Milloin aiot jäädä töistä eläkkeelle?
Minä aion jäädä 40v, kun talo on maksettu ja tarpeeksi rahaa tilillä.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.
Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis
Mitä vapaaehtoiselle eläkevakuutukselle tapahtuu, jos kuolee ennen eläkeikää? Periytyykö mitään siitä pääomasta?
Ei, se on henk.koht.
Tulin irtisanotuksi tuossa 6 kk sitten tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia enkä usko enää työllistyväni eli tavallaan olen jo nyt eläkkeellä. N37
Vierailija kirjoitti:
62-vuotiaana eli kolme vuotta ennen alinta eläkeikää. Sitä varten on nyt säästössä ja sijoituksissa 350 000 euroa.
Hyvin hoidettu. Itse yritän samaa, mutta eläkevakuutuksesssa, rahastoissa ja osakkeissa vain 200.000e.
Siihen päälle sijoitusyksiö ja OK-talo, mutta voi olla, että vasta 63-V onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Käsittääkseni kaikki täällä ovat pitkäaikaistyöttömiä.
miljonäärejähän kaikki tällä palstalla ovat.
Kohta. Nyt 60v. Eli vielä on 5 vuotta vanhuuseläkkeeseen.
Velattoman asuntoni arvioitu arvo on nyt n. 300 000e, sen voisin myydä ja muuttaa selvästi halvempaan,n. 150 000e.
Jos sen nyt kaupaksi saisin...
Niuvassa on hyvinkin nuorena päästään eläkkeelle päässeitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.
Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis
Mitä vapaaehtoiselle eläkevakuutukselle tapahtuu, jos kuolee ennen eläkeikää? Periytyykö mitään siitä pääomasta?
Ei, se on henk.koht.
Riippuu sopimuksesta.
Itse säästänyt noin 90 te sinne:
jos kuolen ennen vapaaehtoisen aloittamista, sen koko summan saa omaiset.
Jos kuolen jo eläkkeellä ollessa, pankki ottaa 20% kuluja ja loput omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 47v. Olen miettinyt että noin 53-55 vuotiaana jäisin pois työelämästä työttömäksi ja eläisin säästöillä ja työttömyykorvauksilla. Koko omaisuus tällä hetkellä noin 600 000€.
Noin ei enää nykyään voi käytännössä tehdä, koska yleistukeen vaikuttaa kaikki säästöjen tuotot, korot ja osingot. Ensimmäiset pari vuotta voit saada ansiosidonnaista. Sen jälkeen pitää pärjätä omillaan. Mutta ei sen pitäisi toisaalta olla ongelma, jos sinulla on jo 600 000 €, niin kyllähän ne nyt hyvin riittää n. 10 vuodeksi ennen kuin eläke alkaa tulla.
Miten toi menee? Jos on 600 te tilillä, niin saako yhteiskunnalta ansiosidonnaista?
65v1kk on mun eläkeikä, silloin. Ellei tule kenkää ennen sitä, sitten jään "eläkkeelle" silloin, koska tuskinpa enää työllistyn. Nyt ikää 59v.
Ansiosidonnaisella sitten 2v ja loput säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä näin 58-vuotiaana työttömyyden kautta eläkeputkeen.
Eläkeputkeen? Eihän sellaista enää ole.
Olen 54v, osakesalkku n. 980 000€ ja velaton asunto. Joka kuukausi 3500€ sijoituksiin, osin osinkotuloilla. Viimeistään 60-vuotiaana aion jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
En edes harkitsisi omaehtoista "eläkettä" ennen kuin hajautetussa salkussa on vähintään miljoona e. Millin salkusta voi laskea 4 % säännöllä + verot nettoa 2333 e/kk ilman että pääoma pienenee. Mielestäni tuo on ihan minimi. Tuolla ei vielä juhlita, saadaan pakolliset rempat ja hoitamiset juuri maksettua.
Joo, mutta tuossa ajattelutavassa jää perillisille miljoona. Eikö se pitäisi laskea niin, että seuraavan 30–V aikana eläkkeelle jäämisestä tilillä on nolla. Eli eläkkeelle 60v ja lusikka nurkkaan 90v iässä. Tai jos ei, niin yli 90v iässä tippuu sitten peruseläkkeelle sinnittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 54v, osakesalkku n. 980 000€ ja velaton asunto. Joka kuukausi 3500€ sijoituksiin, osin osinkotuloilla. Viimeistään 60-vuotiaana aion jäädä pois.
Hienoa. Ison summan saat säästöön joka kk. Itse kuukaudesta riippuen vain 200-500e, opettajan palkoista ei enempää pysty.
Jos terveyttä riittää, eivätkä halua minusta eroon 70-75 vuotiaana. Työ on minulle tavallaan myös harrastus ja mielenkiinnon kohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto, autot ja mökki maksettu. 150K sijoituksia.
Eläkettä nyt tulossa (vapaaehtoinen eläkevakuutus + työeläke) noin 3750 e/kk. Eläkeikään vielä 4 vuotta, ajattelin vielä 1,5 vuotta olla töissä, tähtään tuohon 4000e/kk eläkkeeseen. Sillä ehkä selviis
Mitä vapaaehtoiselle eläkevakuutukselle tapahtuu, jos kuolee ennen eläkeikää? Periytyykö mitään siitä pääomasta?
Ei, se on henk.koht.
Riippuu sopimuksesta.
Itse säästänyt noin 90 te sinne:jos kuolen ennen vapaaehtoisen aloittamista, sen koko summan saa omaiset.
Jos kuolen jo eläkkeellä ollessa, pankki ottaa 20% kuluja ja loput omaisille.
90 te neljälle vuodelle on 90 / 48 =1,875 e/kk, ilman tuottoja ja kuluja laskettuna. Siis eläkkeen päälle. En ole tarkemmin vielä perehtynyt asiaan, milloin kannattaa jäädä. Tavoite siis 62-v, kun varsinainen eläkeikä jotain 65v ja 10 kk eli käytännössä 66-v. Neljä vuotta ajattelin aikaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos terveyttä riittää, eivätkä halua minusta eroon 70-75 vuotiaana. Työ on minulle tavallaan myös harrastus ja mielenkiinnon kohde.
Arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Tulin irtisanotuksi tuossa 6 kk sitten tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia enkä usko enää työllistyväni eli tavallaan olen jo nyt eläkkeellä. N37
Sulla on työnetsintää edessä vielä 30 vuotta. Alahan etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin irtisanotuksi tuossa 6 kk sitten tuotannollisten ja taloudellisten syiden takia enkä usko enää työllistyväni eli tavallaan olen jo nyt eläkkeellä. N37
Höpö höpö. Olet niin nuori, että voit vaikka kouluttautua uuteen ammattiin.
Työelämästä poistumista sitten.