Milloin aiot jäädä töistä eläkkeelle?
Minä aion jäädä 40v, kun talo on maksettu ja tarpeeksi rahaa tilillä.
Kommentit (125)
Juttu Ilta-Sanomissa tänään
Kannattaako törsätä kaikki rahat ennen hoivakotiin joutumista? Asiantuntija vastaa
Julkisessa keskustelussa nousee yhä useammin esiin ajatus, että ihmisten varallisuutta voitaisiin käyttää hoivamaksuihin. Taloustieteen professori on hyvin epäileväinen ratkaisun toimivuudesta.
Olisi kiva jäädä jo 70 -vuotiaana, mutta ei taida onnistua kun koko ajan heikennetään eläketurvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.
Joo, mutta tuossa ajattelutavassa jää perillisille miljoona. Eikö se pitäisi laskea niin, että seuraavan 30–V aikana eläkkeelle jäämisestä tilillä on nolla. Eli eläkkeelle 60v ja lusikka nurkkaan 90v iässä. Tai jos ei, niin yli 90v iässä tippuu sitten peruseläkkeelle sinnittelemään.
Noin minäkin sen näkisin. Jos milli sioituksissa, niin turha niitä perillisille jättää. Tosin rahan arvo voi tulevaisuudessa olla jotain ihan eri, mitä nyt. Eli kukaan ei tiedä, tuleeko vaikka 10% inflaatio, ydinpommi, ilmastonmuutos jne, joka vaikuttaa rahan arvoon. Nauttisin kun vielä voisin, enkä ajattelisi alkaa elämään eläkkeellä?
Mikä vika on perinnön jättämisessä? Tällä asenteella tämä kansa on köyhänä pysynyt ja tulee pysymään. Warren buffetin sanoin. "Aurnkoisena päivänä on mukava istua varjossa, koska joku joskus istutti puun"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
Ei, jos ei kuulu kassaan tai liittoon.
01.08. 2030 . 42 työvuotta riittäköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.
Joo, mutta tuossa ajattelutavassa jää perillisille miljoona. Eikö se pitäisi laskea niin, että seuraavan 30–V aikana eläkkeelle jäämisestä tilillä on nolla. Eli eläkkeelle 60v ja lusikka nurkkaan 90v iässä. Tai jos ei, niin yli 90v iässä tippuu sitten peruseläkkeelle sinnittelemään.
Noin minäkin sen näkisin. Jos milli sioituksissa, niin turha niitä perillisille jättää. Tosin rahan arvo voi tulevaisuudessa olla jotain ihan eri, mitä nyt. Eli kukaan ei tiedä, tuleeko vaikka 10% inflaatio, ydinpommi, ilmastonmuutos jne, joka vaikuttaa rahan arvoon. Nauttisin kun vielä voisin, enkä ajattelisi alkaa elämään eläkkeellä?
Mikä vika on perinnön jättämisessä? Tällä asenteella tämä kansa on köyhänä pysynyt ja tulee pysymään. Warren buffetin sanoin. "Aurnkoisena päivänä on mukava istua varjossa, koska joku joskus istutti puun"
Ei ole mitään vikaa perinnön jättämisessä. Mutta eikö nuoremman polven pitäisi pärjätä omillaan?
Toki itsekin olen auttanut opiskeluaikana lapsiani tukemalla muutamilla satasilla kuukaudessa ja ostamalla heille asunnot. Huom! asumme paikkakunnalla, jolla hyvän kaksion keskustasta saa alle sadallatuhannella ja vuokratulot sitä maksoivat osaltaan pois. Mutta nyt heillä on pesämunaksi kaksiot ja opiskelut takana. Ei ole minun prioriteetti jättää mahdollisimman suurta perintöä heille, jos jotain jää, niin jää mutta siihen en tähtää. Tähtään terveenä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
01.08. 2030 . 42 työvuotta riittäköön.
Itselle tulee 51 työvuotta, jos eläkeikään selviän. Nyt 30 vuotta takana.
Vierailija kirjoitti:
Het kun voitan lotossa yli 2 milliä. Oma varallisuus vasta parisataa tonnia, ei riitä mihinkään.
Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Mikä ylin eläkeikä?
Suomessa sellainen on vain parissa ammatissa. Oletko lentäjä tai kenties ballerina?
2019 vuodesta olen ollut pois työelämästä. Tarkoitus olisi päästä vielä osa-aikatyöhön.
Tk-eläkkeellä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Mikä ylin eläkeikä?
Suomessa sellainen on vain parissa ammatissa. Oletko lentäjä tai kenties ballerina?
Suomessa on alin, tavoite ja ylin. Ihan jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
2019 vuodesta olen ollut pois työelämästä. Tarkoitus olisi päästä vielä osa-aikatyöhön.
Tk-eläkkeellä olen.
Olen 45 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Mikä ylin eläkeikä?
Suomessa sellainen on vain parissa ammatissa. Oletko lentäjä tai kenties ballerina?
Suomessa on alin, tavoite ja ylin. Ihan jokaisella.
Ei ole ylärajaa eli pakkoa lähteä pois työelämästä.
Voit olla töissä loppuikäsi, jos se sopii työnantajallesi.
Eläke vaan ei enää kerry 70-vuotiaasta eteenpäin.
No mulla ois sellainen 14 vuotta tämän hetkiseen alimpaan ajankohtaan, mutta veikkaan, että optimistisessakin arviossa joutuu vielä kymmenen vuotta sen päälle tekemään jos koko järjestelmä ylipäätään pysyy pystyssä. En mieti eläkettä, ihan hullua hommaa kun siinä tulee joka tapauksessa pettymään.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutosneuvottelut osu ennen eläkeikää. Nyt olen 55v
Sama. Olen 57 v, asuntolainaa jäljellä reilu 3 vuotta.
Joka viikko laitan vintediin ilmoituksia, lähinnä kuulausitain toriin. Ja myös joka kk teen ylimääräisiä lyhennyksiä, summat tosin ovat olleet pieniä.
Ystäväni irtisanottiin samassa iässä. Myi asuntonsa, muutti asumaan äitinsä luo. Äiti menehtyi ja asuntokauppa pysähtyi.
Asui just yli 2 asunnossa , kun se myytiin, sai myynnin pienemmällä verolla.
Yllättäen kummitäti kuoli ja peri häneltä asunnon Malagan läheltä.
Asuu Espanjassa syksystä kevääseen, mökillä keväästä syksyyn.
Espanjan asunnon vuokraa kesäkaudella ja mökin vieressä on joku oppilaitos. Vuokraa heille mökin talvikuukausiksi.
Sanoi hänellä on tulot suuremmat, mitä saa käytettyä ja on vielä 2 asunnon rahat säästössä
Mulle ei tule käymään näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutosneuvottelut osu ennen eläkeikää. Nyt olen 55v
Sama. Olen 57 v, asuntolainaa jäljellä reilu 3 vuotta.
Joka viikko laitan vintediin ilmoituksia, lähinnä kuulausitain toriin. Ja myös joka kk teen ylimääräisiä lyhennyksiä, summat tosin ovat olleet pieniä.
Ystäväni irtisanottiin samassa iässä. Myi asuntonsa, muutti asumaan äitinsä luo. Äiti menehtyi ja asuntokauppa pysähtyi.
Asui just yli 2 asunnossa , kun se myytiin, sai myynnin pienemmällä verolla.Yllättäen kummitäti kuoli ja peri häneltä asunnon Malagan läheltä.
Asuu Espanjassa syksystä kevääseen, mökillä keväästä syksyyn.
Espanjan asunnon vuokraa kesäkaudella ja mökin vieressä on joku oppilaitos. Vuokraa heille mökin talvikuukausiksi.
Sanoi hänellä on tulot suuremmat, mitä saa käytettyä ja on vielä 2 asunnon rahat säästössä
Mulle ei tule käymään näin
Kätevää ja samalla hankalaa sumplia vuokralaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä näin 58-vuotiaana työttömyyden kautta eläkeputkeen.
Eihän eläkeputkea ole ollut enää muutamaan vuoteen, lakkautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jäädä täyspäivätöistä eläkkeelle, kun se ylin eläkeikä tulee vastaan 69-vuotiaana. Sen jälkeenkin haluan tehdä töitä, esimerkiksi keikkoja tai jotain säännöllistä osa-aikaista. Himassa palloilu vanhentaa. Ja mitään bingoiltoja ja päivätansseja en tod jaksa tai taloyhtiön/kotiseutujärjestön asioiden kanssa nyhväämistä.
Mikä ylin eläkeikä?
Suomessa sellainen on vain parissa ammatissa. Oletko lentäjä tai kenties ballerina?
Suomessa on alin, tavoite ja ylin. Ihan jokaisella.
Ei ole ylärajaa eli pakkoa lähteä pois työelämästä.
Voit olla töissä loppuikäsi, jos se sopii työnantajallesi.
Eläke vaan ei enää kerry 70-vuotiaasta eteenpäin.
Kun ylin ikä täyttyy, ei voi olla työsuhteessa. Voi kyllä sitten taas jatkaa mutta jos samatyönantaja niin ehtojen pitää olla erilaiset.
Ihanne itselle olisi, että 62-v jäisin varhaiseläkkeelle (tms termi), alkaisin nostaa maksamani eläkevakuutuksen rahoja. Samalla tekisin työnanatajalleni keikkaa. Tyyliin muutama kuukausi vuodessa, niin olisi jotain mielekästä tekemistä, osaksi vuotta. Ei koko ajan jaksa lapsenlapsia paapoa, matkustaa tai olla mökillä. Jotain omaa tekemistä pitää olla.