja. Tai työhaastattelussa aletaan utelemaan, oletko nostanut ja saatko Kelan tukia tms. Tai kysytään seurustelustatusta, tai jotain muuta vastaavaa.
Menen joka kerta ihan lukkoon näissä tilanteissa, varsinkin jos toinen ihan yllättäen heittää jotain tuommoista. Vaikka ei periaatteessa olisi mitään salattavaa, tai erikoista koko asiassa, koen tuollaiset aina loukkaavina.
Kommentit (105)
Sanon että on epähienoa kysyä tai kommentoida tuolla lailla. Paras reaktio huonoon käytökseen on osoittaa huono käytös.
Joskus viatonkin kysymys voi olla aika henkilökohtainen. Minulta kysyi joskus naapuri että, "ootkos töistä tulossa?" Vastasin hämmentyneenä myöntävästi, koska en suoraan sanottuna kehdannut sanoa, että olen itseasiassa tulossa kuntouttavasta työtoiminnasta.
Yksi työkaveri kyseli kaikenlaisia intiimiterveyttä ja palkkaa koskevia kysymyksiä avokonttorissa. Siis vaikka ympärillä oli 10 kuulijaa.
Yleensä vastasin vain, että ei ole tapana puhua noista asioista, ja se tuijotti paheksuvasti.
Kenelle tulee edes mieleen kysellä noita?
No se kertoo enemmän siitä kysyjästä kuin itsestä. Itse juuri mökillä laitoin kuulokkeet korviin, kun kyllästyin sisareni tungetteleviin kysymyksiin. Aina kun hän näkee, että luen jotain puhelimesta hän alkaa utelemaan mitä luen ja jos vastaan "en mitään" tms. hän alkaa painostamaan kertomaan. Ärsyttävää.
Sanoisin, että "Anteeksi?" Ja jos kysyjä vielä toistaa tyhmän kysymyksensä, niin vastaisin että kyse on yksityisestä terveysasiasta, jota en aio käydä läpi työyhteisössä tai toteaisin, että asiasta on keskusteltu esihenkilöni kanssa ja asiat ovat ihan järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus viatonkin kysymys voi olla aika henkilökohtainen. Minulta kysyi joskus naapuri että, "ootkos töistä tulossa?" Vastasin hämmentyneenä myöntävästi, koska en suoraan sanottuna kehdannut sanoa, että olen itseasiassa tulossa kuntouttavasta työtoiminnasta.
Tai minä jos luen palstalta jonkun incelin räksytystä tai nyt vaikka intiimiteemaista keskustelua ja sitä tullaan olan yli vilkuilemaan tai kyselemään.
Tulee ihan traumoja mieleen, kun lukiossa yski kaveri kysyi vielä kolmannen läsnäollessa jotain minun seurusteluasioista. En vastannut mitään, saivat vastaukseksi syvän hiljaisuuden ja hehän alkoivat nauraa kikattamaan suoraan päin jotain, että ei siis hyvin vissiin...törkeää
En ollut tuon ikäisenä edes kiinnostunut seurustelusta. Se kaveri oli itse minua vanhempi.
Jos jään sairaslomalle niin sanon, että oli striptease-onnettomuus.
Joko vakavammin "mulla ei ole ollut tapana puhua näistä asioista muiden kanssa" tai joku vitsivastaus "he he, tuohon et saa minulta vastausta muuten kuin takomalla mua lekalla päähän". Onneksi näitä tilanteita on todella harvoin.
Rehellisesti. Menee äkkiä porukalla luu kurkkuun, kun latoo traumansa pöytään.
Hämmästyin leikkipuistossa kun puolituttu äiti hiekkalaatikolla yhtäkkiä kysyi: paljonko teidän talo maksoi.
Wtf?
Vastailen tungetteleviin kysymyksiin yleensä jotain järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
No se kertoo enemmän siitä kysyjästä kuin itsestä. Itse juuri mökillä laitoin kuulokkeet korviin, kun kyllästyin sisareni tungetteleviin kysymyksiin. Aina kun hän näkee, että luen jotain puhelimesta hän alkaa utelemaan mitä luen ja jos vastaan "en mitään" tms. hän alkaa painostamaan kertomaan. Ärsyttävää.
Miksi tuijotat puhelinta seurassa?
Vastaan jotain typerää tyylillä typerään kysymykseen typerä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan myös puskista eli saa sellaisen vastuksen ettei kysy enää ikinä uudelleen.
Kerro meillekin hyvä vinkki vastauksesta
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisit sairauslomalla kahvihuoneessa?
Höh. Tahditonta.
Nuorempana hämäännyin ja yritin vastata jotain, nyt on jo rohkeutta punnita kysymystä rauhassa ja jättää vastaamatta, jos asia ei kysyjälle kuulu. Joihinkin kysymyksiin saatan antaa ihan piruuttani niin seikkaperäisen vastauksen, että kysyjää alkaa kaduttaa uteliaisuutensa.
En kyllä osaa loukkaantua. Vastaan joko totuudenmukaisesti, sanon jotain ympäripyöreää tms. Ei ole salaisuuksia 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan myös puskista eli saa sellaisen vastuksen ettei kysy enää ikinä uudelleen.
Kerro meillekin hyvä vinkki vastauksesta
Eri. Ei ole yhtä vastausta joka sopisi kaikkiin kysymyksiin.
Esitä joku kysymys, niin vastaamme sitten parhaamme mukaan.
Toi on hyvä että kattoo kysyjää hymyillen ja heittää takas että mitä sulle kuuluu tänään? Kääntää keskustelun kysyjään, käh käh.