Mitä te muut teette, jos joku kysyy jonkun todella henkilökohtaisen kysymyksen ja se tulee ikäänkuin "puskista"?
Sanotaanko vaikka terveyteen, intiimielämään, rahatilanteeseen liittyvän kysymyksen, joka on tosi tungetteleva? Olet vaikka sairauslomalla ja kollega töksäyttää kahvihuoneessa, onko vaivasi ihan oikea ja fyysinen, vai henkisen puolen juttuja. Tai työhaastattelussa aletaan utelemaan, oletko nostanut ja saatko Kelan tukia tms. Tai kysytään seurustelustatusta, tai jotain muuta vastaavaa.
Menen joka kerta ihan lukkoon näissä tilanteissa, varsinkin jos toinen ihan yllättäen heittää jotain tuommoista. Vaikka ei periaatteessa olisi mitään salattavaa, tai erikoista koko asiassa, koen tuollaiset aina loukkaavina.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rikkonainen menneisyys ja sen takia moni melko arkinenkin kysymys voi olla minulle vaikea vastata.
Aiemmin aina jotenkin häkellyin ja änkytin vain jotain epämääräistä. Jossain kohtaa opettelin sellaisia ympäripyöreitä, lyhyitä vastauksia ja jos niiden jälkeen kysytään jatkokysymys, häkellyn ja änkytän taas. Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään.
"Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään."
Ei tämmöiset rajattomat röyhkeät tee mitään päätelmiä. Ne vain toistaa kysymyksen PISTE
Täällä on nyt selkeästi kahdenlaisia vastaajia. Niitä jotka luulee että joku ajattelematon nyt kysäisee hieman henk.koht. kysymyksen ja sille riittää kun sille vastaa jotain.
Ja sitten on sellaisia röyhkeitä kyselijöitä joille ei riitä mikään. Suurin osa ei ole varmaan edes tavannut sellaista eikä täällä tunnuta ymmärtävän tästä röyhkeydestä mitään. Näille ei riitä mulkaisu, vaikeneminen, ympäripyöreys, säästä puhuminen! Näillä on kyse varmasti jostain muusta kuin ajattelemattomasta/viattomasta/pienestä uteliaasti kysymyksestä!
Rauhoitu.
Aloituksessa kysyttiin yksinkertaisesti vain mitä tekee jos joku kysyy jotain henkilökohtaista aivan puskista. Ei alleviivattu, että kyseessä olisi joku röyhkeä, rajaton jankuttaja. Jos sinä haluat keskustella tällaisiin henkilöihin keskittyen, niin se on ihan ok, mutta se ei tee yhdestäkään toisesta vastauksesta väärää.
Saa kai täällä kirjoittaa muistakin uteliaista kuin jostain pikku-utelijasta. Ei kai tuommoinen pikkuinen utelja ole edes ongelma tai ketjun arvoinen. Dr pysähtyy kun sanaa että ei halua kertoa. Oikea ongelma ovat nämä oikeasti röyhkeät. Siinä ei joku "en vastaa" riitä. Ja hyvä keskustella miten näiden kanssa voi toimia kun ei voi! Varsinkin jos et pääse poistumaan paikalta.
Ei lakaista näitä pahimpia maton alle sillä verukkeella että aloitus koski muka jotain pientä utelua.
No tämä se vasta naurettavaa on, kinata siitä mitä aloitus koski ja mistä täällä saa keskustella.. Eiköhän täällä ole jokaisella lupa keskustella omista näkökulmistaan ja ihan kaikentyyppisistä puskista utelijoista.
Faktahan on, että se puskista utelu, joka aiheuttaa itselle kiusallisen tilanteen, voi tulla ajattelemattomalta tyypiltä, joka vaikkapa kysyy henkilökohtaista asiaa väärässä seurassa (jossa itse ei asiasta halua puhua). Tai sitten se voi tulla todella röyhkeältä tyypiltä, jolle asia ei todellakaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan kysyä joskus mutta muodossa, sopiiko kysyä mikä oli hinnan ensimmäinen numero. Kyllä rahastakin pitää voida puhua ainakin kavereiden/ystävien kesken. Mutta olenkin liian kiinnostunut asunnoista.
Mä en vaan tajua minkä takia kavereille pitäisi kuulua kenenkään toisen raha-asiat. Just eilen yksi mun kaveri kyseli multa kuinka paljon saan op-bonuksia, eli halusi udella kuinka paljon mulla on tilillä rahaa. En vaan jotenkin tajua noita kyselijöitä, enkä vastannut hänellekään oikeastaan mitään. Tällä tyypillä on myös tapana kysellä painostavasti multa joko olen käynyt mammografiassa tai muissa seulonnoissa. Tosi ärsyttävää ja rajatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rikkonainen menneisyys ja sen takia moni melko arkinenkin kysymys voi olla minulle vaikea vastata.
Aiemmin aina jotenkin häkellyin ja änkytin vain jotain epämääräistä. Jossain kohtaa opettelin sellaisia ympäripyöreitä, lyhyitä vastauksia ja jos niiden jälkeen kysytään jatkokysymys, häkellyn ja änkytän taas. Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään.
"Aika nopeasti ihmiset tekevät johtopäätelmän, ettei tuolta kannata kysellä mitään."
Ei tämmöiset rajattomat röyhkeät tee mitään päätelmiä. Ne vain toistaa kysymyksen PISTE
Täällä on nyt selkeästi kahdenlaisia vastaajia. Niitä jotka luulee että joku ajattelematon nyt kysäisee hieman henk.koht. kysymyksen ja sille riittää kun sille vastaa jotain.
Ja sitten on sellaisia röyhkeitä kyselijöitä joille ei riitä mikään. Suurin osa ei ole varmaan edes tavannut sellaista eikä täällä tunnuta ymmärtävän tästä röyhkeydestä mitään. Näille ei riitä mulkaisu, vaikeneminen, ympäripyöreys, säästä puhuminen! Näillä on kyse varmasti jostain muusta kuin ajattelemattomasta/viattomasta/pienestä uteliaasti kysymyksestä!
Rauhoitu.
Aloituksessa kysyttiin yksinkertaisesti vain mitä tekee jos joku kysyy jotain henkilökohtaista aivan puskista. Ei alleviivattu, että kyseessä olisi joku röyhkeä, rajaton jankuttaja. Jos sinä haluat keskustella tällaisiin henkilöihin keskittyen, niin se on ihan ok, mutta se ei tee yhdestäkään toisesta vastauksesta väärää.
Höpö höpö. Aloitus oli röyhkeistä ihmisistä ja nämä jos ketkä on niitä röyhkeitä kun pieni kommentti ei riitä pysäyttämään uteliasta.
Ohis
Se, että tulkitsee aloituksen omalla tavallaan ja sen jälkeen yrittää kontrolloida muista vastaajia tulkitsemaan aloituksen samalla tavalla kuin itse on sitä kauhisteltua rajattomuutta ja röyhkeyttä. Sekä tietenkin jankutusta.
Höpö höpö.
Pikkuinen utelua on tahditonta. Mutta jos ihminen jäätyy/menee sanattomaksi jostain kysyttäessä niin kyse on varmasti jostakin enemmistä kuin tahdittomuudesta. Kyse on röuhkeydestä eli siitä missä täällä osa puhuu.
Tahdittomuus - josta sinä puhut - ei estä puhumasta röyhkeydestä.
Jos joku on tässä röyhkeä niin se olet sinä joka estät meitä muita puhumasta oikeasta sanattomaksi menemisestä eli röyhkeydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu.
Höpö höpö. Aloitus oli röyhkeistä ihmisistä ja nämä jos ketkä on niitä röyhkeitä kun pieni kommentti ei riitä pysäyttämään uteliasta.
Ohis
Se, että tulkitsee aloituksen omalla tavallaan ja sen jälkeen yrittää kontrolloida muista vastaajia tulkitsemaan aloituksen samalla tavalla kuin itse on sitä kauhisteltua rajattomuutta ja röyhkeyttä. Sekä tietenkin jankutusta.
Sinä et varmasti päätä kuka puhuu mistäkin. Tuohan se on varsin röyhkeää. Täällä osa puhuu pienemmästä utelusta ja osa ääripään utelusta ja jotkut tästä välistä eikä kukaan kysy sinulta lupaa siihen mistä kukakin saa puhua. Ei nyt eikä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu.
Ohis
Jesp, täällä on hyvin usein näitä, jotka ei hyväksy muita tulkintoja aloituksessa, kuin omansa ja sättii sitten muita. Toisekseen keskustelut pidempään jatkuessaan rönsyilevät ja täällä kommentoidaan monta kertaa muutakin, kuin suoraan sitä aloitusta.
Huoh. Tästä utelusta on varmasti eri asteita. Te ette tunnu hyväksyvän että muut puhuvat kevyemmältä tai rankemmasta utelusta. Tässä ei ole muilla ongelmaa kuin teillä.
Vastaisin puutaheinää
Ostin maito ja kävin ruokaostoksilla ja keitin pottuja ja laser juo paljon maitoa huhhuh
Minulta kysyttiin 80-luvulla työpaikkahaastattelussa että sinä menet pian naimisiin ja saat lapsia kun kysyjä huomasi kihlasormukseni. Vastasin ettei ole lähisuunnitelmissa vielä, en tullut valituksi toinen nuori sai paikan ja jäi pian äitiyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä saatan kysyä joskus mutta muodossa, sopiiko kysyä mikä oli hinnan ensimmäinen numero. Kyllä rahastakin pitää voida puhua ainakin kavereiden/ystävien kesken. Mutta olenkin liian kiinnostunut asunnoista.
Pitää voida puhua?
Kyselijöitä on monenlaisia. Joskus se on vain ajattelemattomuutta ja joskus rajattomuutta. Osa ymmärtää itsekin, että tuli kysyttyä liian henkilökohtaista, kun taas toiset vaan lisää kierroksia siinä kohtaa ja alkavat udella lisää.
En lähtisi alleviivaamaan, että tuollainen toiminta olisi jotenkin ominaista naisvaltaisille aloille. Olen itse mies ja työskennellyt koko työurani miesvaltaisella duunarialalla ja kyllä sielläkin kaikenlaista rajattomuutta on ihan riittämiin. Täysin asiattomia uteluita, persoonan, ulkonäön ja muiden ominaisuuksien kommentointia ja tietenkin tätä kuuluisaa huumorin varjolla muiden pilkkaamista ja suoranaista kiusaamista.
Itselleni on jopa käynyt niin, että erään terveysongelmani tullessa työpaikallani vahingossa ilmi, yksi työntekijä pahoitti sen verran mielensä siitä, etten suostunut kertomaan taustoja tälle terveysongelmalle, hän alkoi tietoistesti toimimaan siten että ongelmani alkaisi oirehtimaan.