Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te muut teette, jos joku kysyy jonkun todella henkilökohtaisen kysymyksen ja se tulee ikäänkuin "puskista"?

Vierailija
10.06.2026 |

Sanotaanko vaikka terveyteen, intiimielämään, rahatilanteeseen liittyvän kysymyksen, joka on tosi tungetteleva? Olet vaikka sairauslomalla ja kollega töksäyttää kahvihuoneessa, onko vaivasi ihan oikea ja fyysinen, vai henkisen puolen juttuja. Tai työhaastattelussa aletaan utelemaan, oletko nostanut ja saatko Kelan tukia tms. Tai kysytään seurustelustatusta, tai jotain muuta vastaavaa. 

Menen joka kerta ihan lukkoon näissä tilanteissa, varsinkin jos toinen ihan yllättäen heittää jotain tuommoista. Vaikka ei periaatteessa olisi mitään salattavaa, tai erikoista koko asiassa, koen tuollaiset aina loukkaavina. 

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hyvä että kattoo kysyjää hymyillen ja heittää takas että mitä sulle kuuluu tänään? Kääntää keskustelun kysyjään, käh käh. 

Vierailija
22/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon että on epähienoa kysyä tai kommentoida tuolla lailla. Paras reaktio huonoon käytökseen on osoittaa huono käytös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus viatonkin kysymys voi olla aika henkilökohtainen. Minulta kysyi joskus naapuri että, "ootkos töistä tulossa?" Vastasin hämmentyneenä myöntävästi, koska en suoraan sanottuna kehdannut sanoa, että olen itseasiassa tulossa kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija
24/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaveri kyseli kaikenlaisia intiimiterveyttä ja palkkaa koskevia kysymyksiä avokonttorissa. Siis vaikka ympärillä oli 10 kuulijaa.

Yleensä vastasin vain, että ei ole tapana puhua noista asioista, ja se tuijotti paheksuvasti.

Kenelle tulee edes mieleen kysellä noita?

Vierailija
25/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kertoo enemmän siitä kysyjästä kuin itsestä. Itse juuri mökillä laitoin kuulokkeet korviin, kun kyllästyin sisareni tungetteleviin kysymyksiin. Aina kun hän näkee, että luen jotain puhelimesta hän alkaa utelemaan mitä luen ja jos vastaan "en mitään" tms. hän alkaa painostamaan kertomaan. Ärsyttävää. 

Vierailija
26/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että "Anteeksi?" Ja jos kysyjä vielä toistaa tyhmän kysymyksensä, niin vastaisin että kyse on yksityisestä terveysasiasta, jota en aio käydä läpi työyhteisössä tai toteaisin, että asiasta on keskusteltu esihenkilöni kanssa ja asiat ovat ihan järjestyksessä.

Vierailija
27/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus viatonkin kysymys voi olla aika henkilökohtainen. Minulta kysyi joskus naapuri että, "ootkos töistä tulossa?" Vastasin hämmentyneenä myöntävästi, koska en suoraan sanottuna kehdannut sanoa, että olen itseasiassa tulossa kuntouttavasta työtoiminnasta.

Tai minä jos luen palstalta jonkun incelin räksytystä tai nyt vaikka intiimiteemaista keskustelua ja sitä tullaan olan yli vilkuilemaan tai kyselemään.

Vierailija
28/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan traumoja mieleen, kun lukiossa yski kaveri kysyi vielä kolmannen läsnäollessa jotain minun seurusteluasioista. En vastannut mitään, saivat vastaukseksi syvän hiljaisuuden ja hehän alkoivat nauraa kikattamaan suoraan päin jotain, että ei siis hyvin vissiin...törkeää

En ollut tuon ikäisenä edes kiinnostunut seurustelusta. Se kaveri oli itse minua vanhempi.

Vierailija
29/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jään sairaslomalle niin sanon, että oli striptease-onnettomuus. 

Vierailija
30/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko vakavammin "mulla ei ole ollut tapana puhua näistä asioista muiden kanssa" tai joku vitsivastaus "he he, tuohon et saa minulta vastausta muuten kuin takomalla mua lekalla päähän". Onneksi näitä tilanteita on todella harvoin. 

Vierailija
31/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti. Menee äkkiä porukalla luu kurkkuun, kun latoo traumansa pöytään.

Vierailija
32/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin leikkipuistossa kun puolituttu äiti hiekkalaatikolla yhtäkkiä kysyi: paljonko teidän talo maksoi. 

Wtf? 

Vierailija
33/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen tungetteleviin kysymyksiin yleensä jotain järjetöntä. 

Vierailija
34/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se kertoo enemmän siitä kysyjästä kuin itsestä. Itse juuri mökillä laitoin kuulokkeet korviin, kun kyllästyin sisareni tungetteleviin kysymyksiin. Aina kun hän näkee, että luen jotain puhelimesta hän alkaa utelemaan mitä luen ja jos vastaan "en mitään" tms. hän alkaa painostamaan kertomaan. Ärsyttävää. 

Miksi tuijotat puhelinta seurassa? 

Vierailija
35/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jotain typerää tyylillä typerään kysymykseen typerä vastaus.

Vierailija
36/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan myös puskista eli saa sellaisen vastuksen ettei kysy enää ikinä uudelleen.

Kerro meillekin hyvä vinkki vastauksesta

Vierailija
37/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisit sairauslomalla kahvihuoneessa?

Höh. Tahditonta. 

Vierailija
38/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana hämäännyin ja yritin vastata jotain, nyt on jo rohkeutta punnita kysymystä rauhassa ja jättää vastaamatta, jos asia ei kysyjälle kuulu. Joihinkin kysymyksiin saatan antaa ihan piruuttani niin seikkaperäisen vastauksen, että kysyjää alkaa kaduttaa uteliaisuutensa.

Vierailija
39/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä osaa loukkaantua. Vastaan joko totuudenmukaisesti, sanon jotain ympäripyöreää tms. Ei ole salaisuuksia 🤷🏻‍

Vierailija
40/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan myös puskista eli saa sellaisen vastuksen ettei kysy enää ikinä uudelleen.

Kerro meillekin hyvä vinkki vastauksesta

Eri. Ei ole yhtä vastausta joka sopisi kaikkiin kysymyksiin.

Esitä joku kysymys, niin vastaamme sitten parhaamme mukaan.